Gå til innhold

Luksusproblem med overengasjert besteforelder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min far er blitt pensjonist og er en meget tilstedeværende og engasjert bestefar, nesten for mye til tider. Han vil f.eks ha fridag med barnebarnet på 4 år støtt og stadig. Problemet er at han legger opp til en kaotisk dag, og jeg ender opp med å få en overstimulert datter hjem, som strengt tatt hadde hatt det bedre i barnehagen. 

Det er full rulle, mye søtsaker og så YouTube for å roe ned.

Hvor sette grensen? Det er jo kjempefint at de to knytter et ekstra godt bånd, men jeg kjenner at jeg ikke er så fan av disse fridagene.

Anonymkode: cc7a7...6f2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke det ene så er det det andre. Det er alltid noe å klage over. 

Jeg gir deg det svaret som utallige andre kommer til å gi deg. Du må ta en skikkelig alvorsprat med han. Og ikke gi deg før han virkelig forstår hvor vanskelig dette er for DEG! 

Så føyer jeg til noen emojier for å uttrykke støtte, sympati og empati. 

🤗❤️❤️

Anonymkode: 429fe...5b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min far er blitt pensjonist og er en meget tilstedeværende og engasjert bestefar, nesten for mye til tider. Han vil f.eks ha fridag med barnebarnet på 4 år støtt og stadig. Problemet er at han legger opp til en kaotisk dag, og jeg ender opp med å få en overstimulert datter hjem, som strengt tatt hadde hatt det bedre i barnehagen. 

Det er full rulle, mye søtsaker og så YouTube for å roe ned.

Hvor sette grensen? Det er jo kjempefint at de to knytter et ekstra godt bånd, men jeg kjenner at jeg ikke er så fan av disse fridagene.

Anonymkode: cc7a7...6f2

Må først si du er veldig heldig med å ha en så engasjert bestefar. Men jeg skjønner at det kan bli litt mye og med søtsaker i tillegg, jeg hadde bare sagt på en fin måte at du setter veldig pris på alt han gjør, men at det må roes litt ned, eller noe sånt.

Anonymkode: f57a3...ea9

AnonymBruker
Skrevet

Forstår det er kjedelig, men det er du som skal bestemme over ditt barn. Jeg ville ikke tatt ut ungen en hel dag fra barnehagen, men latt han f. eks hente et par timer tidligere. Forklar han at et par timer med aktiviteter er mer enn nok og foreslo ting de kan gjøre som å gå en tur i skogen eller noe annet litt rolig. Si at godteri er for helger, men han kan gjerne gi frukt.

Anonymkode: e3030...138

AnonymBruker
Skrevet

Du er heldig som har en pappa som vil være med barnebarnet sitt. Synes du skal la dem få kose seg, det er to år til det er slutt på denne muligheten for da starter skolen.

Anonymkode: 177b1...bd9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt at søtsaker og skjerm ikke er greit, men respekterer han det hadde han med glede fått ha henne i stedet for barnehage.

En som gir en 4-åring sukker på hverdager hadde ikke fått være med henne alene i det hele tatt, der har jeg vært beinhard mot besteforeldrene her.

Anonymkode: b27f7...6bb

AnonymBruker
Skrevet

Oppsummert er det vel større verdi i at barnet er med bestefar enn i barnehagen, trass i overstimulering? Den tidlige og sterke relasjonen barnet knytter til bestefar gir uvurderlig psykologisk ressurs resten av livet. Barnehage kan aldri matche dette.

Så går det vel an å snakke litt med bestefar på en vennlig og ikke-konfronterende måte om barnehagebarns behov og lure triks. 

Anonymkode: 303a6...b2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det flere dager i uken så forstår jeg det og ellers syns jeg det er et verdifullt bånd de skaper. På tross av godis og YouTube. Ville tatt opp kampen om godis i ukedager da. Foreslå heller oppskjært frukt/bær og Yoghurt eller andre sunne godbiter. 

Anonymkode: fd421...44d

AnonymBruker
Skrevet

Kva meiner du med "overstimulert"?

Anonymkode: 22120...088

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...