Brunhilde Skrevet 12. mars 2006 #21 Skrevet 12. mars 2006 Jeg kjenner ei som lot den fornuftige 16-årige datteren sin ha kjæresten på overnatting. Hun trives godt som bestemor, hun. ← Det er godt at hun trives, for bestemor ville hun nok vært nå uansett, eller tror du virkelig at tenåringer bare har sex innenfor hjemmets fire vegger?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #22 Skrevet 12. mars 2006 Det er godt at hun trives, for bestemor ville hun nok vært nå uansett, eller tror du virkelig at tenåringer bare har sex innenfor hjemmets fire vegger? ← Nå tror jeg som du sier at dersom de vil ha sex har de sex uavhengig av om de får overnatte hos hverandre eller ikke - men.... Dersom man ikke opplyser og snakker med ungene sine om "farene" ved sex, om at de må ta sine forhåndsregler osv spiller det ingen rolle hvordan man forholder seg til overnatting etc.. Det handler vel mer om forholdet mellom foreldrene og "avkommet" (for å slippe bruke barn da siden noen tydeligvis tror man slutter være foreldre når ungene når en hvis alder)? Dersom man har god kommunikasjon og derfra også tillit som er gjensidig respektert er det klart at noen ungdommer tidligere kan overlates til "ulvene" enn andre - men man kan da ikke gi fullstednig frie tøyler? Å være forelder er man livet ut - og det betyr å plante bena på bakken og dra ungene sine ned når de letter og mister kontakten med jorden - uavhengig av alder.. En person er voksen i det øyeblikk de tar ansvar helt og fult for egne handlinger, ser konsekvensene av dem og handler deretter - så mange mennesker blir aldri voksne.......
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #23 Skrevet 12. mars 2006 Hos meg er de voksne når de beviser at de klarer å oppføre seg som voksne. Det vil si at de viser selvstendig tenkning, ansvar for egen økonomi, ansvar for et visst nivå av refleksjon, har venner og fritidsinteresser og ikke minst: vet hva de vil her i livet, dvs. ikke suser rundt som usikre unge uten mål og mening. Den dagen de kan vise at de er tenkende mennesker, også i handling og oppførsel, skal jeg behandle dem som voksne.
Rakel Skrevet 12. mars 2006 #24 Skrevet 12. mars 2006 (endret) Datteren min fikk kjæreste da hun var 14-15, han var et år eldre. De var oftest hos ham siden han hadde kjellerstue. Dette medførte at hun måtte gå øde strekninger samt ha buss-skifte sent på kvelden da hun skulle hjem. Det var ikke alltid jeg kunne hente henne siden jeg satt alene hjemme med et mindre barn. Hun maste ofte om å overnatte, men det var ikke aktuelt. Jeg vurderte dette da hun var 16 til at hun heller kunne overnatte enn å dra hjem sent på kvelden. Jeg var mer urolig av å vite at hun vandret rundt alene så sent enn at hun overnattet hos kjæresten hun hadde kjent i flere år. (Sex kunne de egentlig hatt når som helst hvis de ville det. Hun var jo titt og ofte hos ham etter skolen, på kveldstid m.m.) Jeg vet ikke om dette var rett..?, men det ble nå sånn. Hun er nå 17 til sommeren, og pleier å overnatte en gang i uka ca. Ellers drar hun hjem i 20-tiden. Vi pratet skikkelig om sex og prevensjon da hun traff ham. Uansett er alle forskjellige i modenhet og fornuft. Noe må læres og trenes på, mens andre ting må forbys for å kunne beskytte. Miljø spiller også inn i hva man vil være mest bekymret for. Endret 12. mars 2006 av Rakel
Ciara Skrevet 12. mars 2006 #25 Skrevet 12. mars 2006 Jeg fikk smake alkohol hjemme før jeg var 18, men det var ikke snakk om at jeg satt og drakk hjemme. Jeg fikk smake, drikke et lite glass vin en sjelden gang. Det fungerte veldig greit, for det gjorde meg litt mindre nysgjerrig, samtidig som det kom fram at det ikke var snakk om å drikke noe særlig før jeg var 18. Noe sånt kommer jeg nok til å gjøre med mine fremtidige barn. Derimot er det bare dumt å sende med barna alkohol på fest, alle undersøkelser viser at de får tak i alkohol på egen hånd også, og dermed får i seg mye mer enn de ville gjort ellers.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #26 Skrevet 13. mars 2006 Det virket ganske avskrekkende på meg da jeg etter å ha lekt meg tørst, tok en stor slurk fra pappas vodkaglass. Trodde det var vann til jeg kjente smaken. Alkohol fristet ikke etter det! Man er voksen når man tar ansvar for seg selv. Jeg var voksen da jeg ble 17, flyttet hjemmefra, måtte ta hånd om økonomien selv og klare alt selv.
Nabodama Skrevet 15. mars 2006 #27 Skrevet 15. mars 2006 Jeg kjenner ei som lot den fornuftige 16-årige datteren sin ha kjæresten på overnatting. Hun trives godt som bestemor, hun. ← Hun kunne nok ha blitt bestemor uansett. Tenåringer finner nok muligheter hvis de vil. Jeg synes det er riktig å gi tenåringer ansvar og tillit som samsvarer med deres modenhet. Å forby alt til den dagen de er 18, går IKKE bra.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 15. mars 2006 #28 Skrevet 15. mars 2006 i føle loven er de voksen da de er 20. Husk hvorfor den ble satt ned fra 21 til 18 da. de er mellom barn og voksen og trenger veiledning. Og noen som setter grenser. man er ikke så erfaren osv pga 18 år. For oss så må de forholde seg til våres regler da de bor hjemme. Alkohol kommer ikke på tale pga vi er i syden. hvorfor skal en 16 åring få det bare man er ut av landet? Det er faktisk ulovlig å gi barn alkohol.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #29 Skrevet 15. mars 2006 Jeg er i prinsippet enig i dette med hønemødre, selv om jeg mener at i de konkrete eksemplene med alkohol og kjæresteovernattinger så er det opp til hver enkelt forelder å sette grensene. Det jeg reagerer mest på er at man ser på barna som barn, også skal de være voksne på den dagen de fyller 18, det er jo dømt til å gå galt... Da jeg vokste opp fikk jeg gradvis mer og mer ansvar fra jeg var 13 til jeg var 18, og fikk dermed en veldig god overgang til å bli myndig og få fullt ansvar og har aldri gjort noen store tabber på egenhånd. Kunne ikke sagt det bedre selv!!!!Fikk selv mer ansvar jo eldre jeg ble, og deretter også mer tillitt i ulike situasjoner som drikking, utetider osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå