Gidavmeg Skrevet 13. mars #41 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 20.33): Trenger ikke medisinkurs. Masse skoleassistenter rundt om som setter insulin. De har ikke medisinkurs. Anonymkode: 6e051...788 Skoleassistenter gir ikke helsetjenester så de er ikke rammet av lovverket og har derfor lov 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #42 Del Skrevet 13. mars Fame skrev (7 timer siden): Jeg har selv trukket opp penner som har 100 enheter av gangen i hver penn. Skjønner ikke helt åssen penner du har hvor man ikke skal trekke opp en dose? Altså vri på pennen til riktig tall dukker opp. Lenger opp så henviste du til Novorapid, og da er det nærliggende og tro at det brukes en Novo pen NovoPen 6 - maksdose 60 enheter NovoPen Echo Pus - maksdose 30 enheter Kan vel ikke si jeg har funnet en eneste penn hvor man kan trekke opp maksdose på 100 enheter. Når jeg snakker om å trekke opp en dose så tenker jeg, "trekke opp fra hetteglass", når det gjelder penn så snakker jeg om å stille inn en dose. Anonymkode: 31f51...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 13. mars #43 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lenger opp så henviste du til Novorapid, og da er det nærliggende og tro at det brukes en Novo pen NovoPen 6 - maksdose 60 enheter NovoPen Echo Pus - maksdose 30 enheter Kan vel ikke si jeg har funnet en eneste penn hvor man kan trekke opp maksdose på 100 enheter. Når jeg snakker om å trekke opp en dose så tenker jeg, "trekke opp fra hetteglass", når det gjelder penn så snakker jeg om å stille inn en dose. Anonymkode: 31f51...aa1 Novorapid flexpen, som er den jeg har brukt, har 100 enheter per penn. Og vi sier alltid trekke opp når man skrur på pennen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #44 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 14.19): Det er nokså garantert snakk om insulin penn her altså. Anonymkode: 2f090...bcd Og insulinpenn skal trekkes opp til riktig antall enheter. Anonymkode: 456e9...e1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #45 Del Skrevet 13. mars Fame skrev (På 12.3.2025 den 15.56): Det skal fortsatt trekkes opp. Jeg hørte om et tilfelle der en ufaglært skulle sette 8 enheter. Den gang skrev man "8 IE" for internasjonale enheter. Vedkommende leste da "I"en som et 1 tall og satt 81 enheter med novorapid 🫣 kjære vene. Ja det er her medisin kompetansen ville smelt inn. De fleste ville reagert på en slik unormalt høy dose. Anonymkode: 17de9...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #46 Del Skrevet 13. mars Fame skrev (1 time siden): Novorapid flexpen, som er den jeg har brukt, har 100 enheter per penn. Og vi sier alltid trekke opp når man skrur på pennen. Her er det snakk om selve reservoaret og ikke selve pennen. For på pennen så kan du maks trekke opp 60 enheter, så jeg står fortsatt på mitt at jeg ikke finner en eneste penn hvor du kan trekke opp 100 eneheter, ikke 81 enheter heller for den saks skyld, så jeg tror fortsatt det er en vandrehistorie. NovoRapid FlexPen 100 enheter/ml injeksjonsvæske, oppløsning i ferdigfylt penn "FlexPen er en ferdigfylt insulinpenn med dosevelger. Du kan velge doser fra 1 til 60 enheter i trinn på 1 enhet. FlexPen er utformet til bruk sammen med NovoFine eller NovoTwist engangsnåler med lengde opptil 8 mm. Som en ekstra sikkerhet, ha alltid med deg et ekstra injeksjonshjelpemiddel med insulin i tilfelle FlexPen mistes eller ødelegges." Anonymkode: 31f51...aa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #47 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 🫣 kjære vene. Ja det er her medisin kompetansen ville smelt inn. De fleste ville reagert på en slik unormalt høy dose. Anonymkode: 17de9...daa Ihertfall når du må trekke opp pennen flere ganger, så jeg tror dette er en vandrehistorie, eller en kursholder som har kommet med en skrøne for å understreke viktigheten av å dosere riktig. Anonymkode: 31f51...aa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #48 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ihertfall når du må trekke opp pennen flere ganger, så jeg tror dette er en vandrehistorie, eller en kursholder som har kommet med en skrøne for å understreke viktigheten av å dosere riktig. Anonymkode: 31f51...aa1 Gudene vet. Man skal være rimelig bortreist for å sette flere penner. Anonymkode: 17de9...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 13. mars #49 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ihertfall når du må trekke opp pennen flere ganger, så jeg tror dette er en vandrehistorie, eller en kursholder som har kommet med en skrøne for å understreke viktigheten av å dosere riktig. Anonymkode: 31f51...aa1 Da trakk vel vedkommende opp flere runder da. Jeg vet uansett at det skjedde for det skjedde på min tidligere arbeidsplass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #50 Del Skrevet 13. mars Jeg satte mange titalls insulinpenner på min daværende kjæreste i slutten av tenårene, han hadde diabetes type 1 og var litt for glad i å drikke seg bevisstløs på fest. Kan ikke si det akkurat var rakettforskning, han viste meg det en gang i edru tilstand, og det var det. De fleste i vennekretsen hans kunne sette insulin, det var en nødvendighet hvis han skulle slippe å begrense alkoholinntaket. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 09513...bdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #51 Del Skrevet 13. mars Hvorfor skulle ikke det være lov? Selvsagt med riktig opplæring. Foreldre, besteforeldre, tanter og onkler/andre nær barnet setter da også insulin, med riktig opplæring. Etterhvert setter jo også ungdommer det selv. Anonymkode: dca6e...64e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #52 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 17.02): Lenger opp så henviste du til Novorapid, og da er det nærliggende og tro at det brukes en Novo pen NovoPen 6 - maksdose 60 enheter NovoPen Echo Pus - maksdose 30 enheter Kan vel ikke si jeg har funnet en eneste penn hvor man kan trekke opp maksdose på 100 enheter. Når jeg snakker om å trekke opp en dose så tenker jeg, "trekke opp fra hetteglass", når det gjelder penn så snakker jeg om å stille inn en dose. Anonymkode: 31f51...aa1 Tresiba feks Anonymkode: 7832b...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #53 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 19.45): Dette bør du ha lært under utdanningen din. Da dette er en stor del av den. Som svar ja det finnes et lovverk. Og ja de kan sette insulin. (Bør jo helst ha et medisinsk kurs men virker jo som at du trenger det også da du ikke kan lovverket) Anonymkode: 3b032...5c8 DEtte du kunne du ha skrevet på en en hyggeligere måte enn å være så spydig og nedlatende. Herregud. Anonymkode: fb7a3...11d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #54 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 22.57): DEtte du kunne du ha skrevet på en en hyggeligere måte enn å være så spydig og nedlatende. Herregud. Anonymkode: fb7a3...11d Hei, siden du tydligvis bare er her for å kverrulere og antagelig ikke er helt god i det norske språket, så vil jeg bare beklage at du ikke synes den posten var pent skrevet og rosenrød. Du skjønner det finnes flere 100k med mennesker her i landet som får feil behandling fordi folk på en eller annen merkelig måte består utdannelsen sin uten å forstå eller kunne noe som helst. At du synes det er greit betyr ikke at andre personer synes det. At du driter i om noen ikke har utdannelse og kompetanse i yrker hvor det teller, betyr ikke at andre synes det. At du ikke synes ukompetente mennesker bør få høte det rett ut, betyr ikkr at andre mennesker gjør det. Hva med å faktisk vokse opp? Forstå at enkelte ganger må man bare høre det rett ut, uten sukkerlake? Slik voksne gjør det og slik man gjør det i arbeidslivet? Men konstruktiv kritikk er vel langt unna ditt nivå? Du bryr deg neppe om npen dør pga feil. Bare du får hatt rett i en post på et forum? Anonymkode: 3b032...5c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #55 Del Skrevet 16. mars Fame skrev (På 12.3.2025 den 15.56): Det skal fortsatt trekkes opp. Jeg hørte om et tilfelle der en ufaglært skulle sette 8 enheter. Den gang skrev man "8 IE" for internasjonale enheter. Vedkommende leste da "I"en som et 1 tall og satt 81 enheter med novorapid Har også hørt om en sykepleier som har gitt mye større dose enn det de skulle. Dette høres mer ut som dårlig opplæring. Må huske på at personer med diabetes setter insulin selv fra ganske ung alder. Anonymkode: 846f7...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå