Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?

Anbefalte innlegg

Gjest oreokaka
Skrevet

hei! registrerte meg nettopp for å kunne diskutere på denne tråden. jeg har ikke hatt det bra med megselv på lenge, og fant kanskje akkurat nå ut hvorfor. kom over en artikkel om vestibulitt og kjenner meg igjen i alt! og nå klarer jeg ikke slutte å gråte! og når jeg leser her at å presse seg til sex med disse smertene kan forverre hele situasjonen, så blir jeg veldig redd. det har jeg nemlig gjort en stund. jeg tror dette startet for litt over et år siden, smertene har blitt værre og værre, og nå kan jeg ikke ha sex med kjæresten min lengre. hva gjør jeg nå? hvordan kan jeg forsikre meg å prate med riktige folk, og med det mener jeg folk som kjenner til det her?? .... :(

Skjønner veldig godt hva du mener når du sier at du kjente deg igjen i alt, og at du er trist. Fikk selv bekreftet at jeg har vestibulitt nå på mandag, så er veldig nytt for meg også. Det første jeg ville gjort som deg er å bestille time til gynekologen. Spør om hun/han henne har hørt om det, og ta det litt derfra. Hvis gynekologen sier at du skal bruke canesten, så finner du en ny gynekolog. Canesten forverrer bare situasjonen. De fleste har hørt om det, men vet kanskje ikke så mye om det. Også får du xylocain som behandling som du skal bruke 1-2 ganger daglig. Bruk intimsåpe, ikke vanlig. Bruker også olje når jeg dusjer, ettersom at det kan gjøre det mindre tørt og "mykne" det opp i følge legen. Lykke til, du må bare sende ei melding om du vil snakke :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner veldig godt hva du mener når du sier at du kjente deg igjen i alt, og at du er trist. Fikk selv bekreftet at jeg har vestibulitt nå på mandag, så er veldig nytt for meg også. Det første jeg ville gjort som deg er å bestille time til gynekologen. Spør om hun/han henne har hørt om det, og ta det litt derfra. Hvis gynekologen sier at du skal bruke canesten, så finner du en ny gynekolog. Canesten forverrer bare situasjonen. De fleste har hørt om det, men vet kanskje ikke så mye om det. Også får du xylocain som behandling som du skal bruke 1-2 ganger daglig. Bruk intimsåpe, ikke vanlig. Bruker også olje når jeg dusjer, ettersom at det kan gjøre det mindre tørt og "mykne" det opp i følge legen. Lykke til, du må bare sende ei melding om du vil snakke :)

Må jeg ikke da gå til en privatgynekolog? Må man ikke først bestille en legetime for å bli henvist til en gynekolog?

Gjest oreokaka
Skrevet

Må jeg ikke da gå til en privatgynekolog? Må man ikke først bestille en legetime for å bli henvist til en gynekolog?

Man trenger ikke å bestille legetime for å bli henvist lengre, men man måtte det før for noen år siden. Bare ring til en gynekolog og bestill time :)

Skrevet

Man trenger ikke å bestille legetime for å bli henvist lengre, men man måtte det før for noen år siden. Bare ring til en gynekolog og bestill time :)

Tusen hjertlig takk for hjelpa, det skal jeg gjøre.

Gjest oreokaka
Skrevet

Tusen hjertlig takk for hjelpa, det skal jeg gjøre.

Bare hyggelig, og lykke til! :)

Skrevet

Vestibulitt, hvordan får man det, og hva er behandlingen annet enn canesten?

Gjest oreokaka
Skrevet

Vestibulitt, hvordan får man det, og hva er behandlingen annet enn canesten?

IKKE bruk canesten!!! Det kan forverre hele situasjonen om du har vestibulitt. Tror ikke de helt vet hva grunnen er til hvordan man får det, noen mener det er barbering nedentil + gstreng? Behandlingen er xylocain som du smører på 1-2 ganger daglig.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg leser så stemmer vaginisme mest ang meg. Det gjør vondt når typen skal trenge seg inn, å gjerne liten stund etter det men så blir det bra. Er sår 2-3 dager etter.

Skrevet

Og nå skal typen i militæret i Januar, så jeg vurderer og slutte på P-piller etter 5 års fast bruk.

Gjest oreokaka
Skrevet

Og nå skal typen i militæret i Januar, så jeg vurderer og slutte på P-piller etter 5 års fast bruk.

Min gynekolog sa at det å slutte på ppiller ikke ville gjøre så mye forskjell, men selvfølgelig for noen. Gå heller til en gynekolog og få xylocain 5% (også nå uten resept) da, men greit å få diagnosen om du har det. Kjedelige greier..

Skrevet

Min gynekolog sa at det å slutte på ppiller ikke ville gjøre så mye forskjell, men selvfølgelig for noen. Gå heller til en gynekolog og få xylocain 5% (også nå uten resept) da, men greit å få diagnosen om du har det. Kjedelige greier..

Jeg tenker mest på at p-pillene ødelegger sexlysten min, å flere har klagt på det samme når det gjelder mercilon. :)

Gjest oreokaka
Skrevet

Jeg tenker mest på at p-pillene ødelegger sexlysten min, å flere har klagt på det samme når det gjelder mercilon. :)

Åja, sånn ja. Men om du har vestibulitt, så skal du jo helst ikke ha så mye sex akkurat :)

Skrevet

Åja, sånn ja. Men om du har vestibulitt, så skal du jo helst ikke ha så mye sex akkurat :)

Jeg tviler på at det er det, men mer vaginalisme, siden jeg anspenner meg i starten av økten. Har ikke svie, kløe eller smerter til vanlig.

Skrevet

Hei, jeg er en dame på 43 år, og har nå innsett at jeg nok har vestibulitt....og at jeg har hatt det i mange år. Sliter ikke med smerter under samleie, men en sårhet som kommer ofte etter samleie og som kan vare i uker...... har tenkt at det kan være eksem. Har brukt mye canesten mot sopp og har hatt mange runder med antib pga uvi. Skal til gyn i neste uke.

Har mye smerter og er desperat. Er det skadelig å bruke sinksalve? hjelpe litt iallefall....

Anonym poster: c970fe276877b7a9168962cda34afab3

Skrevet

Jeg tviler på at det er det, men mer vaginalisme, siden jeg anspenner meg i starten av økten. Har ikke svie, kløe eller smerter til vanlig.

Vaginisme

Er det vaginisme du har, må du komme deg til fysioterapeut! Bor du rundt Oslo?

Skrevet

Vaginisme

Er det vaginisme du har, må du komme deg til fysioterapeut! Bor du rundt Oslo?

Nei, bor i Stavanger.

Skrevet

Nei, bor i Stavanger.

Okei. Dere har sikkert noen mensendieckfysioterapeuter i Stavanger?

Skrevet

Okei. Dere har sikkert noen mensendieckfysioterapeuter i Stavanger?

Aaaner ikke.. Får nesten forhøre meg :)

Skrevet

Aaaner ikke.. Får nesten forhøre meg :)

Gjør det :) Jeg går til en mensendieckfysioterapeut som er spesialisert på den diagnosen. Håper du finner ut av det :)

• 3 uker senere...
Skrevet

hei jeg bruker membrasin kapsler , men jeg klarer ikke svelge dem, jeg stikker hull i dem og ha innholdet på en skje . noen som tror d har noe og si med virkningen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...