Gå til innhold

Beredskap og DAB radio vs FM

4barnsmor

Anbefalte innlegg

I disse tider lurer jeg jo litt på hvordan Norges beredskap er i forhold til at nett kan bli borte. For Oslo området er jo nå FM stasjonen solgt ut, og er det viktig å følge svensk radio evt hvis f.eks. satellitt nett og strøm osv stenges? 

En DAB radio varer vel ikke mange timene på batterier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 2 FM radioer i hus fortsatt, men eneste som er der nå er en lokalradio. Vet at det var områder her innimellom hvor FM var litt labert, men det er enda verre med DAB. En god del områder hvor DAB ikke er annet enn sure, øresprengende, hylende ulyder. 

Å kvitte seg med FM og rive ned alle de tårnene er noe av det dummeste de har funnet på. Skammelig at de ikke ble stilt for retten, når man vet at de fleste var imot dette.

Ja DABradio tenker jeg er helt nytteløst i visse kriser. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4barnsmor skrev (På 8.3.2025 den 12.45):

En DAB radio varer vel ikke mange timene på batterier. 

Jeg har DAB radio som på batteri alene virker fire timer. Den kan lades på USB-C, så stort sett hvilket som helst fritt batteri virker. 

Ja, DAB krever mer strøm enn FM, men det er lenge siden dette var ett problem. 

miniomelett skrev (På 8.3.2025 den 13.37):

En god del områder hvor DAB ikke er annet enn sure, øresprengende, hylende ulyder. 

Å kvitte seg med FM og rive ned alle de tårnene er noe av det dummeste de har funnet på.

Man har ikke revet ned noen tårn : DAB krever ikke mindre antall tårn. DAB fungerer bedre i Mesh så jeg vil tro at det faktisk er FLERE tårn. Man har frigitt FM frekvensen til annet bruk.

Det er ingen steder DAB gir "sure, øresprengende, hylende ulyder" ; DAB degraderer med litt boblende lyd og forsvinner, i motsetning til FM som gir hvit støy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre land greier jo å ha to nett samtidig, men for «verdens rikeste land» er det for kostbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Andre land greier jo å ha to nett samtidig, men for «verdens rikeste land» er det for kostbart. 

Jepp, og det er fordi kosten av radio er avhengig av befolkningstetthet, ikke sikkerhet for pensjon. 

Jeg var en som mente radio over offentlig mobilnett var en bedre løsning enn DAB, men teknologien for dette kom først med 5G. Det løste ikke problemet som var da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...