Gå til innhold

Salg av leilighet i Norge i dag


Gjest Boligselger

Anbefalte innlegg

Gjest Boligselger

Først til moderatorer: dette er en sak jeg ønsker å aktualisere, og ikke noe for forbruker og økonomi.

Er det virkelig nesten umulig å selge leilighet på egenhånd her i landet?

På finn.no ser jeg at man kun får selge utenlandske boliger/leiligheter, men ikke boliger i Norge. Drives det noe snusk under bordet mellom eiendomsmeklere og finn her? Er det noen som forsøker å opprettholde et kunstig behov for meklere? Notar skryter jo av å nå flest mulig i hele Norge, men i dagens internettsamfunn burde det ikke for meg som enkeltperson være lett å nå hele Norge gjennom en egen portal som solgte leiligheter?

Hvorfor vil ikke finn at jeg skal selge min leilighet på egenhånd?

Hvorfor klarer man ikke å få til en enkel og god portal for oss som ikke ønsker at meklere skal tjene millioner i året på å selge noen hus, mens de for det meste av tiden spiller golf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Er i nesten samme situasjon jeg og... skal selge boligen min i sommmer, og det blir garantert uten megler. Men nå har jeg ikke behov for å annonserer på Finn.no

siden jeg allrede har en kjøper til en tilfredstillende pris.

Men det er underlig at man som privat person ikke skal kunne få annonsere på boligmarkedet hos Finn.no. Det kan jo meget godt være at det er en form for avtaler mellom meglerene og Finn.no.

Så hvordan når man flest mulig kjøpere med en annonse, uten bruk av megler og populære kjøp/selg sider som bare er for meglere?

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips til deg som vil selge selv:

http://www.selgboligselv.no/

Det er veldig mye styr rundt det å selge selv, og det at det skal bli sikkert nok.

Lovverket har stramme regler for hva som gjelder ved innhenting av informasjon blandt annet. Kjøper har krav på å få opplyst så og så mye.

En megler kan også bistå deg å gjøre det selv. (Men da er det så klart ikke noe vits i å gå til en bankmegler for å få hjelp, for det får du ikke der.)

De kan faktisk også hjelpe deg å få annonsen dit på finn.no (bare du har hentet inn nødvendig informasjon først.)

Det finnes veldig mange som snusker med salg av egen bolig. Jeg for min del hadde aldri i livet turt å kjøpe en bolig som ikke går via megler eller advokat. For hva er sikkerheten for at jeg har rettigheter dersom det skal være noe i ettertid?? -Ingen!!

Borettslag kan være greit. Men selveid? Nope!

Har hørt om alt for mange historier der selger har "forsvunnet" etter salget og ikke står for feil og mangler ved boligen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Finn.no er eid av eiendomsmeglere så vidt jeg vet, derfor få du heller ikke selge privat der.

Det er vel omtrent like trygt å selge boligen selv som å bruke en megler. Det fins jo bl.a forsikringer man kan kjøpe i forkant av et kjøp/salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Ett tips til deg som vil selge selv:

http://www.selgboligselv.no/

(...)Det finnes veldig mange som snusker med salg av egen bolig. Jeg for min del hadde aldri i livet turt å kjøpe en bolig som ikke går via megler eller advokat. For hva er sikkerheten for at jeg har rettigheter dersom det skal være noe i ettertid?? -Ingen!!

Borettslag kan være greit. Men selveid? Nope!

Har hørt om alt for mange historier der selger har "forsvunnet" etter salget og ikke står for feil og mangler ved boligen...

Jeg trodde det var veldig få som faktisk solgte boligen selv. I så fall er det rart om det da blir veldig mange som snusker med salget.

Å si at sikkerheten er "Ingen!!" faller vel også på sin egen urimelighet, så lenge det tross alt ligger kontrakter i bunn. (Man selger som kjent ikke boliger muntlig, over en kasse øl på stranda, hvor man i de sene nattetimer gjør opp seg i mellom foran minibanken og lover på tro og ære at papirarbeidet skal tas dagen derpå).

Grunnen til at vi bruker meglere er vel fortrinnsvis fordi

- vi ikke har kunnskap på området - ei heller kunnskap om hvordan vi erverver oss denne kunnskapen.

- det store meglerhonoraret ikke ser så veldig stort ut i den store sammenhengen, da det tross alt er snakk om betydelige beløp.

- ikke har ork til å sette oss inn i hvordan man gjør det på egen hånd

- det er så vanlig å bruke megler at vi ikke tenker på at det kanskje kunne gjøres på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...