dufeluff Skrevet 17. mars 2025 #1 Skrevet 17. mars 2025 Jeg har et gammelt hus som har vært vanskelig å varme opp i vinter - gulvkaldt. Jeg har fått frem et undergulv fra 1911 som har blitt vakkert, men det er store sprekker ned til en kjeller. Under gulvet er det et stubbeloft med gammel leire (og så himling). Jeg tenker å enten 1: Legge 10 cm med glava mellom stubbeloft og himling i kjeller. 2: Rive ned stubbeloftet og legge 30-ish cm med glava. Vil dette i det hele tatt gjøre det enklere å varme opp stua i 1 etasje? Varmen går jo oppover..
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2025 #2 Skrevet 17. mars 2025 Gulvvarme oppunder undergulv og glava/rockwool under den men over himling Anonymkode: 35820...7b6 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2025 #3 Skrevet 18. mars 2025 Hva er i kjelleren da? Er det en gammel råkjeller? Det blir nok mindre gulvkaldt av å isolere mot kjelleren. Dersom du ender opp med å rive stubbeloftet, pass på å erstatte det du river (himling/undergulv) med kryssfiner eller lignende. De plankene er en del av gulvets bæresystem, og det blir (ofte) mer nedbøyning på etasjeskillere uten. Gips tåler jo ikke bevegelser på samme måte som tre, så bruk gjerne noe trebasert. Anonymkode: f24a4...7fe 1 1
helt_vanlig_mann Skrevet 18. mars 2025 #5 Skrevet 18. mars 2025 Vil tippe det lønner mest seg å isolere seg fra topp til bunn, altså tak først så vegger og gulv til sist. Men selvfølgelig alt hjelper, ville nok ha revet stubbeloftet i kjeller og isolert. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå