Gå til innhold

Hus som lukter vondt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi kjøpte et hus fra 1970 tallet. Vi har bodd her i litt over to år, og har hele veien syntes at det alltid lukter litt innestengt eller at det er en slags lukt i huset. Jeg har passet på å holde ventilasjoner oppe, vi bruker avfukter hvis vi tørker klær eller har laget mat. Jeg sprenglufter en gang til dagen. 
men lukta er der enda. Vi er flinke på å vaske vifta til stekeovn, kjøkkenvifte. Går over gulvene flere ganger i uka. 

nå er jeg gravid i første trimester og syns det oppriktig lukter skikkelig dritt og skittent hjemme hos oss, den lukta som var der er nå hundre ganger forsterket. Lukter skikkelig innegrodd. når jeg er hos andre som eier 70 talls hus så syns jeg ikke det lukter i nærheten så ille som hos oss. 

har noen tips til hva vi kan gjøre for å få vekk denne lukta vi har? 

Anonymkode: 5b943...114

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket ting som sluk? Er det tapet i huset? 

Anonymkode: 03667...8b5

AnonymBruker
Skrevet

Er det tilstrekkelig ventilasjon? Kan det være jordslag eller mugg i huset? Er det tidligere røyket i boligen? Mus/gnagere i vegger som kan ha død, evnt ekskrementer som ligger i vegger? Tørre sluker (hell vann i alle slukene en gang om dagen for å se om det blir bedre)

Tror jeg hadde åpnet en yttervegg eller fått takstmann med kamera til å se i vegger dersom problemet er såpass omfattende.

Anonymkode: 72a8d...f51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har gjennomgående lufting med ventiler åpne i hver ende av boligen, avtrekk til bad og kjøkken virker som normalt, så bør dere få fagfolk til å ta en titt. Har dere kjeller? Er det drenering, evnt er den gammel? Hva står i takstrapporten?

For meg høres dette veldig ut som et fuktproblem med mugg et sted i huset. Hvis du bor i nærheten av Oslo, så er Mycoteam flinke. 

Dumt dere ikke gjorde noe med dette med en gang i forhold til å reklamere på kjøpet, for dette må gjøres med en gang feilen oppdages. 

Anonymkode: a504c...29a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Vi kjøpte et hus fra 1970 tallet. Vi har bodd her i litt over to år, og har hele veien syntes at det alltid lukter litt innestengt eller at det er en slags lukt i huset. Jeg har passet på å holde ventilasjoner oppe, vi bruker avfukter hvis vi tørker klær eller har laget mat. Jeg sprenglufter en gang til dagen. 
men lukta er der enda. Vi er flinke på å vaske vifta til stekeovn, kjøkkenvifte. Går over gulvene flere ganger i uka. 

nå er jeg gravid i første trimester og syns det oppriktig lukter skikkelig dritt og skittent hjemme hos oss, den lukta som var der er nå hundre ganger forsterket. Lukter skikkelig innegrodd. når jeg er hos andre som eier 70 talls hus så syns jeg ikke det lukter i nærheten så ille som hos oss. 

har noen tips til hva vi kan gjøre for å få vekk denne lukta vi har? 

Da har du høyst sannsynlig mugg og eller en ny eller en gammel lekkasje et sted. Så du må jakte på hvor lukta kommer fra. 
Godt tips over å sjekke sluker og vannlåser. Samme gjelder overløpsventil å vask både på bad og kjøkken. 
En annen mulighet er om der ligger døde mus eller rotter inne i veggene? (Ekkelt, ja, jeg vet, men dette stinker fysj). 

Anonymkode: 4e5d6...97c

• Liker 1
Skrevet

Har dere kjeller, så sjekk den nøye for fukt og sopp. Åpne all ventilasjon og sett gjerne på noe varme for å drive ut fukt.

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at det har blitt røykt inne av tidligere eiere? Den lukta går ikke vekk uten at du fjerner tapet og bytter takplater. Har hørt flere som bruker sånn ozon maskin til å fjerne lukt. Usikker på om det fungerer på gammel røykelukt (eller annet), men kan være verdt å prøve? 

Anonymkode: 9dd22...f0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør en ekspert? Noen med god nese? En hund? Finn ut hvor lukta kommer fra!

I et hus jeg bodde, lukta det fra et avløpsrør som ikke var stengt av, men innebygget i veggen. 

Anonymkode: eee57...b73

AnonymBruker
Skrevet

Få venner til å lukte for dere, er det graviditetshormonene eller er det sterk lukt.

Anonymkode: 31627...67f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg svarte på en liknende spørsmål for ikke så lenge siden. Men har pusset opp to hus og grunner til lukt finner man fort - men du vet jo ikke før du pusser opp. Det kan være så mangt. Det kan ligge gammelt linoleumsgulv under gulvet, ligger der siden 70 tallet og sakte går i oppløsning og lukter. Det kan være mugg i gipsvegger under vinduer, men du har strie over og du ser ikke det. Du ser det når du fjerner strie. Det kan være gammel isolasjon i «ekte» ull, den tiltrekker seg brune biller og sikkert andre insekter. Det kan være både fuglereder og vepsebol inne i veggene. Og verre enn det, døde mus? 

Anonymkode: 63948...3e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS 

takk for alle svarene. Vi skal sjekke opp i dette med de tipsene vi fikk😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...