Gå til innhold

Den dårligste unnskyldningen

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ts har lyst til å høre de dårligste unnskyldningene dere har hørt og alt dere svarer på er kattehold? 

Broren min ringte kl 9 samme dag som barnedåpen deres skulle være en god flyreise ++ unna og fortalte at alle søskena til kona var der, men det var visst en glipp at de ikke hadde invitert meg. 🤷‍♀️

Kunne han ikke bare holdt kjeft så hadde jeg kanskje trodd det var en veldig begrenset gjesteliste...

Anonymkode: a181f...054

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
exictence skrev (På 12.3.2025 den 8.04):

Enig at det er en utrolig dårlig unnskyldning. Men en del av den eldre generasjonen tror jeg bruker det ganske ofte og er mener det helt seriøst. De mener at de må hjem fordi de må lage middag til mannen, lage lunsj til mannen mm. Helt utrolig 🙄

Dårlig unnskyldning jeg vet om er at "jeg kan ikke, jeg må hjem og vaske/rydde/støvsuge:" Det kan de da virkelig gjøre en annen dag. Det handler om å prioritere hva man vil.

Det er jo nettopp det de gjorde? De prioriterte hva de ønsket. Når jeg sier sånn, så er det fordi jeg heller vil hjem å vaske og rydde enn å møte den jeg sier det til. Jeg har prioritert. Det er ikke en unnskyldning, jeg bare forteller hvorfor jeg ikke kan. 

Anonymkode: 20ce5...534

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En felles venninne av meg og en venninne til, ringte og sa hun ikke kom hjem til meg på venninnekvelden vår (samme kveld, vi to andre var allerede tilstede) fordi hun hadde "kranglet med typen". 
Det var visst helt umulig da å dra til noen og ha det hyggelig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Overhodet ikke teit. Jeg må mate katten etter jobb. Skal den sulte til kvelden fordi jeg stikker ut etter jobb?

Anonymkode: 3c4b9...6e0

Absolutt ikke. Er ikke det det er snakk om heller. Det er snakk om å bruke katten som en unnskyldning. Ikke for at den må ha mat. Det blir noe annet tenker jeg. Er ingen som oppfordrer til dyremishandling. 

Anonymkode: b08c1...e50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts har lyst til å høre de dårligste unnskyldningene dere har hørt og alt dere svarer på er kattehold? 

Broren min ringte kl 9 samme dag som barnedåpen deres skulle være en god flyreise ++ unna og fortalte at alle søskena til kona var der, men det var visst en glipp at de ikke hadde invitert meg. 🤷‍♀️

Kunne han ikke bare holdt kjeft så hadde jeg kanskje trodd det var en veldig begrenset gjesteliste...

Anonymkode: a181f...054

Hos oss ringte min søster oss om morgenen før dåpen og sa at hun og ungene heller dro i dyreparken. 

Nå hadde det jo ikke betydning for dåpsbarnet, men alt av bord var jo dekket, og brått sto vi med en fadder mindre. 

Anonymkode: 84404...26b

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hos oss ringte min søster oss om morgenen før dåpen og sa at hun og ungene heller dro i dyreparken. 

Nå hadde det jo ikke betydning for dåpsbarnet, men alt av bord var jo dekket, og brått sto vi med en fadder mindre. 

jeg hadde også stått med en relasjon mindre i den situasjonen der.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Katter har flere behov enn å kun overleve fysisk.

Anonymkode: f719f...b8f

Ikke nevneverdig på kort sikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (4 timer siden):

En felles venninne av meg og en venninne til, ringte og sa hun ikke kom hjem til meg på venninnekvelden vår (samme kveld, vi to andre var allerede tilstede) fordi hun hadde "kranglet med typen". 

Det kan være utrolig vanskelig å ha det hyggelig etter en krangel ja. Hun var åpen og ærlig. Kudos til henne

Anonymkode: 0b4c0...02e

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (På 12.3.2025 den 8.04):

Enig at det er en utrolig dårlig unnskyldning. Men en del av den eldre generasjonen tror jeg bruker det ganske ofte og er mener det helt seriøst. De mener at de må hjem fordi de må lage middag til mannen, lage lunsj til mannen mm. Helt utrolig 🙄

Dårlig unnskyldning jeg vet om er at "jeg kan ikke, jeg må hjem og vaske/rydde/støvsuge:" Det kan de da virkelig gjøre en annen dag. Det handler om å prioritere hva man vil.

Du har helt rett, de burde sagt "Jeg vil ikke, jeg vil heller hjem og vaske/rydde/støvsuge". 

De kan møte deg en annen dag, for meg prioriterer jeg heller å vaske og rydde på en fast dag, enn å møte deg når jeg er sliten. 

Anonymkode: ddfd9...2d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (4 timer siden):

Håper du tok det til deg som kritikk. Sier mye om hvordan du er som venn at hun ikke orker være sammen med deg når vanskelige ting i livet hennes skjer. Også at du utleverer det her, noe som er så naturlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Om man til stadighet får "dårlige" unnskyldninger bør man kanskje tenke over hvordan man reagerer når folk avlyser? 

Om personen oppgir en ærlig grunn, hvordan reagerer dere? Prøver dere å presse og mase? Krangler dere på det? Kverulerer dere? Blir dere sure? Om en person opplever å bli møtt på den måten når de er ærlige, er det jo fort gjort at de ikke lenger tør det, og kommer opp med en annen unnskyldning... 

I tillegg: ikke alle ønsker å opplyse om den faktiske grunnen. Den kan være lettere å si at man må være hjemme med katten, enn å snakke om psykiske problemer, pinlige tarmproblemer, osv. 

Jeg har en venninne med store tarmproblemer, og hun synes det er flaut å fortelle ikke-nære venner om at hun må være hjemme fordi hun sitter låst på doen med ellevill renneræv. Hun sliter også med angst for å plutselig FÅ ellevill renneræv når hun er på besøk, og det hender hun må avlyse på kort varsel fordi hun kjenner på så voldsom angst for å plutselig bli dårlig i magen hos folk (og angst for å bli dårlig i magen -> økt fare for å faktisk bli det...). 

Jeg har kommet med en "dårlig unnskyldning" fordi jeg ikke ville fortelle at grunnen til at jeg ikke ville komme, var at jeg fikk vite at den nye kjæresten til en av de andre som skulle komme, som også skulle bli med, var en som prøvde å voldta meg på en studentfest et par år før. 

Jeg har også ikke orket å fortelle en venninne at jeg bare ikke orker fordi jeg har dundrende hodepine og er helt utslitt etter at ungen min har hatt hylgrine-mareritt flere ganger om natten - dette etter at hun her eneste gang jeg har avlyst pga noe med barna blir potte sur og sier at "Men herregud, mannen din kan jo bare stå opp med ungene!!" og har null forståelse for at jeg blir like mye vekket som mannen, så selv om han faktisk står opp, så blir jeg like mye vekket og sliter med å sovne igjen. 

Anonymkode: 88e0b...100

Dette er så sant, og det virker det som flere ikke tenker på! En mister rett og slett lysten til å være med mennesker som takler avvisning så dårlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Håper du tok det til deg som kritikk. Sier mye om hvordan du er som venn at hun ikke orker være sammen med deg når vanskelige ting i livet hennes skjer. Også at du utleverer det her, noe som er så naturlig. 

For en totalt latterlig kommentar og døvt forsøk på å være bedriten, du kom med der! 😂 Haha,det er KG, dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo nettopp det de gjorde? De prioriterte hva de ønsket. Når jeg sier sånn, så er det fordi jeg heller vil hjem å vaske og rydde enn å møte den jeg sier det til. Jeg har prioritert. Det er ikke en unnskyldning, jeg bare forteller hvorfor jeg ikke kan. 

Nettopp. Enig. Det er det jeg skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (14 timer siden):

Full forståelse for den forklaringen herfra. 

Anonymkode: 6450c...1fa

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venninne kunne ikke treffes fordi bestemoren døde. Denne bestemoren hadde visst dødd flere titalls ganger opp i gjennom årene. 

Anonymkode: 0e345...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og min venninne vet at vi er på samme måten begge to. Avtale noe når man føler seg sosial, så kommer dagen og man føler bare for å sove eller sitte i fred. Så vi kan avlyse uten særlige forklaringer. Vi bare mistet det sosiale batteriet den dagen og det er greit. 

Anonymkode: 5d0da...1bd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

I koronatider skulle vi holde dåp, maks 20 gjester så jeg nåtte velge i familien hvem som fikk komme. Jeg har bare en forelder og to søsken utenom søskenbarn, besteforelder og et sett tante og onkel. 

Så jeg valgte en forelder og mine to søsken. 1t før dåpen startet ringte forelderen min å sa at hn og søsken kom ikke. Først sa hn det var korona, så sa hn at ikke orket, så var det at søsken1 heller ville se på film. Søsken2 ga ingen beskjed, dukket bare ikke opp.

Hadde de gitt beskjed i god tid som det sto på invitasjonen så kunne jeg invitert andre i familien. Så der var det dåp for et av barna mine med kun svigerfamilie. 

Fikk vite senere at de alle var helt friske, bare ville ha en lat dag.  

Jeg er spent på neste dåp som er rett rundt hjørnet.

Anonymkode: 5d0da...1bd

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 8.05):

Jeg må hjem til katten. 

Anonymkode: b08c1...e50

Jeg trodde folk brukte den ironisk! 

Anonymkode: 51570...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 7.57):

Hei.

Hva er den dårligste unnskyldningen du har hørt når noen har avlyst på kort varsel?

her syntes jeg per nå : jeg må være hjemme fordi mannen min klarer ikke å putte middag til seg selv! 

Anonymkode: c7d96...9a9

Gidder ikke/ er syk er min desiderte favoritt. 

Noen ganger bruker jeg den reelt, andre ganger for å unnslippe kjedelige sammenkomster.  

Anonymkode: 75cd5...c3d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplevde en gang at unnskyldningen i seg selv ikke ikke var latterlig, men omstendighetene. Venninne ringte og sa at hun var syk, samme dag som bursdagen min.  Jeg tenkte ikke mer over det, før jeg fant ut at hun hadde prioritert brettspillkveld med de vennene sine og sa at hun hadde fått influensa,  som var løgn. Det ble begynnelsen på slutten av det vennskapet. Ikke fordi jeg kuttet henne ut pga dette. (Jeg ville gi henne en ny sjanse) men fordi hun sluttet å bry seg i denne perioden 

Anonymkode: 0747b...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...