Gå til innhold

Mammografi - klær

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (1 minutt siden):

Jeg ser at alle skriver at det går så raskt og smertefritt. Det er greit for TS å være klar over at det også kan være smertefullt. Når platene klemmer til rundt brystet så får jeg så vondt at jeg ser stjerner. Så jeg må be dem forte seg i skrekk for å besvime. 

Samme her, men på grunn av traktbryst. Har altså en dyp grop midt på brystkassa. Siden på platene kiler seg fast nedi der.

Anonymkode: 3ebc5...7f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme her, men på grunn av traktbryst. Har altså en dyp grop midt på brystkassa. Siden på platene kiler seg fast nedi der.

Anonymkode: 3ebc5...7f5

Jeg har ikke det, så jeg vet ikke hvorfor det gjør så vondt for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg skal snart på min første mammografi😬 Er det mulig å gjennomføre dette med en åpen skjorte på seg? Eller må man stå uten noe på overkroppen hele tiden? Jeg er svært ukomfortabel med akkurat det, og synest at det er både ubehagelig og uverdig. 

Anonymkode: 76ec9...fce

Det er absolutt ikke uverdig å ta av seg på overkroppen for å sjekke brystene for svulster eller annet. De som skal utføre jobben ser nakne kropper dag ut og dag inn. De gir ikke kroppen din en tanke, annet enn at de skal utføre en jobb til det beste for deg. Ikke bekymre deg❤️ Full forståelse for at det føles ubehagelig, jeg følte det samme - så måtte jeg bare legge vekk den tanken og tenke på min egen helse - undersøkelsen gikk veldig bra, de var veldig profesjonelle! Lykke til!😊

Anonymkode: 0f99f...b12

AnonymBruker
Skrevet

Var inne på Mammografi i 5 minutter ca 🙂 Rakk nesten ikke tenke over at jeg var naken på overkroppen før jeg var ferdig 

Anonymkode: edd14...382

AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (1 time siden):

Jeg har ikke det, så jeg vet ikke hvorfor det gjør så vondt for meg. 

Jeg fikk beskjed om at det kom til å gjøre mindre vondt etter hvert som jeg ble eldre og brystvevet ikke var så fast lenger. 

Anonymkode: 99a03...b20

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om at det kom til å gjøre mindre vondt etter hvert som jeg ble eldre og brystvevet ikke var så fast lenger. 

Anonymkode: 99a03...b20

Så for oss som fortsatt har fast brystvev kommer det trolig til å gjøre vondt? 

Anonymkode: 24001...752

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (2 timer siden):

Jeg ser at alle skriver at det går så raskt og smertefritt. Det er greit for TS å være klar over at det også kan være smertefullt. Når platene klemmer til rundt brystet så får jeg så vondt at jeg ser stjerner. Så jeg må be dem forte seg i skrekk for å besvime. 

Støtter denne! Mammografi er noe av det mest smertefulle jeg har gjort!! Det var overhodet ikke «fort gjort» heller, de holdt på ganske lenge med meg, og de måtte til slutt gi opp å få bilder av begge brystene. Så jeg fikk altså bare mammografi av det ene brystet.

Nå er jeg «bare» i 40-åra, men jeg har ikke tenkt å ta mammografi flere ganger.

Anonymkode: b5212...84a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De ser på brystene også. Så du skal kle av deg på overkroppen.

Anonymkode: dcb83...14f

Nei, de inspiserer ikke bryster. De plasserer dem korrekt i maskinen så de får med det som skal med (hele brystet også innerste del inkludert lymfeknute) og uten det som ikke skal snike seg med (hår, overarm, skulder, underarm, andre puppen osv).

Ta på deg tøy som er enkelt å ta av og på, hvis du har langt hår så fest det i en hestehale.

De ser 1000 pupper i året på all verdens kropper, du er nok bare en i en lang rekke. De bryr seg ikke.

Anonymkode: 7e8fb...dc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare kommentere dere som gjentatt sier at de ser 1000 bryster i uka, de er helsepersonell og bryr seg ikke. For kvinner som av en eller annen grunn ikke ønsker å la seg undersøke ved mammografi eller cellepøve, og ev. andre undersøkelser, så er det ikke det at man tror man er så spesiell. Det er heller ikke at man tror at helsepersonellet bryr seg. Det er en selv og sin egen usikkerhet ev reddsel som er grunnen. Grunnene kan være mange og de må folk selv få lov til å ha. For mange er dette et et så stort problem at det kommer ikke til å skje at de gjennomfører undersøkelsen. Da er det ikke så hyggelig at andre bagatelliserer problemet. For det er ikke alltid "bare å"

Anonymkode: 72ca9...6f9

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, de inspiserer ikke bryster. De plasserer dem korrekt i maskinen så de får med det som skal med (hele brystet også innerste del inkludert lymfeknute) og uten det som ikke skal snike seg med (hår, overarm, skulder, underarm, andre puppen osv).

Ta på deg tøy som er enkelt å ta av og på, hvis du har langt hår så fest det i en hestehale.

De ser 1000 pupper i året på all verdens kropper, du er nok bare en i en lang rekke. De bryr seg ikke.

Anonymkode: 7e8fb...dc9

Det kommer an på hva du mener med «inspisere».  De klemmer ikke på brystene slik man gjør når man undersøker egne bryst. Men de ser på dem. Før man går inn til rommet med maskinen, så snakker man med en person som fyller ut et spørreskjema. Hun ser på brystene. Ber pasienten om å løfte armene. Hun ser etter symmetri, hudforandringer, om ene brystvorten er trukket inn. Altså hun ser etter ytre tegn som kan tyde på brystkreft. 

Endret av Hulderen
Skrevet
Hulderen skrev (6 timer siden):

Det kommer an på hva du mener med «inspisere».  De klemmer ikke på brystene slik man gjør når man undersøker egne bryst. Men de ser på dem. Før man går inn til rommet med maskinen, så snakker man med en person som fyller ut et spørreskjema. Hun ser på brystene. Ber pasienten om å løfte armene. Hun ser etter symmetri, hudforandringer, om ene brystvorten er trukket inn. Altså hun ser etter ytre tegn som kan tyde på brystkreft. 

Dette er undersøkelser.. ikke mammografi 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Sciurus, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...