Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datter på straks 13. Smart og oppvakt jente, men hun sliter stadig mer i relasjoner med venninner. Hun har ikke så mange i utgangspunktet, og hun føler selv at hun ikke lenger passer sammen med de hun er like gammel som.

Hun har alltid vært litt «barnslig» for alderen, og det var tøft for henne å oppdage at ingen lengre leker sammen i friminuttene når hun begynte i 6 trinn f eks. Jentene «hang», snakket om gutter og var opptatt av sminke og sosiale medier. Det ble et skikkelig trøblete år for henne, og hun ble utstøtt av mange da hun ikke lengre «passet inn». 

Jeg er jo glad for at hun ikke er opptatt av disse tingene, samtidig er det jo også vondt for henne å ikke føle tilhørighet og å føle seg «annerledes». Hun er ikke interessert i å starte på fritidsaktiviteter, og synes det er vanskelig å ta kontakt med andre jenter, også de yngre. Regner med det er fordi hun ofte har blitt avvist og selvbildet nå er ganske dårlig. 

Hvordan er deres jenter i denne alderen? Er det noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: 46b82...750

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn, litt umoden og barnslig. Tok lenger tid før jeg ble opptatt av sminke, klær og gutter. Hele ungdomsskolen følte jeg meg annerledes. Fant «mine» på VGS og det var fint. Nå som voksen går alt fint, hadde mange fine studieår, tatt lang og god utdanning, er god med sminke og klær, veltrent, godt sosialt nettverk. Gi henne tid. Kanskje støtte henne i at det er greit at hun er seg selv. 

Anonymkode: 08d20...5ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg var sånn, litt umoden og barnslig. Tok lenger tid før jeg ble opptatt av sminke, klær og gutter. Hele ungdomsskolen følte jeg meg annerledes. Fant «mine» på VGS og det var fint. Nå som voksen går alt fint, hadde mange fine studieår, tatt lang og god utdanning, er god med sminke og klær, veltrent, godt sosialt nettverk. Gi henne tid. Kanskje støtte henne i at det er greit at hun er seg selv. 

Anonymkode: 08d20...5ce

Så fint at alt har godt så bra! Var du mye ensom på ungdomsskolen? Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Har selv en som snart er 13, hun står foran speilet og er (nesten) kun opptatt av å henge på senteret, gå på Normal og kjøpe ræl. Det er ikke bare bare det heller..

Jeg tror at jenter på den alderen er ulike, noen er langt fremme, noen kommer dit og noen vil fortsatt leke og gjøre ting heller enn å prate. Det er nok flere i klassen som er litt barnslige, men i den alderen handler det meste om å passe inn osv.

Hun får sikkert nye venner på ungdomskolen, og må jo være seg selv. jeg ville nok pushet litt med fritidsaktiviteter, et eller annen er hun vel interesert i.

Anonymkode: 76d0e...532

AnonymBruker
Skrevet

Hun må finne sin egen gruppe rett og slett. Jeg har en datter på samme alder. Hun er januarbarn, moden for alderen og har mange venner. Jeg ser at jentene i klassen deler seg i to grupper, den modne og den umodne. De er lite sammen på tvers av disse, men det er ingen mobbing eller uvennskapelighet og alle har noen å være sammen med. Datteren din er helt sikkert ikke den eneste i klassen som er som henne og i stedet for å fokusere på de hun ikke føler hun passer med bør hun heller se til andre som er mer lik henne. Om ikke i samme klasse så kanskje i en parallellklasse? Jeg ville pushet litt i forhold til fritidsaktiviteter, fin måte å treffe nye venner på. Hun kommer til å finne gjengen sin, for noen tar det bare litt lenger tid. :) 

Anonymkode: 21c49...259

AnonymBruker
Skrevet

Dette var som å lese om datteren min. Hun hadde riktignok venner, men var sjelden førstevalget og hadde ikke så mange å være med utenfor skolen, alles venn, ingens bestevenn. Hun var på mange måter moden, veldig reflektert og fin å snakke med, men ikke helt tenåring enda, ikke kommet ordentlig i puberteten (født sent på året).

Hun syntes også det var kjedelig å bare «henge» i friminuttene i slutten av barneskolen, hun kom ikke helt inn i gjengen siden hun ikke var så interessert i gutter, sminke etc. En stund spilte hun ball med gutta i friminuttene (hun er relativt atletisk), men hun savnet å være sosial i helger og kvelder.

Nå er vi i andre semester på ungdomsskolen og det virker som det har løsnet litt, Vi bestakk henne med månedspenger til å begynne igjen på en fritidsaktivitet hun gikk på før, og så har hun modnet litt og synes det er mer interessant med klær, sminke og hår (ikke at det er viktig, men i den klassen er det nok en måte å få mer innpass hos jentene, gir henne også noe til felles med storesøsteren). De siste ukene har hun hatt noen å være med nesten hver dag. 

Vi involverte skolen litt (med hennes velsignelse) og flagget for kontaktlæreren at hun kunne trenge litt tilrettelegging. Ikke mer enn at hun ble plassert med noen av de nye jentene (de ble blandet på nytt i 8.) hun hadde lyst til å bli kjent med, og så fikk hun være med noen av jentene fra den gamle klassen i noen friminutt (hun ble splittet fra de hun var mest med før). Krysser fingrene for at det går bedre femover for jenta di 😊

Anonymkode: a99b3...cf7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var som å lese om datteren min. Hun hadde riktignok venner, men var sjelden førstevalget og hadde ikke så mange å være med utenfor skolen, alles venn, ingens bestevenn. Hun var på mange måter moden, veldig reflektert og fin å snakke med, men ikke helt tenåring enda, ikke kommet ordentlig i puberteten (født sent på året).

Hun syntes også det var kjedelig å bare «henge» i friminuttene i slutten av barneskolen, hun kom ikke helt inn i gjengen siden hun ikke var så interessert i gutter, sminke etc. En stund spilte hun ball med gutta i friminuttene (hun er relativt atletisk), men hun savnet å være sosial i helger og kvelder.

Nå er vi i andre semester på ungdomsskolen og det virker som det har løsnet litt, Vi bestakk henne med månedspenger til å begynne igjen på en fritidsaktivitet hun gikk på før, og så har hun modnet litt og synes det er mer interessant med klær, sminke og hår (ikke at det er viktig, men i den klassen er det nok en måte å få mer innpass hos jentene, gir henne også noe til felles med storesøsteren). De siste ukene har hun hatt noen å være med nesten hver dag. 

Vi involverte skolen litt (med hennes velsignelse) og flagget for kontaktlæreren at hun kunne trenge litt tilrettelegging. Ikke mer enn at hun ble plassert med noen av de nye jentene (de ble blandet på nytt i 8.) hun hadde lyst til å bli kjent med, og så fikk hun være med noen av jentene fra den gamle klassen i noen friminutt (hun ble splittet fra de hun var mest med før). Krysser fingrene for at det går bedre femover for jenta di 😊

Anonymkode: a99b3...cf7

Så bra det har løsnet! Det er det vi håper her også når hun begynner på ungdomsskolen. Mulig jeg må bestikke henne litt selv også, som et lite dytt for at hun skal delta på en fritidsaktivitet 😊 ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så bra det har løsnet! Det er det vi håper her også når hun begynner på ungdomsskolen. Mulig jeg må bestikke henne litt selv også, som et lite dytt for at hun skal delta på en fritidsaktivitet 😊 ts

Min egen datter er som sagt blitt veldig opptatt av det med klær og sminke, det kom litt over natten.

Men, vi bor rett ved en lekeplass og der er hun ute hver kveld og husker, sitter og drømmer seg bort, så hun liker fortsatt dette men gjør det gjerne alene.

Anonymkode: 76d0e...532

Skrevet

Jeg må bare si, at jeg synes det er litt feil å si at de som er mest opptatt av å bare henge, sminke, snakke om gutter er mer modne, mens de andre er umodne. For sånn er det jo ikke nødvendigvis. En som liker å leke i friminuttet kan likevel være moden, og gudene skal vite at mange ungdomsskolejenter som er opptatt av gutter og sminke likevel er svært umodne. 🙈 Modenhet defineres ikke av interesser. 

Jeg var også litt outsider på ungdomsskolen. Lekte med Barbie i skjul veldig lenge. 😂 Ble likevel ansett som svært moden av foreldre og lærere, og var nok mer reflektert enn en del av jentene jeg ikke fant helt tonen med. Fant tonen bedre med de etterhvert som de modnet mer. 

Løsnet veldig på videregående, da jeg fikk helt ny klasse med helt nye venner. Flyttet da jeg var 17 og har funnet meg tilrette "over alt" selv om ungdomsskolen var litt kjip. Det er ikke så veldig lett på ungdomsskolen fordi mange forandrer seg i ulikt tempo og det er vanskelig å finne nye miljøer. 

• Liker 3
Skrevet

Vanlig at det «deler» seg litt i den alderen. Så har hun kanskje hatt litt uflaks med jentesammensetningen. 

Jeg var «moden» på mange måter - vokste opp i en familie der vi snakket mye politikk og kultur hjemme. Og så var jeg opptatt av skoleresultater. Men jeg husker flere av de andre jentene begynte med mer sexy klær o.l. før meg. I 6. klasse hadde flere begynt med stringtruse, og jeg overhørte at de syntes jeg var barnslig som gikk i «barnetruser».

I etterkant ser jeg at dette var litt drevet av mødre også. Disse jentene hadde mødre som tok dem med og kjøpte sminke, BH med blonder og push up (før de hadde pupper), og mer sexy klær. Moren min var i motsatt ende, og jeg måtte krangle meg til min første lipgloss.

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er noen år yngre, men jeg opplever litt av det samme. Hun er mer «lekete» enn sine klassevenninner, som er mer opptatt av å «henge» og prate. Min erfaring er at når vi inviterer én og én av disse jentene med hjem, så faller fasaden litt bort, og de blir mer barnslige de også. Det er en gruppedynamikk på skolen som gjør at de styrer veldig med å passe inn.

Fritidsaktiviteter er også gull verdt, for da har man et felles fokus. Her vi bor er det ikke så mye å velge i, men hvis vi kjører til nabobygda har de litt andre ting. Er du sikker på at det ikke finnes noe som passer jenta di?

Mitt tredje råd er å koble henne mer sammen med de som er et år eller to yngre. Kanskje de kan finne på noe på fritiden? 

Anonymkode: 1af55...2b9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...