AnonymBruker Skrevet 4. mars #1 Skrevet 4. mars Hei! Vi har lenge vært i tenkeboksen for en hund ( har tilogmed vært innom katt). Begge av oss elsker dyr! Vi er hjemme på heltid og er normalt aktive, med turer i skog og mark. Vi er ikke veldig mye sosiale, da vi har liten familie og generelt er litt tostøinger, men har to tre venner vi regelmessig omgås. Alle barna har flyttet ut, så det er bare oss. Vi har leilighet i en tomannsbolig, med fin hage. Boligfelt - ish. Kort vei til skogen. Har sett litt på Japansk Spisshund, da den virker som en hund som kan gå det fint hos oss. Vi er konsekvente og har hatt en liten hund i mange år for flere år siden, denne hunden klarte seg flott og vi fikk mange fine år med den før den ble gammel og døde. Denne fikk vi da den var voksen, så har ikke hatt valp. Derfor veldig lite erfaring sånn sett. (Egentlig ville jeg kalt oss nybegynnere, da den forrige hunden var så lydig og snill at det teller sånn sett ikke mye.) Noen som har erfaring? Jeg ser ikke mye avl /salg av disse, men vi kan fint vente på den rette, det må man jo uansett. Vi bor på Østlandet. ( Østfold) Vi er som sagt kun på vurdering, og det er ikke sikkert vi kommer til å kjøpe heller, vi tenker å bruke god tid på å sette oss inn i behov og gener osv. Men ønsker bare høre med mennesker som kan denne rasen. ( Trenger ikke forslag til andre raser) På forhånd takk! Anonymkode: 033ee...322
AnonymBruker Skrevet 5. mars #2 Skrevet 5. mars Jeg har passet og gått mye tur med en Shiba på rundt 10 år. Denne rasen trenger mye mental trening og kan bli litt sære Anonymkode: d653a...99a
Tabris Skrevet 5. mars #3 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har passet og gått mye tur med en Shiba på rundt 10 år. Denne rasen trenger mye mental trening og kan bli litt sære Anonymkode: d653a...99a Shiba er en helt annen rase enn japansk spisshund. TS - jeg har hatt en japansk spisshund og vært en del i miljøet. Fordelene med rasen er at de har en hendig størrelse, har moderat mosjonsbehov (men alle hunder bør få minst en time aktivisering per dag uansett), er ganske sunne med få fysiske arvelige lidelser og har som regel lite jaktinstinkt. Bakdelene er at de krever en del pelsstell og har lav terskel for å bjeffe. Får du i tillegg en hund med litt usikkerhet i seg, så kan du ende opp med en hund som bjeffer på joggere, passerende hunder, lyder på TVen, dørklokken osv osv. Selv om de sånn sett er lettlærte så er de ikke en gjeterhund. Dvs de har ikke samme eierfokus og kan være mer interessert i omgivelsene enn eier når det kommer til trening. Siden har moderat mosjonsbehov så betyr det også at de har moderat motor og utholdenhet for trening. Dvs at triksetrening og trene hjemme for gøy ikke er noe problem, men ønsker man en konkurransehund så bør man satse på en annen rase. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #4 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har passet og gått mye tur med en Shiba på rundt 10 år. Denne rasen trenger mye mental trening og kan bli litt sære Anonymkode: d653a...99a En shiba er en urhund. De er fort litt sære, de større variantene er enda særere. Japansk spisshund er en annen rase. Min opplevelse er at de gneldrer, på alt og alle Anonymkode: 7b04d...c14 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars #5 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En shiba er en urhund. De er fort litt sære, de større variantene er enda særere. Japansk spisshund er en annen rase. Min opplevelse er at de gneldrer, på alt og alle Anonymkode: 7b04d...c14 Ok da lærte jeg noe nytt i dag😀 Anonymkode: d653a...99a
AnonymBruker Skrevet 5. mars #6 Skrevet 5. mars Takk for svar! Føler at både aktivisering, pelsstell og sånt kan gå veldig fint. Har god tålmodighet begge to, forrige hund trengte også dette, samt fikk mye mental trening. Gneldring er vel noe alle kanskje ønsker unngå, så tusen takk for tips med å se etter usikkerhet. Kull - eiere vil vel også kunne se ganske tidlig hvem som er mest trygg, osv? For da kan vi jo høre med dem. Vi er nabo med hunder ( i samme hus, tomannsbolig) som er veldig flinke på sånt, de bjeffer når noen kommer, kanskje en gang og så stille. Tydeligvis er eierne også flinke å lære hundene dette, så skal spørre for tips der, men om dere har gode tips til hvor jeg bør finne bra tips til opptrening av slikt? Anonymkode: 033ee...322
Tabris Skrevet 5. mars #7 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Takk for svar! Føler at både aktivisering, pelsstell og sånt kan gå veldig fint. Har god tålmodighet begge to, forrige hund trengte også dette, samt fikk mye mental trening. Gneldring er vel noe alle kanskje ønsker unngå, så tusen takk for tips med å se etter usikkerhet. Kull - eiere vil vel også kunne se ganske tidlig hvem som er mest trygg, osv? For da kan vi jo høre med dem. Vi er nabo med hunder ( i samme hus, tomannsbolig) som er veldig flinke på sånt, de bjeffer når noen kommer, kanskje en gang og så stille. Tydeligvis er eierne også flinke å lære hundene dette, så skal spørre for tips der, men om dere har gode tips til hvor jeg bør finne bra tips til opptrening av slikt? Anonymkode: 033ee...322 Noen oppdrettere har fokus på det, men dessverre så er det også noen som avfeier overdreven bjeffing med "rasen er en varsler", så jeg tror ikke det blir sett på som et så stort problem enn det noen ganger er. Når det er sagt så finnes det selvsagt mange trygge individer av rasen som ikke bjeffer mer enn normalt. Ang. trening på dette så vil jeg anbefale deg å lese om motbetinging (også kalt sladretrening/kindereggøvelsen) Jeg har hatt god erfaring med å trene bort bjeffing i en del situasjoner (og utagering mot joggere, syklister, hunder osv) ved hjelp av denne fremgangsmåten. Du kan lese en del om dette blant annet her: https://siddishundeskole.no/assets/files/Kindereggøvelsen.pdf 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #8 Skrevet 5. mars Tabris skrev (2 minutter siden): Noen oppdrettere har fokus på det, men dessverre så er det også noen som avfeier overdreven bjeffing med "rasen er en varsler", så jeg tror ikke det blir sett på som et så stort problem enn det noen ganger er. Når det er sagt så finnes det selvsagt mange trygge individer av rasen som ikke bjeffer mer enn normalt. Ang. trening på dette så vil jeg anbefale deg å lese om motbetinging (også kalt sladretrening/kindereggøvelsen) Jeg har hatt god erfaring med å trene bort bjeffing i en del situasjoner (og utagering mot joggere, syklister, hunder osv) ved hjelp av denne fremgangsmåten. Du kan lese en del om dette blant annet her: https://siddishundeskole.no/assets/files/Kindereggøvelsen.pdf Tusen takk for link, skal lese om dette!! Anonymkode: 033ee...322
AnonymBruker Skrevet 5. mars #9 Skrevet 5. mars Jeg har en japansk spisshund som begynner å bli gammel nå. Det er min første hund, og angret ikke på valget. Han er med overalt, kan gå løs ute sammen med meg, snill og sosial mot andre folk og dyr. Bjeffer når det kommer noen, ellers er han ganske rolig og stille. Min erfaring er at det er en lett hunderase å ha. Eneste minuset jeg kommer på er mye røyting når den perioden kommer😅 Anonymkode: 6b2d0...525 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #10 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har en japansk spisshund som begynner å bli gammel nå. Det er min første hund, og angret ikke på valget. Han er med overalt, kan gå løs ute sammen med meg, snill og sosial mot andre folk og dyr. Bjeffer når det kommer noen, ellers er han ganske rolig og stille. Min erfaring er at det er en lett hunderase å ha. Eneste minuset jeg kommer på er mye røyting når den perioden kommer😅 Anonymkode: 6b2d0...525 Åh så fint å høre!! Er han enkel å trene? Har hørt flere si at denne rasen er flott til førstegangs hund, derfor så vi også litt på den. Det er jo viktig at vi passer som eiere til hunden, at man velger rett rase. Røyting skjønner jeg er mye, men det er naturlig så det skal vi klare fint. Hvor ofte børster du ham? Og bader? ☺️☺️ Anonymkode: 033ee...322
AnonymBruker Skrevet 5. mars #11 Skrevet 5. mars Litt på siden, men jeg så en gang en slik hund som lå til salg på Finn, med overskriften "Japansk vindusbjeffer" selges 😅 Jeg kjenner flere som har Japansk spisshund, noen av de bjeffer mye, mens 2 av de jeg kjenner bjeffer nesten aldri. Fine hunder da, lykke til med valget. Anonymkode: 90d0e...fd8 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #12 Skrevet 5. mars Hehe ja, vet at både de og andre små raser ofte er varslere. Mange kaller den gneldrebikkjer, men det er jo alltid en grunn for det. Og sånn jeg ser det, må det brukes tid på å endre det. Det er jo språket dems, så jeg forstår at de varsler. " Seee der da, der går det noen!!" 🤭 Og så det med usikkerhet da.. Det må jo også fokuseres på! Lar man hunden bare seile sin egen sjø, eller bare ber dem gå på plass så skjønner man jo at problemet /usikkerheten /osv fortsatt er der.. Selv om man tror man fikser det der og da.. 😅 Skal ikke berope meg mye kunnskap om dette, så det blir spennende! Tusen takk! Masse læring for oss også dette! Anonymkode: 033ee...322
AnonymBruker Skrevet 5. mars #13 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Åh så fint å høre!! Er han enkel å trene? Har hørt flere si at denne rasen er flott til førstegangs hund, derfor så vi også litt på den. Det er jo viktig at vi passer som eiere til hunden, at man velger rett rase. Røyting skjønner jeg er mye, men det er naturlig så det skal vi klare fint. Hvor ofte børster du ham? Og bader? ☺️☺️ Anonymkode: 033ee...322 Ja treningen gikk ganske lett igrunn. Har ikke gått noe kurs, men gikk greit å få til vanlig hverdagslydighet selv. ( og gikk rimelig fort å få husren). Børster en til 2 dager i uka, skulle sikkert gjort det oftere men 😅 Bading skjer sjeldent, kun om han er skikkelig møkkete. ( ikke noe glad I å bade ) men holder seg veldig ren faktisk. 😊 Anonymkode: 6b2d0...525 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #14 Skrevet 5. mars Tabris skrev (5 timer siden): Shiba er en helt annen rase enn japansk spisshund. TS - jeg har hatt en japansk spisshund og vært en del i miljøet. Fordelene med rasen er at de har en hendig størrelse, har moderat mosjonsbehov (men alle hunder bør få minst en time aktivisering per dag uansett), er ganske sunne med få fysiske arvelige lidelser og har som regel lite jaktinstinkt. Bakdelene er at de krever en del pelsstell og har lav terskel for å bjeffe. Får du i tillegg en hund med litt usikkerhet i seg, så kan du ende opp med en hund som bjeffer på joggere, passerende hunder, lyder på TVen, dørklokken osv osv. Selv om de sånn sett er lettlærte så er de ikke en gjeterhund. Dvs de har ikke samme eierfokus og kan være mer interessert i omgivelsene enn eier når det kommer til trening. Siden har moderat mosjonsbehov så betyr det også at de har moderat motor og utholdenhet for trening. Dvs at triksetrening og trene hjemme for gøy ikke er noe problem, men ønsker man en konkurransehund så bør man satse på en annen rase. Jeg har også erfaring med japansk spisshund og jeg er helt enig i det med bjeffing, men selv om de har mye pels synes ikke jeg er noe problem og det er veldig praktisk med en hvit hund som har selvrenskende pels slik de har. Jeg har også andre erfaringer det kommer til trening ute og fokus på meg som eier og i beskrivelsen av rasen står det jo at både lydighet og agility er aktiviteter hunden egner seg veldig godt til og at den ikke er kjent for å streife. Den største « ulempen» jeg vil trekke frem er at de er veldig opptatt av å holde flokken samlet så om man er ute og en av flokken forlater for eksempel for å gå inn på butikk etc. eller om noen stopper opp når vi er på tur kan hunden bli ganske stresset/oppgavet og vil prøve å få samlet flokken igjen. Men nå er det jo med hunder som det er med andre arter at selv om en rase har noen typiske kjennetegn finnes det hunder som avviker fra de kjennetegnene. Anonymkode: a5074...c99 2
Tabris Skrevet 5. mars #15 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har også andre erfaringer det kommer til trening ute og fokus på meg som eier og i beskrivelsen av rasen står det jo at både lydighet og agility er aktiviteter hunden egner seg veldig godt til og at den ikke er kjent for å streife. Anonymkode: a5074...c99 Jeg har konkurrert med min japaner. I lydighet, i rallylydighet (på elitenivå), i Nosework og i Smeller. Konkurrerte aktivt i mange år. Men det er en grunn til at du ser særdeles få japanere i konkurranser generelt sett. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #16 Skrevet 5. mars Hva er forskjellen på japansk spisshund og volpino italiano? Anonymkode: 3f695...cb5
AnonymBruker Skrevet 5. mars #17 Skrevet 5. mars Min Japanske Spisshund bjeffet/gneldret nærmest ALDRI Artig rase som jeg gjerne skaffer meg igjen når tiden er inne for en ny hund. Anonymkode: c6ccc...0d9
Gliffy Skrevet 5. mars #18 Skrevet 5. mars Tabris skrev (2 timer siden): Jeg har konkurrert med min japaner. I lydighet, i rallylydighet (på elitenivå), i Nosework og i Smeller. Konkurrerte aktivt i mange år. Men det er en grunn til at du ser særdeles få japanere i konkurranser generelt sett. Er noen av rasen i hundeklubben der jeg trener og de er jevnt over veldig flinke. Milde hunder som jeg ser for meg fint kan passe i de fleste familier og ganske førerorienterte. Skal sies at jeg ikke kjenner så mange av rasen da, men de eksemplarene jeg har møtt er i alle fall veldig flotte og greie hunder.
Gliffy Skrevet 5. mars #19 Skrevet 5. mars Som generelt råd vil jeg anbefale at dere sjekker helsen til rasen dere tenker å kjøpe, gjerne spør en veterinær. Raseklubbene er ofte ikke helt ærlige i sin kommunikasjon rundt helseproblemer i rasen så det lønner seg å sjekke flere steder. Jeg har ingen grunn til å tro at Japansk Spisshund har dårlig helse altså, det er bare et generelt råd å sjekke dette i tillegg til pelsstell og aktivitetsnivå og slike ting som folk oftest nevner når de skal velge rase. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå