Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #21 Skrevet 10. mars 2006 Jeg bodde i et kollektiv en gang hvor den ene beboeren aldri kjøpte mat selv - han tok smør, brød og pålegg fra andre. Til og med koteletter o.l som lå i fryseren tok han. Han skrøt av at han brukte 200 kr i måneden på mat. For å "gjøre opp" plukket han rabarbara i felleshagen og kokte rabarbarsauppe til alle. Èn gang. Han inviterte også ei av de andre på museum/kafè - og hun måtte betale ingangspenger og kaffe. Ellers kjenner jeg nok av de som ikke kjøper mer enn èn eller to øl når de er ute, men som lett lar seg spandere på - og aldri spanderer igjen. Folk som på finurlig og konsekvent vis alltid glemmer å betale tilbake penger de skylder er også en egen rase...
Gjest Bare innom Skrevet 10. mars 2006 #22 Skrevet 10. mars 2006 Kjenner ikke så veldig mange gjerrige mennesker, men kjenner en eller to gjerrige snyltere, og det kan det bli ganske mange morsomme apisoder av. Jeg synes det er veldig morsomt når en venninnegjeng samles til f.eks ost og kjeks, og det er alltid er den samme som samler sammen "skorpene" forå ta med hjem. En kveld droppet vi osten, og bestemte oss for å spleise på noen pizzaer. Da den ble levert fikk ingen spise før vår venninne hadde regnet ut hvor mange pizzastykker det var på hver, fordelte stykkene ut i fra størrelse osv. Da vi avsluttet kvelden hadde hun spist bare 3 av sine 4 stykker, hvorpå hun pakket inn det siste stykket og tok det med hjem. Dette er morsomt når en er 5 og måler brusen i glasset for at alle skal få likt, men når en har passert 30, da blir det bare latterlig.
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2006 #23 Skrevet 10. mars 2006 Han jeg snakket om over her var også med til England på guttetur. Det var 4 gutter som skulle over for å se fotball og da de kom hjem hadde han brukt nøyaktig halvparten av hva alle andre hadde brukt i lommepenger.... jadda...
Ciara Skrevet 10. mars 2006 #24 Skrevet 10. mars 2006 Jeg bodde i et kollektiv en gang hvor den ene beboeren aldri kjøpte mat selv - han tok smør, brød og pålegg fra andre. Til og med koteletter o.l som lå i fryseren tok han. Han skrøt av at han brukte 200 kr i måneden på mat. For å "gjøre opp" plukket han rabarbara i felleshagen og kokte rabarbarsauppe til alle. Èn gang. ← Her er det mange som har fått de sosiale antennene brukket ved fødselen, tydeligvis...
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2006 #25 Skrevet 10. mars 2006 Hadde en venninne som pleide å komme på vorspiel hos meg. Før vi gikk på byen etter vorspielet, insisterte hun på at vi måtte gå omveien innom hennes leilighet, slik at hun kunne gå hjem med tomflaskene sine først!! Først trodde jeg det var tull, men når det gjentok seg sa jeg at det hadde jeg ikke lyst til, og da foreslo hun at jeg kunne gi henne penger (ca 7-8 kroner) for ølflaskene hennes, siden jeg da kom til å pante flaskene og få penger for dem.
Blackjack Skrevet 10. mars 2006 #26 Skrevet 10. mars 2006 Hadde en venninne som pleide å komme på vorspiel hos meg. Før vi gikk på byen etter vorspielet, insisterte hun på at vi måtte gå omveien innom hennes leilighet, slik at hun kunne gå hjem med tomflaskene sine først!! Først trodde jeg det var tull, men når det gjentok seg sa jeg at det hadde jeg ikke lyst til, og da foreslo hun at jeg kunne gi henne penger (ca 7-8 kroner) for ølflaskene hennes, siden jeg da kom til å pante flaskene og få penger for dem. ← Denne tar kaka!
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #27 Skrevet 10. mars 2006 Han inviterte også ei av de andre på museum/kafè - og hun måtte betale inngangspenger og kaffe. ← For å presisere: Hun måtte betale for begge, altså. Det var ellers snakk om kaffe til kanskje ti kroner - ingen stor utgift selvfølgelig, men et typisk eksempel på hvor gjennomført gjerrig motparten er...
punktom Skrevet 10. mars 2006 #28 Skrevet 10. mars 2006 Har også hatt flere på fest som gledelig har nytt dyr drikke jeg har satt fram, som samtidig tar med de 2-3 flaskene med øl de har igjen fra hva de selv brakte med.
Morea Skrevet 10. mars 2006 #29 Skrevet 10. mars 2006 Den med tomflaskene tar kaka ja Da jeg var student hadde jeg en kortvarig greie med en advokat. Ikke spesielt overraskende at vi hadde litt ulik økonomi kanskje... Men hver gang jeg var der på besøk så var det vann fra springen det gikk i, og kaffe. Sånn kaffe med litt sjokoladesmak. Men han syntes det gikk med så mye kaffe når jeg var der at han begynte å redusere kaffemengden. Så den kaffen jeg fikk lignet mer på te enn på kaffe. Grusomt vondt. Men så var han gjerrig på alle andre områder også. Jeg har også en venninde som er fantastisk gjerrig. Hun kjøpte en slik liten flaske med sitron til å ha i te på ferietur i Spania, den kostet nok noe sånt som et par kroner. Den måtte hun ha med seg hjem til Norge, selv om den vel ville være tom etter tre tekopper.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #30 Skrevet 10. mars 2006 Jeg kjøpte en kartong vin av ei jeg studerte sammen med en gang, og skulle betale på etterskudd. Samme helg var vi begge på samme fest - og plutselig var kartongen min vekk. Jeg fant ut (dagen etter?) at det var vedkommende jeg kjøpte den av som hadde bøffa den i løpet av kvelden. Greit nok, jeg trengte sikkert ikke mer alkohol. Men da jeg skulle betale for kartongen, og konfronterte henne med at hun hadde tatt den (humoristisk, forsåvidt), gikk det ikke opp noe lite lysblaff om at hun kunne latt meg betale litt mindre enn full pris. Neida.
Blackjack Skrevet 10. mars 2006 #31 Skrevet 10. mars 2006 Jeg kjøpte en kartong vin av ei jeg studerte sammen med en gang, og skulle betale på etterskudd. Samme helg var vi begge på samme fest - og plutselig var kartongen min vekk. Jeg fant ut (dagen etter?) at det var vedkommende jeg kjøpte den av som hadde bøffa den i løpet av kvelden. Greit nok, jeg trengte sikkert ikke mer alkohol. Men da jeg skulle betale for kartongen, og konfronterte henne med at hun hadde tatt den (humoristisk, forsåvidt), gikk det ikke opp noe lite lysblaff om at hun kunne latt meg betale litt mindre enn full pris. Neida. ← Da hadde jeg aldri giddet å betale henne!
Frøken Labb Skrevet 10. mars 2006 #32 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Da mannen var i militæret var kompaniet hans mye ute på reise. Hver gang de skulle fly, fikk en sunnmøring i troppen alle i troppen til å bruke bonuskortet (til fly) til faren! I og med at de reiste langt og mye, ble det noen poeng... Gutta i troppen fikk seg ikke til å si nei til å dra kortet heller. Samme fyren var nøye med å få tilbake på matbongene sine også. Om han ikke brukte opp hele bongen, samlet han flere nesten-tomme bonger, slik at han til slutt kunne få de ut (som i norge, legge sammen 5 bonger med verdi på 10 øre slik at man får ut 50 øre)! Endret 10. mars 2006 av heldigemeg
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #33 Skrevet 10. mars 2006 Da hadde jeg aldri giddet å betale henne! ← Jeg betalte, jeg, for jeg klarte liksom ikke helt å si fra, men kan si så mye som at det var siste handel med henne. Og slike episoder gjør jo noe med hvordan man ser på folk
Gjest Gjest_Lars_* Skrevet 10. mars 2006 #34 Skrevet 10. mars 2006 Utrolig kjipt med gjerrige folk! Har en del internasjonale kontakter i andre land og de virker alle mye mer gjestfrie enn det nordmenn er..er vel ikke mulig å spandere mat og drikke ute på venner i Norge heller, alt er jo rådyrt!
Gjest Emeldina Skrevet 12. mars 2006 #35 Skrevet 12. mars 2006 Laaaaaaaaaaaaaaaangt innlegg ja, jeg vet.. Skrev det på VG Debatt for lenge siden, og kopierer det derfor bare inn i denne tråden. Les det den som gidder En venninne av meg snyltet alltid på meg før. Jeg har alltid hatt greit med penger, og klarer sjelden å si nei når venner trenger noe. Det er ikke snakk om mye penger om gangen, men det blir riktignok mye til sammen! Jeg pleide å gå mye på kafé med denne venninnen før, og hvis jeg var sulten, så følte jeg at jeg måtte kjøpe mat til henne også. Det hendte et par ganger at jeg satt på kafé med henne og en av hennes venninner, og begge begynte å mase om at de hadde såå lyst på pizza. Det var fristende for meg også, og vi dro til en pizza-restaurant alle tre, og jeg visste naturligvis at jeg måtte betale. De måtte selvfølgelig bestemme hva slags pizza vi skulle bestille, og de bestilte brus, begge to, i stedet for vann (som er gratis). En gang jeg skulle på vorspiel til den samme venninnen, ba hun meg om å kjøpe med en 20-pk med røyk, fordi hun ikke rakk å gå innom butikken. Greit nok, og da jeg kom til henne, sa hun at jeg skulle få pengene senere. Dagen etter traff jeg henne på en kafé, og hun spurte om å låne 20 kr til brus. Jeg hadde på det tidspunktet fått nok av opplegget hennes, og kommenterte at hun ikke hadde betalt meg for røyken. "Å ja, det har jeg glemt", sa hun, tok de 20 kronene og gikk. Pengene for røyken fikk jeg aldri. I forifjor sommer var jeg på ferie med samboeren min og kameraten hans. Kameraten hans må være det særeste mennesket jeg noen sinne har møtt, og jeg har utallige historier om han. Uansett; hver morgen dro samboeren min og jeg til butikken og kjøpte oss god frokost, juice, frukt, kaker osv. Kameraten kjøpte ikke annet enn corn flakes og melk. Han spiste om morgenen og lot den halvspiste cornflakes-en med melk stå igjen i en bolle på bordet. Vi dro ut på formiddagen, lukket alle vinduer for å unngå tyveri. Det skal legges til at vi var i et veldig varmt land. Når vi kom hjem igjen om kvelden, sto fortsatt den varme corn flakes-en der, og han spiste den opp. Dette gjentok seg hver dag. "Man skal jo ikke kaste mat..." Han spurte av og til om å ta et glass juice, og hver gang endte det med at han drakk opp hele kartongen. Jeg kjøpte meg light-røyk, og han røyker vanlig røyk. Plutselig fikk han så vondt i halsen, og begynte å røyke av sigarettene mine, fordi de var mildere. Dette varte i flere dager, og en dag spurte jeg han om han fortsatt hadde vondt i halsen. "Nei", svarte han og så dumt på meg, og jeg kommenterte at han røyket av sigarettene mine fortsatt. Det så ikke ut som om han skjønte noenting. Vi satt ute på restaurant, og ingen av oss hadde mer røyk, og jeg gikk for å kjøpe. Han gadd ikke, og røyket av min røyk. Han klarte attpåtil å prestere å klage på mitt valg av sigaretter. Likevel røyket han opp halve pakken min. Denne fyren kjøper seg aldri drikke til maten ute, for å spare penger. Hver eneste gang vi var ute, spurte han om å ta en slurk av brusen min. Etterhvert begynte jeg å minne han på at han hadde glemt å bestille drikke, men han ville ikke ha. En gang vi hadde vært ute og spist, reiste vi oss opp for å gå. Da vi var ute av restauranten, snudde han seg og gikk tilbake og drakk opp brusen min. Samboeren min og jeg sto igjen i sjokk. Den samme fyren prøvde å legge an på min gjerrige venninne, som vi også var sammen med på ferie samme sommer. Han spanderte øl på henne hele kvelden, og da regningen kom, spurte han en annen kamerat om han kunne betale for dem, ettersom han selv ikke hadde "småpenger". Kameraten nektet selvfølgelig. En dag rett før vi skulle reise tilbake til Norge, var vi en gjeng som satt på en strand-restaurant hele dagen. Etterhvert hadde vi en kjempestor haug med regninger under askebegeret på bordet, ettersom vi hadde bestilt flere ganger i løpet av dagen. Den gjerrige fyren forsvant når vi skulle betale, og jeg regnet sammen hva hver av oss skulle betale, og lot regningene til gjerrigknarken ligge igjen. Jeg glemmer aldri ansiktet hans da han kom tilbake og jeg fortalte at han måtte betale før vi gikk. En annen gang satt han på med samboeren min og meg fra Østfold til Kristiansand. Vi skulle uansett samme veien, men det finnes da grenser... For det første måtte vi betale båten mellom Moss-Horten for han også. Det er ikke snakk om mye penger, men jeg forstår ikke hva han tenker med. Han tilbød seg ikke å betale båtturen eller noe av bensinen. Da vi nærmet oss Kristiansand, lånte han 20 kr av meg til brus. Etterpå ville han betale tilbake disse 20 kronene, men tenkte ikke på at han faktisk skyldte oss mer. De pengene fikk han beholde... Dette ble et langt innlegg, men det kunne blitt så mye lengre.. Enkelte personer er bare så utrolig spesielle, og ikke minst IRRITERENDE! Vi har forøvrig ikke lenger kontakt med noen av disse to..
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #36 Skrevet 12. mars 2006 Vet ikke om jeg skal :hår: eller ! For noen historier! Jeg kjenner bare en skikkelig gjerrigknark. Husker ingen spesifikke historier, men han er liksom en "evig lillebror" som forventer at alle andre skal ta seg av regningene. Av typen som ofte inviterer seg selv til middag, aldri ber igjen, aldri har med seg noe, aldri er med og betaler når det kjøpes pizza, får andre til å legge ut for kino eller fotballkamper og nevner aldri å betale tilbake, sitter alltid på men kan ikke gjøre en gest som å betale bom eller ordne med parkering som takk. Sånne hverdagsting som i lengden blir ganske irriterende. Kjenner også en annen som er ekspert på å tuske til seg alt mulig gratis. Hvis han kjenner noen som kjenner noen som har en fetter som jobber ett eller annet sted, trekker han i tråder for å karre til seg rabatter og prosenter eller gratis arbeidskraft. Har ikke noe i mot at folk hjelper hverandre, men hvis alle skulle holdt på som han, ville ingen lenger betalt for noenting! Denne fyren er også sånn som lyver, trikser og mikser for å spare noen kroner. Og skryter gjerne av det etterpå..
Amanlis Skrevet 12. mars 2006 #37 Skrevet 12. mars 2006 Jeg bodde i et kollektiv en gang hvor den ene beboeren aldri kjøpte mat selv - han tok smør, brød og pålegg fra andre. Til og med koteletter o.l som lå i fryseren tok han. Han skrøt av at han brukte 200 kr i måneden på mat. For å "gjøre opp" plukket han rabarbara i felleshagen og kokte rabarbarsauppe til alle. Èn gang. ← Også rabarbarasuppr da - av alle ting Her var det mange morsomme historier.
Gjest Varg-Menja Skrevet 12. mars 2006 #38 Skrevet 12. mars 2006 (endret) Jeg skulle ut å drikke en kaffe etter jobb med en kollega. Da vi skulle bestille ville han ha øl, og begynte å mase på meg om at jeg også måtte ta en øl. Jeg sa som sant var at jeg bare hadde sagt ja til en kaffe, pga at jeg hadde lite penger. Dermed tilbyr han seg å betale mellomlegget mellom en kaffe og en halvliter... Snakk om gentleman... Endret 12. mars 2006 av Varg-Menja
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #39 Skrevet 12. mars 2006 Dermed tilbyr han seg å betale mellomlegget mellom en kaffe og en halvliter... Snakk om gentleman... ←
Gjest Varg-Menja Skrevet 12. mars 2006 #40 Skrevet 12. mars 2006 Kom på en til når vi snakker om fars firmabil med betalt bensin. En kompis av min venninnes eks forlangte bensinpenger likevel han ← Det er da ikke gjerrig... Firmabil med betalt bensin er ikke gratis, man må skatte av det. Og man kan som regel ikke kjøre ubegrenset heller, de vil reagere på jobben dersom man bruker firmakortet til å kjøre rundt på alle vennene sine. Kjører man mye privat med firmabil fyller de fleste litt for egne kroner også, for å unngå for høye regninger. Jeg synes faktisk det er venner som forventer å bli kjørt gratis som er knipne, de sparer jo uansett penger i forhold til kollektivt/drosje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå