Gå til innhold

Den dårligste unnskyldningen

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
norw skrev (57 minutter siden):

Kommer an på. Hvis man blir invitert til et eller annet etter jobb, så blir det teit å bruke katten som unnskyldning, med mindre katten skal medisineres etc.

Om katten har vært hjemme alene en hel arbeidsdag må man hjem til den for selskap, lek og aktivisering. 

Anonymkode: f719f...b8f

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om man til stadighet får "dårlige" unnskyldninger bør man kanskje tenke over hvordan man reagerer når folk avlyser? 

Om personen oppgir en ærlig grunn, hvordan reagerer dere? Prøver dere å presse og mase? Krangler dere på det? Kverulerer dere? Blir dere sure? Om en person opplever å bli møtt på den måten når de er ærlige, er det jo fort gjort at de ikke lenger tør det, og kommer opp med en annen unnskyldning... 

I tillegg: ikke alle ønsker å opplyse om den faktiske grunnen. Den kan være lettere å si at man må være hjemme med katten, enn å snakke om psykiske problemer, pinlige tarmproblemer, osv. 

Jeg har en venninne med store tarmproblemer, og hun synes det er flaut å fortelle ikke-nære venner om at hun må være hjemme fordi hun sitter låst på doen med ellevill renneræv. Hun sliter også med angst for å plutselig FÅ ellevill renneræv når hun er på besøk, og det hender hun må avlyse på kort varsel fordi hun kjenner på så voldsom angst for å plutselig bli dårlig i magen hos folk (og angst for å bli dårlig i magen -> økt fare for å faktisk bli det...). 

Jeg har kommet med en "dårlig unnskyldning" fordi jeg ikke ville fortelle at grunnen til at jeg ikke ville komme, var at jeg fikk vite at den nye kjæresten til en av de andre som skulle komme, som også skulle bli med, var en som prøvde å voldta meg på en studentfest et par år før. 

Jeg har også ikke orket å fortelle en venninne at jeg bare ikke orker fordi jeg har dundrende hodepine og er helt utslitt etter at ungen min har hatt hylgrine-mareritt flere ganger om natten - dette etter at hun her eneste gang jeg har avlyst pga noe med barna blir potte sur og sier at "Men herregud, mannen din kan jo bare stå opp med ungene!!" og har null forståelse for at jeg blir like mye vekket som mannen, så selv om han faktisk står opp, så blir jeg like mye vekket og sliter med å sovne igjen. 

Anonymkode: 88e0b...100

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en helt plausibel unnskyldning om man bor alene og har dyr.

Katter er stort sett veldig selvstendige så jeg opplever det som en unnskyldning. Hva andre gjør for være opp til dem.

Anonymkode: b08c1...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Katter er stort sett veldig selvstendige så jeg opplever det som en unnskyldning. Hva andre gjør for være opp til dem.

Katter trenger sosialisering og tilsyn. Har man innekatt, får ikke katten sosialisert. At DU opplever det som en unnskyldning viser jo bare at du vet lite om dyr, og også bryr deg lite om dem. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om man til stadighet får "dårlige" unnskyldninger bør man kanskje tenke over hvordan man reagerer når folk avlyser? 

Om personen oppgir en ærlig grunn, hvordan reagerer dere? Prøver dere å presse og mase? Krangler dere på det? Kverulerer dere? Blir dere sure? Om en person opplever å bli møtt på den måten når de er ærlige, er det jo fort gjort at de ikke lenger tør det, og kommer opp med en annen unnskyldning... 

I tillegg: ikke alle ønsker å opplyse om den faktiske grunnen. Den kan være lettere å si at man må være hjemme med katten, enn å snakke om psykiske problemer, pinlige tarmproblemer, osv. 

Jeg har en venninne med store tarmproblemer, og hun synes det er flaut å fortelle ikke-nære venner om at hun må være hjemme fordi hun sitter låst på doen med ellevill renneræv. Hun sliter også med angst for å plutselig FÅ ellevill renneræv når hun er på besøk, og det hender hun må avlyse på kort varsel fordi hun kjenner på så voldsom angst for å plutselig bli dårlig i magen hos folk (og angst for å bli dårlig i magen -> økt fare for å faktisk bli det...). 

Jeg har kommet med en "dårlig unnskyldning" fordi jeg ikke ville fortelle at grunnen til at jeg ikke ville komme, var at jeg fikk vite at den nye kjæresten til en av de andre som skulle komme, som også skulle bli med, var en som prøvde å voldta meg på en studentfest et par år før. 

Jeg har også ikke orket å fortelle en venninne at jeg bare ikke orker fordi jeg har dundrende hodepine og er helt utslitt etter at ungen min har hatt hylgrine-mareritt flere ganger om natten - dette etter at hun her eneste gang jeg har avlyst pga noe med barna blir potte sur og sier at "Men herregud, mannen din kan jo bare stå opp med ungene!!" og har null forståelse for at jeg blir like mye vekket som mannen, så selv om han faktisk står opp, så blir jeg like mye vekket og sliter med å sovne igjen. 

Jada, jada - men det er som regel ikke sånne heftige ting bak. De har bare ikke lyst akkurat da..

Anonymkode: 71345...cb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jada, jada - men det er som regel ikke sånne heftige ting bak. De har bare ikke lyst akkurat da..

Anonymkode: 71345...cb3

Hvordan vet du dette? Jeg har en usynlig diagnose, som kun min mann vet om. Den gjør at jeg til tider må avlyse på kort varsel. For alt du vet, kan de som gjør dette mot deg, også ha gode grunner, som de gjerne med like gode grunner ikke ønsker å dele med deg. 

Hvorfor anta det verste, i stedet for å underholde tanken at det kan være andre ting som folk ønsker å holde privat? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du dette? Jeg har en usynlig diagnose, som kun min mann vet om. Den gjør at jeg til tider må avlyse på kort varsel. For alt du vet, kan de som gjør dette mot deg, også ha gode grunner, som de gjerne med like gode grunner ikke ønsker å dele med deg. 

Hvorfor anta det verste, i stedet for å underholde tanken at det kan være andre ting som folk ønsker å holde privat? 

Hvorfor sier du ikke noe? Det er jo bedre for vennene dine å vite grunnen til at du avlyser.,,

Anonymkode: 0e345...7df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 7.57):

Hei.

Hva er den dårligste unnskyldningen du har hørt når noen har avlyst på kort varsel?

her syntes jeg per nå : jeg må være hjemme fordi mannen min klarer ikke å putte middag til seg selv! 

Anonymkode: c7d96...9a9

Det som jeg syntes er mest ille her, er at hun bruker mannen sin som unnskyldning. 
Det hadde jeg aldri likt om jeg var han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor sier du ikke noe? Det er jo bedre for vennene dine å vite grunnen til at du avlyser.,,

Anonymkode: 0e345...7df

Nei. Som jeg nevnte i det andre innlegget: folk reagerer ikke alltid på en positiv måte. 

En ting er at diagnosen min er stigmatisert, og folk har masse fordommer og feilinntrykk av den. Jeg prøvde å fortelle om den til en venninne en gang, og måten hun reagerte på, er grunnen til at jeg ikke har fortalt noen andre om det igjen. 

Folk skjønner ikke hvordan symptomene oppleves, de skjønner ikke alvorlighetsgraden, de tror jeg bare kan "ta meg sammen", DE har opplevd å føle det samme (nei, det har de ikke), men DE har bare tatt seg sammen og gått likevel, jeg kan jo bare komme og prøve og se, det er kanskje ikke så ille likevel, osv osv osv osv. 

Så nei. Virkelig. Nei. Man er ikke forpliktet til å opplyse om diagnoser. Og nei og atter nei: det er ikke bedre for folk å vite en grunn de ikke skjønner noe av, og det er heller overhodet ikke bedre for MEG å fortelle dem hvorfor å bli møtt med surhet, kverulering, press, bagatellisering, anklager om overdriving og stakkarsliggjøring. osv. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Katter trenger sosialisering og tilsyn. Har man innekatt, får ikke katten sosialisert. At DU opplever det som en unnskyldning viser jo bare at du vet lite om dyr, og også bryr deg lite om dem. 

Er den teiteste påstanden jeg noensinne har hørt. Jeg elsker dyr. Om katten har utfordringer med å være alene, så forstår jeg ikke poenget med å ha katt. Alle dyr trenger sosialisering og tilsyn. Har hatt hund selv så det vet jeg. Er ikke noe unikt for katten dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man burde være ærlig, si hele rett ut at sorry, i dag må jeg avlyse. Sånn er livet liksom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 9.27):

Putte middag i tallerken til mannen! 

Anonymkode: c7d96...9a9

*på

Anonymkode: 3c4b9...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 8.10):

Men altså.. Ville dere virkelig foretrukket å høre sannheten? 

Jeg har ikke lyst til å treffe deg

Anonymkode: 7ffc3...5e9

Ja mye bedre. Si det som det er, så slipper jeg å bruke energi på noen som ikke er interessert.

Anonymkode: cae6f...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
norw skrev (2 timer siden):

Kommer an på. Hvis man blir invitert til et eller annet etter jobb, så blir det teit å bruke katten som unnskyldning, med mindre katten skal medisineres etc.

Overhodet ikke teit. Jeg må mate katten etter jobb. Skal den sulte til kvelden fordi jeg stikker ut etter jobb?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det var en ok forklaring. Hun har tydeligvis en vanskelig mann og det ble bråk i heimen fordi han måtte lage egen mat når hun skulle noe annet. Hun valgte å prioritere sitt forhold og mistet muligens lyste til samvær om hun ble forbanna på mannen. 

Anonymkode: 6450c...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (2 timer siden):

Hvis katten min har vært hjemme og inne en hel arbeidsdag må jeg hjem og slippe den ut. Den nekter å bruke kasse, så om jeg ikke vil ha bæsj på gulv og tepper må jeg faktisk hjem.

Anonymkode: f54dd...b02

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om katten har vært hjemme alene en hel arbeidsdag må man hjem til den for selskap, lek og aktivisering. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Overhodet ikke teit. Jeg må mate katten etter jobb. Skal den sulte til kvelden fordi jeg stikker ut etter jobb?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis katten min har vært hjemme og inne en hel arbeidsdag må jeg hjem og slippe den ut. Den nekter å bruke kasse, så om jeg ikke vil ha bæsj på gulv og tepper må jeg faktisk hjem.

Anonymkode: f54dd...b02

For meg var ikke katten noen bekymring. Jeg kunne like gjerne reist avgårde etter jobben uten å dra hjemom og kommet hjem neste dag. Jeg gjorde ikke det, men jeg kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (4 timer siden):

For meg var ikke katten noen bekymring. Jeg kunne like gjerne reist avgårde etter jobben uten å dra hjemom og kommet hjem neste dag. Jeg gjorde ikke det, men jeg kunne.

Katter har flere behov enn å kun overleve fysisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei ærlig talt.  For én ettermiddag holder nok mat og vann i massevis 

Anonymkode: 0747b...cdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte avlyse, eller dra hjem tidlig, for å lage mat til eksen.

Jeg skulle så hjertelig ønske at noen hadde skjønt hvilket helvette på jord det ble om jeg sa nei til han... Hadde noen skjønt det, så hadde jeg kanskje fått støtte for å komme meg ut av forholdet... Jeg prøvde flere ganger å forsiktig komme med hint til venner om hvor kontrollerende han var, men han var jo drømmemannen og så snill, så alle trodde jeg var tøffel...

Anonymkode: a68b7...6d0

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...