AnonymBruker Skrevet 7. mars #1 Del Skrevet 7. mars Har du beredskapslager? Hvis du har; hva har du der? Hvis du ikke har; skal du skaffe det? Anonymkode: 8b14e...f78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Misanthropis Skrevet 7. mars #2 Del Skrevet 7. mars Har vann, telys og kubbelys, fyrstikker lightere batterier og powerbanker og lommelykter med batterer. Vi har kjøpt inn ekstra turutstyr. Vi har en del hermetikk og tørrvarer, masse bleier og våtservietter og sånt. klær og ting vi trenger tenker jeg lasagne gresk i tid, mtp sko og klær i større størrelser til barna. Vi har ekstra gassbeholdere til grillen, aggregat og diesel og ekstra ved. Så har vi rensefilter og drikkeflasker som passer til dette. Og alt av årstellting og medisiner i massevis… kommer jeg på mer da?! Hm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 7. mars #3 Del Skrevet 7. mars (endret) Har ikke noe bestemt. Bor på gård og skal klare meg lenge. Rent vann i eget tjern. Ved nok til å holde varmen. Gassgrill vi kan varme mat på. Tørrvarer, mel og pasta til flere uker med middager. Fra 1000 kg til 600 000 kg potet på lager avhengig av når på året det er. Alltid noen tusen liter diesel på tank til traktorer og bil. En fryser med masse kjøtt og bakevarer som kan bli en utfordring å ta vare på om strømmen går, men 2-3 uker kan nok det meste brukes, i hvert fall. Lenger om vinteren. Om du ikke er bonde selv, bør du ha en bonde som beredskapsvenn, tenker jeg. Vi har mye å by på i en krise, men det spørs hvor lenge vi bønder er her i landet, for partier som FrP og Høyre vil helst bli kvitt oss. Derfor, tenk deg nøye om ved kommende valg i forhold til hva som gir deg trygghet i en krise. Endret 7. mars av aksase 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AuroraB Skrevet 7. mars #4 Del Skrevet 7. mars Vi har ved, et eget skogholt der vi kan felle trær, gassbeholdere til både propanapparatet og gassgrillen, rødsprit til stormkjøkkenet og fyrstikker, lys, batterilys, batterier, powerbanker, dab-radio som går på batteri, solcellelader, tørrvarer, en del poser turmat, hermetikk, vann, våtservietter, håndsprit og en plan for hvordan vi skal klare oss. Her jeg bor er det ikke et år uten at strømmen går og blir borte noen timer så vi har litt trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #5 Del Skrevet 7. mars Har ett lager som kan holde i nesten 1 år ca og egen brønn til vann pluss en 1000 liters vanndunk fylt med vann🙂 begynte allerede under covid. Har alt som står man bør ha pluss litt til. Har 3 frysere med mat, mat på boks og tørr mat rullerer jeg på, har bare fått tak i det jeg vet blir spist. Anonymkode: 31605...e01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #6 Del Skrevet 7. mars Ja, men burde legge til litt ekstra av alt + nødlader og batteridrevet dab-radio. Anonymkode: c697f...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #7 Del Skrevet 7. mars Ja. Har masse tørrvarer og hermetikk, alt som er anbefalt av førstehjelpsutstyr, gass og primus, vedovn, ved, batterier etc etc. Har også både våpen, ammo og fiskestang. Anonymkode: 26dce...de2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #8 Del Skrevet 7. mars Har det enhver burde ha i hus. Nok til å leve greit i en måned uten å måtte gå på butikken. Ser ikke på det som et nødlager. Vi har bare nok i skuffer og skap og frysebokser til å klare oss så lenge. Vi vet hvor lenge et brød varer osv og har rullert det inn i handlinga så vi alltid bytter ut mat så den ikke blir gammel. I tillegg har vi alltid minst ett års forbruk av ved. Anonymkode: afefd...a75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #9 Del Skrevet 7. mars Nei, har ingenting utover de vanlige tørrvarene. Har peis og litt ved. Har ikke plass 🤷♀️ Anonymkode: b0d93...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 12. mars #10 Del Skrevet 12. mars Jeg har en del, men trenger litt flere vanndunker, frysetørret kaffe, te og noen suppeposer. Tilbud 40% på posesupper og gryteretter hos Extra denne uka. Jeg har også noen sekker med ved, men planlegger å kjøpe en eller to 1000 liters storsekker til sommeren, og håpe at jeg klarer å bære den ned i kjelleren. Det er ulønnsomt å bruke ved til vanlig oppvarming med den ovnen jeg har, men det må jeg jo hvis strømmen blir borte i den kalde årstiden, både til oppvarming og matlaging på ovnens kokeplate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlitrendeSjokolade Skrevet 13. mars #11 Del Skrevet 13. mars Nei har ikke det. Kun litt vann igjen etter vann her jeg bor måtte kokes eller kjøpes i nesten 2 uker for de holdt på med noe jobb som gjorde at man måtte det. Det var på grunn av det jeg kjøpte vann og har litt igjenn enda. Ikke tenkt over å ha beredskapslager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #12 Del Skrevet 13. mars Ja, jeg har beredskapslager. Bor veldig lite, men det er utrolig hva man kan greie å stikke unna likevel. Har vel det som er anbefalt, men har mer av alt, da jeg tenker at hvis en alvorlig krise oppstår så er selv en uke kort tid. Alene kunne jeg nok ha greid meg 6-8 uker, hvis vi beholder strømmen. Uten strøm er det kortere. Men jeg har skaffet meg en del ekstra fordi en person som står meg nær, som vil være avhengig av meg, ikke helt takler å forholde seg til beredskaplager selv. Vann har jeg vel bare til to personer i to uker. Bor dessverre i en leilighet uten peis, så varme er egentlig det jeg mangler. Men har godt med varme klær og sengeklær. Var på nippet til å gi bort noen ulltepper som ikke blir brukt, men innså at de kan komme veldig godt om jeg skulle bli strømløs på vinter. Om ikke for annet så for å henge foran vinduer for å minske kuldetap. Skal ut og kjøpe meg en liten grill, så er jeg vel noenlunde i boks. Skal skaffe meg noe hageredskap, i tilfelle man skulle måtte begynne å dyrke noe selv. Har i utgangspunktet ikke hage selv, men huseier har, har flere gode naboer som begynner å dra på årene, så finner alltids noen flekker med jord som kan dyrkes. Har også skaffet meg fiskestang, slik at jeg kan sikre proteiner om det skorter på. Anonymkode: 91511...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå