AnonymBruker Skrevet i går, 20:28 #1 Del Skrevet i går, 20:28 Er rimelig stressa nå!! Glemte helt å skrive et par ting om huset som er veldig relevant å vite om, og takstmann har heller ikke dette med (man må liksom vite om det for å vite om det..). Vil ikke utlevere for mye her for vi har overtakelse om noen uker og jeg er så redd kjøperne vil heve kjøpet eller ønske avslag. Kan vi på noe måte redde dette inn?? Igjen vil ikke utlevere for mye men, det er sånn type opplysning som at "dette og dette er gjort, men det er gjort på *denne spesifikke måten* som har en vesentlig betydning". Glemte helt å fortelle takstmann det og fikk TG1… skulle kanskje ikke vært det om de andre tingene var kjent. Jeg vil si ifra men gubben mener vi bør holde kjeft. Anonymkode: 38134...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:46 #2 Del Skrevet i går, 20:46 Det etisk riktige er jo selvfølgelig å informere, å ta konsekvensene som kommer av det. Men med mindre det vil føre til veldig store pengesummer for kjøperne ser jeg ikke for meg at de blir å oppheve salget. Føler jeg står på den andre siden av dette nå, da vi kjøpte leilighet i fjor som blir bare dyrere og dyrere, og vi oppdager flere feil som virkelig må gjøres noe med, som ikke kom frem av salgsoppgaven. Vi føler oss rett og slett litt lurt, og vi har stram økonomi. Men vi har bitt i oss mye og tenkt «jaja». Det er først nå når en feil som vil medføre en stor kostnad står for dør at vi vurderer å gjøre noe mer med saken. Vil tro de fleste blir å tenke det samme. Anonymkode: d1609...5cd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:54 #3 Del Skrevet i går, 20:54 Vi har nettopp avsluttet en rettsprosess mot tidligere eier som «glemte» å oppgi vesentlige mangler. Vi vant på alle punkter og hun må betale oss 950.000 pluss saksomkostninger. Jeg ville vurdert om det var verdt det. Anonymkode: 56ade...e1c 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:55 #4 Del Skrevet i går, 20:55 Du må selvsagt si fra. Anonymkode: 56ade...e1c 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #5 Del Skrevet 20 timer siden Poenget her, bortsett fra det evt etiske hvis noe slikt finnes, er vel å forsikre seg om at dette ikke kan slå tilbake på deg. Er det ting som er gjort ureglementert, el installasjoner som ikke er gjort av elektriker etc som det kan bevises at du må, eller bør, ha visst om er det skummelt å holde det skjult. Føler du sier litt for lite, men du må også huske at kjøper også har en undersøkelsesplikt! Viktig å huske på! Så hvis det bare er type sære løsninger som ikke bryter med bygningsforskrifter er det greit. Anonymkode: fb2e7...935 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15 timer siden #6 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det etisk riktige er jo selvfølgelig å informere, å ta konsekvensene som kommer av det. Men med mindre det vil føre til veldig store pengesummer for kjøperne ser jeg ikke for meg at de blir å oppheve salget. Føler jeg står på den andre siden av dette nå, da vi kjøpte leilighet i fjor som blir bare dyrere og dyrere, og vi oppdager flere feil som virkelig må gjøres noe med, som ikke kom frem av salgsoppgaven. Vi føler oss rett og slett litt lurt, og vi har stram økonomi. Men vi har bitt i oss mye og tenkt «jaja». Det er først nå når en feil som vil medføre en stor kostnad står for dør at vi vurderer å gjøre noe mer med saken. Vil tro de fleste blir å tenke det samme. Anonymkode: d1609...5cd Du veit at Høyesterett har satt grense på 3 måneder for reklamasjonsrett. Tiden løper fra du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Del Skrevet 15 timer siden newman01 skrev (8 minutter siden): Du veit at Høyesterett har satt grense på 3 måneder for reklamasjonsrett. Tiden løper fra du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Jeg reklamerte etter 7mnd. Saken kom opp i tingretten etter nærmere 2 år og jeg vant. Fikk 625000,- i erstatning Anonymkode: c63f5...9ed 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15 timer siden #8 Del Skrevet 15 timer siden Men reklamerte du 7 måneder etter overtakelse eller 7 måneder etter at du fant feilen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Del Skrevet 14 timer siden Ærlighet varer lengst! Her ble svigerfar saksøkt etter fem år med beskyldninger om å ha forsøkt å skjule setningsskader, selv om det var en skade som var (midlertidig) utbedret og glemt. Takstmann så det ikke, og siden det var en del år tilbake i tid glemte han å informere om det. Riktignok så vant svigerfar på alle punkter i retten blant annet fordi reklamasjonsfristen var ute, men de måtte ta opp mer i huslån for å ha råd til advokatutgiftene, og i tillegg er det jo en fryktelig kjip situasjon å stå i, spesielt siden det er noe som kunne vært unngått. Anonymkode: 67acd...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden Ærlig talt, dette må dere da si fra om. Én ting er at dere har opplysningplikt, en annen ting er at dere bør være ålreite folk. Anonymkode: 3df71...913 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Del Skrevet 14 timer siden Hvis det er noe elektrisk som faktisk kan begynne å brenne så skal du være en rimelig kald jævel for å ikke si fra. Det etisk og moralsk riktige er naturligvis å si fra uansett, men det spørs jo hva slags personlighet og samvittighet dere har. Hvis man er kynisk og grisk så lar man sikkert værevå so fra, og håper at man ikke må gjøre opp for seg. Anonymkode: 0a63d...b1f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Del Skrevet 14 timer siden newman01 skrev (24 minutter siden): Du veit at Høyesterett har satt grense på 3 måneder for reklamasjonsrett. Tiden løper fra du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Lurer da på hvordan vi fikk tilbake da vi oppdaget 4 år etter kjøp lekkasje i sluk. Hadde kjøps forsikring. Og da fikk gamle eier beskjed han kunne velge å ordne selv eller forsikringen. Gamle eier leide da inn snekker og rørlegger å ordnet opp Anonymkode: 7cadf...9ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13 timer siden #13 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer da på hvordan vi fikk tilbake da vi oppdaget 4 år etter kjøp lekkasje i sluk. Hadde kjøps forsikring. Og da fikk gamle eier beskjed han kunne velge å ordne selv eller forsikringen. Gamle eier leide da inn snekker og rørlegger å ordnet opp Anonymkode: 7cadf...9ac Man har fem års reklamasjonsrett. Men man skal melde inn feilen innen rimelig tid etter at man oppdager det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden Jeg ringer megler i morgen jeg, og så har vi sånn selgerforsikring. Jeg synes dette er "alvorlig" nok til å melde fra om. Heldigvis ikke noe elektrisk - da hadde det ikke vært noe spørsmål. Haha pluss at jeg faktisk truet med å gå fra mannen da han skulle begynne tukle med det en gang spottene tullet litt. Han kan fikse på alt ellers, men elektriske ting tar vi via fagfolk. Takk for innspill alle sammen ser at vi bare må si ifra nå og ta kostnaden. Anonymkode: 38134...74e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ringer megler i morgen jeg, og så har vi sånn selgerforsikring. Jeg synes dette er "alvorlig" nok til å melde fra om. Heldigvis ikke noe elektrisk - da hadde det ikke vært noe spørsmål. Haha pluss at jeg faktisk truet med å gå fra mannen da han skulle begynne tukle med det en gang spottene tullet litt. Han kan fikse på alt ellers, men elektriske ting tar vi via fagfolk. Takk for innspill alle sammen ser at vi bare må si ifra nå og ta kostnaden. Anonymkode: 38134...74e Jeg ville forhørt meg med megler, ja. Du sier jo ikke noe om hva det er annet enn «ikke elektrisk». Er det rør dere hadde fikset selv, flis på flis på badet med veldig gammel membran bak hvor det dusjes rett på, store setningsskader dere har reparert og ikke er synlig lenger lenger - eller backsplash på kjøkkenet dere har satt utenpå gamle fliser eller en mus dere har sett i hagen en gang liksom? Anonymkode: b1c45...f42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #16 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg ville forhørt meg med megler, ja. Du sier jo ikke noe om hva det er annet enn «ikke elektrisk». Er det rør dere hadde fikset selv, flis på flis på badet med veldig gammel membran bak hvor det dusjes rett på, store setningsskader dere har reparert og ikke er synlig lenger lenger - eller backsplash på kjøkkenet dere har satt utenpå gamle fliser eller en mus dere har sett i hagen en gang liksom? Anonymkode: b1c45...f42 Selvom det kanskje er veldig lav risiko at kjøper også henger på forumet her og "kjenner" meg igjen, så vil jeg helst ikke gå i videre detalj. Men de to første eksemplene dine er mer i de baner enn de to siste … Anonymkode: 38134...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvom det kanskje er veldig lav risiko at kjøper også henger på forumet her og "kjenner" meg igjen, så vil jeg helst ikke gå i videre detalj. Men de to første eksemplene dine er mer i de baner enn de to siste … Anonymkode: 38134...74e Det forstår jeg godt! Ok, så lenge det er en såpass stor «feil» kan det være lurt å få lagt det på bordet. Hvertfall om det er noe som kan gå galt relativt kjapt. Og ikke bare handler om noe smått som er kjapt (og billig) å fikse. Jeg er dog ikke sikker på om boligselgerforsikringen gjelder før boligen er overtatt, så kan jo også være en idé å vente til overtakelse for å få støtte av de. Det ville jeg undersøkt før jeg gjorde noe overilt. Lykke til!🤞🏻 Anonymkode: b1c45...f42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Del Skrevet 8 timer siden Hjelper ikke dere med selgerforsikring som du skriver om dette er noe dere skulle ha gitt beskjed om/noe som ikke er gjort etter boka. Da er det helt og holdent deres ansvar og kostnad Anonymkode: 2011a...b36 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #19 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er dog ikke sikker på om boligselgerforsikringen gjelder før boligen er overtatt, så kan jo også være en idé å vente til overtakelse for å få støtte av de. Det ville jeg undersøkt før jeg gjorde noe overilt. Lykke til!🤞🏻 Anonymkode: b1c45...f42 Det der tror jeg er et katastrofalt dårlig råd! Du kan nok ikke få hjelp der med noe du har visst om, men ikke har oppgitt i salgsoppgaven. Anonymkode: c6179...777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #20 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det der tror jeg er et katastrofalt dårlig råd! Du kan nok ikke få hjelp der med noe du har visst om, men ikke har oppgitt i salgsoppgaven. Anonymkode: c6179...777 Ja. Hvis dere bevisst har tatt snarveier på våtrom, og ikke sagt fra om det… Som kjøper hadde jeg i alle fall ikke vært spesielt nådig her. Bedre å si fra med en gang. Men dere risikerer at det blir dyrere å si fra nå enn hvis dere bare hadde vært ærlige i egenerklæringen. Anonymkode: 9bed9...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå