AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #81 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ? Jeg har ingen traumer? Tror ikke jeg hadde fått diagnosen om jeg hadde i ubehandlet traumer heller. En del av utredningen på ME senteret er psykologtime for å utelukke underliggende psykiske problemer. Anonymkode: c383b...66d Traumer eller angst man ikke tenker over, ADHD eller OCD man ikke forstår man har, langvarig stress, det er flere ting som kan spille inn. Utredningen hos psykolog er veldig mangelfull og kortfattet. I noen tilfeller så kan det være opplagt i løpet av 1 time at noen sliter med angst eller har ADHD (fordi det er så veldig tydelig), mens i andre tilfeller så kommer ikke dette godt frem under den korte samtalen i det hele tatt. Man kan kort og greit ikke klare med sikkerhet å utelukke psykosomatiske årsaker i løpet av den korte tiden man er der. Anonymkode: 500a2...7e6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #82 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har aldri sagt at man automatisk får ME fordi man blir fysisk syk pga traumer eller andre ting. Som sagt må du gripe an fra flere vinkler. Du begynner med å ta kosttilskudd i noen mnd. Anonymkode: 500a2...7e6 Det sa jeg jo heller ikke Jeg bare spør om man ikke kan bli friskere før man får psykisk behandling. for jeg er alt for syk for det og må blir bedre før jeg kan begynne m psykolog igken Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #83 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det sa jeg jo heller ikke Jeg bare spør om man ikke kan bli friskere før man får psykisk behandling. for jeg er alt for syk for det og må blir bedre før jeg kan begynne m psykolog igken Anonymkode: ed9a9...a89 Det er individuelt hvordan ting må gripes an. Som sagt flere ganger nå, så bør du begynne med å fokusere på å rette opp i vitaminmangler og ta tilskudd av flere ting som bl.a jod og omega 3 for hjernen. Anonymkode: 500a2...7e6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #84 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 12.03): Har hatt en del stress og belastning senere år. Men det fremstod helt annerledes enn dette jeg knakk helt etter covid og det symptombildet her er noe heeelt annet At det dog er en Totalbelastning på kroppen kan være. Men de med «kun» traumer etc får ikke slik sykdomsbilde som dette Anonymkode: ed9a9...a89 Du vet tydeligvis ikke hvordan det er å leve med kompleks PTSD. Anonymkode: 0de6c...05f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #85 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du snakker jo mot deg selv, vitaminer hjelper jo ikke hvis det er traumer eller annet… det kan godt hende kropen hadde knekt på et tidspunkt uansett/ og tror d er slik for de fleste med ME, at der er en sum av belastninger - Men likevel er dette noe mer fysisk - og de med bare traumer oppfyller ikke Canada kriteriene. og symptombildet på LC er ganske unikt mtp spesielt hjernesymptomene Så ja der er nok komplekst for de fleste, men uansett vanskelig å peke på en enkel årsak som kan «behandles»… Anonymkode: ed9a9...a89 For en ekstremt merkelig og ikke minst trangsynt utsagn. https://www.modum-bad.no/aktuelt/pasientene-baerer-med-seg-barndomstraumer/ «Lie og Jervell understreker den alvorlige graden av kompleksitet i lidelsene. – Veldig vonde og traumatiserende opplevelser i oppveksten får alvorlige konsekvenser – noe som skaper komplekse, psykiske tilstander. – Hvilke symptomer har disse personene? – Vi ser ofte klassiske posttraumatiske symptomer (PTSD) og kompleks PTSD. Symptomene ved “klassisk” PTSD er gjenopplevelser av traumehendelser som mareritt og flashbacks, unngåelse og kroppslig uro. Ved kompleks PTSD har man i tillegg også problemer med regulering av følelser, selvfølelse og samspill med andre. Vi ser at mange sliter med kroniske smerter, kronisk utmattelse og ulike fysiske sykdommer.» https://tidsskriftet.no/2000/09/klinikk-og-forskning/barndomstraumer-og-kronisk-smerte «Hele 44 av 100 av pasienter vurdert ved vår smerteklinikk rapporterte fysisk og/eller seksuelt misbruk eller alvorlig livstraume i barndommen» «Flere studier har vist at kronisk underlivssmerter og abdominalsmerter er korrelert med seksuelt misbruk.Linton (8) fant i en normalpopulasjon et klart forhold mellom rapportert misbruk og smerter. Alexander og medarbeidere (9) fant sammenheng mellom fibromyalgi og seksuelle og fysiske overgrep.» Som man kan se i linken fra Modum Bad er fibromyalgi også ofte knyttet opp imot traumer og de fysiske påkjenningene ved fibromyalgi er ikke akkurat barnemat https://www.revmatiker.no/diagnose/fibromyalgi/?#section1 «Fibromyalgi er et syndrom som er preget av utstrakte smerter i muskler og senefester som er dype, verkende og sprer seg til ulike deler av kroppen. Trøtthet og søvnproblemer er en direkte følge av dette. Energinivået er lavt, og hverdagslige gjøremål kan føles utmattende. Fatigue, konsentrasjonsproblemer, hukommelsessvikt, gjerne kalt hjernetåke, svimmelhet og hjertebank er heller ikke uvanlig. Symptomene kan variere i intensitet og forverres ofte av stress.» Anonymkode: 0de6c...05f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #86 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du vet tydeligvis ikke hvordan det er å leve med kompleks PTSD. Anonymkode: 0de6c...05f Nei- kan du forklare? Lurer jo på om det er no slikt involvert for meg haddd satt kjempepris på om du kunne fortalt Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #87 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For en ekstremt merkelig og ikke minst trangsynt utsagn. https://www.modum-bad.no/aktuelt/pasientene-baerer-med-seg-barndomstraumer/ «Lie og Jervell understreker den alvorlige graden av kompleksitet i lidelsene. – Veldig vonde og traumatiserende opplevelser i oppveksten får alvorlige konsekvenser – noe som skaper komplekse, psykiske tilstander. – Hvilke symptomer har disse personene? – Vi ser ofte klassiske posttraumatiske symptomer (PTSD) og kompleks PTSD. Symptomene ved “klassisk” PTSD er gjenopplevelser av traumehendelser som mareritt og flashbacks, unngåelse og kroppslig uro. Ved kompleks PTSD har man i tillegg også problemer med regulering av følelser, selvfølelse og samspill med andre. Vi ser at mange sliter med kroniske smerter, kronisk utmattelse og ulike fysiske sykdommer.» https://tidsskriftet.no/2000/09/klinikk-og-forskning/barndomstraumer-og-kronisk-smerte «Hele 44 av 100 av pasienter vurdert ved vår smerteklinikk rapporterte fysisk og/eller seksuelt misbruk eller alvorlig livstraume i barndommen» «Flere studier har vist at kronisk underlivssmerter og abdominalsmerter er korrelert med seksuelt misbruk.Linton (8) fant i en normalpopulasjon et klart forhold mellom rapportert misbruk og smerter. Alexander og medarbeidere (9) fant sammenheng mellom fibromyalgi og seksuelle og fysiske overgrep.» Som man kan se i linken fra Modum Bad er fibromyalgi også ofte knyttet opp imot traumer og de fysiske påkjenningene ved fibromyalgi er ikke akkurat barnemat https://www.revmatiker.no/diagnose/fibromyalgi/?#section1 «Fibromyalgi er et syndrom som er preget av utstrakte smerter i muskler og senefester som er dype, verkende og sprer seg til ulike deler av kroppen. Trøtthet og søvnproblemer er en direkte følge av dette. Energinivået er lavt, og hverdagslige gjøremål kan føles utmattende. Fatigue, konsentrasjonsproblemer, hukommelsessvikt, gjerne kalt hjernetåke, svimmelhet og hjertebank er heller ikke uvanlig. Symptomene kan variere i intensitet og forverres ofte av stress.» Anonymkode: 0de6c...05f Men da har man fått en fysisk sykdom pga traumene…? Og at det er blitt noe fysisk i tillegg som må behandles fysiske- eller kanskke ikke kan behandles. Men at å behandle psyken i seg selv ikke hjemper….? Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #88 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei- kan du forklare? Lurer jo på om det er no slikt involvert for meg haddd satt kjempepris på om du kunne fortalt Anonymkode: ed9a9...a89 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men da har man fått en fysisk sykdom pga traumene…? Og at det er blitt noe fysisk i tillegg som må behandles fysiske- eller kanskke ikke kan behandles. Men at å behandle psyken i seg selv ikke hjemper….? Anonymkode: ed9a9...a89 De fleste får ikke kompleks ptsd som følge av traumer. K-ptsd er noe som kan oppstå ved langvarige og gjentakende traumer i barndom alt fra overgrep til emosjonell omsorgssvikt. K-ptsd skaper store problemer med relasjoner og tilknytning. Man trenger ikke ha k-ptsd for å bli veldig fysisk syk av utmattelse, man kan fortsatt bli ekstremt fysisk utmattet med fysiske symptomer pga "bare" traumer, angst, vesentlig depresjon, OCD, ADHD, langvarig stress o.l. Nettopp. Man har fått en utmattelsestilstand pga traumer/angst/stress, som da ofte kan trigges av f.eks virusinfeksjon o.l. Begeret som rant over, osv. Man kan ha tenkt at man aldri har slitt med angst, så kommer LC/ME og man får etter en tid angstsymptomer som hjertebank og indre dirring m.m. Så tenker man at det er angst på situasjonen, men i realiteren så er det en manifestasjon på alt som har vært tidligere også. Jeg tror du har veldig sterk angst, og at årsaken til det ikke er begrenset til at du ble syk av covid. Og angsten påvirker sterkt kognitiv funksjon også. Først må man jo være ærlig med seg selv og prøve å forstå sammenhengen. Det er ikke sånn at alle med ME må ha underliggende lidelser som angst, adhd, osv, men det er tilbøyelig å si at mange kan ha det. Og da må man finne ut hvor skoen trykker. Og det er ikke så lett, både fordi man er så fysisk dårlig og ute av stand til å gjennomføre utredninger, og fordi det ikke er så lett å komme inn til DPS. Når man har alvorlig utmattelse og hjernen er ute av drift, så er man lite i kontakt med seg selv, og det er vanskelig å reflektere å "se". Man er bare i ei tåke og prøver å overleve dagen. Det du må gjøre, er som sagt å få bukt med alle vitaminmanglene dine, og ta tilskudd som er viktig for hjernen. Du må ha fokus på dette i flere måneder. I tillegg må du prøve å ikke fokusere for mye på symptomene, for de er ikke farlige. Jo mer du fokuserer på det, jo mer stress i kroppen blir det. Det enste jeg gjorde i lang tid på det sykeste, var å ta (riktige) tilskudd, passe på å spise så næringsmessig jeg kunne, og P U S T E. Jeg brukte lang tid på å mestre pusteteknikker, for jeg hadde så tungpust og uro at jeg pustet veldig uregelmessig. Men jeg fortsatte, og fortsatte. I tillegg logget jeg av alt av sosiale medier. Jeg så ikke på tunge ting på tv med mye vold og ting som var vanskelig å ta innover seg. Jeg så på ting som var koselig og fikk meg til å le/ga gode følelser. Selv om det ikke ga noen umiddelbar positiv effekt på helsesituasjon, så bare fortsatte jeg. Når du får bukt med det mest akutte stresset, så blir det lettere å ta videre grep. Anonymkode: 500a2...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #89 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste får ikke kompleks ptsd som følge av traumer. K-ptsd er noe som kan oppstå ved langvarige og gjentakende traumer i barndom alt fra overgrep til emosjonell omsorgssvikt. K-ptsd skaper store problemer med relasjoner og tilknytning. Man trenger ikke ha k-ptsd for å bli veldig fysisk syk av utmattelse, man kan fortsatt bli ekstremt fysisk utmattet med fysiske symptomer pga "bare" traumer, angst, vesentlig depresjon, OCD, ADHD, langvarig stress o.l. Nettopp. Man har fått en utmattelsestilstand pga traumer/angst/stress, som da ofte kan trigges av f.eks virusinfeksjon o.l. Begeret som rant over, osv. Man kan ha tenkt at man aldri har slitt med angst, så kommer LC/ME og man får etter en tid angstsymptomer som hjertebank og indre dirring m.m. Så tenker man at det er angst på situasjonen, men i realiteren så er det en manifestasjon på alt som har vært tidligere også. Jeg tror du har veldig sterk angst, og at årsaken til det ikke er begrenset til at du ble syk av covid. Og angsten påvirker sterkt kognitiv funksjon også. Først må man jo være ærlig med seg selv og prøve å forstå sammenhengen. Det er ikke sånn at alle med ME må ha underliggende lidelser som angst, adhd, osv, men det er tilbøyelig å si at mange kan ha det. Og da må man finne ut hvor skoen trykker. Og det er ikke så lett, både fordi man er så fysisk dårlig og ute av stand til å gjennomføre utredninger, og fordi det ikke er så lett å komme inn til DPS. Når man har alvorlig utmattelse og hjernen er ute av drift, så er man lite i kontakt med seg selv, og det er vanskelig å reflektere å "se". Man er bare i ei tåke og prøver å overleve dagen. Det du må gjøre, er som sagt å få bukt med alle vitaminmanglene dine, og ta tilskudd som er viktig for hjernen. Du må ha fokus på dette i flere måneder. I tillegg må du prøve å ikke fokusere for mye på symptomene, for de er ikke farlige. Jo mer du fokuserer på det, jo mer stress i kroppen blir det. Det enste jeg gjorde i lang tid på det sykeste, var å ta (riktige) tilskudd, passe på å spise så næringsmessig jeg kunne, og P U S T E. Jeg brukte lang tid på å mestre pusteteknikker, for jeg hadde så tungpust og uro at jeg pustet veldig uregelmessig. Men jeg fortsatte, og fortsatte. I tillegg logget jeg av alt av sosiale medier. Jeg så ikke på tunge ting på tv med mye vold og ting som var vanskelig å ta innover seg. Jeg så på ting som var koselig og fikk meg til å le/ga gode følelser. Selv om det ikke ga noen umiddelbar positiv effekt på helsesituasjon, så bare fortsatte jeg. Når du får bukt med det mest akutte stresset, så blir det lettere å ta videre grep. Anonymkode: 500a2...7e6 Er enig i at feks covid kan være dråpen. Men jeg er syk på en helt syk måte. Ja har fått angst oppi dette, men der er ikke angst symltomer primært jeg har. Skjlnner det er sammensatt. Men litt rart at du er en ekspert som skal diagnostisere meg uten å vite så mye Poenget mitt er at dette her kan ikke «behandles som angst», fordi det er noe langt mer enn det- selv omdet eventuelt og hypotetisk sett er et resultat av mange ting, deriblant stress og emosjonell belastning forut Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #90 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er enig i at feks covid kan være dråpen. Men jeg er syk på en helt syk måte. Ja har fått angst oppi dette, men der er ikke angst symltomer primært jeg har. Skjlnner det er sammensatt. Men litt rart at du er en ekspert som skal diagnostisere meg uten å vite så mye Poenget mitt er at dette her kan ikke «behandles som angst», fordi det er noe langt mer enn det- selv omdet eventuelt og hypotetisk sett er et resultat av mange ting, deriblant stress og emosjonell belastning forut Anonymkode: ed9a9...a89 Dette med psykisk og fysisk er ikke så atskilt som mange tror. Disse går inn i hverandre og påvirker hverandre gjensidig. Uansett sykdom er det nok lurt å ha et holistisk perspektiv på det. Det kan godt være at det hjelper en del på det fysiske å behandle den psykiske delen. Anonymkode: f5f98...d93 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #91 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er enig i at feks covid kan være dråpen. Men jeg er syk på en helt syk måte. Ja har fått angst oppi dette, men der er ikke angst symltomer primært jeg har. Skjlnner det er sammensatt. Men litt rart at du er en ekspert som skal diagnostisere meg uten å vite så mye Poenget mitt er at dette her kan ikke «behandles som angst», fordi det er noe langt mer enn det- selv omdet eventuelt og hypotetisk sett er et resultat av mange ting, deriblant stress og emosjonell belastning forut Anonymkode: ed9a9...a89 Jeg har ikke diagnosert deg. Jeg deler erfaringer og synspunkter ut ifra hva du har skrevet over tid. 20 år med ME og store deler med alvorlig grad av utmattelse, så vet jeg egentlig veldig mye. Har ikke sagt at det skal behandles som angst, eller at du primært har angst, du vrir på det jeg sier. Men du er nødt til å se helhetlig på situasjonen din hvis du skal bli bedre. Psykisk og fysisk henger voldsomt sammen, man kan få alvorlig utmattelse med alt det innebærer av psykosomatiske årsaker. Men du ser ikke til å ville ta innover deg det. Anonymkode: 500a2...7e6 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #92 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har ikke diagnosert deg. Jeg deler erfaringer og synspunkter ut ifra hva du har skrevet over tid. 20 år med ME og store deler med alvorlig grad av utmattelse, så vet jeg egentlig veldig mye. Har ikke sagt at det skal behandles som angst, eller at du primært har angst, du vrir på det jeg sier. Men du er nødt til å se helhetlig på situasjonen din hvis du skal bli bedre. Psykisk og fysisk henger voldsomt sammen, man kan få alvorlig utmattelse med alt det innebærer av psykosomatiske årsaker. Men du ser ikke til å ville ta innover deg det. Anonymkode: 500a2...7e6 Ja jeg er fullstendig klar over at det er sammensatt men jeg spør bare fordi jeg er redd for å bli avfeid i helsevesenet med at det bare er angst- nå som jeg er i mer seriøs utredning for føler man har møtt nok gaslighting på det. Og dette er virkelig ikke «bare angst» eller angstsymptomer deffor jeg spør Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #93 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja jeg er fullstendig klar over at det er sammensatt men jeg spør bare fordi jeg er redd for å bli avfeid i helsevesenet med at det bare er angst- nå som jeg er i mer seriøs utredning for føler man har møtt nok gaslighting på det. Og dette er virkelig ikke «bare angst» eller angstsymptomer deffor jeg spør Anonymkode: ed9a9...a89 Du må slutte å bagatellisere angst. Angst er ikke "bare". Traumer er ikke "bare". Du forstår fortsatt ikke hvor alvorlig fysisk syk man kan bli med utmattelse, hjernetåke, smerter, osv av "bare" angst. Igjen, jeg sier ikke at angst er ditt hovedproblem, men prøver å få deg til å forstå hvor syk man faktisk kan bli av det. Du vet selv at du i forkant av covid hadde vært gjennom langvarige påkjenninger. Jeg vet ikke hva disse påkjenningene gikk ut på, men det er en ide å formidle dette til helsevesenet, og alt annet du kan komme på. Anonymkode: 500a2...7e6 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #94 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du må slutte å bagatellisere angst. Angst er ikke "bare". Traumer er ikke "bare". Du forstår fortsatt ikke hvor alvorlig fysisk syk man kan bli med utmattelse, hjernetåke, smerter, osv av "bare" angst. Igjen, jeg sier ikke at angst er ditt hovedproblem, men prøver å få deg til å forstå hvor syk man faktisk kan bli av det. Du vet selv at du i forkant av covid hadde vært gjennom langvarige påkjenninger. Jeg vet ikke hva disse påkjenningene gikk ut på, men det er en ide å formidle dette til helsevesenet, og alt annet du kan komme på. Anonymkode: 500a2...7e6 Bagatelllserer ikke! Jeg prøver bare å forstå hvordan symptombildet faktisk er annerledes ved ME enn om det «bare» var angst/traumer. Men jeg gir opp Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #95 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Bagatelllserer ikke! Jeg prøver bare å forstå hvordan symptombildet faktisk er annerledes ved ME enn om det «bare» var angst/traumer. Men jeg gir opp Anonymkode: ed9a9...a89 Det er ikke annerledes, det er derfor det er uhyre vanskelig å skille ME fra psykosomatiske lidelser, og grunnen til at den psykiatriske delen av utredningen burde være langt mer omfattende enn den allerede er. Igjen, du kan ha nøyaktig de samme symptomene ved en sterk angstlidelse, alvorlig depresjon, ADHD-utbrenthet, OCD-utbrenthet, m.m, som ved ME. Folk tror angst dreier seg om hjertebank og kaldsvetting, men forstår ikke at andre symptomer kan oppstå samtidig: - vonde lymfekjertler (stress påvirker immunforsvaret) - tungpusthet - sårhet i bryst - feberfølelse - IBS/refluks - hyppig vannlating - invalidiserende utmattelse som ikke blir bedre med søvn/hvile - hjernetåke/kognitiv svikt - smerter i muskler/ledd - problemer med å regulere kroppstemperatur - nattesvette - overfølsomhet for lyd, lys, lukt, kjemikalier Alt dette er også typisk for ME. Anonymkode: 500a2...7e6 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #96 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men da har man fått en fysisk sykdom pga traumene…? Og at det er blitt noe fysisk i tillegg som må behandles fysiske- eller kanskke ikke kan behandles. Men at å behandle psyken i seg selv ikke hjemper….? Anonymkode: ed9a9...a89 Som du kan lese i innlegget du siterte så er svaret ja på spørsmålene dine. Og det sier seg jo selv at om man har fysiske/somatiske problemer så blir ikke de behandlet hos en psykolog som tar seg av det psykiske. Anonymkode: 0de6c...05f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #97 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei- kan du forklare? Lurer jo på om det er no slikt involvert for meg haddd satt kjempepris på om du kunne fortalt Anonymkode: ed9a9...a89 Som med andre ord kom du med en bastant påstand om sykdomsbilde til de som har gjennomgått traumer uten å selv ha opplevd dette? Anonymkode: 0de6c...05f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #98 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Som med andre ord kom du med en bastant påstand om sykdomsbilde til de som har gjennomgått traumer uten å selv ha opplevd dette? Anonymkode: 0de6c...05f Har ikke kommet med noe som helst bastant, jeg har bare stilt spørsmpl Spørsmål fordi lurer, ikke fordi bastant Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #99 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Som du kan lese i innlegget du siterte så er svaret ja på spørsmålene dine. Og det sier seg jo selv at om man har fysiske/somatiske problemer så blir ikke de behandlet hos en psykolog som tar seg av det psykiske. Anonymkode: 0de6c...05f Hvis de somatiske plagene kommer av noe psykisk slik du påstår så må de jo behandles psykisk Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #100 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er ikke annerledes, det er derfor det er uhyre vanskelig å skille ME fra psykosomatiske lidelser, og grunnen til at den psykiatriske delen av utredningen burde være langt mer omfattende enn den allerede er. Igjen, du kan ha nøyaktig de samme symptomene ved en sterk angstlidelse, alvorlig depresjon, ADHD-utbrenthet, OCD-utbrenthet, m.m, som ved ME. Folk tror angst dreier seg om hjertebank og kaldsvetting, men forstår ikke at andre symptomer kan oppstå samtidig: - vonde lymfekjertler (stress påvirker immunforsvaret) - tungpusthet - sårhet i bryst - feberfølelse - IBS/refluks - hyppig vannlating - invalidiserende utmattelse som ikke blir bedre med søvn/hvile - hjernetåke/kognitiv svikt - smerter i muskler/ledd - problemer med å regulere kroppstemperatur - nattesvette - overfølsomhet for lyd, lys, lukt, kjemikalier Alt dette er også typisk for ME. Anonymkode: 500a2...7e6 Du sier jo at «traumer» etc kan FØRE TIL /UTLØSE ME, og da er det jo ikke det samme Anonymkode: ed9a9...a89
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå