Gå til innhold

Ønsker å høre fra andre som har måtte ta stilling til bruk av donoregg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gjentar at jeg kun ønsker å høre fra de som selv har stått i situasjonen at de har fått anbefalt å bruke donoregg for å oppnå graviditet og bli foreldre, uavhengig av om de har takket ja eller nei. 

Moralpoliti og velmenende avsporinger kan ta seg fri.

Ville satt enormt stor pris på å høre fra andre i samme situasjon, for i min omgangskrets er jeg ganske alene om dette temaet,  Jeg ønsker å høre fra de som har gått denne veien, og gjort seg noen tanker og erfaringer selv. 

Hva gjorde at dere valgte å bruke donor, eller hva gjorde at dere valgte å ikke få barn? 

Håper å få i gang en åpen diskusjon om tema, og at det føles greit å dele alle slags erfaringer. Både gode og vonde.

Den ene legen som anbefalte donor har snakket varmt om donorbarn, og fortalte meg om at foreldrene er glade for at de ikke fikk egne barn, fordi det ville vært et annet barn enn det de har i armene. Jeg vet ikke om dette er noe alle føler, eller om det bare er de som føler det slik som er åpne rundt erfaringen. 

Anonymkode: 8605b...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Etter 5 egguttak uten embryo ble vi rådet til å gå for eggdonasjon til tross for at jeg var ung og ikke hadde noen kjente problemer annet enn tette eggledere.  Jeg brukte ganske lang tid på å venne meg til tanken, og måtte finne "inspirasjon" hos andre for ikke føle meg alene. Jeg ble medlem i en eggdonasjonsgruppe på Facebook og så hvor mange "vanlige" mennesker det finnes med donorbarn og at disse levde tilsynelatende gode og normale liv. Søkte også en del rundt på nettet og på Instagram. Jeg følte meg til slutt ganske tilfreds med tanken på å skulle ha eggdonor da det viktigste er å bli mor. Vi bestemte oss for å prøve et siste forsøk offentlig som vi hadde igjen. Mot alle odds fikk vi plutselig 5 blasto på frys på aller siste forsøk med en ny medisin, og jeg er nå gravid på første innsett med biologisk barn. Jeg vet ikke hvordan graviditeten går, men skulle jeg ikke lykkes med de embryoene vi til slutt fikk så føler jeg med komfortabel med donasjon ❤️

Anonymkode: 93b84...cdb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vurderer eggdonasjon og har vel egentlig landa på at vi går for det om ikke siste runde med mine egg gir positvt resultat.

Her er min liste over 

Mine tanker: 
- det blir ikke mitt genetiske barn. Vil barnet føle seg hjemme hos oss? Har lest på forskning som viser at noe av mitt DNA vil gå over i barnet via navlestrengen. Og jeg tenker jo at barnet og jeg vil få en tilknytning all den tid jeg skal gå gravid med barnet. Det vil ikke være det samme som adopsjon som jeg sammenligna det med i starten.
- vil resten av familien (tanter, onkler, besteforeldre) se på barnet på samme måte som om det hadde vært biologisk mitt? Vi har landet på at vi ikke kommer til å informere noen i familien om at vi bruker donor. Dette på grunn av bekymringen som beskrevet, men også for at barnet skal få eie sin egen historie. Vi kommer til å være ærlig med barnet fra start om hvordan det ble unnfanget. 
- bekymringer for donors helse, særlig psykisk helse. I Norge vet jeg at donorprossen er basert på blodprøver av donor, informasjon fra fastlege, og det donor selv forteller. Jeg føler ikke at det er en trygghet at de innhenter fra fastlege da man kan ha hatt flere fastleger opp igjennom årene slik at det er litt å unngå å dele informasjon man ikke vil. Andre land, feks danmark og spania gjør mer grundige tester av donor. Vi har derfor landet på at vi kommer til å bruke donor fra utlandet. Psykisk helse hos donor bekymrer meg kanskje aller mest fortsatt. 

lykke til, krysser fingrene for at det går din vei❤️

Anonymkode: e96e8...3c8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...