AnonymBruker Skrevet 7. mars 2025 #41 Skrevet 7. mars 2025 stratos79 skrev (10 minutter siden): What? Personlig har jeg hatt så heavy menstruasjonssykluser at jeg nå har operert. De mener at syklusene mine har tappet meg for jern og at jernlagrene aldri klarer å bli fylt opp. Aldri hatt problemer med store blødninger. Hadde problemer med jern og jernlageret lenge før puberteten også. Så det har nok ikke noe sammenheng med det hos meg i alle fall. Får håp operasjonen har funket hos deg. Anonymkode: a96c5...924
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #42 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke min personlige anbefaling, det er spesialister jeg har vært hos som har litt mer dybdekunnskap. Når man er syk over tid er det ekstra viktig å holde øye med nivåer og sørge for å ha mer optimale verdier enn i grenseland. At nivåer dropper med en gang man slutter å ta tilskudd, er kanskje et tegn på at lagrene ikke har blitt fylt opp godt nok over tid? D vitamin er viktig for mange funksjoner i kroppen. Alt fra ben og skjelett til immunforsvar til hormoner til mental og kognitiv helse. Anonymkode: fe84f...4d0 I mitt tilfelle(ts) så er ikke D vitamin så mye lavere nå enn før jeg ble syk. Kan d vitamin likevel hjelpe mine symmtomer da? Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #43 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Da må du lese litt nøyere. Ifølge den offisielle definisjonen i helsevesenet er D-vitaminnivå mellom 75 og 150 beskrevet som "anbefalt". Kilde: https://www.helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-diagnostikk/avdeling-for-medisinsk-biokjemi-og-blodbank/analyseoversikt-for-avdeling-for-medisinsk-biokjemi/vitamin-d-25-oh-vitamin-d/ Og da får vi kanskje tro at det er en grunn til at de anbefaler det? Anonymkode: c218a...5c4 Er dette offisielle anbefalinger? Hvorfor løfter leger sp vidt et øyebryn hvis nivå er 51..(«det er innafor»)😅🤦🏻♀️ jeg har hatt rundt 60 lenge ogsp uten de symptomene jeg har nå- så da er det vel lite sammsynlig Pga d vitamin? Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #44 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er dette offisielle anbefalinger? Hvorfor løfter leger sp vidt et øyebryn hvis nivå er 51..(«det er innafor»)😅🤦🏻♀️ jeg har hatt rundt 60 lenge ogsp uten de symptomene jeg har nå- så da er det vel lite sammsynlig Pga d vitamin? Anonymkode: af108...4b0 Lurer jeg også på! Ikke mange år siden referanseområdet var fra 25-150, og da fikk ikke jeg beskjed om å ta tilskudd når jeg hadde 27. Anonymkode: e6ceb...66f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #45 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Lurer jeg også på! Ikke mange år siden referanseområdet var fra 25-150, og da fikk ikke jeg beskjed om å ta tilskudd når jeg hadde 27. Anonymkode: e6ceb...66f Samme med ferritin egentlig Leswr flere steder det hvertfall ikke Bør være under 50 men er det 16 liksom så er det flott og fint iflg lege. men 14- nei huff da er det mangel Anonymkode: af108...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #46 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samme med ferritin egentlig Leswr flere steder det hvertfall ikke Bør være under 50 men er det 16 liksom så er det flott og fint iflg lege. men 14- nei huff da er det mangel Anonymkode: af108...4b0 Ja, jeg hadde også ferritin på 16 en gang og fastlegen sa at jeg ikke trengte tilskudd. Var til en undersøkelse hos en spesialist på sykehuset som så blodprøvesvarene, og han sa «men du må jo ta jerntilskudd»! Anonymkode: e6ceb...66f 1
frivis Skrevet 8. mars 2025 #47 Skrevet 8. mars 2025 Kjøtt er sunt, selv om du har blitt hjernevasket til å tro det motsatte. Vegeterianere får ofte problemer med jern og folat pga at det ikke er naturlig å kutte animalsk kjøtt. 1 1
frivis Skrevet 8. mars 2025 #48 Skrevet 8. mars 2025 (endret) Rødt kjøtt, som storfe, lam og vilt, inneholder både jern og folat i bio tilgjengelige former, noe som betyr at kroppen tar dem opp effektivt. Spesielt hemjern fra kjøtt er opptil 2-3 ganger mer absorberbart enn jern fra planter. Lever er også en svært rik kilde til begge næringsstoffene, selv om det spises sjeldnere. Endret 8. mars 2025 av frivis 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #49 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er dette offisielle anbefalinger? Hvorfor løfter leger sp vidt et øyebryn hvis nivå er 51..(«det er innafor»)😅🤦🏻♀️ jeg har hatt rundt 60 lenge ogsp uten de symptomene jeg har nå- så da er det vel lite sammsynlig Pga d vitamin? Ja, dette er offisielle anbefalinger for D-vitaminnivå. Takk for at du leste dem. Det er det ikke mange som gjør. Leste du linja under definisjonen av anbefalt nivå? Her defineres D-vitaminnivå mellom 150 og 375. Det blir definert som "mulig litt høyt". Altså ikke farlig, men mulig litt høyt. De er ikke sikre, men de tror at nivå opptil 375 muligens kan være LITT høyt. D-vitaminnivå på 60 kan gå bra det, helt til du blir syk. Hvis det skjer, kan forbruket av D-vitamin øke. Hva tror du skjer da med nivået som målte 60? D-vitaminnivået i blodet kan variere fra dag til dag det også. En blodprøve er bare et øyeblikksbilde: Sånn er nivået mitt i dag. Anonymkode: c218a...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #50 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I mitt tilfelle(ts) så er ikke D vitamin så mye lavere nå enn før jeg ble syk. Kan d vitamin likevel hjelpe mine symmtomer da? Anonymkode: af108...4b0 Du har en mild d vitaminmangel, i tillegg til lavt folat og jern. Helheten av alt spiller inn, så du bør gripe an alle områdene. Spis rødt og ubehandlet kjøtt. Kjøttdeig, biff, lever. Dette er de kildene som kroppen klarer å nyttiggjøre best. Hemjern. Fortsett å ta folat, få d vitamin opp til mer optimale nivåer rundt 100 +. D vitamin taes best opp sammen med fett, og opptaket reguleres som sagt av om hvorvidt du har nok magnesium. Så jeg ville tatt magnesium også. Men du trenger også jod, og mangel på dette kan ikke påvises med blodprøve. Med mindre du har høyt stoffskifte/tilstand som gjør at du skal være forsiktig med jod, så bør du ta tilskudd av dette. Påvirker også det kognitive. I tillegg også omega 3 fettsyrer fra fisk, veldig viktig for hjernen. Anonymkode: fe84f...4d0 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #51 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, dette er offisielle anbefalinger for D-vitaminnivå. Takk for at du leste dem. Det er det ikke mange som gjør. Leste du linja under definisjonen av anbefalt nivå? Her defineres D-vitaminnivå mellom 150 og 375. Det blir definert som "mulig litt høyt". Altså ikke farlig, men mulig litt høyt. De er ikke sikre, men de tror at nivå opptil 375 muligens kan være LITT høyt. D-vitaminnivå på 60 kan gå bra det, helt til du blir syk. Hvis det skjer, kan forbruket av D-vitamin øke. Hva tror du skjer da med nivået som målte 60? D-vitaminnivået i blodet kan variere fra dag til dag det også. En blodprøve er bare et øyeblikksbilde: Sånn er nivået mitt i dag. Anonymkode: c218a...5c4 Målt som 60 nå etter jeg ble syk også Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #52 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du har en mild d vitaminmangel, i tillegg til lavt folat og jern. Helheten av alt spiller inn, så du bør gripe an alle områdene. Spis rødt og ubehandlet kjøtt. Kjøttdeig, biff, lever. Dette er de kildene som kroppen klarer å nyttiggjøre best. Hemjern. Fortsett å ta folat, få d vitamin opp til mer optimale nivåer rundt 100 +. D vitamin taes best opp sammen med fett, og opptaket reguleres som sagt av om hvorvidt du har nok magnesium. Så jeg ville tatt magnesium også. Men du trenger også jod, og mangel på dette kan ikke påvises med blodprøve. Med mindre du har høyt stoffskifte/tilstand som gjør at du skal være forsiktig med jod, så bør du ta tilskudd av dette. Påvirker også det kognitive. I tillegg også omega 3 fettsyrer fra fisk, veldig viktig for hjernen. Anonymkode: fe84f...4d0 Det rare er at jeg tok d vitamin noen uker og det økte kjapt- var på 90 innen få uker. Men aå slutta jeg med tilskudd og det raste igjen….🤷♀️ Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #53 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det rare er at jeg tok d vitamin noen uker og det økte kjapt- var på 90 innen få uker. Men aå slutta jeg med tilskudd og det raste igjen….🤷♀️ Anonymkode: af108...4b0 Hva er rart med det? Anonymkode: c0271...c47 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #54 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er rart med det? Anonymkode: c0271...c47 Burde jo holdt seg? Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #55 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er rart med det? Anonymkode: c0271...c47 Burde jo holdt seg? Følte meg uanseyt ikke noe bedre da Anonymkode: af108...4b0
KaraThrace Skrevet 8. mars 2025 #56 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det rare er at jeg tok d vitamin noen uker og det økte kjapt- var på 90 innen få uker. Men aå slutta jeg med tilskudd og det raste igjen….🤷♀️ Anonymkode: af108...4b0 Vitamin D har en halveringstid på et par uker, så… det er jo ikke noe rart. Du må jo fortsette å ta det. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #57 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Burde jo holdt seg? Følte meg uanseyt ikke noe bedre da Anonymkode: af108...4b0 Nei? Hvorfor skulle det holde seg? Det forbrukes jo Anonymkode: c0271...c47
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #58 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det rare er at jeg tok d vitamin noen uker og det økte kjapt- var på 90 innen få uker. Men aå slutta jeg med tilskudd og det raste igjen….🤷♀️ Anonymkode: af108...4b0 Det er ikke rart i det hele tatt. At nivåene dine på d vitamin og folat har økt etter noen uker med tilskudd, betyr ikke at kroppen har klart å lagre det eller reparere evnt skader som følge av mangler. Du må fortsette å ta tilskudd. Og som jeg har sagt flere ganger, kroppen er helt avhengig av nok magnesium for godt opptak av d vitamin, så du bør ha fokus på magnesium også. Og du skal ikke ta nye blodprøver før du har vært uten tilskudd i noen uker. Det kan gi falskt positivt svar hvis du tar blodprøver umiddelbart etter en hestekur med tilskudd, fordi det sier ingenting om kroppen har lagret det. Ta tilskudd av omega 3, d vitamin, magnesium, jern, og folat. Hold deg til det over tid. Anonymkode: fe84f...4d0 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #59 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er ikke rart i det hele tatt. At nivåene dine på d vitamin og folat har økt etter noen uker med tilskudd, betyr ikke at kroppen har klart å lagre det eller reparere evnt skader som følge av mangler. Du må fortsette å ta tilskudd. Og som jeg har sagt flere ganger, kroppen er helt avhengig av nok magnesium for godt opptak av d vitamin, så du bør ha fokus på magnesium også. Og du skal ikke ta nye blodprøver før du har vært uten tilskudd i noen uker. Det kan gi falskt positivt svar hvis du tar blodprøver umiddelbart etter en hestekur med tilskudd, fordi det sier ingenting om kroppen har lagret det. Ta tilskudd av omega 3, d vitamin, magnesium, jern, og folat. Hold deg til det over tid. Anonymkode: fe84f...4d0 Virker ikke som kroppen min klarer lagre det da- ref at D vitamin sank med en gang igjen Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2025 #60 Skrevet 8. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, dette er offisielle anbefalinger for D-vitaminnivå. Takk for at du leste dem. Det er det ikke mange som gjør. Leste du linja under definisjonen av anbefalt nivå? Her defineres D-vitaminnivå mellom 150 og 375. Det blir definert som "mulig litt høyt". Altså ikke farlig, men mulig litt høyt. De er ikke sikre, men de tror at nivå opptil 375 muligens kan være LITT høyt. D-vitaminnivå på 60 kan gå bra det, helt til du blir syk. Hvis det skjer, kan forbruket av D-vitamin øke. Hva tror du skjer da med nivået som målte 60? D-vitaminnivået i blodet kan variere fra dag til dag det også. En blodprøve er bare et øyeblikksbilde: Sånn er nivået mitt i dag. Anonymkode: c218a...5c4 Jeg har aldri forstått meg på dette med D-vitamin på prøvesvar. Hos Furst står det 10 på mine siste blodprøver. 4 mnd før det så står det "<10". Hva mener de med "<"? Referanseområdet de bruker er 50 - 150. Ifølge denne oversikten du har lagt ved så er vist det litt vell lavt. Hos fastlegen tidligere så er referanseområdet 31 - 98, mine verdier var <19. Har hatt <19 på 4 blodprøver i 2021. Har ikke alle prøvesvarene lagret men fant screenshot fra 2021. Jeg forstår ikke hvorfor det står "<", er det mindre enn 10 så er det jo 9 🙆♀️ Anonymkode: a96c5...924
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå