Larsen82 Skrevet 11 timer siden Forfatter #281 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette har du tydeligvis lite peiling på. Selv om dere hadde hatt barnet 50/50 ville den med høyest inntekt likevel måtte betale barnebidrag til den andre. Barnebidrag er ikke bare for å fordele de faktiske utgiftene til barnet, det er også for å sørge for at barnet har samme standard i begge hjem. Hvis du tjener mer enn mor vil du derfor aldri slippe unna barnebidrag. Ellers litt ironisk at du er så opptatt av om mor har økonomiske motiver, for den som virker mest opphengt i å komme best ut økonomisk er deg selv. Anonymkode: 0b7de...0b6 Alle kan jo ikke ha like stor greie på alt som deg. Bidraget blir åpenbart veldig mye mindre, om noe. Samt halve stønaden forsvinner. Jeg tror ikke utgiftene blir minsket i like stor grad, men fritiden til mor økes derimot betraktelig. Spørsmålet er om hun er villig til å bytte fritid mot økte utgifter. Jeg tror nei. Men nå kjenner jo ikke jeg mor til mitt barn like godt som de som skriver her inne da, så kan ta feil. Og en annen ting. Når det snakkes om barnebidrag så er alle veldig opptatt av at det er for å sørge for at barna har samme standard i begge hjem, antagelig fordi det oftest er far som betaler bidrag, og flest kvinner som kommenterer her. Samtidig mener dere også at mor trenger mer penger og har større utgifter fordi hun må ha større bolig og bedre bil. Hvorfor det? Skal det være samme standard eller ikke? Hvorfor skal ikke barnet ha eget rom, like fine ting og kjøre like bra bil hos far? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 11 timer siden #282 Del Skrevet 11 timer siden Larsen82 skrev (1 minutt siden): Alle kan jo ikke ha like stor greie på alt som deg. Bidraget blir åpenbart veldig mye mindre, om noe. Samt halve stønaden forsvinner. Jeg tror ikke utgiftene blir minsket i like stor grad, men fritiden til mor økes derimot betraktelig. Spørsmålet er om hun er villig til å bytte fritid mot økte utgifter. Jeg tror nei. Men nå kjenner jo ikke jeg mor til mitt barn like godt som de som skriver her inne da, så kan ta feil. Og en annen ting. Når det snakkes om barnebidrag så er alle veldig opptatt av at det er for å sørge for at barna har samme standard i begge hjem, antagelig fordi det oftest er far som betaler bidrag, og flest kvinner som kommenterer her. Samtidig mener dere også at mor trenger mer penger og har større utgifter fordi hun må ha større bolig og bedre bil. Hvorfor det? Skal det være samme standard eller ikke? Hvorfor skal ikke barnet ha eget rom, like fine ting og kjøre like bra bil hos far? Du skriver på KVINNEguiden, og er overrasket over at det er flest kvinner som svarer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 11 timer siden #283 Del Skrevet 11 timer siden Hvis du er redd for å bli gjenkjent her inne, så håper jeg du er klar over at KG legger ut en del tråder på FaceBook. Så det potensielle antallet brukere som kan lese tråden er mye større enn de som er her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsen82 Skrevet 11 timer siden Forfatter #284 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og du sier barnet har SFO-utgifter på 3000. Da blir det jo 12 000. Mine barn har hatt langt over dette i mat og i fritidsaktiviteter (svømmekurs, kulturskole, idrett) når de var 8 og senere. Anonymkode: 46a0f...fa6 Spørsmålet var om bidrag og stønader kan dekke mors utgifter pr måned. Ikke mor + fars utgifter. I vårt budsjett. Det er sikkert mange som har barn på dyre aktiviteter. Ikke noe galt i det, men de postene her vet jeg om så lite å endre på de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsen82 Skrevet 11 timer siden Forfatter #285 Del Skrevet 11 timer siden Hulderen skrev (22 minutter siden): Du skriver på KVINNEguiden, og er overrasket over at det er flest kvinner som svarer? Har jeg skrevet at jeg er overrasket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsen82 Skrevet 11 timer siden Forfatter #286 Del Skrevet 11 timer siden (endret) Hulderen skrev (24 minutter siden): Hvis du er redd for å bli gjenkjent her inne, så håper jeg du er klar over at KG legger ut en del tråder på FaceBook. Så det potensielle antallet brukere som kan lese tråden er mye større enn de som er her. Takk for info, men det var vel heller at dette begynte å skli alt for langt bort fra det jeg egentlig lurte på. Men det roer seg sikkert når jeg slutter å svare. Endret 11 timer siden av Larsen82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #287 Del Skrevet 10 timer siden Er det slik at du må gjennom retten igjen, for å få mer samvær? Eller er det mulig uten rettslig pådriv? Jeg spør fordi jeg oppriktig har tenkt gjennom de siste sidene av tråden at gitt alt du har opplyst om, hadde trodd at fastsatt samvær burde kunne utvides etter ønske fra barnet og at mor må tilrettelegge for dette. Men jeg ser selvfølgelig at du ønsket tilbakemelding på det økonomiske, ikke samværsdelen, så se gjerne bort i fra det jeg lurte på. Jeg har oppriktig sympati for deg og barnet i dette. Jeg er alenemamma og får bidrag på 4000, men her er situasjonen annerledes. Far bor (av eget valg) for langt borte til å ha jevnlig samvær, og kommer på besøk 3-4 ganger i året. Det vil si, jeg er 100% alene med omsorgen bortsett fra (gi og ta) ca 3 uker per år. Så det blir vanskelig å sammenligne slik sett, men jeg går altså på ingen måte i pluss, bidraget hjelper delvis i å mitigere utgiftene, og delvis spares de til barnet. Jeg synes egentlig for barnets skyld at det burde fått mer; men samtidig vet jeg at far har en ganske lav lønn og at alternativet er at han ikke har råd til å komme for å besøke. Nå skal det sies at jeg på alle måter ønsker at barnet skal få være mer med far, og hvis valget sto mellom mer tid med pappa men mindre penger til oss/meg så hadde jeg gått for det; det er altså ikke ønsket politikk her. Far flyttet vekk et par år etter barnet ble født, og dette er konsekvensen, dessverre. Anonymkode: f0358...425 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #288 Del Skrevet 7 timer siden Larsen82 skrev (5 timer siden): Mye rart folk skal henge seg opp i. På forum og sosiale medier ellers er det vel ganske vanlig å kunne slette det man skriver, hvis man ønsker. Nei. Har du skrevet noe på nett, så er det der ute for alltid. Og i teorien kan det kobles sammen med alt annet du noen gang har gjort, skrevet og hva som ellers er delt om deg, digitalt. Anonymkode: dfb50...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #289 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, det er ikke riktig. Det fordeles ikke hovedsakelig etter kostnad, men etter inntekt. Jeg var student da min sønn var liten. Jeg hadde ham nesten 100% og hadde ikke mulighet til å jobbe. Far til barnet tjente mer, men han var likevel under inntektsgrensen for barnebidrag, dvs at han slapp å betale bidrag i det hele tatt. Jeg betalte derfor alt for barnet, selvom jeg hadde mye mindre penger enn ham (barnetrygd og minstebidrag inkludert). Jeg fikk kun et minstebidrag fra Nav som var på 1000 og noe kroner. Jeg fikk jo dobbel barnetrygd, som dengang var på rundt 1800 kroner, men selvfølgelig rakk ikke det til alt av utgifter. Hadde far tjent mye i dette tilfellet, ville han betalt kanskje 10 000 i barnebidrag, noe som hadde vært langt over det det koster å ha barn. Grunnen er at barnet skal kunne få en lignende levestandard som det ville ha hatt dersom mor og far var sammen. Bidragsyter betaler derfor forholdsmessig etter inntekt og ikke forholdsmessig etter hva det koster å ha barn, for ellers ville jo Nav ha krevd at far til barnet, i mitt tilfelle, også bidro. Han hadde jo tross alt mer enn meg å rutte med, og det var ikke egentlig "rettferdig" at jeg som hadde minst penger skulle stå for alt av utgifter til barnet. Nav har valgt å gjøre det sånn, fordi de mener det er den mest rettferdige måten å fordele penger på. Og så kan man være uenig i det og prøve å endre systemet, hvis man vil. Staten må finne en måte å fordele penger på og i visse tilfeller vil det slå urettferdig ut. Som i mitt tilfelle. Anonymkode: e1071...032 Nei. Maks bidrag for de dyreste barna er i dag 8585kr, Det er festa sjablonger fra nav over hva barn koster og bidragsyter skal betale max 5/6 av dette før evt samværsfradrag. Anonymkode: d6535...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #290 Del Skrevet 5 timer siden Larsen82 skrev (5 timer siden): Spørsmålet var om bidrag og stønader kan dekke mors utgifter pr måned. Ikke mor + fars utgifter. I vårt budsjett. Det er sikkert mange som har barn på dyre aktiviteter. Ikke noe galt i det, men de postene her vet jeg om så lite å endre på de. Fritidsaktiviteter er ikke en del av barnebidraget. Du skriver gjentatte ganger at du tror mor er motivert av det økonomiske. Barnetrygden hennes er lik uansett hvor mye samvær du har så lenge dere ikke har delt omsorg. Over her kan du se hva bidraget ditt vil bli redusert med ved økt samværsfradrag. Slik jeg forstår det, er ungen rundt 8 år. Så om du hadde gått fra samværsklasse 0 til 1, betyr det 443kr mindre for deg å betale i bidrag /mindre 'inntekt' for henne. Mye leven for under 500-lappen... Anonymkode: d6535...19f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #291 Del Skrevet 5 timer siden Alle tall og hele regelverket finner du her: https://lovdata.no/nav/forskrift/2003-01-15-123 https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for Anonymkode: d6535...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå