Gå til innhold

Kan man oppleve syner under mye stress?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste dagene har det skjedd at jeg har sett syner. Jeg kan se mennesker som plutselig forsvinner. Spesielt i sidesyn, men problemet er at de gangene jeg har sett slike syner, så har det ikke vært mulig å forsvinne så fort når jeg snur meg tilbake. Det er ofte i åpne landskap eller åpne områder inne på butikken. Noen ganger kan jeg se bevegelser som også plutselig forsvinner. I tillegg opplevde jeg i går at lyset rundt meg plutselig endret styrke, men det kan jo være gatelysene som endrer styrke. Jeg vet ikke hvordan de fungerer. Men dette med at jeg er i åpne områder og ser mennesker eller dyr som plutselig forsvinner så fort skal ikke være mulig. Jeg har opplevd det i i perioder jeg har vært høyt oppe før. Noe som kan minne om hypomani. Jeg skal ikke si jeg har bipolar lidelse, men overlegen på dps mistenker det hos meg. Kanskje en viktig relevant info. Ikke vet jeg. jeg føler meg ikke i høyt oppe nå, men er under sterk press og stress for tiden.

Anonymkode: 4f01e...d63

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan skje. Anbefaler veldig at du sjekker b-12 nivåer m.m med blodprøver hos legen. Har du ikke gode nivåer her så kan det påvirke. 

Anonymkode: c549a...ec1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, et typisk stress symptom. Stresser du så mye så bør du ta deg en prat med legen for å få hjelp til å senke skuldrene.

Anonymkode: c4f24...779

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være migrene med aura. Da kan man få synsforstyrrelser og ha syner. Du bør komme deg til legen og sjekke det ut. Stress er som kjent den vanligste migrene-triggeren i tillegg til alkohol og mangel på søvn.

Anonymkode: 326a5...721

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan være migrene med aura. Da kan man få synsforstyrrelser og ha syner. Du bør komme deg til legen og sjekke det ut. Stress er som kjent den vanligste migrene-triggeren i tillegg til alkohol og mangel på søvn.

Jeg trodde man hadde sinnsykt vondt i hode om man har migrene? Hele min familie har migrene, men jeg har ikke så ofte vondt i hode som de. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det er slik. Jeg hallusinerte når jeg hadde sterk angst, det er jo en form for stress, på en måte.

Snakk med legen din om det. Behøver ikke være noe som trenger behandling i seg selv, men greit at legen har hele bildet.

Anonymkode: 013e4...772

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg trodde man hadde sinnsykt vondt i hode om man har migrene? Hele min familie har migrene, men jeg har ikke så ofte vondt i hode som de. Ts

Jeg hadde syner og synsforstyrrelser i ti år før jeg fikk "ordentlige" migreneanfall med hodepine og kvalme. Eneste symptomet var synsforstyrrelser. Det kalles atypisk migreneanfall og kommer noen ganger alene og andre ganger før hodepinen og kvalmen setter inn.

Hodepine er uansett ikke hovedsymptomet mitt. Det er en sykdomsfølelse i kroppen og voldsom kvalme som er det verste for meg. Men det kom altså ikke før etter ti år. Før det hadde jeg månedlige synsforstyrrelser.

Uansett bør du til legen. Hvis du er bipolar og manisk, kan det jo også være hallusinasjoner, i og med at maniske episoder kan gå over i psykose, men ut i fra det du forteller, særlig det med de flakkende lysene og skikkelser som beveger seg i sidesynet høres ut som migrene med aura.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er søvnen din? Veldig viktig at du får nok søvn! 

Anonymkode: bc7b9...854

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er søvnen din? Veldig viktig at du får nok søvn! 

Anonymkode: bc7b9...854

Jeg følte jeg sov godt, selvom jeg falt litt ut av rutiner. Men de to siste nettene nå har jeg sovet ganske dårlig, men det har ikke gått utover energien. Føler heller at jeg har ekstra energi faktisk. Og har ikke følt meg deprimert heller noe jeg behandles for, men føler mer at depresjonen bare forsvant plutselig, men det kan jo være stress det også. Overlevelsesinstinkt i denne veldig stressende perioden jeg er gjennom. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja det kan skje. Anbefaler veldig at du sjekker b-12 nivåer m.m med blodprøver hos legen. Har du ikke gode nivåer her så kan det påvirke. 

Legger ved link fra B-12 foreningen hvor du kan lese om symptomer på mangel. Hallusinasjoner og psykose er nevnt, dette er også nevnt på egeforeningen sine sider. Anbefaler å lese resten på siden deres også. 

https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/#Symptomene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...