Gjest 2324 Skrevet 12. mars 2006 #21 Skrevet 12. mars 2006 Jeg skjærer vekk den muggen jeg ser og litt til, og bruker resten.
Cata Skrevet 12. mars 2006 #22 Skrevet 12. mars 2006 Mugg og mugg, Fru Blom... Det er forskjell på mugg, noen muggtyper er ufarlig, andre kan i verste fall være kreftfremkallende. Mente å ha lest at det er slik det henger sammen og nå kan jeg dokumentere det. Kilden til mine påstander finner dere her .
Scheherazade Skrevet 12. mars 2006 #23 Skrevet 12. mars 2006 (endret) Jeg skjærer bort det som er muggent og litt til. Samme med grønnsaker, dersom en del er blitt stygg, er ofte resten like fin. Synes det blir litt overhysterisk å kaste ost fordi den er litt mugg på, ikke spise mat som er gått ut på dato unsett og så videre. Vi har det vel litt for godt når vi kan holde på slik... Men det er jo forskjell på mat da. Syltetøy feks mener jeg å ha hørt at man skal kaste dersom det er kommet mugg på. EDIT: Linken til Cata var visst enig ang. syltetøytet. Endret 12. mars 2006 av Scheherazade
moka Skrevet 12. mars 2006 #24 Skrevet 12. mars 2006 alt med mugg går rett i søpla. ikke så ofte det kommer mugg, så den kostnaden spanderer jeg med glede. :-D
Gjest Virvel Skrevet 12. mars 2006 #25 Skrevet 12. mars 2006 Jeg har lært at er det mugg på osten, kan du regne med at det er hyfer gjennom hele. Men ærlig talt, hvor farlig kan det være, da? Jeg skjærer bort den synlige muggen (med mindre det har kommet så langt at osten er grønnsvart og pelskledd) og spiser resten uten å bekymre meg et eneste sekund. (Jeg kan forresten ikke huske sist det var mugg på gulosten min.)
Gjest gjest1 Skrevet 12. mars 2006 #26 Skrevet 12. mars 2006 Nå er det jo forskjell på kultivert mugg på muggoster og "vill" mugg. Sistnevnte kan jo bestå av mange forskjellige sorter mugg og ikke alle er like sunne å få i seg, spsielt for syke mennesker med dårlig immunforsvar. Jeg spiser ikke vanlig ost som har mugnet av seg selv, muggen danner jo tråder inn i osten og jeg HATER smaken av ukultivert mugg.. Men nå er jeg vel mest plaget med at osten tørker ut eller blir sur lenge før det kommer mugg, så jeg har egentlig aldri mugg på mat i kjøleskapet. Det er viktig å unngå å obbevare mugne matvarer fordi muggen faktisk smitter over på annen mat! I tillegg kan muggsporer leve ganske lenge i kjøleskapet, så hvis noen er plaget av mugg må kjøleskapet tømmes og vaskes skikkelig, inklusive emballasje på matvarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå