AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #81 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Sink og elektrolytter kan gi utilstrekkelig svar, særlig ved milde mangler. Det du må gjøre er å se på hvor innen referanseområdet du ligger på blodprøver, og se på symptomer sett opp mot svarene. Har du vesentlige tegn på magnesiummangel (kramper, leamus, forstoppelse, etc), men blodprøver viser ingen mangel, så ser du på symptomene. Det er ikke slik at blodprøver ikke er reelle, men ikke alltid gir et nøyaktig bilde. Noen er mer sensitive for å ligge i nedre del av referanseområdet, andre ikke. Det kan også være viktig å vite om det skulle vise seg at man har forhøyede nivåer i blodet. Anonymkode: fe84f...4d0 Ok ligger høyt på alt, så legen frarådet multivitamin Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #82 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ok ligger høyt på alt, så legen frarådet multivitamin Anonymkode: af108...4b0 Det er vel uansett d viamin, folat, og jern du skal ha fokus på? Og har du målt magnesium rett i etterkant av å ta tilskudd? Anonymkode: fe84f...4d0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #83 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er vel uansett d viamin, folat, og jern du skal ha fokus på? Og har du målt magnesium rett i etterkant av å ta tilskudd? Anonymkode: fe84f...4d0 Ja må fokusere på de nei ikke målt magnesium etter inntak Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #84 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja må fokusere på de nei ikke målt magnesium etter inntak Anonymkode: af108...4b0 Så da vet du ikke hva magnesium har ligget på? Anonymkode: fe84f...4d0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #85 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er bare et referensevindu som viser gjennomsnittet. Noen klarer seg fint på 75, mens andre har behov for høyere. Symptomer kan være diffuse og ikke opptre før flere år senere. D vitaminmangel kan gi alt fra svekket immunforsvar til nedstemthet, utmattelse, smerter, hårtap, m.m. Kortvarig d vitaminmangel er ikke det som er problemet, det er når det er vedvarende lavt over lengre tid. Anonymkode: fe84f...4d0 De aller fleste mennesker passer inn i referanseområdet, men det vil alltid være noen som har litt under 75 eller litt over 150 i D-vitamin og at det er normalt for dem. Men det er et veldig fåtall. Det er derfor ikke slik at folk flest trenger å prøve å ha 150 i D-vitaminnivå. Jeg er en sånn som har lav B12 uten å ha mangel på B12 så jeg er veldig klar over at ikke alle mennesker passer innenfor alle referanseområder. Anonymkode: dd5be...298
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #86 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De aller fleste mennesker passer inn i referanseområdet, men det vil alltid være noen som har litt under 75 eller litt over 150 i D-vitamin og at det er normalt for dem. Men det er et veldig fåtall. Det er derfor ikke slik at folk flest trenger å prøve å ha 150 i D-vitaminnivå. Jeg er en sånn som har lav B12 uten å ha mangel på B12 så jeg er veldig klar over at ikke alle mennesker passer innenfor alle referanseområder. Anonymkode: dd5be...298 Har aldri sagt at man trenger å ligge på 150, men det er faktisk en forskjell for mange det å ligge på 120 vs 75. Igjen, symptomer på mangel kan ta tid å manifistere seg fysisk. Jeg lå på rundt 250 på b12, og hadde likevel en vesentlig funksjonell mangel med mye symptomer. Nå er det jo sånn at TS faktisk har mye symptomer, så derfor er det greit å ha fokus på å ha høyere enn lavere nivåer. Anonymkode: fe84f...4d0
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #87 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Så da vet du ikke hva magnesium har ligget på? Anonymkode: fe84f...4d0 Jo, normal den. Målt før jeg begynner med tilskudd Anonymkode: af108...4b0
Bergknapp Skrevet 9. mars 2025 #88 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Da gir det mening. Forstår ikke hvorfor fastlegen bare sier det er "litt lavt", når det er så lavt at det ikke kan måles. Har vurdert å ta en time privat for å ta en utfyllende blodprøvetaking. Føler jeg ikke får godt nok svar hos fastlegen. Anonymkode: a96c5...924 Hvis du har under 10, så er jo det alvorlig. Du må få hjelp av en annen lege, og fastlegen din bør rapporteres inn. Men det kan du tenke på senere. I første omgang, be om fornyet vurdering (second opinion) hos en annen lege. https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/fornyet-vurdering-second-opinion 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #89 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, normal den. Målt før jeg begynner med tilskudd Anonymkode: af108...4b0 Da skjønner jeg ikke hvorfor du sier at alle mineraler var høyere og at du derfor fikk beskjed om at du ikke skal ta tilskudd av det? Anonymkode: fe84f...4d0
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #90 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da skjønner jeg ikke hvorfor du sier at alle mineraler var høyere og at du derfor fikk beskjed om at du ikke skal ta tilskudd av det? Anonymkode: fe84f...4d0 Hva skjønner du ikke? jeg målte diverse mineraler og de lå i øvre skjikte og ble anbefalt ikke ta tilskudd av det. Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2025 #91 Skrevet 9. mars 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva skjønner du ikke? jeg målte diverse mineraler og de lå i øvre skjikte og ble anbefalt ikke ta tilskudd av det. Anonymkode: af108...4b0 Du har sikkert hørt at du ikke får til å ta opp kalsium fra fordøyelsen hvis du har for lavt D-vitamin. Kalsiumopptak er den eneste grunnen til at D-vitamintilskudd blir anbefalt til alle i Norge fra Helsedirektoratet. Det som er mindre kjent, er at D-vitamin også regulerer opptaket av andre mineraler, som magnesium og fosfor. Hvis du har lavt D-vitaminnivå, får ikke kroppen din til å ta opp noen av disse mineralene. Til og med jern er det D-vitamin som står bak og regulerer opptaket av. Uten at vi har fått høre noe om det heller fra helsemyndighetene. Spør fastlegen din om hvorfor han skriver ut resept på kalsium- og D-vitamintilskudd til pasienter med beinskjørhet, selv om de har helt perfekt kalsiumnivå i blodprøvene. En skulle jo tro at så lenge kalsiumnivået i blodet er der det skal være, så er det ingen som utvikler beinskjørhet. Men det er faktisk ikke så enkelt. Anonymkode: c218a...5c4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2025 #92 Skrevet 10. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 16.02): Det er vel uansett d viamin, folat, og jern du skal ha fokus på? Og har du målt magnesium rett i etterkant av å ta tilskudd? Anonymkode: fe84f...4d0 Ja det er de jeg AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du har sikkert hørt at du ikke får til å ta opp kalsium fra fordøyelsen hvis du har for lavt D-vitamin. Kalsiumopptak er den eneste grunnen til at D-vitamintilskudd blir anbefalt til alle i Norge fra Helsedirektoratet. Det som er mindre kjent, er at D-vitamin også regulerer opptaket av andre mineraler, som magnesium og fosfor. Hvis du har lavt D-vitaminnivå, får ikke kroppen din til å ta opp noen av disse mineralene. Til og med jern er det D-vitamin som står bak og regulerer opptaket av. Uten at vi har fått høre noe om det heller fra helsemyndighetene. Spør fastlegen din om hvorfor han skriver ut resept på kalsium- og D-vitamintilskudd til pasienter med beinskjørhet, selv om de har helt perfekt kalsiumnivå i blodprøvene. En skulle jo tro at så lenge kalsiumnivået i blodet er der det skal være, så er det ingen som utvikler beinskjørhet. Men det er faktisk ikke så enkelt. Anonymkode: c218a...5c4 Hva har det med mine verdier å gjøre? Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2025 #93 Skrevet 10. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det er de jeg Hva har det med mine verdier å gjøre? Anonymkode: af108...4b0 Personen forklarer deg simpelthen at lavt d vitamin påvirker opptak av andre vitaminer/mineraler, og det burde jo være nyttig for deg å vite. Anonymkode: fe84f...4d0 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2025 #94 Skrevet 10. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Personen forklarer deg simpelthen at lavt d vitamin påvirker opptak av andre vitaminer/mineraler, og det burde jo være nyttig for deg å vite. Anonymkode: fe84f...4d0 Ja det er sant Men har som sagt ikke mangel men ca 60 og har hatt der lenhe uten problemwe og har som nevnt bra nivåer av mineraler men skal ta d vitamin tilskudd uansett Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2025 #95 Skrevet 10. mars 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja det er sant Men har som sagt ikke mangel men ca 60 og har hatt der lenhe uten problemwe og har som nevnt bra nivåer av mineraler men skal ta d vitamin tilskudd uansett Anonymkode: af108...4b0 60 ER en mangel. Anonymkode: fe84f...4d0 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2025 #96 Skrevet 10. mars 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 60 ER en mangel. Anonymkode: fe84f...4d0 I forhold til behovet for å unngå rakitt og benskjørhet er 60 tilstrekkelig. Det er det Helsedirektoratet sier i anbefalingen om 10 mikrogram D-vitamin daglig Direktoratet sier også at de ikke vet hvor mye D-vitamin vi må ha for å holde immunforsvaret forsynt. Derfor kan de ikke lage noen D-vitaminanbefaling som gjelder annet enn rakitt og benskjørhet. Anonymkode: c218a...5c4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2025 #97 Skrevet 10. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): 60 ER en mangel. Anonymkode: fe84f...4d0 Ikke i følge referansen til furst men ja jeg Vet det bør være høyere Men igjen - tvilsomt at der er årsak for symptomene mine siden nivåer har sunket etter symøtomem kom Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2025 #98 Skrevet 10. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 9.36): Hva slags symltomer har dere opplevd av det? folaten er økt litt men er fortatt kjempe masse symptomer så tvilsomt det skyldes det men har lavt jern symptomene er hjernetåke, forvirring,hukommelsesproblemer og lignende Anonymkode: af108...4b0 Jernmangel - andpusten, svimmel, det svartner i øynene og jeg mister bevisthet ved anstrengelse (løping, gå i trappa, en lengre handletur). Folatmangel - ingen symptomer. Anonymkode: 60a4a...daa
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2025 #99 Skrevet 10. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): I forhold til behovet for å unngå rakitt og benskjørhet er 60 tilstrekkelig. Det er det Helsedirektoratet sier i anbefalingen om 10 mikrogram D-vitamin daglig Direktoratet sier også at de ikke vet hvor mye D-vitamin vi må ha for å holde immunforsvaret forsynt. Derfor kan de ikke lage noen D-vitaminanbefaling som gjelder annet enn rakitt og benskjørhet. Anonymkode: c218a...5c4 60 er "utilstrekkelig", en mild mangel. https://www.helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-diagnostikk/avdeling-for-medisinsk-biokjemi-og-blodbank/analyseoversikt-for-avdeling-for-medisinsk-biokjemi/vitamin-d-25-oh-vitamin-d/ Hva som gjelder for rakitt og kognitiv helse er veldig forskjellige ting. Anonymkode: fe84f...4d0 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2025 #100 Skrevet 10. mars 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ikke i følge referansen til furst men ja jeg Vet det bør være høyere Men igjen - tvilsomt at der er årsak for symptomene mine siden nivåer har sunket etter symøtomem kom Anonymkode: af108...4b0 https://www.helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-diagnostikk/avdeling-for-medisinsk-biokjemi-og-blodbank/analyseoversikt-for-avdeling-for-medisinsk-biokjemi/vitamin-d-25-oh-vitamin-d/ Fra Fürst "- Vitamin D. Anbefalt område 75 - 150 nmol/L" https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/kliniske-problemstillinger/tretthet-og-slapphet/ Anonymkode: fe84f...4d0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå