Gå til innhold

Ensidig dekning av Ukraina-krigen.

Tartufo

Anbefalte innlegg

ltfutt skrev (8 timer siden):

Ja. Det var synd at de ikke ble tatt med i NATO. Det hadde sikret frihet og demokrati. Istedenfor har vi putins menn som løper rundt med giftampuller og prøver å gjøre alt for å kvele demokrati og frihet.

Alle har sine metoder, USA har folk som har tatt selvmord med å skyte seg i bakhodet eller dødd av benkpressøvelse :P

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er en video av Oleksandr Dubinskij, medlem av det ukrainske parlamentet, som sitter fengslet på falske anklager fordi han tør stå opp mot Zelenskij og Ukrainas sikkerhetstjeneste 

Endret av Sjokoladepenge
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladepenge skrev (18 timer siden):

Her er en video av Oleksandr Dubinskij, medlem av det ukrainske parlamentet, som sitter fengslet på falske anklager fordi han tør stå opp mot Zelenskij og Ukrainas sikkerhetstjeneste 

Hva beviser dette? Påstander fra en fengslet og desperat mann som søker oppmerksomhet fordi han er dømt for landsforederi og etterforsket for korrupsjon. Han er sparket ut av partiet pga omgang med pro russiske nettverk og omgang med russisk GRU. Pro Trump og involvert med Rudy Gulluiani i forsøk på å sverte Biden. Det eneste han står opp for er seg selv. 

Hvorfor tråler du nettet etter verdens mest upålitelige folk for å legitimere Putins angrep på Ukraina? Ingenting av det du kommer med av påstander vil noen gang legitimere Russlands oppførsel. 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedPimpernell skrev (12 timer siden):

Hva beviser dette? Påstander fra en fengslet og desperat mann som søker oppmerksomhet fordi han er dømt for landsforederi og etterforsket for korrupsjon. Han er sparket ut av partiet pga omgang med pro russiske nettverk og omgang med russisk GRU. Pro Trump og involvert med Rudy Gulluiani i forsøk på å sverte Biden. Det eneste han står opp for er seg selv. 

Hvorfor tråler du nettet etter verdens mest upålitelige folk for å legitimere Putins angrep på Ukraina? Ingenting av det du kommer med av påstander vil noen gang legitimere Russlands oppførsel. 

Når ble han dømt? Han er ikke dømt, men har en rekke beskyldninger mot seg som visstnok rettferdiggjør at han holdes fengslet i årevis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (På 18.3.2025 den 21.58):

Hvis vi leker med et lignende scenario: Hadde Kina tatt over Panama, så hadde USA tatt kontroll over kanalen.

Hadde Kina invadert Panama og tatt kontroll over Panama-kanalen ville verdenssamfunnet tatt affære, ja. Helt riktig. Det er en god sammenligning med hva som skjer i Ukraina.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

carlberner1 skrev (På 18.3.2025 den 21.24):

Les om kontakten mellom Angela Märkel og Gorbatsjov på tampen av 1980-tallet. Spe på med talen Putin holdt i Davos i 2007. Repeter at ifølge James Baker i 1991, så skulle ikke NATO utvide seg "en tomme østover". Sovjettiske raketter på Cuba 1960-tallet har de fleste hørt om. Amerikanske raketter i Polen og Tyskland omkring 30 år senere, hørt om dem? Stemmer, de peika østover..

Jeg skal passe meg for sarkasmer her, men man kan jo lure på hvordan det kan ha seg at vesten konsekvent opplyser mens Russland, Kina, Iran og andre stygginger spionerer og indoktrinerer.

Ukraine var et landoråde i Russland omtrent som "Hedmarken" fram til det i 1921 ble tegnet noen streker på et kart, ikke ulikt det kolonimaktene holdt på med i Afrika. Da ble Ukraine egen forfatning og avgrenset, noe kunstig og ikke nødvendig godt fundert i historien.

Rusland, verken før, under eller etter Sovjetunionen vil ha vesten i hagen, det er verken nytt eller noen overraskelse. De heiv ut Napoleon med og uten svenskene, Bismark, Hitler og nå Nato. Jeg har absolutt ingen tillit eller tiltro til russiske maktpersoner og -instanser etter eller en god stund før oppløsningen av sssr, men det legitimerer på ingen måte fremstillingen vi får servert i vesten.

Etter å ha snudd politikken sin 180 grader har Zelensky spilt rollen som nyttig idiot til fulle. Nå svikter det litt inn i mellom. Om det kommer en bedring ut av det er uvisst, men aksjonærene i forsvarsindustrien er godt fornøyd, pengene raser inn i kassa og Nato fungerer som det skal, nemlig ved å sørge for omsetning.

Jeg tror jeg kjenner det vanlige hylekoret fra vest her, så det trenger jeg ikke få repetert. Tenk heller gjennom hva du egentlig vet om emnet og hvor du har hørt det.

Dette er hva du skal holde fast ved:

1: Ukraina er en fri og selvstendig stat med internasjonalt anerkjente grenser.

2: Zelenskij er en demokratisk valgt leder av Ukraina.

3: Verdenssamfunnets mål med Ukraina er at statens grenser og suverenitet respekteres. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes kun et ord på alt som skjer i holdningen til Russland. 

BARNSLIGHET. 

Det er så barnslig tankegang at man skulle ikke tro det var sant. 

Så kan en stille spørsmål til holdningene til Ukraina. Er de irriterende? Jeg bor jo ikke i Russland eller Ukraina. Men jeg tror her er det Ukraina som har irritert og provosert, og har ikke noen forståelse på diplomati. Og det er åpenbart om landet har levd i korrupsjon, så sier det jo sitt at ledelsen ikke har vært organisasjonen som kunne forhandle eller hadde noen retning på hva dem drev med. 

Hvis vi skal lese historien om stridigheter og landegrenser, så er det jo alltid vært utløpt i krig. Og en må forstå for dem som lever i moderne tid, må være overbærende at tankesettet til dem som lever i Russland Og Ukraina, er anno 1700- tallet. 

Norges grenser i nord ble jo også kriget om, riktig nok kriget Danmark og Sverige i sør om landet i nord, og Danmark vant, dermed fikk vi Danmark som konge. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskene som reiste til Norge som flyktninger fikk jo ikke mennesker som kom i sin nød, de kom for å forbedre sitt leve vilkår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (På 18.3.2025 den 21.01):

Faktasjekk, kroppskrenkelse uten kroppskade vil resultere i forenklet forelegg. 

Jeg syns det er meget ugreit, men er ikke det samme som lov. 

Er ikke lov å gjøre ting som gir forenklet forelegg i Norge. 

Så du strøk på eksamen. 

Så det er ikke lov, men anses som mindre alvorlig kriminalitet som ikke strafes noe særlig.... Det sier jo mye om hvordan samfunet eller i det minste styresmaktene ser på fammilievold! Kansje det sier noe om deg og, at du synes dette er uroblematisk... Eller posetivt på noen måtte....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (12 minutter siden):

Det finnes kun et ord på alt som skjer i holdningen til Russland. 

BARNSLIGHET. 

Det er så barnslig tankegang at man skulle ikke tro det var sant. 

Så kan en stille spørsmål til holdningene til Ukraina. Er de irriterende? Jeg bor jo ikke i Russland eller Ukraina. Men jeg tror her er det Ukraina som har irritert og provosert, og har ikke noen forståelse på diplomati. Og det er åpenbart om landet har levd i korrupsjon, så sier det jo sitt at ledelsen ikke har vært organisasjonen som kunne forhandle eller hadde noen retning på hva dem drev med. 

Hvis vi skal lese historien om stridigheter og landegrenser, så er det jo alltid vært utløpt i krig. Og en må forstå for dem som lever i moderne tid, må være overbærende at tankesettet til dem som lever i Russland Og Ukraina, er anno 1700- tallet. 

Norges grenser i nord ble jo også kriget om, riktig nok kriget Danmark og Sverige i sør om landet i nord, og Danmark vant, dermed fikk vi Danmark som konge. 

Dette forstår jeg ingen ting av, du tror Ukraina har vært iriterende så da er det helt greit at Russland angriper og begår krigsforbrytelser? Ukraina sluter med korupsjon, så da er det ikke noe problem at Rusland er et diktatur? Jeg forstpr virkelig ikke hva du prlver å si her.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (På 18.3.2025 den 23.10):

Aggressiv? Land må selv søke medlemskap, for så å bli godtatt av alle andre medlemsland. Ukraina har ønsket å bli medlem i åresvis, Finland måtte vel være en selvskreven NATO-medlem hvis dette handlet om ekspansjon østover. Istedenfor ble finland medlem først etter at russland begynte å invadere sine naboer.

At et land søker om medlemskap betyr ikke at de må bli medlem. Advarslene mot Nato ekspansjon har vært sterke i mange år. Jeg begriper ikke hvorfor det er så forbannet vanskelig å se. Nato ønsker å bli størst mulig! Dette har vært deres strategiske mål siden opprettelsen. I all den tid Nato har eksistert har de frontet Russland og Kina som fiende.

Holdningen til Nato har vært "ja hvorfor ikke? Har du lyst å bli medlem så bli medlem!", uten å offre det store sikkerhetspolitiske bilde en tanke! Problemet er bare at ikke alle land har like uproblematisk politisk historie som f.eks Sverige. At Nato kan ta opp hvilke som helst land, betyr ikke at de bør. Og den arrogansen og freidige fremtoningen har provosert både Kina og Russland i flere tiår! Putin har advart mot dette med hele, tydelige setninger som ikke kan missforståes! Men Nato har ikke lyttet. Og nå er Ukraina i ruiner og en hel generasjon ukrainske menn er døde. Og fortsatt gjør den europeiske makteliten alt de kan for å holde krigen gående med skattebetalernes penger!

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (1 time siden):

Nato ønsker å bli størst mulig!

Hvordan tror du særlig øst europa hadde sett ut uten beskyttelsen fra en sterk militær organisasjon som har demokrati som en kjerneverdi. Tror dere virkelig NATO har planer om å angripe? Europa har bygget ned forsvaret i årsevis, og hatt tette handelsforbindelser med Russland. Det er så uendelig trist at når europeisk frihet og demokrati er under angrep så finnes det folk som faktisk tar parti med en morderisk diktator.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at europa selv bygger opp til krig, og i dette tilfellet har det handlet kun om to land som har interne stridigheter. Russland og Ukraina. I dette tilfellet kun europa selv lett gått inn i Ukraina å stoppe Russisk aggresjon og krig. Fordi når europa betrakter ukraina som selvstendig stat, ja, er det virkelig at NATO medlemskapet gjør en passiv?

Ledelses politikk er det vi trenger, og det vi må varsko når 5 % partier blir stemme i norske samfunnet. Tiden er inne at tale tiden til partier som ikke har stemme skal få mye tale tid. Samt vi må stille spørsmål til hvem som skal lede Norge, og hvilke nye ledere som skal trå til. Det vi ser i norsk politikk er i seg selv skremmende, at man skal pøse penger alle retninger, og ikke klarer å omdirigere seg selv innenriks forteller jo at man ser i feil retning. 

Norge trenger å være mer rund. 

Norske militær og politi har gitt straff til mennesker som har pisset i retning Russland. Hvilke stat er det vi lever i? tror vi at vi er så gode som det skal til? nei. 

At Norge har gitt våpen har bidratt at Norge selv er i krig. USA har bidratt å hjelpe Europa å tenke selv. Europa er europa, og når europa ikke maktet å stoppe Tyskland forteller jo at europa har sovet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thanos skrev (8 timer siden):

Holdningen til Nato har vært "ja hvorfor ikke? Har du lyst å bli medlem så bli medlem!", uten å offre det store sikkerhetspolitiske bilde en tanke

Ukraina har villet bli medlem i mange år, men har fått nei av NATO. Ikke før 2014 ble det aktuelt, og vi vet jo hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er drit lei å høre partier med 5% stemmer blir rene ledere. Det er ille når vi har håndfulle partier i Norge. Et miniatyr av et land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (10 timer siden):

At et land søker om medlemskap betyr ikke at de må bli medlem. Advarslene mot Nato ekspansjon har vært sterke i mange år. Jeg begriper ikke hvorfor det er så forbannet vanskelig å se. Nato ønsker å bli størst mulig! Dette har vært deres strategiske mål siden opprettelsen.

Dersom du har troverdige kilder på dette vil jeg gjerne se det. 
et streategidokument eller lignenede fra NATO ville vært fint.

På forhånd takk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pippi Lotta skrev (12 timer siden):

Så det er ikke lov, men anses som mindre alvorlig kriminalitet som ikke strafes noe særlig.... Det sier jo mye om hvordan samfunet eller i det minste styresmaktene ser på fammilievold! Kansje det sier noe om deg og, at du synes dette er uroblematisk... Eller posetivt på noen måtte....

Det sier kanskje noe om deg at du velger ikke å skjønne hva jeg skrev i tråden om dette. 

Jeg skrev at jeg syns det er ugreit. 

Men at påstanden om at dette betyr at det er lovlig er falsk. 

Kanskje du mangler grunnleggende leseforståelse... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (5 timer siden):

Det er ingen tvil om at europa selv bygger opp til krig, og i dette tilfellet har det handlet kun om to land som har interne stridigheter. Russland og Ukraina. I dette tilfellet kun europa selv lett gått inn i Ukraina å stoppe Russisk aggresjon og krig. Fordi når europa betrakter ukraina som selvstendig stat, ja, er det virkelig at NATO medlemskapet gjør en passiv?

Ledelses politikk er det vi trenger, og det vi må varsko når 5 % partier blir stemme i norske samfunnet. Tiden er inne at tale tiden til partier som ikke har stemme skal få mye tale tid. Samt vi må stille spørsmål til hvem som skal lede Norge, og hvilke nye ledere som skal trå til. Det vi ser i norsk politikk er i seg selv skremmende, at man skal pøse penger alle retninger, og ikke klarer å omdirigere seg selv innenriks forteller jo at man ser i feil retning. 

Norge trenger å være mer rund. 

Norske militær og politi har gitt straff til mennesker som har pisset i retning Russland. Hvilke stat er det vi lever i? tror vi at vi er så gode som det skal til? nei. 

At Norge har gitt våpen har bidratt at Norge selv er i krig. USA har bidratt å hjelpe Europa å tenke selv. Europa er europa, og når europa ikke maktet å stoppe Tyskland forteller jo at europa har sovet. 

Du er på ville veier. 

Europa ønsker ikke noenting. 

Det er et geografisk område som inkludere for eksempel Russland. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (4 timer siden):

Ukraina har villet bli medlem i mange år, men har fått nei av NATO. Ikke før 2014 ble det aktuelt, og vi vet jo hvorfor. 

Du bommer. 2014 gjorde medlemskap mindre aktuelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...