Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #1 Skrevet 10. mars 2006 Jeg skal ta 1My og 2MZ til høsten (som privatist), men må ærlig innrømme at matte absolutt ikke er min sterke side (mildt sagt ) Noen tips til hvordan jeg kan lære meg matte, og klare å få en god karakter?
Gjest Piper Skrevet 10. mars 2006 #2 Skrevet 10. mars 2006 Jobbe med oppgaver, og prøv å forstå hva du holder på med, i stedet for å bare bruke formlene. Forståelse i matematikk er utrolig viktig, og jo mer en arbeider med faget desto mer vil en forstå. Løse oppgaver, tidligere eksamensoppgaver ol. Du bør bruke noen timer daglig, for det tar tid å lære matematikk. Men desto gøyere er det den dagen en forstår det. Lykke til, kommer sikkert til å gå bra
Prinsesse på erten Skrevet 10. mars 2006 #3 Skrevet 10. mars 2006 Så flott at du skal ta matte Jeg tror veldig mange som sier de ikke skjønner matte har gått i "psyke-seg-ned-fella". Det eneste som går igjennom hodet deres når de skal åpne matteboka er: "Matte er vanskelig, matte er vanskelig"..." For å unngå dette vil jeg anbefale at du aldri går fra en oppgave før du har klart å løse den. Ikke tenk; "F..., dette får jeg ikke til. Jeg gjør det ferdig i morgen". Bygg opp din egen selvtillitt istedenfor å bryte den ned... Ikke vær redd for å spørre om noe du lurer på. Det finnes INGEN dumme spørsmål i matte.... Og så må du bruke god tid på å lære deg faget. Det finnes ingen snarveier. Veien til suksess er FORSTÅELSE, ikke pugging. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #4 Skrevet 10. mars 2006 Enig med de andre. Jobb med oppgaver, og jobb kontinuerlig slik at du ikke får hull underveis - ofte må man ha skjønt foregående emner om man skal få til de neste. De emnene man kan "se for seg"/visualisere eller som har praktiske funksjoner i fysikken; jobb med figurer, grafer og illustrasjoner og prøv å forstå hvordan og hvorfor de brukes. Husk hele tida på at ting henger sammen - selv om dere jobber med et nytt emne er det en grunn til at en formel du har lært før fortsatt kan brukes (OM den kan det, da... ikke begynn på NYTT ved hvert nye emne selv om det heter noe annet). Matte er vanskelig når man ikke henger med, men overraskende enkelt når man skjønner det.
Gjest joje Skrevet 10. mars 2006 #5 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Jeg vet ikke hva du skal bruke matta til, men hvis du skal ha det for å komme inn på høgskole som krever mer enn grunnkursmatte, så holder det ikke med 1MY og 2MZ. Da må du ha 3MZ også. Men det finnes noen bøker fra Matematikkforlaget som heter 1MX/MY med teskje og 2MX/Z med teskje. Jeg tror de koster rundt 300kr per stykk og kan jo være en grei investering. ;D Resultatet du får i matte blir nok litt etter hva du gjør det til selv. Er du veldig negativ og bombesikker på at dette er noe du ikke får til, så gjør du heller ikke det. Men er du positivt innstilt, så vil du snart finne ut hvor morsomt matte egentlig er. Da jeg gikk på GK synes jeg matte var det teiteste i verden og skjønte ikke hva jeg skulle med det. Jeg greide så vidt å få en 2er i 1MY og den gangen var jeg kjempe fornøyd med det. Etter hvert som jeg ble litt eldre, fant jeg ut at matte egentlig er et veldig nyttig verktøy og man har en stor fordel av å kunne matte. Nå går jeg forkurs i matte og har hatt 1MX, 2MX og 3MX i løpet av et år, og utrolig nok så får jeg bare 5'ere! ;D Det er faktisk overraskende lett og jeg skjønner ikke hvor hodet mitt var henn for fire år siden. Endret 10. mars 2006 av joje
Gjest KATTAstrofe Skrevet 10. mars 2006 #6 Skrevet 10. mars 2006 For meg var matematikk et modningsfag, det vil si at jeg måtte jobbe med det jevnt og trutt, og ikke i skippertak.
pi_ Skrevet 12. mars 2006 #7 Skrevet 12. mars 2006 hvis du søker rundt på nettet, er det helt sikkert steder der du kan få oppgaver og tips...
Saeria Skrevet 12. mars 2006 #8 Skrevet 12. mars 2006 Trikset er vel som de fleste påpeker, jevn jobbing med faget. Jeg har selv tatt opp igjen 1MX på et år og 2MX på 4 mnd. Jeg gleda meg ikke til grunnkursmatten fordi minner fra vgs. var fremdeles ganske så levende for meg, og jeg var overbevist om at dette kom til å bli pes. Jeg sleit nemlig kjempemye på vgs. Men, neida! Læreren var veldig flink og når jeg skjønte tingene og fikk til oppgavene gikk det så fint atte. :-D Jeg fikk en god karakter. 2MX var for min del mer krevende og jeg jobba kjempemasse med faget, men det var gøy når jeg så at jeg fikk ting til. I dette faget hadde jeg også en veldig flink lærer. Selv om det for min del var mye frustrasjon, så ble gleden desto større når jeg hadde sittet i 4-5 timer med et kapittel og endelig begynte å se lyset. Også i dette faget fikk jeg en ganske god karakter til slutt. Det vil nok kreve mer av deg når du ikke skal ha undervisning, men så lenge du setter av noen timer hver dag til å jobbe med fagene så går det nok greit. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå