Gå til innhold

Hva gav dere i gave til egen konfirmant?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 12.23):

Jeg har bare råd til å gi guttungen 5000,- ... 🥺 Det samme fikk storebror da han var konfirmant. Er alenemor.

Anonymkode: 93e38...8e6

Trøst deg med at det er langt mere enn hva jeg fikk til sammen da jeg ble konfirmert på 90-tallet, og jeg kommer fra en gedigen familie!  

Anonymkode: 6f290...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 13.33):

Vet det varierer stort! 
Vi har ikke stor familie, så vår konfirmant vil ikke få store summer. Ikke er familien godt bemidlet heller, så ingen forventninger om store summer. Vi tenkte kanskje å gi 10000,-, men føles litt som å stikke fingeren i lufta og finne en sum.

Hva gav dere? 

Anonymkode: b67ff...30d

Får lappen av oss foreldre. Det koster jo en del. Samt selskap.

Bunad og søljer av besteforeldre

8500 kr til sammen av øvrig familie.

Konfirmanten var strålende fornøyd selv om hun fikk minst kontanter av alle sine venner. 

Anonymkode: 1a812...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ei datter jeg er 100 % alene med og hun blir konfirmert i år. Bunaden hun får er bunaden som hennes tipp oldemor sydde til seg selv. Søljene er også familiearv. Jeg brukte litt for å tilpasse bunaden, men det regner jeg ikke som gave. Gaven hun får av meg (eller hun fikk den for 6 uker siden på forskudd) er spranghest og den kostet 260 000 kr. En veldig dyr gave, men da hun satser på sprang så ville det blitt kjøpt hest uansett så da ble det konfimasjonsgave. I tillegg har vi ett diamantsmykke som også har vært i familien i mange år som hun får. Selv om faren ikke har samvær så har han sagt at hun skal få 25 000 kr i gave av han, men om det skjer vet jeg ikke.

Anonymkode: 50c91...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 13.52):

Jeg tilbyr IKKE sertifikat til dette barnet nei, det er å be om ulykke. Og vi bor midt i Oslo, så. 

Anonymkode: 7f4b0...3b8

Du vet at man må gjennom opplæring og godkjenning for å få førerkort?

Og at førerkort ofte er påkrevd for å få seg jobb?

Og at barnet ditt kanskje vil bo et annet sted enn i Oslo sentrum? Hvilket det sannsynlig må, siden det neppe kommer til å ha råd til å bo der om ti år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Pengegave til begge 22.000; Frøkna kunne fått bunad men ville heller ha pengegave. 

Anonymkode: 86a3e...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun får bunad (arvet, men må tilpasses) og selskapet. 

Jeg fikk det samme av mine foreldre. 

Anonymkode: 1cf86...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 12.23):

Jeg har bare råd til å gi guttungen 5000,- ... 🥺 Det samme fikk storebror da han var konfirmant. Er alenemor.

Anonymkode: 93e38...8e6

Samme hær.dress +5000.konfirmasjonen havner på totalt 22000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tears in heaven skrev (På 30.3.2025 den 14.40):

Samme hær.dress +5000.konfirmasjonen havner på totalt 22000.

5000,- Dress, selskap her også

Anonymkode: 68973...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår ville ikke ha bunad, hun har fått en festdrak. Var dyr den og.

I gave fra oss får hun 10 000.

Vi ønsket ikke å gi lappen i gave. Det får hun av oss uansett. Vi føler det er litt vårt ansvar som foreldre

Anonymkode: 6783d...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi ga 10000 + selskapet og konfirmanten var fornøyd. Vi betalte førerkort på både moped og bil da det ble aktuelt.

Anonymkode: 47c59...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 13.33):

Vet det varierer stort! 
Vi har ikke stor familie, så vår konfirmant vil ikke få store summer. Ikke er familien godt bemidlet heller, så ingen forventninger om store summer. Vi tenkte kanskje å gi 10000,-, men føles litt som å stikke fingeren i lufta og finne en sum.

Hva gav dere? 

Anonymkode: b67ff...30d

Hva du gir avhenger av deg, og ditt barn. Tenker du ungdommen kommer til å spare pengene? Har dere forventning om at deler av summen skal brukes på lappen, folkehøgskole, studier etc? Gi mer. Tenker du hen kommer til å blåse det på klær og energidrikke? Gi mindre, eller lås det på konto.

Nå får konfirmantene i familien og omgangskretsen alt fra en ferietur, lappen ferdig betalt, bare en fest og intet mer, bunad og fest og ikke mer, flere hundretusener i fond etc. Har foreldrene dine minste ufør er «fest» utført billig en like generøs gave som «flere hundretusen i fond» er om de tjener millioner. Poenget er bare å ikke være gniten innenfor dine forutsetninger.

Det sagt: 10 000 var en rimelig standard sum den gang jeg ble konfirmert. Og indeksjustert er det det doble nå.

Anonymkode: cf122...f91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk Mac til 18 000 av meg, fikk 10 000 far. Har dog fått både lappen av meg i ettertid og fikk leilighet til 18-årsdagen, så er ikke akkurat synd på henne, men ok å ikke gi alt med en gang. Skodd for fremtiden

Anonymkode: 417be...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Poenget er bare å ikke være gniten innenfor dine forutsetninger.

Anonymkode: cf122...f91

Det var vi, vi ønsker ikke å bidra til å bygge opp gaveforventninger i forbindelse med konfirmasjon. Jeg vet at ungdommene forstår at det er store forskjeller, men konfirmasjonsdagen er en dag det blir veldig synlig og vi trenger ikke bidra til at andre gruer seg til konfirmasjon fordi de har dårlig råd. Barna får nyte godt av at vi tjener bra i andre sammenhenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde konfirmant i fjor. 
Dress og selskap var selvsagt noe vi ikke betraktet som gave. 

Han fikk et par hodetelefoner,1000kr til å "sløse" med på blåmandag, vi satte inn 10.000 kr på en sperret konto, også fikk han 1000kr som gikk til trafikalt grunnkurs. 

Han skal få sertifikat med oss når han fyller 18 år, det blir 18 års gaven 🙂

Anonymkode: 5fe51...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun konfirmeres i år og vi har landet på pengegave, som skal inn på sparekontoen hennes. Den skal brukes til studier eller leilighet el.l. Beløpet er vi usikre på, hun vil ikke ha bunad som jo gjør at vi kan gi en høyere sum. Tenkte å lage en fotobok i tillegg,, og kanskje konsertbilletter eller lignende. 

Anonymkode: 647e0...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Siden poden er Manchester United fan, fikk han 3 dagers tur til Manchester med kamp på Old Trafford og sitteplasser like ved gressmatten slik at han kunne sitte tett på spillerne, og besøk på Manchester United museet.

Anonymkode: 359f6...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 23.05):

5000,- Dress, selskap her også

Anonymkode: 68973...9fa

Ja mer en nok tenker jeg😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Penger, slipsnål. dress og et bilde i bordgave under middagen.

Anonymkode: 3c10e...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (På 6.3.2025 den 14.09):

Han fikk dress. Mansjettknapper laget med gamle mynter med fødselsåret. Og selskapet, vi valgte catering. 

Selskapet?   Skulle han betalt selv?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...