AnonymBruker Skrevet i går, 09:36 #1 Del Skrevet i går, 09:36 Er det andre som er spente på årets skattemelding? Jeg har vanligvis god kontroll, men i fjor byttet jeg jobb to ganger, samt hadde to jobber en periode, og det ble kluss med tabell- vs prosenttrekk i den ene stillingen, så brått har jeg ikke anelse på om jeg går i null, eller må betale eller får igjen. Men satser på at fjorårets boliglånsrente gjør at jeg ikke skylder mye skatt! Anonymkode: 07b49...ce9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet i går, 09:48 #2 Del Skrevet i går, 09:48 Det pleier ikke å bli så veldig store summer verken i pluss eller minus. Krysser fingrene for at det gjelder fortsatt. Jeg har imidlertid betalt inn en del på boliglånet, uten å justere ned størrelsen på gjelden min på skattekortet, i løpet av fjoråret. Kanskje det ga noe mindre betalte renter enn antatt i begynnelsen av året, da jeg fylte ut skattekortet for 2024. Håper jeg får meldingen tidlig i alle fall, og ikke blant de siste 😛 Kjedelig å gå og vente for en som er nysgjerrig. Typisk nok pleier sønnen min (som bor her) å få først og jeg får sist. Penger tilbake hadde vært fint i år, siden jeg skal ut på langreise til sommeren. Surt å få baksmell da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:14 #3 Del Skrevet i går, 11:14 Får baksmell da jeg har utsatt noe av skatten 😎 Anonymkode: 66566...abd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #4 Del Skrevet 23 timer siden Ikke spent. Vet at jeg får planlagt restskatt på litt over 300 000. Anonymkode: 8d27b...b0f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Del Skrevet 23 timer siden Kjempespent! Jeg hadde 60 % trekk i fjor høst/vinter fordi jeg ikke visste at feriepengene fra i fjor ikke var skattet året før, i tillegg til at jeg fikk beskjed om å betale mer på ENK'en min, antageligvis av noe av de samme grunnene. Så, jeg tror (mener) jeg betalte for mye skatt og skal ha tilbake. Anonymkode: 59726...85b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjempespent! Jeg hadde 60 % trekk i fjor høst/vinter fordi jeg ikke visste at feriepengene fra i fjor ikke var skattet året før, i tillegg til at jeg fikk beskjed om å betale mer på ENK'en min, antageligvis av noe av de samme grunnene. Så, jeg tror (mener) jeg betalte for mye skatt og skal ha tilbake. Anonymkode: 59726...85b Feriepengene skatter man av det året man får de utbetalt. Anonymkode: 8d27b...b0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Feriepengene skatter man av det året man får de utbetalt. Anonymkode: 8d27b...b0f Jepp, jeg har lært det nå. Anonymkode: 59726...85b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Del Skrevet 23 timer siden Nei, jeg er ikke spent. Vet jeg får en liten restskatt på 5-6000. Går alltid inn og retter skattekortet slik at jeg blir skyldig litt skatt. Anonymkode: d7246...0f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 23 timer siden #9 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det andre som er spente på årets skattemelding? Jeg har vanligvis god kontroll, men i fjor byttet jeg jobb to ganger, samt hadde to jobber en periode, og det ble kluss med tabell- vs prosenttrekk i den ene stillingen, så brått har jeg ikke anelse på om jeg går i null, eller må betale eller får igjen. Men satser på at fjorårets boliglånsrente gjør at jeg ikke skylder mye skatt! Anonymkode: 07b49...ce9 Du kan legge inn tallene på Skatteetatens sider for å beregne hva du skulle ha betalt i skatt, og så sjekker du hva du faktisk har betalt. Da slipper du å være så spent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Del Skrevet 23 timer siden Det blir interessant for min del. I fjor var jeg en del sykemeldt og på NAV, jeg var i 4 måneder ulønnet permisjon, og jeg betalte ned 900k på boliglånet og ble gjeldsfri. Så dette kan gå alle veier. Anonymkode: 5805b...19a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden Jeg er heller ikke spent, men jeg liker den tiden når skattemeldingen kommer, sjekke at alt stemmer, lese diskusjoner og det som vanligvis skjer. Jeg skal ha noen kroner tilbake, og har ikke sjekket hvor mye vi får i renter denne gangen. I motsetning til mange andre her, så vil jeg ikke ha restskatt, men heller en liten sum inn på konto. For meg passer det bedre å betale noen få hundrelapper mer i skatt hver måned enn flere tusen samtidig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Del Skrevet 22 timer siden Jeg er også spent. Jeg fikk prosenttrekk allerede tidlig på året pga jeg gjorde endringer. Og da jeg fikk nytt skattekort nå i 2025 (tabell), betalte jeg plutselig mer enn 2000kr mindre i skatt per måned enn i 2024. Begge årene har jeg manuelt lagt inn riktige opplysninger. Så jeg håper på en uventet stor sum tilbake på skatten - og hvis ikke skal jeg øke skattetrekket mitt i 2025! Anonymkode: 249aa...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Del Skrevet 22 timer siden Er spent på om kona i år også får like mye tilbake siden hun fremdeles ikke har endret noe på skattekortet. I fjor endret skatteetaten praksis til at huslån er delt 50/50, slik at hun plutselig fikk 20 000 tilbake og jeg fikk en solid baksmell. Hun mente da at all skatt er helt personlig og at jeg har gjort en feil og at siden hun har "tabelltrekk" ikke trenger å sjekke skattekortet sitt............. Anonymkode: e6c4c...231 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er spent på om kona i år også får like mye tilbake siden hun fremdeles ikke har endret noe på skattekortet. I fjor endret skatteetaten praksis til at huslån er delt 50/50, slik at hun plutselig fikk 20 000 tilbake og jeg fikk en solid baksmell. Hun mente da at all skatt er helt personlig og at jeg har gjort en feil og at siden hun har "tabelltrekk" ikke trenger å sjekke skattekortet sitt............. Anonymkode: e6c4c...231 Men betaler ikke hun halvparten av lånet? Anonymkode: 8d27b...b0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er spent på om kona i år også får like mye tilbake siden hun fremdeles ikke har endret noe på skattekortet. I fjor endret skatteetaten praksis til at huslån er delt 50/50, slik at hun plutselig fikk 20 000 tilbake og jeg fikk en solid baksmell. Hun mente da at all skatt er helt personlig og at jeg har gjort en feil og at siden hun har "tabelltrekk" ikke trenger å sjekke skattekortet sitt............. Anonymkode: e6c4c...231 Det blir jo rett det om dere betaler halvparten hver. Det er du som må justere i såfall. Anonymkode: d17ef...d7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Del Skrevet 22 timer siden Prøver å ligge der at jeg får rundt 5000kr igjen hvert år. Har brukt noen år på å lære meg alt som har med skatt å gjøre. Så de siste årene vet jeg i forkant hva jeg skal få igjen Men alikvel er det jo spennende Anonymkode: bc1dc...09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #17 Del Skrevet 22 timer siden Jeg har regnet på at vi skal få tilbake ca 30 000kr tilsammen. Håper jeg har rett, for jeg har ikke en økonomi som tillater å få baksmell i år 🤭 Anonymkode: d17ef...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 21 timer siden #18 Del Skrevet 21 timer siden alle dere som er spent.. det er jo en kalkulator å legge inn alle tall på (skatteetaten) så finner man ut uten å vente på skattemeldingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #19 Del Skrevet 21 timer siden monican94 skrev (1 minutt siden): alle dere som er spent.. det er jo en kalkulator å legge inn alle tall på (skatteetaten) så finner man ut uten å vente på skattemeldingen. Jeg prøvde denne nylig,den sier jeg skulle skattet 0,som åpenbart ikke er riktig.. Før har den gitt veldig riktig svar. Anonymkode: 24359...8b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #20 Del Skrevet 21 timer siden monican94 skrev (Akkurat nå): alle dere som er spent.. det er jo en kalkulator å legge inn alle tall på (skatteetaten) så finner man ut uten å vente på skattemeldingen. Noen har enorme mengder tall, så jeg forstår godt at de ikke gidder ta jobben med det for å få nøyaktig resultat i forkant. Anonymkode: 8d27b...b0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå