Cabsav Skrevet 17. mars #1 Del Skrevet 17. mars (endret) Er en kvinne på 30 år, og har som overskriften sier slitt med forstoppelse i to år. Har gått på avføringsmiddel ett år, først på laktulose og så skiftet jeg til movicol som fungerte mye bedre. Finner ingenting hverken på blod - eller avføringsprøve, skal ta koloskopi neste uke. I løpet av disse to årene har livet mitt forandret seg mye. Jeg har vært gravid, ammet, trent mye, trent lite, jobbet og gått hjemme. Forstoppelsen har ikke blitt særlig bedre uansett hva situasjonen er. Kan nevnes at jeg de siste to årene har spist sunnere mat enn tidligere, så har vært innom tanken om jeg rett og slett får i meg for mye fiber.. Men samtidig så er det litt rart om det er tilfelle, fordi det nok er mange som spiser sunnere enn meg. Ellers har jeg tenkt jeg drikker for lite vann, men urinen har helt normal farge og jeg synes egentlig selv jeg drikker ganske mye vann. Jobber 100% i en fysisk aktiv jobb så jeg beveger meg mye selv når treningen ikke går kjempebra, og jeg spiser et ganske gjennomsnittelig kosthold med variert mat. Mye fullkorn og grønnsaker, oftere rent kjøtt enn ikke, drikker stort sett bare vann som tørstedrikk og max to kopper kaffe om dagen. Har spist mye hjemmelaget granola med yoghurt til frokost men det tror jeg at jeg må kutte ut fordi jeg får magesmerter av det. Reagerer med magesmerter på enkelte måltider, typ nachos, posemiddager osv. så spiser minst mulig av dette. Ellers har jeg ikke magesmerter så lenge jeg tar Movicol, men om jeg glemmer å ta det et par dager er avføringen som murstein. Av medisiner går jeg på en lav dose Escitalopram (5mg), men har gått på dette siden 2017 så tviler på at medikament er problemet heller. Snuser/røyker ikke og drikker lite alkohol. Er det noen som har erfaringer med noe lignende eller har noen tips? Hvilke endringer burde jeg prøve med kosthold? Regner med det er der problemet ligger. Endret 17. mars av Cabsav Tilføyelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #2 Del Skrevet 17. mars Mye samme her. For to uker siden plukket jeg med en boks tyggis fra butikken. (Hadde sluttet med tyggis pga magen, meg det glemte jeg). Så jeg tok to tyggis noen ganger i løpet av dagen. Dagen etterpå begynte jeg å bæsje. En gang om dagen. Så to. Av og til tre. Begynte å få ut luft også, og fikk tilbake magelyder. Og gått ned flere kilo i ren dritt. Så nå tygger jeg og bæsjer og blir tynn og fin. Helt sant😅 Exstra white sweetmint. Jeg tror det er søtningsmiddel xylitol som har reddet livet mitt. Anonymkode: 74b55...958 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Del Skrevet 17. mars Gastroparese? Om magen jobber trengt kan det hende du må tenke litt motsatt av vanlige råd. Mindre av grovt brød og fiber f.eks. Kokt og dampet mat heller enn stekt, lettere for mage/tarm å fordøye om systemet går treigt. Anonymkode: a3958...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #4 Del Skrevet 17. mars Ble diagnosert med alvorlig forstoppelse av spesialist. Prøvde alt av movicol og andre ting, som egentlig bare gjorde meg dårlig i magen. Det som har fungert: - Kutte ut korn, særlig gluten. Jeg spiser litt korn (havre) innimellom, men merker fort at det stopper seg til - Tilskudd av magnesium og kalium. Følg opp hos lege med blodprøver. Kalium var HELT fantastisk, temmelig umiddelbar virkning (holdt meg for det meste i øvre del av anbefalt dosering som et minimum). Tok det si i 1-2 uker, så pause. - Gode kilder til fett og oljer i matlaging. Kaldpresset olivenolje, avokado, ekte smør. - droppe belgfrukter og heller spise fisk og kjøtt Anonymkode: b696c...1cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå