Gå til innhold

Assistenter får sette insulin. Ok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nokså garantert snakk om insulin penn her altså. 

Anonymkode: 2f090...bcd

Det skal fortsatt trekkes opp. Jeg hørte om et tilfelle der en ufaglært skulle sette 8 enheter. Den gang skrev man "8 IE" for internasjonale enheter. Vedkommende leste da "I"en som et 1 tall og satt 81 enheter med novorapid

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Fame skrev (4 minutter siden):

Det skal fortsatt trekkes opp. Jeg hørte om et tilfelle der en ufaglært skulle sette 8 enheter. Den gang skrev man "8 IE" for internasjonale enheter. Vedkommende leste da "I"en som et 1 tall og satt 81 enheter med novorapid

Skummelt! 

Anonymkode: 830c8...b3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De bør ikke gjøre det. Prosedyren i seg selv er enkel, men manglende kunnskap om medikament - virkning og bivirkning - er direkte farlig. Diabetes er en alvorlig sykdom, og feil dose kan få alvorlige konsekvenser. 

Anonymkode: 77093...d45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Problemet er ikke selve stikket, men opplæring om medikamentet. Om de også skal trekke opp insulin så bør de vite hvor farlig det er å gjøre feil. En ting er å gjøre en feil på seg selv, men å gjøre en feil på andre er ganske ille. (Mtp den som skrev at man kan sette på seg selv) Pasienter og pårørende får omfattende opplæring av diabetes og insulin. 

Anonymkode: dffd6...490

Da jeg startet i hjemmesykepleien så var det bare sykepleiere som kunne gi insulin og andre medikamenter som måtte trekkes opp/regnes ut. Alle andre som hadde helsefaglig utdanning kunne gi medisiner som var ferdig klargjort. Altså typisk insulin fra penn og medisiner fra dosett/multidose. Vi kunne også ta blodsukkermåling, stelle lettere sår, fjerne sting osv.. Assistentene fikk kun lov til å dryppe øyne og ta av og på støttestrømper. Men, etterhvert så ble det så mye trykk på de som var utdannet at assistentene måtte få gjøre mer for at tjenesten skulle gå opp. Da fikk assistentene kurs så de kunne ta over en del av oppgavene til helsefag/omsorgsarbeidere. Og igjen i sin tur ble sykepleierne pålagt mer administrerende oppgaver og da ble det kurs på helsefag/omsorgsarbeidere slik at de kunne ta unna en del av oppgavene til sykepleiere. Det er jo bare sånn det må bli. Med eldre befolkning, mer sykdom og mangel på arbeidsfolk så må man jo ta i bruk de hendene man har til rådighet.

Anonymkode: e770d...6f6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er jo direkte uforsvarlig. 

Anonymkode: 456e9...e1a

Vel, alternativt får ingen medisinene sine. 

Så stor er mangelen på helsepersonell blitt.

Anonymkode: 73778...9d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svært mange er ufattelig dårlige på Dia 1. Å trekke opp og gi insulin er det letteste. I det man er kjent med hva som er logiske og ulogiske tal går det som regel bra. Den største feilen folk gjør er at de lar blodsukkeret ligge for høyt fordi de er redde for å gi for mye, og her svikter helsearbeidere aller mest.

Anonymkode: d43d9...05c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Fame skrev (39 minutter siden):

Jamen herregud da. Det er et hinsides tall. Burde ringt 10 bjeller hos utdeler. 

Anonymkode: 77fac...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jamen herregud da. Det er et hinsides tall. Burde ringt 10 bjeller hos utdeler. 

Anonymkode: 77fac...fd7

Japp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 21.08):

Selvfølgelig må man ha medisinkurs, det må man også ha for å dele ut ferdigdoserte medisiner.

Der jeg jobber får ikke assistenter sette insulin. Det handler om sikkerheten som enheten er ansvarlig for også. Det er lett å tenke at folk setter på seg selv etter opplæring, men husk at det å sette på seg selv ikke kan sammenlignes med å sette på 10 andre i løpet av kort tid under stress, hvor man må følge medisinkort og at rett mengde gis til rett pasient. Setter man feil kan det føre til alvorlige konsekvenser med døden til følge i verste fall.

Anonymkode: 456e9...e1a

Det er ikke tilbud om medisinkurs i skolen som jeg snakker om. Har satt insulin, gitt stesolid ved epileptiske anfall osv og jeg har ikke så mye som en dags helsefaglig utdanning, kun pedagogisk. 

Anonymkode: 6e051...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke tilbud om medisinkurs i skolen som jeg snakker om. Har satt insulin, gitt stesolid ved epileptiske anfall osv og jeg har ikke så mye som en dags helsefaglig utdanning, kun pedagogisk. 

Anonymkode: 6e051...788

Stor forskjell på skolevesenet og helsevesenet. Ting som er helt utenkelig på andre arbeidsplasser er dagligdags i skolen. 

Lærere/assistenter som må ta medisinske avgjørelser, helt uten kompetanse til det. Føring av store, farlige maskiner, uten sikkerhetskurs (og med en haug av elever rundt), mange som lever i daglig stress for å bli angrepet men verge kurs er uaktuelt.., etc etc

Er vel ikke så farlig med verken ansatte eller elever. 

Anonymkode: ca177...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 20.11):

Problemet er ikke selve stikket, men opplæring om medikamentet. Om de også skal trekke opp insulin så bør de vite hvor farlig det er å gjøre feil. En ting er å gjøre en feil på seg selv, men å gjøre en feil på andre er ganske ille. (Mtp den som skrev at man kan sette på seg selv) Pasienter og pårørende får omfattende opplæring av diabetes og insulin. 

Anonymkode: dffd6...490

Omfattende? Jeg fikk en 2 minutters-økt på apoteket når jeg hentet ut insulin første gangen 😅

Anonymkode: 685f1...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Omfattende? Jeg fikk en 2 minutters-økt på apoteket når jeg hentet ut insulin første gangen 😅

Anonymkode: 685f1...b44

For diabetes type 1?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det lov. Det er ikke vanskelig for folk flest selv om du strevde.

Man må gå ut i fra at du finner dette vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 19.38):

Jeg er helsefagarbeider, men dette har øverste leder bestemt, at assistenter kan sette insulin ved riktig opplæring.

Stiller spørsmål på om det i det hele tatt er lov. Er det det? Finnes det et regelverk?

Anonymkode: 5a38b...795

Ja, det er lov, men de må altså ha godkjent opplæring og det er en sykepleier eller vernepleier som delegerer dette og som er ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De bør ikke gjøre det. Prosedyren i seg selv er enkel, men manglende kunnskap om medikament - virkning og bivirkning - er direkte farlig. Diabetes er en alvorlig sykdom, og feil dose kan få alvorlige konsekvenser. 

Anonymkode: 77093...d45

Det som er komplisert er vel å forholde seg til målt blodsukkerverdi, og passe på at hendene er vasket slik at det f.eks ikke er syltetøy der man tar bloddråpen.  Det er vanlig at det skal gis en bestemt dose insulin dersom målingen er innefor et spesifikt angitt område, og er det utenfor så finnes det prosedyre på det, som f.eks. å ringe sykepleier eller legevakt, eller feks at pasienten skal spise først slik at blodsukkeret kommer innenfor referanseområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For diabetes type 1?

Vi var innlagt en drøy uke da frøkna her fikk diabetes type 1 - det er nok normen, ikke 5 min på apoteket.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tror de fleste kan læres opp til å sette insulin etter en viss opplæring og gitte instruksjoner.

Det er vel det som er litt av problemet i Norge, at vi kompliserer ting litt for mye og lager et byråkrati som gjør oss inneffektive og vi får ikke utnyttet ressursene på beste måte.

Når det gjelder å sette insulin i disse tilfellene så vil jeg tro det blir administrert via insulinpenn. Og da bortfaller problemet med opptrekking som mange påpeker. Lenger opp i tråden var det noen som nevnte at en ufaglært satt 81 enheter med insulin mens  dosen skulle vært 8 enheter. Dette tror jeg må være en vandrehistorie, da jeg ikke vet om en eneste penn som kan gi 81 enheter i en omgang.

Pennen er ganske intuitiv, du vrir x antall ganger på pennen og tallet vil skifte for hvert knett og antall enheter enkelt leses av før du setter insulinen. Du trenger ikke akkurat være rakettingeniør for og få det til, selv ganske små barn klarer å administrere det selv.

Anonymkode: 31f51...aa1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fame skrev (14 timer siden):

De insulinpenner jeg kjenner til, så slipper du å trekke opp, det er ferdig fylte refill patroner til pennen.

Og om det fins penner der du må trekke opp og fylle på reservoaret, så har ikke mengden som man trekker opp noe å si, så lenge den skal inn i pennen og det er der man setter enhetene som blir administrert.

Og som sagt så kjenner jeg ikke noen penner som kan gi 81 enheter i en omgang, så det tror jeg må være en vandrehistorie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På sykehjemmet der jeg jobber,må man ha helsefaglig utdanning og med. kurs for å kunne gi insulin. Itillegg er vi 2 som sjekker riktig dose ved opptrekk. Er ikke bare å sette samme insulindose uavhengig av pasientform. Hvis ikke pasienten er i form,ikke spist mat ,oppkast etc. 

Anonymkode: 7832b...815

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De insulinpenner jeg kjenner til, så slipper du å trekke opp, det er ferdig fylte refill patroner til pennen.

Og om det fins penner der du må trekke opp og fylle på reservoaret, så har ikke mengden som man trekker opp noe å si, så lenge den skal inn i pennen og det er der man setter enhetene som blir administrert.

Og som sagt så kjenner jeg ikke noen penner som kan gi 81 enheter i en omgang, så det tror jeg må være en vandrehistorie.

Jeg har selv trukket opp penner som har 100 enheter av gangen i hver penn. Skjønner ikke helt åssen penner du har hvor man ikke skal trekke opp en dose? Altså vri på pennen til riktig tall dukker opp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...