Gå til innhold

IP adresser:

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan være at jeg er super teit men jeg må bare spørre. ER det sånn at uansett hvor jeg har med meg pc min så er det samme IP adresse, eller er det sånn at en IP adresse er et fast sted og er jeg et annet sted så er det en annen IP adresse?

Anonymkode: a1021...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ip adressen er knyttet til routeren. Det er nettverket du kobler deg på, eller "adressen du befinner deg på".

Om du kobler deg på med pc, telefon, tv, nettbrett eller andre enheter, så er ip den samme.

Anonymkode: f62a6...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ip hører til lokasjon/linje/utstyr alt etter isp. (eller den kan være delt mellom flere om du henger bak cgnat)

På mobilnett, eller med vpn så kan det være samme ip alltid men det er ikke vanlig. 

Så det kommer ann på. 

Anonymkode: 82faa...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan være at jeg er super teit men jeg må bare spørre. ER det sånn at uansett hvor jeg har med meg pc min så er det samme IP adresse, eller er det sånn at en IP adresse er et fast sted og er jeg et annet sted så er det en annen IP adresse?

Hvilken IP er det du tenker på? Den offentlige IP-adressen maskinen har ut mot internett, eller den lokale du har innad i wifi-nettverket? 

Den offentlige byttes stort sett med jevne mellomrom av nettleverandøren din. Den lokale er stort sett fast, men kan byttes på om du f.eks. har strømbrudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så hvis jeg tar med meg pc på biblioteket så vil det være en annen ip adresse enn her hjemme?

Jeg er ikke ts men måtte bare spørre siden jeg så noen andre lurte på det jeg har lurt på

Endret av tankebobla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tankebobla skrev (Akkurat nå):

Ok, så hvis jeg tar med meg pc på biblioteket så vil det være en annen ip adresse enn her hjemme?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
tankebobla skrev (3 minutter siden):

Ja, men husk at enhver enhet har sin egen macadresse, og det kan spores.

Anonymkode: f0370...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men husk at enhver enhet har sin egen macadresse, og det kan spores.

Anonymkode: f0370...206

Mac er ikke noe annet enn første router som har ett forhold til. Så da skal du hente ut en del data for å matche det.

Anonymkode: 82faa...a07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (9 minutter siden):

Hvilken IP er det du tenker på? Den offentlige IP-adressen maskinen har ut mot internett, eller den lokale du har innad i wifi-nettverket? 

Min egen pc, hvis den tas med. Og bruker bibliotekets nett, eller skolens nett. Jeg har ikke mac men annen type

Den offentlige byttes stort sett med jevne mellomrom av nettleverandøren din. Den lokale er stort sett fast, men kan byttes på om du f.eks. har strømbrudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt tre ulike adresser involvert når en pc, telefon eller annen maskin kobles mot internett. 

- Pc / telefon har en lokal IP. Den er avhengig av nettverket en kobler seg mot. Disse er ikke unike for annet en det nettverk en er koblet til. Eksempel kan være 192.168.1.10 som en lokal IP. Men, også 10.10.123.51 kan være en lokal IP.

- Internett leverandøren har en offentlig adresse. Alle som er koblet til samme nettverk vil normalt benytte samme offentlige IP.
- Ved å gå til https://hvaerminip.no/ kan en se hva den offentlige IP adressen er.

Ved bruk av VPN vil den offentlige IP adressen endre seg. Den lokale forblir den samme.

- Den siste adressen er MAC adressen, som står for medium access control. Dette er ikke en IP adresse.
- Navnet MAC har ikke noe med Apple Mac å gjøre.
- MAC adressen er en unik adresse som hver eneste enhet blir tildelt når den produseres, og skal være unik. 
- Som nevnt lengre oppe er det bare første router som vil se denne adressen.
- Det er blitt vanlig at telefoner genererer en unik MAC adresse hver gang telefonen kobler til, og ikke bruker den innbyggede MAC adressen i enheten, for å gjøre telefonen mindre sporbar.

Endret av TBL12
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (8 minutter siden):

Det er normalt tre ulike adresser involvert når en pc, telefon eller annen maskin kobles mot internett. 

- Pc / telefon har en lokal IP. Den er avhengig av nettverket en kobler seg mot. Disse er ikke unike for annet en det nettverk en er koblet til. Eksempel kan være 192.168.1.10 som en lokal IP. Men, også 10.10.123.51 kan være en lokal IP.

- Internett leverandøren har en offentlig adresse. Alle som er koblet til samme nettverk vil normalt benytte samme offentlige IP.
- Ved å gå til https://hvaerminip.no/ kan en se hva den offentlige IP adressen er.

Ved bruk av VPN vil den offentlige IP adressen endre seg. Den lokale forblir den samme.

- Den siste adressen er MAC adressen, som står for medium access control. Dette er ikke en IP adresse.
- Navnet MAC har ikke noe med Apple Mac å gjøre.
- MAC adressen er en unik adresse som hver eneste enhet blir tildelt når den produseres, og skal være unik. 
- Som nevnt lengre oppe er det bare første router som vil se denne adressen.
- Det er blitt vanlig at telefoner genererer en unik MAC adresse hver gang telefonen kobler til, og ikke bruker den innbyggede MAC adressen i enheten, for å gjøre telefonen mindre sporbar.

Dette er det eneste fullstendig korrekte svaret i tråden.

Anonymkode: bf667...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...