Gå til innhold

Mine, dine- fordeling av utgifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg eier et hus, og bor sammen med mine tre ungdommer (to snart voksne). I løpet av våren skal kjæresten min, og hans snart voksne sønn flytte inn. Mine barn er her 80% av tiden (ofte mer), hans sønn kommer til å bo her 100%.

Han skal ikke kjøpe seg inn i huset enda, men skal selvsagt være med å betale utgifter.

Hvordan er det «vanlig» å fordele utgiftene? Hvor stor brøk bør vi ha hver? Han mener 1/3 på alt til seg, og 2/3 til meg. Hva tenker dere?

Anonymkode: a922d...15c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også 2/3 på deg og 1/3 på ham, de er to personer og du og dine er fire. Tenker du noe annet? 

Anonymkode: 40fb5...b42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er barna like gamle, kommer til å flytte ut samtidig, eller skal dere regne om utgiftene jevnlig?

Du snakker også bare om utgifter, hva med leie?

Anonymkode: 2c2cd...9a9

AnonymBruker
Skrevet

Du ser over dine utgifter det siste året og lager poster på hvor mye du betaler for det forskjellige. Han ser over sine. 

Så ser dere over det sammen og diskuterer hvilke poster som blir billigere og hvilke som blir dyrere. 

Dersom du sløser, kjøper unødvendig dyrt og flott og han er stikk motsatt, så kan dere ikke dele det som en brøk. Det være seg mat, tøy, husholdningsartikler osv. Gå gjennom hver for dere og så sammen, så gir det mening 

Anonymkode: c3e72...c06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er barna like gamle, kommer til å flytte ut samtidig, eller skal dere regne om utgiftene jevnlig?

Du snakker også bare om utgifter, hva med leie?

er ikke leie en utgift?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke akseptert å betale leie på noe bare den andre tjener penger på. Hvis samboerskapet tar slutt sitter du igjen med lavere lån og prisøkning på boligen og den som har betalt leie har ingenting. Dette hadde jeg aldri akseptert og om du har bittelitt rettferdighetssans snakker du selv med samboeren din om dette. Enten kjøper han seg inn i huset ditt og dere betaler ned på felles lån eller så kjøper dere et nytt hus dere begge eier. 

Anonymkode: 611a9...409

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

er ikke leie en utgift?

Jo, men leie er ikke en felles utgift når en eier og den andre evt betaler leie. Og det er en ganske vesentlig del av spørsmålet til ts. Vet ikke om du tenker ts også leier?

dersom samboer kun skal dekke 1/3 av strøm, internett, etc mens ts skal betale renter, avdrag, vedlikehold og 2/3 av de samme løpende utgiftene så er det en veldig god avtale for samboer. 

Dersom samboer betaler leie plus 1/3 av utgiftene nevnt over så er det en god eller dårlig avtale gitt størrelsen på leien. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde ikke akseptert å betale leie på noe bare den andre tjener penger på. Hvis samboerskapet tar slutt sitter du igjen med lavere lån og prisøkning på boligen og den som har betalt leie har ingenting. Dette hadde jeg aldri akseptert og om du har bittelitt rettferdighetssans snakker du selv med samboeren din om dette. Enten kjøper han seg inn i huset ditt og dere betaler ned på felles lån eller så kjøper dere et nytt hus dere begge eier. 

Men han betaler jo for å bo i dag? Hadde han ikke skulle betalt leie til ts så måtte han betale til noen andre. Eier han i dag, så vil han kunne enten investere hvis han selger eller leie ut sin bolig. Det er bare tull at han skal bo gratis hos ts. 

Anonymkode: 4c98a...130

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å eie er ikke en magisk oppskrift på å tjene penger. 

Man risikerer nedgang i marked, man risikerer høy rente. Det er dyrt med vedlikehold, avgifter. Og i tillegg er det mange flere bekymringer, og jobb.

Så selvfølgelig skal alle betale for å bo, også når de bor i eid bolig. 

Anonymkode: 28b6f...4d3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men han betaler jo for å bo i dag? Hadde han ikke skulle betalt leie til ts så måtte han betale til noen andre. Eier han i dag, så vil han kunne enten investere hvis han selger eller leie ut sin bolig. Det er bare tull at han skal bo gratis hos ts. 

For å ta et eksempel. Min eks leide bolig til 16000kr/mnd pluss strøm for vi ble sammen. Jeg eide bolig. Han flyttet inn til meg. Hadde ikke økonomisk mulighet til å kjøpe seg inn. Han betalte halvpart av løpende utgifter(fellesutgifter/strøm/internett/renter)+en symbolsk sum i leie på rundt et par tusen i måneden. Totalt 6000kr/mnd. han tjente på å bo MYE billigere. Jeg «tjente» på å få dele løpende utgifter pluss litt leie. Forsåvidt win win. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal en betale leie! 

Her eier jeg huset.

Kjæresten flytter inn med 2 barn, jeg har ett.

Han har mye bedre økonomi enn meg.

Han kom med forslaget selv.

Han betaler 5000 i husleie. De pengene settes på en konto til huset om det skulle trenge oppgraderinger etc.

I tillegg vil han vi skal fordele alle andre utgifter prosentvis etter inntekt og det at han har ett barn ekstra som medfører mer kostnad. 

Så strøm, mat, innboforsikring, streaming, felleskostnader deles.

Eneste vi per i dag ikke deler er klær og fritidsaktiviteter til barna. Men vi har felleskonto til barna mht aktiviteter, snacks, kino, gaver etc. 

Anonymkode: de421...3bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her: han skal ikke være med å betale på avdrag på huset. Selvsagt ikke. Men renter er løpende utgifter på huset og ikke noe jeg vil få fordeler av at han hjelper til med. 
Barna er stort sett samme alder, en som litt yngre (min).

Tanken er at jeg summerer opp alt som er av utgifter på huset (begge holder personlige utgifter selv) og så da la han betale 1/3 av dette.

Han får rimeligere «leie», enn der han leide før, og jeg får hjelp til å dekke utgiftene. 
Han flytter inn i et stort, moderne hus, fullt møblert, masse utstyr, stor hage, garasje til bilene. Har ikke med seg noe særlig fra før (leide fullt møblert etter sitt brudd med eksen). 
Vi tjener omtrent det samme.

Ville bare høre litt hvordan andre gjør det. Om dette hørtes greit ut?

kan legge til at når jeg blir samboer mister jeg noen fordeler som vil utgjøre - 4000 for meg pr. mnd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig skal en betale leie! 

Her eier jeg huset.

Kjæresten flytter inn med 2 barn, jeg har ett.

Han har mye bedre økonomi enn meg.

Han kom med forslaget selv.

Han betaler 5000 i husleie. De pengene settes på en konto til huset om det skulle trenge oppgraderinger etc.

I tillegg vil han vi skal fordele alle andre utgifter prosentvis etter inntekt og det at han har ett barn ekstra som medfører mer kostnad. 

Så strøm, mat, innboforsikring, streaming, felleskostnader deles.

Eneste vi per i dag ikke deler er klær og fritidsaktiviteter til barna. Men vi har felleskonto til barna mht aktiviteter, snacks, kino, gaver etc. 

Dette synes jeg fremstod som en veldig god og riktig løsning. 

Anonymkode: 28b6f...4d3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei! Jeg eier et hus, og bor sammen med mine tre ungdommer (to snart voksne). I løpet av våren skal kjæresten min, og hans snart voksne sønn flytte inn. Mine barn er her 80% av tiden (ofte mer), hans sønn kommer til å bo her 100%.

Han skal ikke kjøpe seg inn i huset enda, men skal selvsagt være med å betale utgifter.

Hvordan er det «vanlig» å fordele utgiftene? Hvor stor brøk bør vi ha hver? Han mener 1/3 på alt til seg, og 2/3 til meg. Hva tenker dere?

Ja, det fremstår jo riktig nok. Jeg antar «utgiftene» ikke inkluderer lånet, som jo er din investering? Dersom du tenker han skal betale lånet så bør dere revurdere, da fremstår du noe grådig. 

Har dere andre økonomiske preferanser eller utfordringer som må taes med i beregningen? (Jeg antar dere flytter sammen nå med nesten-voksne unger fordi dere ikke alene kan bære boutgiftene, noe annet rasjonale gir ingen mening)

Anonymkode: 6eaf4...ddd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt 1/2 av utgifter til huset, men 1/3 fra han til f.eks. matkonto, forsikring, husholdningsutgifter mm. 

Anonymkode: 2d0e9...97d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

TS her: han skal ikke være med å betale på avdrag på huset. Selvsagt ikke. Men renter er løpende utgifter på huset og ikke noe jeg vil få fordeler av at han hjelper til med. 
Barna er stort sett samme alder, en som litt yngre (min).

Tanken er at jeg summerer opp alt som er av utgifter på huset (begge holder personlige utgifter selv) og så da la han betale 1/3 av dette.

Han får rimeligere «leie», enn der han leide før, og jeg får hjelp til å dekke utgiftene. 
Han flytter inn i et stort, moderne hus, fullt møblert, masse utstyr, stor hage, garasje til bilene. Har ikke med seg noe særlig fra før (leide fullt møblert etter sitt brudd med eksen). 
Vi tjener omtrent det samme.

Ville bare høre litt hvordan andre gjør det. Om dette hørtes greit ut?

kan legge til at når jeg blir samboer mister jeg noen fordeler som vil utgjøre - 4000 for meg pr. mnd.

Du skal ikke tape penger på å bli samboer med han og han skal selvfølgelig bidra med husleie. Det koster slitasje å bo og det skal du jo ha betalt for når han skal bo der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så han betaler for oppgradering (= verdiøkning) av dine personlige verdier? Herregud..... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så han betaler for oppgradering (= verdiøkning) av dine personlige verdier? Herregud..... 

Skal voksne mennesker forvente å bo gratis? 

Anonymkode: b4154...60f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Han og to barn er med på slitasje av huset. Du mener han skal bo GRATIS og bare dele fellesutgifter mens jeg skal få ekstra kostnader for vedlikehold som vil kreves for at hjemmet holder seg i noenlunde grei standard?

Det kalles snylting.

En må faktisk betale for å bo et sted. Helt naturlig at en betaler husleie eller kjøper eget og betaler eget lån.

Fatter ikke folk som mener at om ene eier skal den andre bo helt gratis.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fatter ikke folk som mener at om ene eier skal den andre bo helt gratis.

Enig. Jeg betaler på fremmedes lån hver måned, da jeg leier. Hvorfor er det liksom så mye verre om det er samboeren man betaler til? 5000 er en ganske rimelig leie også.

Anonymkode: f809a...cbe

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...