Gå til innhold

Jern og folat mangel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri forstått meg på dette med D-vitamin på prøvesvar. 
Hos Furst står det 10 på mine siste blodprøver. 4 mnd før det så står det "<10". Hva mener de med "<"?  Referanseområdet de bruker er 50 - 150. Ifølge denne oversikten du har lagt ved så er vist det litt vell lavt. 

Hos fastlegen tidligere så er referanseområdet  31 - 98, mine verdier var <19. Har hatt <19 på 4 blodprøver i 2021. Har ikke alle prøvesvarene lagret men fant screenshot fra 2021. 

Jeg forstår ikke hvorfor det står "<", er det mindre enn 10 så er det jo 9 🙆‍♀️

Anonymkode: a96c5...924

Eller 8. Eller 7. Osv. 

Anonymkode: c0271...c47

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hos Furst står det 10 på mine siste blodprøver. 4 mnd før det så står det "<10". Hva mener de med "<"?  Referanseområdet de bruker er 50 - 150. Ifølge denne oversikten du har lagt ved så er vist det litt vell lavt. 

Hos fastlegen tidligere så er referanseområdet  31 - 98, mine verdier var <19. Har hatt <19 på 4 blodprøver i 2021. Har ikke alle prøvesvarene lagret men fant screenshot fra 2021. 

Det indikerer jo om du ligger over eller under. Det er normalt å bruke den betegnelsen i prøvesvar. 
Hvis du har ligget på 10 på d vitamin, så har du en særdeles alvorlig mangel som må behandles med både høydose d vitamin, etterfulgt av en kur på kalsium når d vitamin har stabilisert seg på et godt nivå. 

Anonymkode: fe84f...4d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Virker ikke som kroppen min klarer lagre det da- ref at D vitamin sank med en gang igjen

Anonymkode: af108...4b0

Poenget er at du har ikke tatt det lenge nok. Og som gjentatt flere ganger, du må ta det med fett, og du bør ta magnesium i tillegg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

"<" betyr "mindre enn". Står det "<10", betyr det at nivået ditt er mindre enn 10. Da er nivået ditt så lavt at de ikke lenger greier å måle mer nøyaktig. Om nivået er 4, 8, 9 eller 10, har ingen praktisk betydning. Da er det tomt for D-vitamin, uansett. 

Anonymkode: c218a...5c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"<" betyr "mindre enn". Står det "<10", betyr det at nivået ditt er mindre enn 10. Da er nivået ditt så lavt at de ikke lenger greier å måle mer nøyaktig. Om nivået er 4, 8, 9 eller 10, har ingen praktisk betydning. Da er det tomt for D-vitamin, uansett. 

Da gir det mening. 

Forstår ikke hvorfor fastlegen bare sier det er "litt lavt", når det er så lavt at det ikke kan måles. 

Har vurdert å ta en time privat for å ta en utfyllende blodprøvetaking. Føler jeg ikke får godt nok svar hos fastlegen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da gir det mening. 

Forstår ikke hvorfor fastlegen bare sier det er "litt lavt", når det er så lavt at det ikke kan måles. 

Har vurdert å ta en time privat for å ta en utfyllende blodprøvetaking. Føler jeg ikke får godt nok svar hos fastlegen. 

Laveste referanse verdi er jo uansett 50, så 10 er uansett for lavt?! Merkelig av legen 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da gir det mening. 

Anbefaler Hexeberg-klinikken på det varmeste. Det koster, men det er verdt det. Da tar man ofte mye standard blodprøver, i tillegg måles sink, selen, osv. Men så tar man matintoleransetester i tillegg som kan avdekke matintoleranser som gir sykdom. Men, viktig å spise variert i forkant av testene, slik at man får riktig resultat. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Hexeberg-klinikken på det varmeste. Det koster, men det er verdt det. Da tar man ofte mye standard blodprøver, i tillegg måles sink, selen, osv. Men så tar man matintoleransetester i tillegg som kan avdekke matintoleranser som gir sykdom. Men, viktig å spise variert i forkant av testene, slik at man får riktig resultat. 

Er blodprøver på sink selen osv troverdige?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvorfor skulle det ikke være det? Men du må ta testene fastende, og du må som sagt spise variert i flere uker før prøvene tas. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er troverdige i den grad at de viser nivåene i blodet. Hvordan det står til med nivåene i skjelettet og inne i cellene, det sier blodprøver null og nix om. Det er der mineralene blir brukt. 

Kroppen overvåker mineralnivåene i blodet med kjertler som skiller ut hormoner for å hente ut mineraler fra skjelettet og cellene når blodnivåene synker. 

Det siste stedet i kroppen der det vil oppstå mineralmangel er faktisk i blodet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, hvorfor skulle det ikke være det? Men du må ta testene fastende, og du må som sagt spise variert i flere uker før prøvene tas. 

Man leser jo overalt at blodprøver ikle viser det reelle innholdet i cellene osv 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De er troverdige i den grad at de viser nivåene i blodet. Hvordan det står til med nivåene i skjelettet og inne i cellene, det sier blodprøver null og nix om. Det er der mineralene blir brukt. 

Kroppen overvåker mineralnivåene i blodet med kjertler som skiller ut hormoner for å hente ut mineraler fra skjelettet og cellene når blodnivåene synker. 

Det siste stedet i kroppen der det vil oppstå mineralmangel er faktisk i blodet. 

Ja nettopp- så hvordan i alledager vite om man mangler ?

jeg hadde veldig bra nivåer av mineraler- i øvre del- så legen fraråda multivitamin 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 11.10):

D-vitaminnivå på 60 blir regnet som tilstrekkelig til at vi greier å ta opp kalsium fra fordøyelsen. Hvor høyt D-vitaminnivå resten av kroppen trenger, det er det ingen som vet. 

Vi kan jo undre oss på hvorfor D-vitaminnivå på 150 er anbefalt hvis nivå på 60 er nok? 

Det er ikke 150 som er anbefalt, men 75 til 150. Jeg hadde først symptomer på d-vitaminnivå på 30.

Anonymkode: dd5be...298

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man leser jo overalt at blodprøver ikle viser det reelle innholdet i cellene osv 

Leger ser bort fra dette, fordi de ikke kan måle mineralnivåene i skjelettet og cellene. Kan det ikke telles og dokumenteres i tabeller, så har det ingen betydning. 

Rent praktisk har det all verdens betydning, fordi plagene og mangelsymptomene kommer når mineralnivåene inne i cellene og i skjelettet synker. 

Legen ser bort fra mangelsymptomer hvis de ikke kan forklare årsakene med blodprøver. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo, det er mer snakk om elektrolytter/mineraler som kalsium , sodium, og magnesium det gjelder for. Ikke b-12, folat, osv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke 150 som er anbefalt, men 75 til 150. Jeg hadde først symptomer på d-vitaminnivå på 30.

Anonymkode: dd5be...298

Dette er bare et referensevindu som viser gjennomsnittet. Noen klarer seg fint på 75, mens andre har behov for høyere. Symptomer kan være diffuse og ikke opptre før flere år senere. D vitaminmangel kan gi alt fra svekket immunforsvar til nedstemthet, utmattelse, smerter, hårtap, m.m. Kortvarig d vitaminmangel er ikke det som er problemet, det er når det er vedvarende lavt over lengre tid. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, det er mer snakk om elektrolytter/mineraler som kalsium , sodium, og magnesium det gjelder for. Ikke b-12, folat, osv. 

Jaja, men hvordan kan man vite om man mangler sink kobber selen osv hvis blodprøver ikke er reelle?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare et referensevindu som viser gjennomsnittet. Noen klarer seg fint på 75, mens andre har behov for høyere. Symptomer kan være diffuse og ikke opptre før flere år senere. D vitaminmangel kan gi alt fra svekket immunforsvar til nedstemthet, utmattelse, smerter, hårtap, m.m. Kortvarig d vitaminmangel er ikke det som er problemet, det er når det er vedvarende lavt over lengre tid. 

Enn om vi snur dette på hodet og sier at D-vitaminmangel oppstår når forbruket øker og kroppen ikke kan kompensere ved å produsere mer D-vitamin på grunn av solmangel? 

Som du sier, bruker immunforsvaret (immuncellene) D-vitamin for å regulere immunresponser. For eksempel ved virusinfeksjoner eller vaksinasjoner.

Er det ikke mulig at immunresponser øker D-vitaminforbruket og kan utløse D-vitaminmangel hvis ikke lagrene etterfylles? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaja, men hvordan kan man vite om man mangler sink kobber selen osv hvis blodprøver ikke er reelle?

Sink og elektrolytter kan gi utilstrekkelig svar, særlig ved milde mangler. Det du må gjøre er å se på hvor innen referanseområdet du ligger på blodprøver, og se på symptomer sett opp mot svarene. Har du vesentlige tegn på magnesiummangel (kramper, leamus, forstoppelse, etc), men blodprøver viser ingen mangel, så ser du på symptomene.

Det er ikke slik at blodprøver ikke er reelle, men ikke alltid gir et nøyaktig bilde. Noen er mer sensitive for å ligge i nedre del av referanseområdet, andre ikke. Det kan også være viktig å vite om det skulle vise seg at man har forhøyede nivåer i blodet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enn om vi snur dette på hodet og sier at D-vitaminmangel oppstår når forbruket øker og kroppen ikke kan kompensere ved å produsere mer D-vitamin på grunn av solmangel? 

Som du sier, bruker immunforsvaret (immuncellene) D-vitamin for å regulere immunresponser. For eksempel ved virusinfeksjoner eller vaksinasjoner.

Er det ikke mulig at immunresponser øker D-vitaminforbruket og kan utløse D-vitaminmangel hvis ikke lagrene etterfylles? 

D vitaminmangel oppstår når kroppen ikke har nok d vitamin, uavhengig om lageret kommer fra sol eller mat. Det blir jo på samme måte som f.eks b12; kroppen er avhengig av å få nok påfyll fordi det skal brukes til å holde flere funksjoner i gang. Når lageret tømmes kommer symptomene. Ofte litt etter litt.

Man får gjerne ikke akutt mangel, det oppstår over tid. Men ved f.eks en infeksjon, så kan lagrene tømmes fordi kroppen bruker ekstra. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...