AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Skrevet 13. mars Jeg har ei jente på 9 år. Hun har Add, og er litt redd og engstelig av seg . Hun er redd for ting ,som andre ikke kan forstå at det går an å være redd for. I det siste har hun vært veldig lei seg , på grunn av dette: På skolen stiller de opp om morgenen, før de går inn i klasserommet står lærerene og ønsker hver enkelt elev " god morgen " . Og de forventer at elevene svarer " god morgen " tilbake. Jenta mi synes det fryktelig skummelt å si "god morgen", så hun klarer det bare ikke. Tror det er noe med den oppmerksomheten, hun synes er veldig ubehagelig. Men dette har lærerene begynt å klage veldig over, de sier at hun MÅ, og at det er uhøflig å ikke si det, dette resulterte i at hun ligger gråter hver kveld , å gruer seg til skolen neste dag. Det jeg lurer på er, hvordan kan jeg få lærerene til å forstå at hun faktisk er redd? Hun gjør det ikke for å være slem eller uhøflig. Hun er ellers rolig og sjenert jente . Anonymkode: 39600...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #2 Skrevet 13. mars Noen ting bør barn lære seg, diagnose eller ikke, dess tidligere jo bedre. Anonymkode: 5a35d...be6 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #3 Skrevet 13. mars Troller du eller er du seriøs? Anonymkode: 595d7...937
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Skrevet 13. mars Du må ta det opp med kontaktlærer. Hun har jo tross alt en diagnose, synd hvis det låser seg helt for henne ♥️ Anonymkode: a5f36...1cd
AnonymBruker Skrevet 13. mars #5 Skrevet 13. mars Dette må hun bare lære seg. Hvis du aksepterer at dette er ok å slippe unna, bekrefter du at hun har en grunn til å være redd. Som jo ikke stemmer. Hun kommer til å få store problemer senere om hun ikke utfordres på det som er ubehagelig. Anonymkode: 71b9b...7ab 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars #6 Skrevet 13. mars Men det er jo uhøflig å ikke svare når noen ser deg inn i øynene og hilser god morgen. Lærerne ønsker ikke å plage henne, men stiller forventninger. En med adhd kan fint forventes å hilse på andre. De forstår helt sikkert følelsen hennes hvis hun har gitt uttrykk for redsel, men det betyr ikke at det er rasjonelt å ta hensyn til den. Vi har alle vært redde for noe, men vi må konfrontere frykten og lære at det går bra. Hvordan ser du for deg at hennes sosiale liv blir om 10 år om du fortsetter å curle slik? Hvordan ser du for deg at klassemiljøet blir på sikt om det skal være ok å hilse på noen og ikke alle? Anonymkode: a3089...671 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars #7 Skrevet 13. mars Lærerne kan godt lære seg å forstå at hun faktisk er redd. Men det som er mye viktigere er jo at hun får hjelp med en så hemmende angst. Angst er i stor grad lært av foreldre, så at du finner ro og trygghet i deg selv er det viktigste. Jeg vokste opp som et slikt engstelig barn, og jeg er regelmessig lei meg for hvordan mitt liv ble fordi ingen hjalp meg å kjenne meg trygg på innsiden. Som voksen har jeg endt med å gå uendelig lenge i terapi for problemet fikk vokse seg større og større. Dette er noe dere kan jobbe med. Jobb med angsten daglig, jobb med å hjelpe henne å bli trygg. Og klarer du ikke jobbe med det med henne selv, søk hjelp. Ingen barn skal måtte gå rundt i livet og kjenne seg så redd hele tiden. Jenta di fortjener bedre. ❤️ Anonymkode: f49d6...726
AnonymBruker Skrevet 13. mars #8 Skrevet 13. mars Fra en med kraftig sosial angst som lever helt isolert uten nettverk-ALDRI la henne slippe unna sånt! Hun MÅ eksponere seg og tåle oppmerksomhet, ellers kommer det til å styre resten av livet hennes. Det blir vanskeligere å komme ut av jo lengre man får leve sånn. Hun burde få profesjonell hjelp til dette slik at hun opplever mestring av eksponering, ikke hjelp av foreldre og lærere til å unngå det fryktfremkallende. Ikke begå samme feil som mine, det kan ødelegge livet hennes. Anonymkode: 26cd9...6f8 2 2
Macro Skrevet 13. mars #9 Skrevet 13. mars Jeg har ADD(sier ofte adhd så folk skjønner). Jeg tenker at dette er et idiotisk påfunn av skolen generelt sett. MEN hun har godt av å stå i det.
frivis Skrevet 14. mars #10 Skrevet 14. mars Det er ikke lov med tvang. Dette bør dere melde videre til statsforvalteren.
AnonymBruker Skrevet 14. mars #11 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette må hun bare lære seg. Hvis du aksepterer at dette er ok å slippe unna, bekrefter du at hun har en grunn til å være redd. Som jo ikke stemmer. Hun kommer til å få store problemer senere om hun ikke utfordres på det som er ubehagelig. Anonymkode: 71b9b...7ab Du forstår ikke hva angst er for noe 😅 Anonymkode: ef371...20f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #12 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du forstår ikke hva angst er for noe 😅 Anonymkode: ef371...20f Det høres like mye ut som du ikke vet hva angst er for noe, hvis du tror unngåelse er en god strategi for å løse det. Anonymkode: f49d6...726 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars #13 Skrevet 14. mars Sosial angst? Synes hun det er vanskelig med oppmerksomhet ellers også? Kan dere øve hjemme? Late som om du er læreren og hilse mange ganger? Anonymkode: f8c40...36a
AnonymBruker Skrevet 14. mars #14 Skrevet 14. mars Ville ha snakket med lærerne asap. Jenta di trenger noen som forstår, og som når inn til henne. Det siste hun trenger er at de blir sinte og "korte" med henne. Hun trenger at de aldri gir henne opp. Vil anbefale at lærerne prøver å gjøre noe personlig, tullete, internt (mellom dem) når de skal hilse på henne. At de har en avtale. Bruke blikk og smil på en trygg måte. Hun burde også få proffesjonell psykologisk hjelp. Nå. Hilsen ei på en 41 med ADD, som fortsatt ikke sier god morgen, ha det og takk for maten. Oppmerksomheten er uutholdelig. Anonymkode: c073b...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #15 Skrevet 14. mars Hun har ikke bare add hun har og sosial angst. Dette må dere jobbe med mens hun ennå er ung så hun har større sjanse til å komme over det. Anonymkode: ed438...029 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #16 Skrevet 14. mars Tror nok ikke hilsingen er feil, men hvordan læreren håndterer det. Kanskje du kan ta en telefonsamtale med lærer og forklare at barnet ditt trenger en hyggelig forklaring på hvorfor de hilser hver morgen. Kanskje dattera di kan få si det litt lavere osv. Også må du trygge henne på at det ikke er farlig og dere kan snakke om det. Det er ikke farlig med oppmerksomhet osv. Jeg jobber som lærer. Var selv et ekstremt sjenert barn på skolen og turte ikke å spørre læreren om ting. Jeg var nok på grensen til sosial angst. Men det gikk gradvis over av seg selv. Foreldrene mine meldte meg på teater, så jeg var nødt til å stå foran publikum og prate. Dette var jo på 90-tallet/ tidlig 00, så ingen som tilpasset for sånt. Men i jobben min ser jeg at de sjenerte barna trenger å eksponeres noe, men med støtte. Anonymkode: a0d13...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #17 Skrevet 14. mars I stedet for å bekrefte angsten hennes, kan dere heller øve på å hilse og si god morgen hjemme. Gjør dette x-antall ganger, til dere får brodden av frykten. Det å hilse på andre er noe alle mennesker bør være i stand til, og tenk på den mestringsfølelsen hun har med seg når hun overkommer dette. Se langt frem i tid, små skritt som tas i dag, vil gjøre fremtiden lettere og lysere. Anonymkode: 0c076...d17 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #18 Skrevet 14. mars ADD eller uoppdaget Aspergers? Jeg heller mot det siste.. Anonymkode: e247a...cee
AnonymBruker Skrevet 15. mars #19 Skrevet 15. mars Tenker at når dette er tvang og noe hun må, er det nok det som trigger det mest. Her syntes jeg det er rart å tvinge noen til å måtte prate. 🤔 Anonymkode: 08d72...633
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå