Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #41 Skrevet 12. mars 2006 Det er da ikke gjerrig... Firmabil med betalt bensin er ikke gratis, man må skatte av det. Og man kan som regel ikke kjøre ubegrenset heller, de vil reagere på jobben dersom man bruker firmakortet til å kjøre rundt på alle vennene sine. Kjører man mye privat med firmabil fyller de fleste litt for egne kroner også, for å unngå for høye regninger. Jeg synes faktisk det er venner som forventer å bli kjørt gratis som er knipne, de sparer jo uansett penger i forhold til kollektivt/drosje. ← Det tenkte jeg på og. Det er vel ikke firmaet som betaler bensinen uansett? Og om det er foreldrene som fyller tanken kan det vel hende de trekker det fra "ukelønna" eller noe? Husker godt fra da jeg var ny sjåfør med egen bil. Jeg kjørte venner hit og dit og det var få som i det hele tatt tenkte tanken å hjelpe meg med bensin. Det skal også sies at bensinutgiftene er halve kostnaden.. Litt å tenke på?
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #42 Skrevet 12. mars 2006 (endret) Vel, han kjørte kanskje en gang i mnd, og foreldrene hans var veldig klare på at det "baaaaare var å bruke bilen", så i hans tilfelle var han kjip synes jeg. Han gjorde det for å TJENE penger på vennene sine. Han var også av typen som gjerne ble med på restaurant, men som aldri kjøpte mat eller brus, han bestilte VANN som han "koste seg med". (Selv har jeg aldri tatt bensinpenger av folk, uansett hvor langt det er snakk om, men jeg har alltid betalt andre. Alltid hyggelig det når edru venner kjører en hjem etter en fyllekule, og de skal ha betalt, tenker ikke på at jeg har kjørt de gratis de fire helgene før). Endret 12. mars 2006 av Fjompe
Gjest Donna Skrevet 12. mars 2006 #43 Skrevet 12. mars 2006 Jeg skulle ut å drikke en kaffe etter jobb med en kollega. Da vi skulle bestille ville han ha øl, og begynte å mase på meg om at jeg også måtte ta en øl. Jeg sa som sant var at jeg bare hadde sagt ja til en kaffe, pga at jeg hadde lite penger. Dermed tilbyr han seg å betale mellomlegget mellom en kaffe og en halvliter... Snakk om gentleman... ← masse bra historier her. Det verste jeg vet er gjerrige mennesker - fatter ikke at de ikke selv ser hvor dumt de oppfører seg. Har masse eksempler fra min nærmeste familie - men de skal jeg ikke legge ut her ... Ihvertfall må jeg logge meg ut først
Gjest Varg-Menja Skrevet 12. mars 2006 #44 Skrevet 12. mars 2006 Husker godt fra da jeg var ny sjåfør med egen bil. Jeg kjørte venner hit og dit og det var få som i det hele tatt tenkte tanken å hjelpe meg med bensin. Det skal også sies at bensinutgiftene er halve kostnaden.. Litt å tenke på? ← Sant nok, forsikring og kilometer er det som koster mest, spesielt på leasingbiler, noe firmabiler gjerne er. (Kjenner en som sitter med regninger på over 90.000,- totalt i baksmell, pga slik kompiskjøring, så det kan fort bli dyrt dersom man ikke forsøker å begrense det i det hele tatt.)
Gjest 2324 Skrevet 12. mars 2006 #45 Skrevet 12. mars 2006 Nar jeg gikk på VGS var det kun en i gjengen som hadde egen bil han kjørte til skolen hver dag. En felles venn av oss satt på hjem en gang i blandt siden de var naboer, og kompisen min krevde bensinpenger hver gang, selv om han ikke kjørte en meter lenger enn sin egen gårdsplass.. Men meg kunne han kjøre hjem uten at jeg trengte å betale, og jeg bodde på en helt annen kant av byen enn dit han skulle..
punktom Skrevet 13. mars 2006 #46 Skrevet 13. mars 2006 Jeg skulle ut å drikke en kaffe etter jobb med en kollega. Da vi skulle bestille ville han ha øl, og begynte å mase på meg om at jeg også måtte ta en øl. Jeg sa som sant var at jeg bare hadde sagt ja til en kaffe, pga at jeg hadde lite penger. Dermed tilbyr han seg å betale mellomlegget mellom en kaffe og en halvliter... Snakk om gentleman... ← Men hvem var gjerrig her? Du eller han?
Susan Sto Helit Skrevet 13. mars 2006 #47 Skrevet 13. mars 2006 Det tenkte jeg på og. Det er vel ikke firmaet som betaler bensinen uansett? Og om det er foreldrene som fyller tanken kan det vel hende de trekker det fra "ukelønna" eller noe? Husker godt fra da jeg var ny sjåfør med egen bil. Jeg kjørte venner hit og dit og det var få som i det hele tatt tenkte tanken å hjelpe meg med bensin. Det skal også sies at bensinutgiftene er halve kostnaden.. Litt å tenke på? ← Eks kompisen min beltalte absolutt ingenting, og skrøyt av det! (Han kunne kjøre så mye han ville, for det kostet han ikke noe alikevel..) Har sjelden tenkt på bensinpenger for korte turer, for de gjør man gjerne gjengjeld for isteden. (Man bytter gjerne på å kjøre.) Men for lengere turer er det helt vanlig i min vennegjeng at man deler utgiften. (Og har regnet med det før man reiser.)
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #48 Skrevet 13. mars 2006 Moren min har en venninne som varmer opp kalde kafferester (ofte fra dagen før) i mikroen og serverer henne. En gang hadde hun selskap og sto igjen med ganske mye kaffe (fra en stor kaffekjele), den varte i maaange dager! (For øvrig mange gode historier fra den kanten!)
G.A. Skrevet 13. mars 2006 #49 Skrevet 13. mars 2006 En venninne av meg 'sparer penger' på å bruke plastposer omigjen.. Tror hun har gått med den sammen plastposen i vesken i flere år. Trykket på posen er slitt av.. Når hun har handlet og tatt varene med hjem, bretter hu posen fint sammen igjen og legger den i vesken, klar til neste gang. En gang for moro skyld fikk jeg låne posen hennes. Tenkte det var en ypperlig anledning til å bli kvitt den posen.. Men neida, den skulle hun ha tilbake.
G.A. Skrevet 13. mars 2006 #50 Skrevet 13. mars 2006 Tror den familien har en greie med å bruke plastposer omigjen. De bruker brødposene omigjen til de rett og slett er slitt ut. Når brødet er spist opp, skyller de posene og henger dem til tørk på stativet..
Gjest Varg-Menja Skrevet 13. mars 2006 #51 Skrevet 13. mars 2006 Men hvem var gjerrig her? Du eller han? ← Tja, det var to dager før lønn og jeg hadde tjue kroner igjen, og det sa jeg fra om før vi gikk ut og presiserte at jeg ikke hadde råd til pils. Det er ikke gjerrig å ikke bruke penger man ikke har...
Gjest Varg-Menja Skrevet 13. mars 2006 #52 Skrevet 13. mars 2006 Eks kompisen min beltalte absolutt ingenting, og skrøyt av det! (Han kunne kjøre så mye han ville, for det kostet han ikke noe alikevel..) ← Høres ut som han kan få seg en ubehagelig overraskelse på ligninga neste år, dersom firmaet han jobber for får bokettersyn... Jeg har også vært borti folk som tror at deres egen firmabil er helt gratis, men så lenge de kan bruke den på fritida, så skal de skatte av den. Er enig i at det blir litt rart hvis den samme fyren skryter av at han har gratis bil, også krever bensinpenger, men i prinsippet er det ikke gnient å skulle ha drivstoffpenger for en firmabil. Når det gjelder bensinpenger for turer man likevel skal samme vei så tilbyr jeg med alltid å betale det, med mindre det er veldig nære venner. Synes det er gnient å la være, siden jeg sparer penger på å få skyss. Så får heller folk si at det går greit, dersom de ikke vil ha.
Blackjack Skrevet 13. mars 2006 #53 Skrevet 13. mars 2006 Tror den familien har en greie med å bruke plastposer omigjen. De bruker brødposene omigjen til de rett og slett er slitt ut. Når brødet er spist opp, skyller de posene og henger dem til tørk på stativet.. ←
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #54 Skrevet 13. mars 2006 Tror den familien har en greie med å bruke plastposer omigjen. De bruker brødposene omigjen til de rett og slett er slitt ut. Når brødet er spist opp, skyller de posene og henger dem til tørk på stativet.. ← Dette gjør faktisk jeg også, ikke fordi jeg ikke har råd til nye poser, men fordi jeg vil lage minst mulig søppel. Og jeg har med enge poser på butikken når jeg handler.
Gjest gaja ii Skrevet 13. mars 2006 #55 Skrevet 13. mars 2006 Tror den familien har en greie med å bruke plastposer omigjen. De bruker brødposene omigjen til de rett og slett er slitt ut. Når brødet er spist opp, skyller de posene og henger dem til tørk på stativet.. ← det kalles gjenbruk, og er ganske lurt hvis man vil spare miljøet for noen tonn med plastikk... -jeg gidder dessverre ikke ta den ekstra jobben
Gjest gjest 0 Skrevet 19. mars 2006 #56 Skrevet 19. mars 2006 Var på besøk hos en venninne en gang. Hun satt og spiste av en snopeskål. Jeg regnte med den var til gjesten og forsynte meg. Da sa hun at jeg skulle legge tilbake sjokoladen og tok med seg skåla ut av rommet. *knis* ← Hadde en venninne som pleide å komme på vorspiel hos meg. Før vi gikk på byen etter vorspielet, insisterte hun på at vi måtte gå omveien innom hennes leilighet, slik at hun kunne gå hjem med tomflaskene sine først!! Først trodde jeg det var tull, men når det gjentok seg sa jeg at det hadde jeg ikke lyst til, og da foreslo hun at jeg kunne gi henne penger (ca 7-8 kroner) for ølflaskene hennes, siden jeg da kom til å pante flaskene og få penger for dem. ← Fytti grisen så gniene folk kan være!!
Gjest Binna Skrevet 20. mars 2006 #57 Skrevet 20. mars 2006 (endret) slettet Endret 20. mars 2006 av hæxa
Gjest Jalileh Skrevet 20. mars 2006 #58 Skrevet 20. mars 2006 Tror den familien har en greie med å bruke plastposer omigjen. De bruker brødposene omigjen til de rett og slett er slitt ut. Når brødet er spist opp, skyller de posene og henger dem til tørk på stativet.. ←
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #59 Skrevet 20. mars 2006 Hvorfor slettet du det du skrev, hæxa? En kommentar til det du skrev (og for så vidt til andre som har gjerrige venner): Jeg er enig i at venninna de hørtes skikkelig gjerrig ut. Men dersom du er en god venn sier du fra til venninnen din om hvordan du og andre oppfatter henne. Og den samtalen bør du ta på tomannshånd. Jeg opplevde at en venninne i en festtale til meg uttalte at hun syns jeg kunne være en gnier. Jeg hadde satt stor pris på å få høre hennes mening, men ikke under en festtale der omlag 50 andre hørte på. Jeg ble sikkelig lei meg, men beholdt maska. Jeg har tenkt mye på det hun sa, og har enret en god del av mine "sparerutiner". Men jeg må innrømme at vennskapet fikk en betydelig skrape i lakken.
Gjest Binna Skrevet 20. mars 2006 #60 Skrevet 20. mars 2006 (endret) Hvorfor slettet du det du skrev, hæxa? En kommentar til det du skrev (og for så vidt til andre som har gjerrige venner): Jeg er enig i at venninna de hørtes skikkelig gjerrig ut. Men dersom du er en god venn sier du fra til venninnen din om hvordan du og andre oppfatter henne. Og den samtalen bør du ta på tomannshånd. Jeg opplevde at en venninne i en festtale til meg uttalte at hun syns jeg kunne være en gnier. Jeg hadde satt stor pris på å få høre hennes mening, men ikke under en festtale der omlag 50 andre hørte på. Jeg ble sikkelig lei meg, men beholdt maska. Jeg har tenkt mye på det hun sa, og har enret en god del av mine "sparerutiner". Men jeg må innrømme at vennskapet fikk en betydelig skrape i lakken. ← Grunnen til at jeg slettet det er pga at jeg er litt venninne med henne forsatt. Og jeg vil hvertfall ikke at det er sånn hun skal finne ut hva jeg synes om henne! Som du sier så burde jeg konfrontere henne med det på en ordentlig måte. Jeg har ventet leeenge men det er pga at hun har hatt andre problemer i denne tiden. Så er det lettere når man får det litt på avstand og lar det "modne" litt. Endret 26. mars 2006 av hæxa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå