Gå til innhold

Indrefilet av reinsdyr?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Da vi var på Obs i sted, stod sambo og tviholdt på en pakke (frossen, men allikevel) indrefilet av reinsdyr, og da jeg sa at jeg ikke visste hva jeg skulle finne på med den, fikk han nesten tårer i øynene. :ler:

Så nå, kloke sjeler, søker jeg forslag. Aller helst uten masse rømme/fløte, fordi jeg vil gjerne kunne spise det selv også uten at magen krangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Hva med bare å ovnsteke den med masse grønnsaker og skysaus til.

Bare brun den lett i panna og legg den på en seng av grønnsaker i ovnen og bruk skyen som danner seg i forma som saus. Den smaker du kjapt til mens kjøttet hviler.

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Mitt forslag er å brune den i jernpanne i noen minutter og lar den hvile. Indrefileten er jo så tynn at det er fort gjort å oversteke, og tørt reinsdyr er ikke veldig godt. Jeg ville kanskje servert med en godt potetmos med sellerirot og hvitløk. Stekt sopp (helst skogsoppbalnding) og sukkererter smaksatt med timian, og en god rødvinssaus. Ellers har jeg en oppskrift på en slags rødløk og rødvinsaus som er veldig god til vilt. Si fra så kan jeg legge inn oppskriften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg synes forslaget til Onyx hørtes glimrende ut, du kan GJERNE legge ut den sausoppskriften. Kanskje det blir indrefilet på ham allikevel til helga? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Løk- og rødvinssaus (fra mat og vin fra gastronomisk institutt)

3-400 gram rødløk

2 ss usaltet smør

2 dl rødvin

5 dl viltkraft

100 gram usaltet smør

1 ss gressløk

Rens og skjær løken i grove båter, og fres blank i smør. Tilsett rødvin og kok inn til en fjerdedel. Hell på kraft og la småkoke i ca 15-20 min. Rør inn usaltet (kaldt helst) smør like før servering, dryss på gressløke og smak til med salt og pepper.

Angående viltkraft kan du få kjøpt viltfond på glass i mange butikker. Den er god og skal ikke blandes ut med vann. Eller du kan bruke oksefond. Om du vil ha mindre smør kan du jevne sausen tilslutt med litt maisenna i vann, men bruk litt smør også for smakens skyld. :)

Kos deg med helgemiddagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var på Obs i sted, stod sambo og tviholdt på en pakke (frossen, men allikevel) indrefilet av reinsdyr, og da jeg sa at jeg ikke visste hva jeg skulle finne på med den, fikk han nesten tårer i øynene.  :ler:

Så nå, kloke sjeler, søker jeg forslag. Aller helst uten masse rømme/fløte, fordi jeg vil gjerne kunne spise det selv også uten at magen krangler.

Indrefilet av reinsdyr er det beste jeg vet. Kjøttet er mørt

og har masse smak. Når det i tillegg er lett å lage til,

er det bare å prøve. Fileten trenger bare å stekes lett

i en steikepanne, brunes på alle sider ( blir som regel

bare to ). Etter steking legger jeg filetene i folie så

kjøttet får hvile.

Sausen til onyx er god. Har du litt portvin i skapet

kan du bruke den istedet for rødvin. Sånn vinsaus

gir en syrerik saus. Sødmen i løken er med å

balansere dette. Jeg bruker derfor en stor løk og en

finhakket gullerot for å få nok sødme. Løk og gullerot

siler jeg bort før jeg har i smør.

Endret av Tyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Takk for tipsene! Nå ble det ikke reinsdyr denne helga (i stedet torsk), men jeg tar vare på dem til neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...