flowerpower Skrevet 10. mars 2006 #1 Skrevet 10. mars 2006 Jeg skal endelig kjöpe meg bärbar data, men er i tvil om hva jeg skal kjöpe Jeg har hört at: Mac er sikrere enn pc i forhold til virus (jada, jeg har lest i avisen hva som har skjedd paa det omraadet naa) Skjermen paa 14' er bedre enn paa de fleste pc'er Lett aa läre De som er negative sier: Dyr, vanskelig aa faa service Jeg vet jo at med pc kan jeg faa service omtrent over alt,men har hört saa mye om iBook at jeg er nysgjerrig. Haaper jeg kan faa mange tilbakemeldinger fra dere som er drevne paa data??
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #2 Skrevet 10. mars 2006 Jeg trodde alt het "PC" jeg...og at Mac bare er en forkortelse for et merkenavn innen de som selger PC'er. Er de ikek alle PC'er da (personal computers)?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #3 Skrevet 10. mars 2006 Jeg trodde alt het "PC" jeg...og at Mac bare er en forkortelse for et merkenavn innen de som selger PC'er. Er de ikek alle PC'er da (personal computers)? ← I daglitalen skiller man ofte med "PC og Mac". Litt tungvindt å si IBM-kompatible PC'er og Mac-PC. Uansett, eneste grunn til å velge Windows-PC er hvis du er avhengig av programmer/spill som ikke finnes for Mac. På en annen side er vel ikke det så veldig mange.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #4 Skrevet 10. mars 2006 Jeg har både Mac og PC, og min erfaring etter flere års bruk, er at PCen er mye lettere til daglig bruk, f.eks med internett. Jeg har så mye problemer med MACen når jeg er på nett, utrolig mange sider som ikke er kompatible med MAC, og mye problemer med oppsett (spes. sider med frames). Dette er så irriterende at den MACen har holdt på å fly ut vinduet et par ganger. Når det er sagt, er MAC suveren til grafikk og bildebruk. Men for mitt behov veier ikke det opp nok til at jeg hadde valgt MAC fremfor PC. Videre må jeg påpeke at jeg har hatt masse trøbbel med MACen, og Apple er ikke de greieste å forholde seg til når det gjelder garanti. Min Dell-maskin, derimot, som til og med er ett år eldre enn MACen har jeg ikke hatt problemer med. MAC er også dyrere generelt en PCer, det må du tenke på. Jeg vil nok på det sterkeste anbefale deg PC selv om jeg tidligere var ordentlig MAC-tilhenger. Etter så mange år med direkte mulighet til å sammenligne mine to maskiner, så er jeg ikke i tvil. Lykke til med valget.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 10. mars 2006 #5 Skrevet 10. mars 2006 Skal du ikke bruke den til å designe, så kjöper du heeeelt klart PC! Så mye enklere da :-) Jeg har mac fordi jeg bruker den til de programmene jeg jobber med (de finns på PC også, men resten av hele designverden har MAC, og den er kjappere med håndtering av bildeprogrammene - og skal man samarbeide, printe, sende over, må man ha MAC for enkelhetens skyld) Men PC, ja for hverdagsbruk
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #6 Skrevet 10. mars 2006 Begge typer er jo PC'er...hvorfor skal da bare den ene få æren av å bli kalt en personlig datamaskin?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #7 Skrevet 10. mars 2006 Begge typer er jo PC'er...hvorfor skal da bare den ene få æren av å bli kalt en personlig datamaskin? ← Spør en mac-er om hva som er æresbegrep:-) Jeg har pc, men skulle gjerne hatt en mac til jobbruk, men det er mye fordi jeg jobber med grafikk og slikt. Mac skal også være mye mer stabile enn pc-er; i perioder hvor pc-en min har kræsja ukentlig har mac-ønsket blitt vesentlig sterkere. Pc-er krever ofte "egentlig" at man gidder å sitte og fikle med masse tenkiske ting for at den skal holde seg "frisk". Hadde jeg ikke hatt "nerde-utdanning" og en nerdesamboer burde jeg helt klart hatt mac. Kjenner veldig mange som ikke en gang kan defragmentere eller sjekke virus på maskina si; da er man utsatt for mye frustrasjon når man har pc. Macen er mer trofast. Men hvis du har endel peiling bør det gå bra med pc. Maskina mi (pc, altså) er også kjempestødig og bra når den ikke er "syk". Pc er nok billigere i forhold til hva du får for pengene, men det kan være vanskelig å sammenlikne fordi ytelsen er forskjellig avhengig av operativsystem o.l. Mac er penere. iBook er jo ikke så dyrt heller. Hvis man skal koble den opp mot eksternskjerm bør en tenke seg om litt, på grunn av oppløsningsbegrensninger. Jeg har heller ikke inntrykk av at det er dårlig service på mac, men det kan nok ta lang tid å få maskina tilbake. Siden pc-er er satt sammen av "ørten" forskjellige deler fra ulike produsenter, kan det ofte være vanskelig nok å få bra service om det er noe som krasjer - det er min erfaring, i hvert fall.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #8 Skrevet 10. mars 2006 Jeg har både Mac og PC, og min erfaring etter flere års bruk, er at PCen er mye lettere til daglig bruk, f.eks med internett. Jeg har så mye problemer med MACen når jeg er på nett, utrolig mange sider som ikke er kompatible med MAC, og mye problemer med oppsett (spes. sider med frames). Dette er så irriterende at den MACen har holdt på å fly ut vinduet et par ganger. ← Hvorfor skaffet du deg ikke en annen nettleser? Det finnes Explorer, Opera og Firefox for Mac utenom Safari. Dessuten har dette forandret seg, fordi ikke folk jatter med og følger MS og de webutviklerne som tilpasser seg MS.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #9 Skrevet 10. mars 2006 Jeg skal endelig kjöpe meg bärbar data, men er i tvil om hva jeg skal kjöpe Jeg har hört at: Mac er sikrere enn pc i forhold til virus (jada, jeg har lest i avisen hva som har skjedd paa det omraadet naa) Skjermen paa 14' er bedre enn paa de fleste pc'er Lett aa läre De som er negative sier: Dyr, vanskelig aa faa service Jeg vet jo at med pc kan jeg faa service omtrent over alt,men har hört saa mye om iBook at jeg er nysgjerrig. Haaper jeg kan faa mange tilbakemeldinger fra dere som er drevne paa data?? ← Mac er dyrere og har mye mindre harddisk
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #10 Skrevet 10. mars 2006 Mac er dyrere og har mye mindre harddisk ← Har alle Mac'er like stor harddisk?
Scheherazade Skrevet 10. mars 2006 #11 Skrevet 10. mars 2006 Hadde jo som vanlig vært kjekt dersom folk som overhode ikke har peiling hadde latt være å svare med feilinfomasjon slik at trådstarter ikke blir enda mer forvirret? Jeg har en 12" iBook som jeg bruker som hovedmaskin. Har også en stasjonær pc med XP, men etter jeg kjøpte iBooken i sommer, har den knapt vært i bruk. (Eller jo, bruker den til å spille civilization på...) Hvorfor? Jo, iBooken er liten, nett, har glimrende batterikapasitet, er veldig stillegående og har det beste OS'et! Du har rett i at en mac er sikrere enn en pc, og du har også rett i at det er kommet noen ormer i det siste. (Det var ikke virus nei) Men felles for disse er at du aktivt installerte de ved å taste inn passord. Altså ikke noe som kunne snike seg inn uten at du merket de. Jeg har heller aldri hatt problemer med pcen min pga virus, ormer eller lignende, bortsett fra "vanlige" ting som Ad-aware finner. Men dette er fordi jeg vet hvordan man skal beskytte pcen sin og viser vett på internett. Og bruker tid på å kjøre antivirusprogrammer og så videre. Slipper dette på Mac'en min. I Windows kjører de fleste som administator også, slik at man ikke trenger å gjøre noe for å installere programmer. På Mac'en må du taste inn passord før du kan installere programmer, bare dette gjør jo det hele sikrere. Skjermene vet jeg ikke så mye om. Skjønner heller ikke innvendingene mot nettsurfing, jeg har ingen problemer, bortsett fra gjerne sider som Microsoft har laget, feks nye Live.com er så full at dårlig kode som ikke følger standarder at den ikke funker på Opera. Men dette gjelder nok Opera på pc også. Forskjellen er jo bare at jeg ikke har Explorer på Macen i sånne tilfeller. (Men boikotter heller slike sider jeg, skjønner ikke hvorfor man ikke kan følge standarder fordi man jobber i Microsoft. Nok politikk. ) OSX er veldig intuitivt og lett og lære. Blant annet er installasjon av programmer mye enklere enn på Windows. Prismessig er iBooken også et veldig godt kjøp. Skal du ha samme spesifikasjonene på en pc vil du finne ut at det slett ikke er særlig forskjell. Jeg kjøpte min i sommer, og da ville faktisk pc med tilsvarende vært dyrere. I tillegg kommer iBook med masse mer programvare. Men, som du kanskje har fått med deg, er Mac midt i et prosessorskifte. Det som tidligere het PowerBook har allerede fått Intel-prosessor, og har skiftet navn til MacBook. Disse er dyre og ment for profesjonell bruk. iBook selges fortsatt med PPC-prosessor, og skal porteres til Intel i år. Når dette skjer, er det ingen som vet, rykter sier feks typisk 1. mai, men er jo bare rykter. Å kjøpe iBook nå, er kanskje derfor ikke så lurt... Konklusjon: Jeg er kjempefornøyd med iBooken min, har fortsatt 4 timers batteritid og OSX er mye mer moderne enn XP, nesten et år siden det kom, og har tilbudt mye av det som Vista skryter av helt siden da, blant annet søk på kjernenivå. Få er vel så flink med markedsføring som Microsoft, de får enhver ting til å virke som nytt og revolusjonerende, selv om andre har tilbudt det lenge... Ta forøvrig en titt på mac1.no
lillesky Skrevet 10. mars 2006 #12 Skrevet 10. mars 2006 Nå vet du jo flower at jeg har Mac, så da er svaret ganske enkelt! Klart du skal ha Mac! Jeg synes Mac er enklere å bruke enn PC. Det vet jeg også om flere som har hatt problemer med å lære PC synes. De føler seg utrolig lettet når de får prøve enn Mac! Jeg har ikke hatt problemer med noen internettsider med Mac (bruker for det meste nettleseren Safari, og synes den har flere fordeler enn IE). Ang. virus, så kan selvsagt Mac også få det. Men trusselen er (foreløpig) mindre, det samme gjelder spyware på Mac, det er omtrent ikke eksisterende (jeg har ikke hatt det). Uansett om man velger PC eller Mac, så bør man ha virusbeskyttelse. Hvis du ikke skal kjøpe Mac der nede, men i Norge, ta en titt på denne siden for brukte bærbare Macer. Jeg kan event. hjelpe deg med å sjekke om det er noe Mac der nede, det er det helt sikkert. Regner med at det er billigere på GC også, siden det er tax free. Du kan også lese litt om iBook og andre bærbare Macer her, og spørre der hvis du lurer på noe. Jeg synes Mac er mye mye mer stabil enn PC. Tenker på programmer som "kræsjer". Det er iallefall mine synspunkter og erfaringer med Mac, men jeg er ingen ekspert på området, bare så det er sagt.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #13 Skrevet 10. mars 2006 Hadde jo som vanlig vært kjekt dersom folk som overhode ikke har peiling hadde latt være å svare med feilinfomasjon slik at trådstarter ikke blir enda mer forvirret? Jeg har en 12" iBook som jeg bruker som hovedmaskin. Har også en stasjonær pc med XP, men etter jeg kjøpte iBooken i sommer, har den knapt vært i bruk. (Eller jo, bruker den til å spille civilization på...) Hvorfor? Jo, iBooken er liten, nett, har glimrende batterikapasitet, er veldig stillegående og har det beste OS'et! Du har rett i at en mac er sikrere enn en pc, og du har også rett i at det er kommet noen ormer i det siste. (Det var ikke virus nei) Men felles for disse er at du aktivt installerte de ved å taste inn passord. Altså ikke noe som kunne snike seg inn uten at du merket de. Jeg har heller aldri hatt problemer med pcen min pga virus, ormer eller lignende, bortsett fra "vanlige" ting som Ad-aware finner. Men dette er fordi jeg vet hvordan man skal beskytte pcen sin og viser vett på internett. Og bruker tid på å kjøre antivirusprogrammer og så videre. Slipper dette på Mac'en min. I Windows kjører de fleste som administator også, slik at man ikke trenger å gjøre noe for å installere programmer. På Mac'en må du taste inn passord før du kan installere programmer, bare dette gjør jo det hele sikrere. Skjermene vet jeg ikke så mye om. Skjønner heller ikke innvendingene mot nettsurfing, jeg har ingen problemer, bortsett fra gjerne sider som Microsoft har laget, feks nye Live.com er så full at dårlig kode som ikke følger standarder at den ikke funker på Opera. Men dette gjelder nok Opera på pc også. Forskjellen er jo bare at jeg ikke har Explorer på Macen i sånne tilfeller. (Men boikotter heller slike sider jeg, skjønner ikke hvorfor man ikke kan følge standarder fordi man jobber i Microsoft. Nok politikk. ) OSX er veldig intuitivt og lett og lære. Blant annet er installasjon av programmer mye enklere enn på Windows. Prismessig er iBooken også et veldig godt kjøp. Skal du ha samme spesifikasjonene på en pc vil du finne ut at det slett ikke er særlig forskjell. Jeg kjøpte min i sommer, og da ville faktisk pc med tilsvarende vært dyrere. I tillegg kommer iBook med masse mer programvare. Men, som du kanskje har fått med deg, er Mac midt i et prosessorskifte. Det som tidligere het PowerBook har allerede fått Intel-prosessor, og har skiftet navn til MacBook. Disse er dyre og ment for profesjonell bruk. iBook selges fortsatt med PPC-prosessor, og skal porteres til Intel i år. Når dette skjer, er det ingen som vet, rykter sier feks typisk 1. mai, men er jo bare rykter. Å kjøpe iBook nå, er kanskje derfor ikke så lurt... Konklusjon: Jeg er kjempefornøyd med iBooken min, har fortsatt 4 timers batteritid og OSX er mye mer moderne enn XP, nesten et år siden det kom, og har tilbudt mye av det som Vista skryter av helt siden da, blant annet søk på kjernenivå. Få er vel så flink med markedsføring som Microsoft, de får enhver ting til å virke som nytt og revolusjonerende, selv om andre har tilbudt det lenge... Ta forøvrig en titt på mac1.no ← Enig med du, selv om jeg ikke har så mye egen erfaring. Når det gjelder det jeg har uthevet tror jeg det med skifte til Intel ikke er noe man trenger å forholde seg så veldig til om man ikke skal/må ha en high end maskin (MacBook/Powerbook 15 og 17") til "tung" bruk? Jeg har ventet med å kjøpe bærbar mac selv fordi jeg skal ha den til jobbruk og vil ha en BRA maskin..., men selv om MacBookPro har intelprosessor er ikke tilbakemeldingene på den maskina at den er så mye bedre enn PowerBook. Selvsagt har dette endel å gjøre med at mye programvare ikke er tilpasset ...hm... litt for teknisk for meg nå... Men konklusjonen: Om man trenger en bærbar maskin NÅ, og ikke har lyst til å vente, ville jeg ikke kvidd meg noe særlig for å kjøpe en 12" iBook. Det er ikke dyre maskiner. Skjermoppløsninga på 14" iBook er den samme; den eneste forskjellen er at på 14" blir ikoner og alt større. "Nærsyntmodellen". Og som andre nevner; det går an å kjøpe brukt, selv om bruktpris på mac ofte er komisk høye. Jeg har bare brukt mac litt sånn innimellom, men har ikke opplevd problemer med nettsurfing. (Dessuten bruker jo mange webdesignere mac - de tester sikkert om siden er kompatibel med sin egen maskin og programvare?)
lillesky Skrevet 10. mars 2006 #14 Skrevet 10. mars 2006 Og til flowerpowers bruk, så er en iBook kjempebra. Tror ikke hun bryr seg så mye om nye prosessorer og andre rare greier. Så - en iBook 12" eller 14". Alwa, hva er det du har, 12" eller 14"?
Gjest -eline- Skrevet 10. mars 2006 #15 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Jeg hadde en Dell før jeg kjøpte iBook'n (G3 800) min for nesten 3 år siden, kan ikke si jeg var mer fornøyd med Dell'n enn med iBook'n. Og de gangene jeg kjørte windows på Dell-maskina (brukte Linux til vanlig) så kræsja det jo 50% av gangene Har ingen problemer med å komme inn på internettsider med mac'n, at noen websider er så dårlig koda at man har problemer med å se de i den eldgamle versjonen av IE som er til mac er ikke Apples feil. Jeg har Firefox, Opera og Safari på maskina, sistnevnte bruker jeg mest, IE bruker jeg ikke til annet enn å sjekke min egen webside for at den skal se grei ut i den browseren og. OSX er lett å bruke, kjapt, stabilt (har aldri kræsja her), SEXY (ja, det er det!), inneholder masse gratis programvare (spesielt iLife er flott!) som er bedre enn mange betalingsalternativer til Windows, superenkel å sette opp: stort sett bare plug&play. _Jeg_ har satt opp nettverk her i huset med bare mac'er og et nettverk mellom min iBook og de to pc'ene hos kjæresten. Det sier litt om hvor enkelt det er. De fleste store programpakker (Adobe, Office ++) finnesjo til begge plattformene. Selvsagt er det en overgang fra windows, men vanskelig er det da ikke. Har hatt maskina mi på service to ganger pga lyset i skjermen har gått (et års mellomrom så den andre gangen var det nok dårlig håndtverk), første gangen var innen 2 årog gikk på reklamasjon uten krangel. Den andre gangen måtte jeg sitere kjøpsloven før jeg fikk den fiksa, men de reparerte maskina mi på en uke så jeg klager ikke så veldig. Det er klart, spiller du mye så er kanskje ikke mac noe for deg, selv om det har kommet endel spill også til mac de senere år. Kommer ikke til å gå tilbake til windowsmaskiner igjen, her blir det en ny mac kanskje allerede til høsten tenker jeg, mest fordi jeg holder på med mye rendringsarbeid som min G3 er litt for treg til å gjøre. Tror kanskje jeg ville ha ventet med å kjøpe iBook siden den kommer til å bli byttet ut med den nye Intel-processoeren snart, men dersom du bare skal bruke den til vanlig surfing og skriving etc så er vel ikke dette så viktig for deg. Endret 10. mars 2006 av -eline-
Scheherazade Skrevet 10. mars 2006 #16 Skrevet 10. mars 2006 OK, da er det jo avgjort da! Jeg anbefaler helt klart 12", jeg ramser opp: Synes ikke 14" er verd de ekstra tusen, for som gjest sier, du får ikke høyere oppløsning på skjermen uansett. I tillegg er 12" mer portabel og lettere. Og nei, det er ikke for lite, bare akkurat perfekt! Og angående skjermoppløsning, der er korrekt at iBook ikke støtter høyere oppløsning dersom du kobler til eksern skjerm. Men du kan installere program for dette, feks screenspanningDoctor, som fikser biffen, Du bryter riktignok garantien, men har ikke hørt om problemer med dette programmet. Og angående prosessorer og ting, mulig det ikke er noe folk flest trenger bry seg om, men studerer nå engang datateknikk da... Og gjest, tror nok det vil endre seg når nye, spesialskrevne program kommer, som tar full nytte av dobbeltkjerneprosessoren. Og rask harddisk trengs jo også, så lenge det er harddisk som er flaskehals, hjelper det ikke md rask prosessor. Men du? Vær så snill å ikke kjøp Mac bare fordi den ser så fiiiiiin ut da, hører mange jenter si det, Mac er uendelig mye mer enn bare design! Så det så.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #17 Skrevet 10. mars 2006 Alwa, hva er det du har, 12" eller 14"? ← Jeg har en på 14" jeg, og er strålende fornøyd med min.Har i grunnen ikke hatt noe problemer med den (skulle egentlig bare mangle siden den ble kjøpt på august). Nå har jeg heller ikke satt meg skikkelig inn i denne iBooken enda da men, jeg har ingenting å utsette på det jeg har blitt kjent med hvertfall En annen ting jeg har merket meg er at når noe "skjer" på en vanlig pc så blir man ofte sittende ut og bort mens man klør seg i hodet og skjønner ikke hva som skjedde eller hvordan problemet skal løses.Slik er det ikke med mac`en.Den "svikter" mindre enn en vanlig pc og de gangene det er noe så er det mye lettere å finne ut av det. Synes hvertfall jeg
Gjest -eline- Skrevet 10. mars 2006 #18 Skrevet 10. mars 2006 Jeg anbefaler helt klart 12", jeg ramser opp: Synes ikke 14" er verd de ekstra tusen, for som gjest sier, du får ikke høyere oppløsning på skjermen uansett. I tillegg er 12" mer portabel og lettere. Og nei, det er ikke for lite, bare akkurat perfekt! ← Enig i det, min iBook er på størrelse med en bok og jeg kan ta den med meg i vanlige vesker uten noe problem. ...håper de nye bærbare mac'ene kommer med widescreen 12-13"skjerm jeg, det hadde vært perfekt!
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #19 Skrevet 10. mars 2006 OK, da er det jo avgjort da! Jeg anbefaler helt klart 12", jeg ramser opp: Synes ikke 14" er verd de ekstra tusen, for som gjest sier, du får ikke høyere oppløsning på skjermen uansett. I tillegg er 12" mer portabel og lettere. Og nei, det er ikke for lite, bare akkurat perfekt! Og angående skjermoppløsning, der er korrekt at iBook ikke støtter høyere oppløsning dersom du kobler til eksern skjerm. Men du kan installere program for dette, feks screenspanningDoctor, som fikser biffen, Du bryter riktignok garantien, men har ikke hørt om problemer med dette programmet. Og angående prosessorer og ting, mulig det ikke er noe folk flest trenger bry seg om, men studerer nå engang datateknikk da... Og gjest, tror nok det vil endre seg når nye, spesialskrevne program kommer, som tar full nytte av dobbeltkjerneprosessoren. Og rask harddisk trengs jo også, så lenge det er harddisk som er flaskehals, hjelper det ikke md rask prosessor. Men du? Vær så snill å ikke kjøp Mac bare fordi den ser så fiiiiiin ut da, hører mange jenter si det, Mac er uendelig mye mer enn bare design! Så det så. ← Enig igjen, jeg. Det programmet som bryter garantien kan man også avinstallere før man sender maskina på service:-) Og til det med liten skrift; ja, du har nok rett i det også, leste akkurat en artikkel om det, bare husket det ikke rett i sted. Jeg kommer helt klart til å kjøpe MacBook selv, da jeg trenger det i jobb (filmredigering og animasjon blant annet) - skulle jeg bare hatt den til "vanlig" bruk; mail, tekst, musikk og surfing, ville jeg gått for en iBook. Jeg har sett at harddiskene på i hvert fall den ene MacBook Pro-utgaven virker treg; mener du at dette fortsatt er en flaskehals (spør fordi jeg ikke har peiling)? men nå kupper jeg tråden ikke meninga. Men stemmer for Mac og iBook, selv om jeg også har mye god erfaring med PC; men PC-bruk forutsetter både at maskina er satt sammen rett og klokt, at man har peiling på vedlikehold og avansert feilsøk, vet hvordan man unngår virus osv... (Det skal i rettferdighetens navn sies at jeg aldri har hatt virus på min pc)
Gjest ArneP Skrevet 11. mars 2006 #20 Skrevet 11. mars 2006 Mange rare svar her, så jeg hiver meg på med mitt rare svar. Grunner til å velge Mac i uprioritert rekkefølge: - Pene å se på - Enkelt og logisk å bruke - I praksis ingen problemer med virus og spyware - God kvalitet - Man blir glad i en Mac - Man får god hjelp til alle typer spørsmål på mac1.no Grunner til å velge Windows-pc: - Man spiller veldig mye - Man har behov for å bruke spesifikke programmer som kun finnes til Windows - Den billigste windows-pcen er billigere en den billigste Macen Jeg har to macer og en windows-pc, windows-pcen har jeg ikke startet opp på ett års tid...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå