AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Skrevet 13. mars Er det ofte at flyruter er forsinka i mere en time? Kan man sammenligne det med forsinkelser på tog og buss? Anonymkode: cecf0...e42
AnonymBruker Skrevet 13. mars #2 Skrevet 13. mars Eller kan man ta sjansen på at de er i rute? Anonymkode: cecf0...e42
AnonymBruker Skrevet 13. mars #3 Skrevet 13. mars Det er ganske vanlig med forsinkelser på over en time. Ta sjansen kommer vel an på hva man skal videre. Jeg ville aldri beregnet å rekke noe som forutsetter at flyet er under en time forsinket. Selv om det aller fleste fly selvsagt ikke er det. Anonymkode: 2a2a6...f50
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars Så fly er værre enn buss og tog? AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er ganske vanlig med forsinkelser på over en time. Ta sjansen kommer vel an på hva man skal videre. Jeg ville aldri beregnet å rekke noe som forutsetter at flyet er under en time forsinket. Selv om det aller fleste fly selvsagt ikke er det. Anonymkode: 2a2a6...f50 Anonymkode: cecf0...e42
DrueSmoothie Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars Sjansen for forsinkelse er i mine øyne ikke stor, og jeg føler det er oftere forsinkelser på tog / buss enn fly. MEN om ett fly først blir forsinket så kan forsinkelsen bli langt større. Det kommer også litt an på årstiden. Om vinteren f eks er det større sjanse for deicing, lavere kapasitet på rullebaner om snøvær etc, og da ikke bare på din avreiseflyplass, men også der flyet kommer fra, enn om sommeren hvor det er mindre utfordringer. Men dårlig vær, tekniske feil, forsinkelser pga baggasje, passasjerer, forhold påflyplassen, med crew etc er jo alltid tilstede uansett årstid. Jeg har reist mye verden rundt og i det hele og det store går flyene i rute både i Europa og på interkontinentale ruter, og små forsinkelser flys ofte inn. Mens jeg har også opplevd å både miste fly etter flybytte, måtte vente på nytt fly pga teknisk feil, vente på sent innkommende crew, leting etter baggasje for passasjerer som ikke dukker opp, kanselleringer og ny rute, etc, men det er laaaangt færre ganger enn antall ganger jeg har landet etter rute
AnonymBruker Skrevet 14. mars #6 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så fly er værre enn buss og tog? Anonymkode: cecf0...e42 Basert kun på egne erfaringer er det mye oftere rot med tog, men som en over skriver kan forsinkelsene på fly fort bli store. Spesielt senere på dagen med følgeforsinkelser. Der et tog med halvtimesruter kanskje bare magisk "blir" neste avgang og dermed er i rute igjen, er det sjelden man klarer å ta inn store forsinkelser på et fly som først har blitt forsinket fra sin første destinasjon. Denne vinteren har jeg hatt mange forsinkelser på 1-2 timer, mens i fjor var det meste av det jeg tok i rute. Så det går litt i bølger. Hvis du lurer på en spesifikk rute kan du gå på flightradar og se forsinkelser bakover i tid. Anonymkode: 2a2a6...f50
AnonymBruker Skrevet 14. mars #7 Skrevet 14. mars Kan ikke bygge på tung erfaring, men tror det generelt er større sannsynlighet for å oppleve vesentlige forsinkelser på charterfly enn rutefly? Anonymkode: e7f83...6b2
reiseglad Skrevet 15. mars #8 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 14.42): Er det ofte at flyruter er forsinka i mere en time? Kan man sammenligne det med forsinkelser på tog og buss? Anonymkode: cecf0...e42 Min erfaring er at det er sjelden mer enn en times forsinkelse. Det hender, men da er det ofte værmessige forklaringer, og følgeforsinkelser pga det. Jeg flyr mye, og opplevde kanskje 3-4 ganger i fjor at det ble venting på mer enn en time, eller overflyging pga tåke eller tett snøvær. En birdstrike som skapte forsinkelse.
Meg.no Skrevet 15. mars #9 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 7.35): Så fly er værre enn buss og tog? Anonymkode: cecf0...e42 Det er jo et litt "komplekst" spørsmål. Jeg har flydd 12 enkelt flygninger den siste måneden. Alle har vært til tiden eller før tiden. Opplever lite forsinkelser nå. Det kan dog skje - om det skjer, er det sjeldent over en time. MEN det er andre faktorer også å tenke på, om du skal rekke noe. HVor du sitter i flyet, kan ha noe å si om hvor raskt du kommer ut. Bagasjen kan være forsinket Må du ta buss fra fly til terminal, så kan det inkludere forsinkende faktorer. Med tog, så er du kjapt ute når du er fremme. Og oftes på en mer sentral plass enn flyplasser. I fjor var punktligheten for persontog hos Bane nor på 87,6% vs Oslo lufthavn med 80 % i fjor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå