Gå til innhold

Mugg på gulosten


Thomasine

Anbefalte innlegg

Har ei mor og svigermor som begge bare skjærer av muggen på gulosten og fortsetter å spise den... :kvalm:

Hvor trygt er egentlig det? Er det ikke slik at soppsporer "smitter" hele osten, ikke bare det du ser er mugg?

Hvis så er tilfelle tar jeg gjerne imot tips til linker på tema. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid spist osten etter å ha skjært vekk muggen. Det smaker jo ikke noe galt av resten av osten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke jeg... :forvirret:

Ikke det at det nødvendigvis smaker anderledes, men jeg har vanskelig for å tro at muggsporene stopper akkurat på et visst punkt som man kan skjære bort... :klø:

Sikkert ikke skadelig, men så lenge vi har råd til det, kaster jeg eventuelle matvarer med mugg...;)

...ikke det at vi har så mye mugg i kjøleskapet, hamstrer ikke fersk-pålegg uansett hvor billig det er... Vi rekker så å si alltid å spise matvarene før muggen gjør det...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i hvertfall jeg har lest at det kan være mer skadelige soppsporer enn det man ser, sånn at det ikke anbefales å spise muggen mat selv om synlig mugg er skåret bort.

Unngår det stort sett selv, men hvis jeg har en ost der jeg ser det er kommet litt hvitt mugg i et hjørne så hender det nok jeg skjærer vekk en cm eller så og tar noen skiver - hvis jeg har fryktelig lyst på ost der og da. Men den går i søpla etter det, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss har muggen alltid blitt skåret bort.

Stort sett ligger den bare helt ytterst, utenpå osten. Vi skjærer vekk ca 1/2 cm på hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

er det kommet litt hvitt på ene kanten og vi har en pizza klar til å gå i ovnen så kan det hende at jeg skjærer bort 0.5 cm på alle sider og bruker det som er i midten, men er det grønt er det rett i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også! ;)

Jeg er også 70-tallsbarn, kanskje derfor den går i søpla...;):ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

I følge min svigerinne bioingeniøren (Som i stuidetida studerte muggen ost i mikroskop) bør man kaste hele osten. Fordi muggen har laaaaange tråder inne i osten som ikke synes.

Er det mugg på utsida er det mugg i hele osten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer det bort og spiser osten jeg. 70-tallsbarn, hehe.

Jepp! Ved andre anledninger kjøper vi jo ost med mugg i dyre dommer :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I følge min svigerinne bioingeniøren (Som i stuidetida studerte muggen ost i mikroskop) bør man kaste hele osten. Fordi muggen har laaaaange tråder inne i osten som ikke synes.

Er det mugg på utsida er det mugg i hele osten.

:Nikke:

Det tror jeg på også... :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da skåret bort muggen på osten og spist resten i snart 27 år jeg..

..og har da ikke tatt skade av det enda.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da skåret bort muggen på osten og spist resten i snart 27 år jeg..

..og har da ikke tatt skade av det enda.

;)

Joda... Du kommer til å dø når du er 83 år, 4 måneder og 3 dager i stedet for når du er 83 år, 6 måneder og 8 dager... :ironi:

Jeg tror at det strengt tatt ikke spiller noen rolle...

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
I følge min svigerinne bioingeniøren (Som i stuidetida studerte muggen ost i mikroskop) bør man kaste hele osten. Fordi muggen har laaaaange tråder inne i osten som ikke synes.

Er det mugg på utsida er det mugg i hele osten.

Spørsmålet blir jo da om det faktisk er farlig å spise disse trådene, og hva man risikerer?

Som sagt i et annet svar har, man spiser jo andre oster som er muggoster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...