Gå til innhold

ADHD medisin og mat, noen tips? Småspist.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har en allerede småspist jente på 7år. Hun har startet på adhd medisin og er nærmest aldri sulten. Jeg trenger masse tips, til spennende mat. Gjerne med litt kalorier i. Men igjen sunt nok til at det kan sendes med på skolen 😂

Anonymkode: e0e41...f16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min opplevelse var at det var helt irrelevant hva vi serverte. Ungen spiste ikke når medisinen hadde effekt.

For vår del hjalp det å dele opp. I start for depotkapsel på morgen, tok hun lavdose pille til frokost og så en ny til lunsj og en til middag. Det ga effekt mesteparten av dagen og nok apetitt til fire måltider. 

Anonymkode: 67098...366

AnonymBruker
Skrevet

ADHD medisin kan virke negativt inn på matlysten. 
Informerte dere at jenta var småspist før dere begynte på medisinen ? 

Anonymkode: e9dee...981

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å bytte medisin? Datteren til min venninne gikk ned flere kilo (tynn 8-åring) på ritalin, har gått litt opp igjen på elevanse.

Anonymkode: 53ff6...e31

AnonymBruker
Skrevet

ADHD medisin til en 7 åring... Javel. 

Anonymkode: 82017...fa0

AnonymBruker
Skrevet

"Spennende " jo høyst individuelt? Noen kan kanskje fristes av grove sunne vafler/lapper/pannekaker, omelett, lunsjmuffins, o.l. 

Eller kanskje smoothie, yoghurt med frukt og bær, havregrøt med bær/banan, o.l. 

Mange har lettere for å drikke enn å spise, så smoothier eller hjemmelagde juicer (med squash og gulrot for å få litt mer enn bare frukt i seg). Havregryn gjør seg godt i smoothier

Anonymkode: bc9f6...628

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, uff så fælt at et barn får medisin som gjør at hun får det bedre i hverdagen.... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja, uff så fælt at et barn får medisin som gjør at hun får det bedre i hverdagen.... 

Takk ❤️ Det er jo nettopp det, det handler om. Som 7år klarer til og med barnet selv si at «jeg føler ro, det er helt perfekt» at hun ikke ønsker å slutte. Som 7år har hun allerede forstått og merket at dette hjelper utrolig mye for hun selv. Finnes jo forskjellige grader, og når det er alvorlig grad av hyperaktivitet så hjelper det lite med rutiner og stabilitet alene, samt kursing. Alt vi har lært, hjelper mye mer med noe medisinering. Hvis ikke tar hun ikke inn noe ☺️ Så takk for støtte, alltid noen tullinger som skal mene noe om hva som er best for andres barn 😮‍💨

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

"Spennende " jo høyst individuelt? Noen kan kanskje fristes av grove sunne vafler/lapper/pannekaker, omelett, lunsjmuffins, o.l. 

Eller kanskje smoothie, yoghurt med frukt og bær, havregrøt med bær/banan, o.l. 

Mange har lettere for å drikke enn å spise, så smoothier eller hjemmelagde juicer (med squash og gulrot for å få litt mer enn bare frukt i seg). Havregryn gjør seg godt i smoothier

Vi har hatt effekt med spennende som f,eks ting vi kan lage sammen, ting som kan lages i fine farger, eller morsomme fasonger. Men dette med drikking skal vi prøve, det høres ut som en god ide for barnet det gjelder 😃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vi fikk slike på blå resept:

https://www.apotek1.no/produkter/fresubin-2kcal-fib-drink-sjoko-859085p

https://www.apotek1.no/produkter/nutilis-fruit-stage-3-fruktpure-jordbaer-3x150g-997709p

Et fullverdig måltid i hver porsjon. Fantastisk som supplering i en overgangsperiode til matlysten kom tilbake.

Anonymkode: 09783...d5d

Takk, vi har sett på det. Og tenkt det er verdt å ta opp med bupa, men vi håper jo det kan være en siste utvei ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk, vi har sett på det. Og tenkt det er verdt å ta opp med bupa, men vi håper jo det kan være en siste utvei ☺️

Disse er uansett utrolig kjekke å ha i bakhånd. 

Anonymkode: 09783...d5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk ❤️ Det er jo nettopp det, det handler om. Som 7år klarer til og med barnet selv si at «jeg føler ro, det er helt perfekt» at hun ikke ønsker å slutte. Som 7år har hun allerede forstått og merket at dette hjelper utrolig mye for hun selv. Finnes jo forskjellige grader, og når det er alvorlig grad av hyperaktivitet så hjelper det lite med rutiner og stabilitet alene, samt kursing. Alt vi har lært, hjelper mye mer med noe medisinering. Hvis ikke tar hun ikke inn noe ☺️ Så takk for støtte, alltid noen tullinger som skal mene noe om hva som er best for andres barn 😮‍💨

Nevøen min begynte på ADHD-medisin etter et halvår på skolen, og fikk et helt nytt liv. Han begynte å gråte av fortvilelse da det var medisinmangel i kommunen, og han måtte gå en måned uten. Han tryglet om å få medisin, så han "klarte å tenke", som han sa.

Medisin er til hjelp for barnet, men alltid noen idioter som tror at medisinen kun er for at voksne ikke gidder styrete unger og prøver å medisinere dem til å være rolige så de voksne får fred.. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hjelpe å bytte merke? Mitt barn mister litt appetitten når medisinen virker. Står opp litt tidligere slik at hun har tid til frokost før skolen (og medisin) Når matlysten kommer tilbake etter middag/kveld, så passer jeg på å ha mat lignende som frister og metter. Og hjelper her å ha kald drikke i kjøleskapet. Iskaldt vann og iskald melk til maten. Vet ikke hvorfor kald mat er bedre, men legger feks skyr i fryseren og rett i matboksen, slik at den er fremdeles ganske kald til lunsj.

I helgene tar vi av og til en pausedag fra medisiner, for å fylle på litt. 

Anonymkode: b6e45...71b

AnonymBruker
Skrevet

Min datter spiser frokost før hun tar medisin på morgenen.   Dette hjelper litt. Hun er ikke glad i brødskiver (de blir ikke spist) så sender med smoothies, wraps,  yoghurt, bagels med kremost og skinke eller kylling. Foccacia med kremost og skinke eller kylling.  Middagsrester, Suppe på termos, grove pizzasnurrer, horn med innbakt ost og skinke, osv.   Man kan også tilsette f.eks rapsolje til sauser, yoghurt osv. sånn at hun får i seg flere kalorier :)   Min datter er litt eldre og har fått beskjed om at hun må slutte med medisin om hun går ned i vekt, så hun vet at hun må spise selv om hun ikke er sulten.   Er ikke alltid like lett desverre. 

Anonymkode: 720ff...5c1

AnonymBruker
Skrevet

Hei samme erfaring her;

adhd medisin på barna, de mistet ikke appetitten men var småspist fra før og legen vil ikke gi de medisiner om de ikke følger snitt vekt oppgang. Vi har alltid vært en veldig sunn familie men det måtte vi gi litt slipp på.. sjokoladepålegg, usunn frokostblanding og McDonald’s regelmessig funket her..bedre å kunne mestre livet enn å ikke gjøre det 

Anonymkode: c291b...a87

Skrevet

Mangel på matlyst går ofte over. Viktigste er å få satt i gang fordøyelsen. Frokost er viktig.

Skrevet (endret)

Jeg har en undervektig fyr på 6 år her. Og det jeg gir han er energitette pannekaker. Helmelk, havregryn, røde linser, egg og mel som blendes til en røre. Stekes som vanlige pannekaker og serveres med smør og sukker eller syltetøy. La barnet ta medisin etter eller på slutten av frokost slik så virkningen ikke ødelegger frokosten. 
Så til lunsj har han gjerne babybelost, pastasalat med skinke, ost, tomat, agurk, avokado. Drikkeyoghurt og mellombar

så kommer middag og kvelds.. du må nesten høre med jenta di hva hun liker selv. 

Endret av atropos
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ADHD medisin har også beskyttende effekt i utviklingen av hjernen, så et barn som har meds fra 8-18 år kan tilfeller ende opp med lavere grunnivå av symptomer. 

Anonymkode: 1f08f...ecc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...