Gå til innhold

Mine, dine- fordeling av utgifter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han og to barn er med på slitasje av huset. Du mener han skal bo GRATIS og bare dele fellesutgifter mens jeg skal få ekstra kostnader for vedlikehold som vil kreves for at hjemmet holder seg i noenlunde grei standard?

Det kalles snylting.

En må faktisk betale for å bo et sted. Helt naturlig at en betaler husleie eller kjøper eget og betaler eget lån.

Fatter ikke folk som mener at om ene eier skal den andre bo helt gratis.

Anonymkode: de421...3bd

Ja, 5000 er dessuten ikke et spesielt stort beløp. På leiemarkedet ville man knapt fått et lite kott i et studentkollektiv. Hadde han leid noe til seg selv og barnet utenom, ville det kostet atskillig mer enn kr. 5000.

Anonymkode: b4154...60f

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig. Jeg betaler på fremmedes lån hver måned, da jeg leier. Hvorfor er det liksom så mye verre om det er samboeren man betaler til? 5000 er en ganske rimelig leie også.

Anonymkode: f809a...cbe

Ja. Jeg betalte 17500 i leie for 65kvm.

Dette er et hus på 180 Kvm med stor hage. 

Anonymkode: de421...3bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her: han skal ikke være med å betale på avdrag på huset. Selvsagt ikke. Men renter er løpende utgifter på huset og ikke noe jeg vil få fordeler av at han hjelper til med. 
Barna er stort sett samme alder, en som litt yngre (min).

Tanken er at jeg summerer opp alt som er av utgifter på huset (begge holder personlige utgifter selv) og så da la han betale 1/3 av dette.

Han får rimeligere «leie», enn der han leide før, og jeg får hjelp til å dekke utgiftene. 
Han flytter inn i et stort, moderne hus, fullt møblert, masse utstyr, stor hage, garasje til bilene. Har ikke med seg noe særlig fra før (leide fullt møblert etter sitt brudd med eksen). 
Vi tjener omtrent det samme.

Ville bare høre litt hvordan andre gjør det. Om dette hørtes greit ut?

kan legge til at når jeg blir samboer mister jeg noen fordeler som vil utgjøre - 4000 for meg pr. mnd.

Anonymkode: a922d...15c

Hans boutgift i dag (f.eks. husleie) + pengene du taper på samboerskap = xxx / 2 = det han betaler deg i leie. Da taper/vinner dere like mye. 

Eksempel: Han leier bolig til 12.000 mnd i dag. Dvs 12.000 + 4.000 = 16.000 / 2 = 8.000,- som han skal betale til deg i husleie.
(Dvs han får 4000 mindre i boutgifter enn tidligere som han dermed kan spare, og du får 4000 mer inn som du dermed kan spare.)

Forbruksutgifter deler dere etter brøk med 2/3 til deg, og 1/3 til han. 

Anonymkode: bffa7...890

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...