AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Skrevet 14. mars Har en venninne med en datter på 9 år som jeg er litt bekymret for. Hun er veldig tynn og virker å ha et anstrengt forhold til mat. På besøk spiser hun aldri godteri eller søtsaker og hun drikker kun vann. Serveres det middag blir det pirket litt i maten, og tatt noen biter. Foreldrene sier hun er kresen og helt umulig. De prøver med litt tvang, "hvis du ikke spiser litt til så fjerner vi telefonen din" "hvis du ikke tar en bit til må vi gå hjem". Hun er meget tynn, blek og ser egentlig ikke helt frisk ut. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gå frem eller hva jeg skal si. Min venninne har en sterk personlighet, blir lett fornærmet og går i forsvar. Anonymkode: ffbd7...8be 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Skrevet 14. mars Jeg tenker at her kan det ligge ting som de ikke utbroderer til andre og at dette rett og slett ikke er noe du har noe med. Anonymkode: abf00...236 14 1 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at her kan det ligge ting som de ikke utbroderer til andre og at dette rett og slett ikke er noe du har noe med. Anonymkode: abf00...236 Den typiske "ikke bland deg" holdingen. Jeg er glad i denne jenten, har fulgt henne siden hun ble født. Ønsker at hun skal ha det bra. Anonymkode: ffbd7...8be 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den typiske "ikke bland deg" holdingen. Jeg er glad i denne jenten, har fulgt henne siden hun ble født. Ønsker at hun skal ha det bra. Anonymkode: ffbd7...8be Jeg tviler ikke på dine intensjoner, men det er faktisk ikke alt du har noe med. Anonymkode: abf00...236 15
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den typiske "ikke bland deg" holdingen. Jeg er glad i denne jenten, har fulgt henne siden hun ble født. Ønsker at hun skal ha det bra. Anonymkode: ffbd7...8be Men hva mener du du skal gjøre her? Foreldrene er jo klar over at hun er småspist. Anonymkode: 3a875...ac1 8 3
Stor pike Skrevet 14. mars #6 Skrevet 14. mars Det høres ut som om det er et problem. Siden de føler for å true henne til å spise. Men det er nok ikke ditt problem, selv om jeg forstår at du bryr deg. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #7 Skrevet 14. mars Jeg var denne venninnen i oppveksten. Var ingenting galt med mitt forhold til mat, jeg bare var ikke sulten eller fysen. Liker fortsatt ikke søtsaker, og foretrekker vann fremfor brus. Anonymkode: df810...02f 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars #8 Skrevet 14. mars Er foreldrene normalt oppegående, så har de nok koblet på legen til barnet. Regner med de får råd av helsevesenet. Anonymkode: f745e...786 8
AnonymBruker Skrevet 14. mars #9 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hva mener du du skal gjøre her? Foreldrene er jo klar over at hun er småspist. Anonymkode: 3a875...ac1 Tenker jo at foreldrene burde ta henne med til lege eller helsesykepleier. Få noe veiledning og sjekke helsen til denne jenten. Anonymkode: ffbd7...8be
AnonymBruker Skrevet 14. mars #10 Skrevet 14. mars Jeg var meget kresen på mat. Løsnet ikke før jeg ble 16-17 år. No liker jeg alt. Ei mor til ei venninne av meg spurte om jeg hadde spiseproblemer. Jeg ble helt satt ut. Mulig jeg var 11-13 år. Jeg hadde ikke noe behov for å svare på det der. Jeg gikk hjem og har aldri vært i det huset igjen. Fortsatt et anstrengt forhold til henne når jeg møter henne. Og jeg er over 40 år. Så mitt råd er. Trå veldig forsiktig her. Anonymkode: fa6e7...cc6 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #11 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var denne venninnen i oppveksten. Var ingenting galt med mitt forhold til mat, jeg bare var ikke sulten eller fysen. Liker fortsatt ikke søtsaker, og foretrekker vann fremfor brus. Anonymkode: df810...02f Samme her. Anonymkode: f745e...786 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars #12 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var meget kresen på mat. Løsnet ikke før jeg ble 16-17 år. No liker jeg alt. Ei mor til ei venninne av meg spurte om jeg hadde spiseproblemer. Jeg ble helt satt ut. Mulig jeg var 11-13 år. Jeg hadde ikke noe behov for å svare på det der. Jeg gikk hjem og har aldri vært i det huset igjen. Fortsatt et anstrengt forhold til henne når jeg møter henne. Og jeg er over 40 år. Så mitt råd er. Trå veldig forsiktig her. Anonymkode: fa6e7...cc6 Var selv et kresent og slankt barn. Det jeg reagerer på her er at jenten virker syk. Hun er veldig blek og minner om et kreftsykt barn. Anonymkode: ffbd7...8be 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #13 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var meget kresen på mat. Løsnet ikke før jeg ble 16-17 år. No liker jeg alt. Ei mor til ei venninne av meg spurte om jeg hadde spiseproblemer. Jeg ble helt satt ut. Mulig jeg var 11-13 år. Jeg hadde ikke noe behov for å svare på det der. Jeg gikk hjem og har aldri vært i det huset igjen. Fortsatt et anstrengt forhold til henne når jeg møter henne. Og jeg er over 40 år. Så mitt råd er. Trå veldig forsiktig her. Anonymkode: fa6e7...cc6 Og ja. Jeg var tynn. Men jeg likte ikke mat. Bare finbrød og nugatti. Ja jeg fikk jo det for mora mi ville jo at jeg skulle spise noe. Men som sagt. Jeg liker alt no. Elsker mat. Og er veldig god på kjøkkenet selv. Anonymkode: fa6e7...cc6 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #14 Skrevet 14. mars Stoler du ikke på at venninnen din og partneren hennes klarer å ta barnet med til legen eller bedømme om det er nødvendig selv...? Det er jo nemlig det ubedt innblanding er: du viser at du ikke tror venninnen din evner å ta vare på barnet sitt selv. Jeg har en nevø som er slik, og altså, jeg ser hvordan det går inn på søsteren min når folk kommenterer det og kommer med ubedte råd og innblanding. De har selvsagt kontakt med helsevesenet selv, og trenger overhodet ikke at utenforstående blander seg. Anonymkode: 09d70...199 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #15 Skrevet 14. mars Er 100% sikker på at foreldrene til jenta er fullt klar over at jenta er tynn og undervektig. Vi blir jo veid og målt fra vi er spebarn helt til vi er ferdig med barneskolen hos helsesøster, og det snakkes om vekst kurve og tiltak. Så slapp av, de er FULLT KLAR OVER SAKEN. Tror du gjør vondt verre ved å si eller gjøre noe som helst før din venninne (mor til barnet) sier noe på egenhånd. Anonymkode: d0e84...5e4 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars #16 Skrevet 14. mars Jeg er mest betenk over måten de håndterer det på, tvang virker mot sin hensikt. Anonymkode: 848d4...edb 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars #17 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker jo at foreldrene burde ta henne med til lege eller helsesykepleier. Få noe veiledning og sjekke helsen til denne jenten. Anonymkode: ffbd7...8be Da får du jo spørre foreldrene om de har søkt råd. Helsesykepleier treffer jo barnet i skolesammenheng uansett. Anonymkode: 3a875...ac1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #18 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): De prøver med litt tvang, "hvis du ikke spiser litt til så fjerner vi telefonen din" "hvis du ikke tar en bit til må vi gå hjem". Dette er jo oppskriften på ett problematisk forhold til mat!! Anonymkode: a0d18...41b 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #19 Skrevet 14. mars Dette er som å høre om vår nå ungdom. Hvis foreldrene er som oss, så er nok helsevesen alt inne. Vårt barn er tynn, var undervektig hele veien. Her ga vi protein tilskudd bare for å holde vekten oppe i samråd med lege. Spiste lite, pirket i maten Vi fikk beskjed av lege å ikke presse for mye, men passe mye. Litt vanskelig balanse gang kan du si. Først ved 16 års alder var ungdommen på det de kalte normal vekt, men på streken, ved sykdom under. Legen her sa ho har nå fulgt sin egen kurve forsåvidt selv om undervekt. Og kam si det var ikke akurat det vi pratet med alle om det at vårt barn sleit med mat. Spiste jo mat, men lite. Nå 18 år, så spiser det så og si alt det får servert. Men spiser fortsatt små porsjoner . Men vi har sluttet å uroe oss. Blodprøver viset at mineraler osv er normalt. Kun d-vit som er lavt som legen sier at så og si 9o% av norge har for lite av Anonymkode: d6734...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #20 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er mest betenk over måten de håndterer det på, tvang virker mot sin hensikt. Anonymkode: 848d4...edb Det er deres foreldrestil. De validerer ikke følelser, bruker mye trusler og stiller høye krav til at barna skal "oppføre seg". Alt dette sammenlagt gjør at jeg er redd datteren kanskje er på vei til å utvikle en spiseforstyrrelse. Anonymkode: ffbd7...8be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå