Gå til innhold

Vanskelig matte 3. Klasse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ett barn på 9 som har gjort det så dårlig i matte at mattekurs er neste. Har merket det i flere mnd. Vært vanskelig å forklare leksene da han nekter å høre etter og blir bare sint og frustrert. Har også slitt med lesing så det er der vi virkelig har jobbet mye i fritiden (mye mer enn leksene). Endelig har det løsnet og leser nå godt.

Men hvordan skal det gå med matte når man syns det er så vanskelig allerede i 3. Klasse? Begge vi foreldrene er ganske gode i matte. Jeg på bachelor nivå og han på master nivå. Men vi skorter på å lære bort da vi ikke når inn..

Anonymkode: e243e...435

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det blitt underøskt for dysleksi?

Anonymkode: 5b86d...926

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

Nei det har ikke det, men barnet leser godt nå.. 

AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo ha dyskalkuli eller være generelt lite skolemoden? 

Anonymkode: ad438...26f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Cluet med matte er at når du på et eller annet tidspunkt har falt av, så har du virkelig falt av. Det er umulig å hente seg inn med mindre man får tid og mulighet til å gå 1-10 steg tilbake og få mulighet til å skjønne det man misset i første omgang. Fikser dere ikke dette nå så vil barnet ligge etter i matte resten av skolegangen.

Anonymkode: 8f3d2...52a

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være dyskalkuli. 

Jeg synes de lærer så mye regnestrategier at det nesten spenner bein på læringen. Hva skjer om dere hjelper ham med å finne én strategi og bruke den hver gang? Eksempelvis oppsett for gange, dele, pluss og minus? Og så kan man komme langt med kuleramme og konkreter. Brøker/deling: finn frem eple, skjærebrett og kniv til eksempel. 

Anonymkode: 0706e...a9f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er i tilfelle dyskalkuli.

Til TS: Det er veldig mange gode tutorials på YouTube. Det hjalp meg masse når Pappas masing (hjelp) ble for mye for poden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har ett barn på 9 som har gjort det så dårlig i matte at mattekurs er neste. Har merket det i flere mnd. Vært vanskelig å forklare leksene da han nekter å høre etter og blir bare sint og frustrert. Har også slitt med lesing så det er der vi virkelig har jobbet mye i fritiden (mye mer enn leksene). Endelig har det løsnet og leser nå godt.

Men hvordan skal det gå med matte når man syns det er så vanskelig allerede i 3. Klasse? Begge vi foreldrene er ganske gode i matte. Jeg på bachelor nivå og han på master nivå. Men vi skorter på å lære bort da vi ikke når inn..

Har dere lest boken Hvordan Fatte Matte?

https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/hvordan-fatte-matte-9788293693062

Den gir en del gode tips til både å lære bort og hvilke basiskunnskaper som må være på plass hos barnet for å klare matte.

Anonymkode: 32bee...9f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Cluet med matte er at når du på et eller annet tidspunkt har falt av, så har du virkelig falt av. Det er umulig å hente seg inn med mindre man får tid og mulighet til å gå 1-10 steg tilbake og få mulighet til å skjønne det man misset i første omgang. Fikser dere ikke dette nå så vil barnet ligge etter i matte resten av skolegangen.

Husk at skolen også har et ansvar for at barnet skal forstå matten, her synes jeg du legger alt ansvar på foreldrene. 

Mitt barn sliter voldsomt med matte. Hun er snart ferdig med barneskolen, og tar andre og tredjeklasse matte nå. Hun ligger milelangt bak resten av klassen, og hun klarer liksom ikke få gangen i det. Men det har hjulpet litt på å ta et steg tilbake og gå tilbake til det grunnleggende. Jeg håper hun vil klare å ta igjen de andre på et vis, ellers vil hun slite voldsomt fremover med skolegang siden det jo blir "følgefeil". Men hun er heldigvis god i de andre fagene, og trives på skolen, så det er kun matten hun sliter med. 

Anonymkode: fe67f...388

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Det er i tilfelle dyskalkuli.

Til TS: Det er veldig mange gode tutorials på YouTube. Det hjalp meg masse når Pappas masing (hjelp) ble for mye for poden.

Om det skulle være spesifikke matematikkvansker / dyskalkuli har egentlig ingenting å si. Barnet har rett på hjelp/tilrettelegging uavhengig av diagnose. 

Anonymkode: 20efd...722

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser det kanskje litt annerledes enn de andre over så kan være jeg tenker feil. Jeg jobber som mattelærer på småskoletrinnet og opplever at mange ikke mestrer matte når de ikke opplever det som meningsfylt. Og det er jo veldig forståelig. Dere skriver at barnet ikke vil høre og blir sint. Da er kanskje ikke problemet at barnet ikke forstår selve matten, men kanskje heller at det oppleves som «unødvendig». De voksne maser, han er lei og det hele går i lås. 
Her ville jeg personlig bedt PPT om hjelp for å kartlegge hvor vanskene ligger. Da blir det lettere å sette inn tiltak som virker etter hensikten. Mattekurs er fint, men det bør være en mer helhetlig plan bak det. Mestring er hele tiden stikkordet og barn som ikke opplever mestring gir bare opp til slutt. Da blir det hele vanskeligere. Sorry at dette ble langt, men jeg brenner kanskje litt ekstra for mattefaget. Mestring her er bare så utrolig viktig.😅

Anonymkode: 20bf8...fb3

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det skulle være spesifikke matematikkvansker / dyskalkuli har egentlig ingenting å si. Barnet har rett på hjelp/tilrettelegging uavhengig av diagnose. 

Det hjelper å vite innenfor hvilket område utfordringene ligger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan er barnet i matte om det ikke er lekser?

Feks ved matlaging og andre dagligdagse gjøremål hvor man bruker matematikk? 

Jeg bare tenker at om lesing har vært en kamp, så kanskje det har mistet noe av selvfølelsen mtp lekser og skolearbeid? 

3.klasse er svært tidlig å falle av i matematikken, det er 5.klasse hvor svært mange faller av lasset. Så kanskje det er noe annet enn selve regningen som er problemet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har stått i det samme med min dengang niåring. En perfeksjonist og litt sta niåring som var fast bestemt på at matte var noe herk.

Anbefaler, som nevnt lenger opp, boken "Hvordan fatte matte" som inspirasjon. Plukket ut det som var relevant for oss, tilpasset (hadde muntlige spørreleker), osv. 

Når gangetabellen satt så løsnet det. Barnet har ikke aversjon mot matte lenger. Jeg følger fortsatt med fra sidelinjen og trår til om noe er uforståelig. Ikke fordi barnet henger etter (det gjør det ikke), men for å være i forkant og forbygge en ev. ny avsmak. Har til og med begynt å gå litt utenfor pensum og i dybden, noe barnet liker. Men ja, det har krevd tålmodighet og fokus på å ikke presse.

Anonymkode: c2100...be9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (28 minutter siden):

Det hjelper å vite innenfor hvilket område utfordringene ligger. 

Det er forskjell på kartlegging og utredning. 

Skrevet

Anbefaler Youtube. Mange ulike strategier for løsninger der. 

Hva er det baret strever med da? Er det alt eller spesifikke emner?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg leser det kanskje litt annerledes enn de andre over så kan være jeg tenker feil. Jeg jobber som mattelærer på småskoletrinnet og opplever at mange ikke mestrer matte når de ikke opplever det som meningsfylt. Og det er jo veldig forståelig. Dere skriver at barnet ikke vil høre og blir sint. Da er kanskje ikke problemet at barnet ikke forstår selve matten, men kanskje heller at det oppleves som «unødvendig». De voksne maser, han er lei og det hele går i lås. 
Her ville jeg personlig bedt PPT om hjelp for å kartlegge hvor vanskene ligger. Da blir det lettere å sette inn tiltak som virker etter hensikten. Mattekurs er fint, men det bør være en mer helhetlig plan bak det. Mestring er hele tiden stikkordet og barn som ikke opplever mestring gir bare opp til slutt. Da blir det hele vanskeligere. Sorry at dette ble langt, men jeg brenner kanskje litt ekstra for mattefaget. Mestring her er bare så utrolig viktig.😅

Matte i skolesammenheng er jo meningsløst. Hele regla er at man lærer  dette for å klare å forstå det andre. Det eneste stedet skolematte er nyttig er på skolen, og da kun for å klare å lære mer matte som kun er relevant på skolen 😵‍💫

Anonymkode: 32d8d...9fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ts 

Jeg tror du er inne på noe der. Motivasjonen er lav og barnet er ikke interessert. Der var først når interessen for lesing kom det også løsnet. Når vi lager litt konkurranse ut av matte er det mye bedre. Lest litt om dyskalkuli nå og barnet klarer fint å telle baklengs, vet hvilke tall som er størst og minst. Kan  den lille gangetabellen og noe på den store. Deler tall på to. Partall, oddetall. Vet ikke hva mer jeg kan teste barnet på 😅

Vi har ikke fått konkret beskjed fra skolen om hva barnet syns er vanskelig. Er det vi som kontakter ppt eller går man via skolen på det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette skulle jeg skrive. Opplevde dette selv tidlig i barneskolen, og i hvert emne mistet jeg mer og mer. All min skolegang består av å falle bak, falle bak, og falle enda lenger bak. Kan pluss, minus og opp til 10-gangen. Simpel deling og brøk går bra, pluss litt smått her og der. Lærte aldri å skrive ned regnestykkene, så her går det kun i hoderegning og kakestykker ved brøk. Jeg klarer fremdeles ikke å lære meg annen matte, og er en flittig bruker av kalkulator når stykkene blir for vanskelige. Det var kilden til mye frustrasjon og fortvilelse hele min skolegang, vegring for mattelekser og generelt det å klare å følge med i timen. Jeg hadde foreldre, lærere og skole som ikke fulgte opp - ditt barn har deg. Stå på!

Anonymkode: 57f2e...183

AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Store deler av klassen ligger under nivået de bør ligge på, dette pga hissig lærer i fjor som ødela mye. Vet ikke hvordan vi skal få tatt igjen det tapte, men jobber med saken. De som scoret for lavt, får ektraundervisning og går da glipp av andre fag. 

Anonymkode: 7c159...18a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...