Gå til innhold

Når er de voksne?

Anbefalte innlegg

Gjest Skeptisk
Skrevet

Jeg har fulgt med på diverse tråder her på forumet, og jeg må si jeg synes det er en del hønemødre her. Skal vi virkelig ikke regne barna våre som voksne før den dagen de fyller 18? Jeg har sett så mange eksempler blant mine venninner, hvor de ikke fikk lov til noenting før den dagen. De freaka fullstendig ut. Endelig skal jeg få drikke alkohol, endelig skal jeg få lov til å overnatte hos kjæresten, og endelig skal jeg få være alene hjemme ett døgn.

Mine barn skal oppdras etter samme prinsipp som mine foreldre hadde: Du blir behandlet som en voksen når du oppfører deg som en. Dvs at min voksne fornuftige datter på 16 år har kjæresten her på overnatting, hun fikk drikke Smirnoff Ice da vi var i Syden, og hun er ofte hjemme alene på helg når vi har andre planer.

Og kom ikke her og si at jeg ikke er en bra mor, for det er tross alt min opdragelse som gjør at jeg kan stole på henne, og som gjlør at jeg ikke slipper en barnslig jentunge løs på samfunnet når hun fyller 18 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg!

Skrevet

Jeg kjenner ei som lot den fornuftige 16-årige datteren sin ha kjæresten på overnatting.

Hun trives godt som bestemor, hun. :)

Gjest regine
Skrevet

Jeg syns faktisk ikke det er en selvfølge at tenåringer som er kjærester for sove hos hverandre..... :sjenert: Ikke fordi jeg tror at det hindrer dem i å ha sex, men rett og slett fordi jeg tror en tenåringsforelskelse/forhold ikke MÅ inneholde sex. Presset i den mer "fysiske" retningen blir større når det er helt ok at 15/16/17 åringen m. kjæreste overnatter hos hverandre.

Og så mener jeg at når det er 18- års grense på alko i Norge, så skal iallfall jeg holde meg til det, ikke minst også etter alle undersøkelser jeg har sett hvor det viser seg at de som "får prøve alkohol i trygge rammer hjemme hos foreldrene" drikker mest.....

Når det er sagt, så er jeg nokså enig med trådstarter. Blir til tider litt :overrasket: når jeg leser innlegg fra noen her inne, det er liksom ikke måte på hvor mye kontroll og påpassing som bare MÅ gjennomføres.

Gjest Donna
Skrevet
Jeg har fulgt med på diverse tråder her på forumet, og jeg må si jeg synes det er en del hønemødre her. Skal vi virkelig ikke regne barna våre som voksne før den dagen de fyller 18? Jeg har sett så mange eksempler blant mine venninner, hvor de ikke fikk lov til noenting før den dagen. De freaka fullstendig ut. Endelig skal jeg få drikke alkohol, endelig skal jeg få lov til å overnatte hos kjæresten, og endelig skal jeg få være alene hjemme ett døgn.

Mine barn skal oppdras etter samme prinsipp som mine foreldre hadde: Du blir behandlet som en voksen når du oppfører deg som en. Dvs at min voksne fornuftige datter på 16 år har kjæresten her på overnatting, hun fikk drikke Smirnoff Ice da vi var i Syden, og hun er ofte hjemme alene på helg når vi har andre planer.

Og kom ikke her og si at jeg ikke er en bra mor, for det er tross alt min opdragelse som gjør at jeg kan stole på henne, og som gjlør at jeg ikke slipper en barnslig jentunge løs på samfunnet når hun fyller 18 år.

Jeg er helt uenig med deg. Det er 18-årsgrense på alkohol i Norge og jeg mener faktisk at vi foreldre har plikt til å overholde dette. At din 16-årige datter er fornuftig idag vil absolutt ikke si at hun er fornuftlig imorgen. At denne frie oppdragelsen virket bra på deg er ikke det samme som at det er slik for alle. Du må ikke tro at du har kontroll over datteren din ... det du ser av henne er ikke en brøkdel engang.

Gjest Gjest
Skrevet

De er voksne når de kan forsørge seg selv å flytter hjemmefra. Inntil da får de forholde seg til husets regler.

Gjest gjesta
Skrevet (endret)
De er voksne når de kan forsørge seg selv å flytter hjemmefra. Inntil da får de forholde seg til husets regler.

Er til dels enig her.

Har en 19-åring i huset. Hun er ikke helt voksen, men heller ikke noe barn. Hun spør meg ikke lenger om lov, men gjør det hun selv vil. Samtidig så trenger hun voksne som bryr seg om henne. Hun modnes gradvis og jeg tror nok hun vil klare seg bra når hun flytter til sommeren, men vil nok noen ganger ha behov for mamma ;)

Hun fikk hverken alkohol eller røyk før hun fylte 18 år. Ikke hjemme-alene-fest heller. Hun har fått ansvar i andre settinger og vist seg det ansvaret verdig.

Endret av Persille
Gjest Gjest
Skrevet

Pappan min mener dette gjelder fortsatt når jeg en sjelden gang besøker dem - jeg er 29 og har bodd hjemmefra i mange år :ler:

Jeg er både enig og uenig. Foreldrene mine var "unødvendig" strenge ogg kontrollerende syntes jeg. Jeg fikk(selvsagt) ikke lov til å drikke alkohol før jeg var 18; det betød jo ikke at jeg ikke gjorde det i skjul likevel, men jeg tror faktisk forbudet hjemmefra bidro til at jeg tenkte meg om to ganger både med tanke på mengde, debutalder og oppførsel når jeg drakk. For eksempel.

Det JEG syntes var problematisk hjemme, var at foreldrene mine etter min mening (den dag i dag) ikke fant balansen mellom regler/kontroll og tillit. Det at foreldrene mine virket som de ikke stole på meg/så at jeg var moden og voksen nok i ganske mange settinger (selvsagt ikke alle) tror jeg bidro til å gi meg dårlig selvbilde, bli pysete og kanskje bli seinere moden enn jeg ville blitt ellers.

Gjest Gjest
Skrevet
Pappan min mener dette gjelder fortsatt når jeg en sjelden gang besøker dem - jeg er 29 og har bodd hjemmefra i mange år  :ler:

Jeg er både enig og uenig. Foreldrene mine var "unødvendig" strenge ogg kontrollerende syntes jeg. Jeg fikk(selvsagt) ikke lov til å drikke alkohol før jeg var 18; det betød jo ikke at jeg ikke gjorde det i skjul likevel, men jeg tror faktisk forbudet hjemmefra bidro til at jeg tenkte meg om to ganger både med tanke på mengde, debutalder og oppførsel når jeg drakk. For eksempel.

Det JEG syntes var problematisk hjemme, var at foreldrene mine etter min mening (den dag i dag) ikke fant balansen mellom regler/kontroll og tillit. Det at foreldrene mine virket som de ikke stole på meg/så at jeg var moden og voksen nok i ganske mange settinger (selvsagt ikke alle) tror jeg bidro til å gi meg dårlig selvbilde, bli pysete og kanskje bli seinere moden enn jeg ville blitt ellers.

Kan jo presisere at jeg ikke mener de skulle vært "snillere" når det gjaldt alkohol - som Persille sier er det andre områder man kan og bør bli gitt ansvar.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var jeg som skreiv det.

Jeg mener at i min voksenverden så har jeg visse lover å regler å forholde meg til.

Jeg kan ikke gjøre som jeg vil, noe mange ungdom som anser seg som voksne mener at de kan.

Jeg må ta hensyn til de andre jeg bor sammen med. Det være seg barn og/ eller samboer.

Jeg kan ikke bare si at jeg er voksen og kan gjøre som jeg vil.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg er i prinsippet enig i dette med hønemødre, selv om jeg mener at i de konkrete eksemplene med alkohol og kjæresteovernattinger så er det opp til hver enkelt forelder å sette grensene. Det jeg reagerer mest på er at man ser på barna som barn, også skal de være voksne på den dagen de fyller 18, det er jo dømt til å gå galt... Da jeg vokste opp fikk jeg gradvis mer og mer ansvar fra jeg var 13 til jeg var 18, og fikk dermed en veldig god overgang til å bli myndig og få fullt ansvar og har aldri gjort noen store tabber på egenhånd.

Det virker som om veldig mange foreldre glemmer at det er enfase imellom barn og voksen også, hvor noe av poenget er at man skal løsrive seg fra foreldrene. Men istedet bruke mange foreldre denne fasen til å stramme inn på forholdet, og da ødelegger man en veldig viktig prosess i livet til barna sine.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg reagerer en del på at de blir kalt BARN til de blir 18 jeg, da.

barn er de til de er ferdig på BARNEskolen, når de er 13 er de ungdommer.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg skiller også mellom barn, ungdom og voksne.

Forøvig synes jeg at ungdommene skal ha passert den seksuelle lavalderen før de får overnatte hos kjæresten og at de skal være fylt atten før de får alkohol i hjemmet. Det handler vel mest om min trang til å være lovlydig, kanskje.

Skrevet

Akkurat når det gjelder alkohol/røyk, mener jeg det er greit å overholde lovgivningen. For viser ikke undersøkelser at de som får alkohol hjemme drikker MER enn de som ikke får det? Tydelige grenser spesielt når det gjelder alkohol; veldig mange ungdommer som absolutt ikke er voksne nok til å takle kroppens reaksjon på alkohol.

Men overnatting, å få være hjemme alene etc... Det må vel være opp til den enkelte?

Er enig i det som er sagt ovenfor; det er når alt blir underlagt regler helt til 18-års dagen, og da skal plutselig poden skjønne hva ansvar betyr og klare seg selv...

Skrevet

Fantastisk å høre at ikke jeg er gal i hodet mitt, som mener det samme som deg! :klem:

Fikk også drikke alkohol i syden(vin, øl eller smirnoff), overnattet hos kjæresten min da jeg var 16år.. var hjemme alene og klarte meg utmerket.

Mamma var streng(Strengeste mammaen nord for sinsen). Og grunnen til at jeg fikk lov til dette, var fordi jeg viste at hun kunne stole på meg. Og har så og si aldri motbevist akkurat det.

Skrevet
Jeg kjenner ei som lot den fornuftige 16-årige datteren sin ha kjæresten på overnatting.

Hun trives godt som bestemor, hun. :)

:hoho::hoho::hoho: vanvittig bra :hoho::hoho::hoho:

- men når sant skal sies har hovedinnlegget noen gode poeng - man får de ungene man fortjener / oppdrar i veldig mange tilfeller....

Skrevet
Fantastisk å høre at ikke jeg er gal i hodet mitt, som mener det samme som deg!  :klem:

Fikk også drikke alkohol i syden(vin, øl eller smirnoff), overnattet hos kjæresten min da jeg var 16år.. var hjemme alene og klarte meg utmerket.

Mamma var streng(Strengeste mammaen nord for sinsen). Og grunnen til at jeg fikk lov til dette, var fordi jeg viste at hun kunne stole på meg. Og har så og si aldri motbevist akkurat det.

Gjest Gjest
Skrevet

Eh - dette skulle jo følge med her da :

strengeste mamma`n nord for sinsen tittelen har hun nok mistet i følge mine barn :ler:

Skrevet

Vi har en tenåring i huset på 16 år :) som er ansvarsfull på mange måter andre ganger veldig glemsk ( typisk tenåringer) hehe...Bla glemmer hun å låse døren, slå av lyset, slukke stearinlys og slå av tven før hun legger seg. Det har ført til at vi ikke anser henne moden nok til å ha et helt døgn for seg selv med venner på besøk. Ikke får hun alkohol heller FORDI det er 18 års grense! Hun har ei venninne på samme alder som drikker sammen med foreldrene hjemme OG alltid får alkohol med seg på fest, fordi de tror at hun BARE drikker det. Hva skjer? Nettopp det motsatte :c

Vi har et åpent forhold til jenta vår og hun til oss ( selvfølgelig er det en del ting hun ikke forteller til "oss gamlingene") Vi kan selvfølgelig nekte henne å drikke men det hadde hun bare "driti" i ( som mange av våre venner gjorde i den alderen)....Ikke kan vi passe på henne overalt, da måtte vi ha vært med på fest osv....da hadde bare jenta vært hjemme, blitt usosial og hatt få venner....så ille vil vi ikke henne. Vi har en veldig god tone, det er "høyt under taket" og diskuterer mye, bla om sex. Vi har kjøpt kondomer til henne, vi vil ikke at hun skal komme i "uløkka" men hun vil vente med sex fordi hun har sett mye negativt ang tenåringsmødre.

:klem:

Gjest Gjesta
Skrevet

enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...