Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I løpet av 23/24 gikk jeg ned fra ca. 90 kg til 65 kg. Dette skjedde av seg selv i tilknytning til en stor psykisk krise hvor jeg knapt fikk i meg mat over en lengre periode. Nå som livet har stabilisert seg vil jeg unngå å bli overvektig igjen, og har lagt om livsstilen fullstendig. Jeg spiser kun ren mat, trener ca. 3 ganger i uken, praktiserer periodisk faste (spisevindu 11 - 19 i hverdagen), går så mye jeg kan, osv. Jeg har likevel gått opp noen kilo og hver gang jeg veier meg ligger jeg på mellom 68 og 72. Jeg prøver å veie meg ukentlig, men gruer meg til resultatet. 

Bør jeg akseptere at jeg kommer til å veie rundt 70 kilo? Eller bør jeg jobbe for å å ta av meg 4-5 kg igjen? 

Jeg er som sagt kvinne, 172 cm på strømpelesten, og har bikka 40 år med god margin. 

Anonymkode: 18d1f...d00

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved 70 kg er du innenfor normalvekt/sunn BMI.

Livvidde har også noe å si for helsen din, under 80 cm er anbefalingen.

Anonymkode: decf9...cc3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva som anbefales varierer ift utgangspunkt. Når du har pleid å veie 90kg, tror jeg du skal være veldig fornøyd om du klarer å holde deg på 70kg. Mens jeg som alltid har veid rundt 60, hadde ikke følt meg vel på 70. Helsemessig er vi begge innenfor, så det handler jo om hva slags livsstil man kan leve med. Og det høres ut som du kan leve med de vanene som holder deg på 70kg. Bedre det enn å tvinge seg nedover for deretter å sprekke maksimalt.

Anonymkode: 0fb30...eef

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du er jo innenfor normalen. Man kan være dvask på 65 kg og man kan være skikkelig fit/stram på 72 kg. Vekt er ikke alt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv vært ca 80kg i mange mange år. Har også vært nede i 64-65, men kommet opp i 72kg. Det meste i meg har lyst å ned til 64, men fornuften sier jeg burde være fornøyd med 68. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Akkurat nå er jeg 72kg.  Jeg er også 172cm. Vanskelig!

Anonymkode: f461e...5d0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker fra 62 kg og oppover bør være en sunn vekt. Er selv 165 og 60 kg 

Anonymkode: 99a2a...8d0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske lik deg i alder og høyde, TS.  
41 år og 173 cm høy. 
Jeg veier 63 kilo nå, og det er noen kilo for mye for min kropp. Har ikke trent på noen år, etter at jeg fikk barn. Gikk opp 5 kg i fjor sommer/høst. Mistenker at det skyldes overgangsalder. Jeg føler at den riktige vekten for meg er 56-58 kilo, og har begynt å trene igjen og spise sunt for å komme tilbake dit. Det er realistisk at jeg skal klare det før sommeren. 

Anonymkode: 1aad2...5db

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer også an på kroppssammensetning. Trener du mye og har en stor andel muskler kan du veie mer..

Jeg veier 77 kg, 170 høy. Målet mitt har tidligere vært å veie rundt 70. Det siste året har jeg trent mer målrettet. Har ikke gått ned i vekt, men har gått ned 13cm rundt hoftene og 10 cm i livet. Har også fått markerte muskler. Ønsket mitt nå er ikke vektnedgang, men litt mer definerte muskler.

På bakgrunn av dette syntes jeg det er vanskelig å si noe om hvilke vekt som er ideell.. noen vil være sunn ved å veie 65 LG, andre 80 kg.

Anonymkode: 72f94...b6a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...