Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Okay jeg har ikke tid til å lese gjennom alt dette her, men er såå glad for at det er en tråd her som omhandler dette temaet.

Jeg har slitt med problemet nå i snart to år, og var hos gynekolog på tirsdag for andre gang og fikk denne 5% salven og smører nå hver kveld. Er blitt henvist til rikshospitalet men ventetiden er jo dritt lang!

Synes det er helt forferdelig at det ikke er flere ordentlige behandlingstilbud for oss som sliter med dette her! Det har ødelagt meg helt å ha dette..

Jeg håper salven kan hjelpe meg litt, men det svir jo noe helt grusomt med en gang jeg tar den på!

Det med at bare overvektige får dette er jo bare tull! Jeg er 1.58 og veier 46 Kg!

Jeg føler jeg har gitt opp håpet om noen gang å bli frisk, men man må jo bare prøve det man kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_marie_*

Hei alle KG-jenter...

Har som mange andre i denne tråden vestibulitt og vaginisme og er til behandling hos Ekgren. Det tar lang tid og jeg smør salver som bare det. Føler jeg har litt fremgang hver dag, men det er vanskelig å ikke kunne ha sex med min samboer og det sliter lett på forholdet! :kjefte:

Jeg har en perfekt samboer som jeg har vært sammen med i 4 år og det meste vi kan gjøre nå er oralsex - noe som gir veldig lite variasjon!

Hva gjør dere egentlig for å tilfredstille parteren når man ikke kan ha sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det var en som snakket om å gå til kiropraktor, og jeg lurte på om den personen kunne anbefalt noen?

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_camilla_*
Hei!

Det er ikke BARE overvektige som får vestibulitt, der har du misforstått eller så har ekgren sagt feil. Jeg har vært stamkunde hos ham i snart tre år, og jeg er TYNN! jeg er for øvrig frisk nå, så regner ikke med jeg trenger josef lengre (krysser fingre). Men han er en fantastisk flink gynekolog som vet hva han prater om! Tror du du har vestibulitt bør du LØPE til ham. Han er den i norge som kan mest om dette!!!!!!!!

har du blitt bra? hva gjorde du? er d sånn at vestibulitt alltid går over en gang? en gang må d da bli bra,kan ikke ha d her for resten av livet?

jeg er redd for å ikke bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hannah*

Hei, skrev her for veldig lenge siden... og har etter det prøvd så utrolig mye rart.

Var hos Ekgren, helt fantastisk... han vet helt klart hva han snakker om... Gikk på hans opplegg og begynte å bli bedre... så ble jeg slurvette og datt helt ut av det og ble værre igjen. så kom jeg inn på rikshospitalet på kvinneklinikken der etter 3 år på vent.... utrolig at man må vente så lenge... der fikk jeg igjen ett nytt opplegg som jeg gikk på men ble ikke noe bedre av det. har nå vært i kontakt med ekgren igjen og fått på ny salven atropin i håp om at det skal hjelpe meg igjen... Han ville i tillegg at jeg skulle komme til nye time sammen med mine foreldre... Jeg er 20 år og kan på en måte ikke forstå hvorfor jeg skal ha de med... Regner med at han kanskje skal få de til å forstå hva jeg går igjennom. Noen som har vært på time med foreldre hos Ekgren?

Ellers fikk jeg også beskjed sist jeg var der at om jeg ikke ville bli bedre kunne det hende jeg seinere ikke ville kunne få barn siden kroppen ville danne et abortsystem? noen andre som har fått den beskjeden... Synes dette var helt forferdelig siden jeg elsker barn og har alltid drømt om mine egne... Og som 20 åring og få beskjed om at man kanskje ikke kan få barn sinere er ikke noe gøy... Hele livet mitt ble snudd på hue fra den dagen av...

Har dermed de siste ukene siden jeg var hos han fått mer og mer lyst til å ha barn... om det er slik at jeg om noen år kanskje ikke kan få barn har jeg nå vurdert å få et nå... også med den beskjeden jeg fikk føler jeg meg også veldig klar til å ha barn... men i bakgrunnen så ligger retselen på hvordan det å skulle føde et barn med vestibulitt vil være... og om man klarer å gjennomføre en normal fødsel... om man faktisk blir frisk av å føde et barn...

Skal spørre ekgren om alle disse tingene neste gang jeg er hos han, men er det noen som vet?

Kos og klem Hannah.

P.S. Er så glad denne gruppen eksisterer... det å høre om andre sine erfaringer og kunne spørre andre om dems erfaringer og viten er så bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøbbel i Tunellen

Hei!

(ser nå at flere har nevnt Josef Ekgren som sin "guru"- så det er mulig du ikke trenger å lese dette innlegget - som er en liten "reklame" for ham, men jeg poster det likevel,selv om det er gammelt nytt)

Har en lang og kjip historie med (i følge legene) "mystiske underlivsplager". Fikk time hos Vulvaklinikken på Rikshospitalet, eller rettere sagt; brev om at jeg kommer til å få time en gang i løpet av de neste to åra (!) - er jo helt uholdbart.

SÅ DERFOR

kikket jeg litt på nettet og bestillte meg en time på MAJORSTUAKLINIKKEN hos en litt merkelig men veldig dyktig lege som er den eneste som virkelig bryr seg om sånt i Norge - han forsker faktisk på vestibulitt og vaginisme - og kunne gi meg diagnosen etter et minutt...han heter JOSEF EKGREN og jeg er i behandling hos ham nå - har hatt en time (som egentlig varte i to) og fått en rekke ting jeg skal jobbe med, piller og kremer, livsstilsforandring etc...og altså; noen som forstår hva jeg sliter med, tar det på alvor og gir HÅP om at det går faktisk an å bli frisk. For det sier han at det gjør.

Tror du eller vet du at du har en eller begge av disse sykdommene bør du kontakte han. En time koster 1500 kr, men det er det verdt - bare for å bli tatt på alvor og få en diagnose om så. Det verste er nesten det å ikke vite hva som feiler en, ikke sant?? Dritlei av leger og gynekologer som sender en hjem med beskjed om at det "bare" er sopp, når man vet utmerket godt at dette er noe annet! Ikke gi dere, ikke hør på dem og IKKE TA FLERE CANESTENKURER (tror det var det som forårsaket mine plager)!

Vet jo enda ikke om denne behandlingen hjelper (har holdt på i én av tre måneder så langt, før jeg skal til ny time, så det er for tidlig å si enda) - men tror det er det beste tilbudet man får i Norge i dag. Tenkte jeg måtte spre det optimistiske budskap, nå - selv om det kanskje viser seg å være falsk alarm (men tror ikke det), for alt er bedre enn å ikke kunne gjøre noe.

Lykke til alle tapre jenter! Vet hvor utrolig kjipt dette er - men altså; det er lys i tunellen!

P.S - når det gjelder overvekt tror jeg Ekgren mente at hvis man går ned i vekt vil mer av betennelsen forsvinne - for den sitter ofte også i fettcellene, ergo; gå litt ned i vekt og kvitt deg med mer betennelse. Men om det har noe med at overvektige får det og tynne ikke, tror jeg absolutt ikke; er helt "normal" selv (170 og 60 kg) - men fikk beskjed likevel om å gå ned et par kilo, for å hjelpe kroppen til å bli betennelsesfri.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Anne_*

Til Marie

som lurte på hvordan en kunne variere sex-livet med mer enn oral-sex så kan jeg anbefale hand-jobb på morgenen, det setter de fleste menn pris på.

Jeg har selv ikke hatt smerter i klitoris mens jeg hadde vestibulitt, og kunne derfor få orgasmer på samme måte som før jeg fikk vestibulitt. Vet ikke om alle har det sånn, men det er jo faktisk viktig at vi jentene også kan få tilfredsstillelse selv om vi får smerter av penis inn i vagina, som desverre ser ut til å være eneste aksepterte hetero-sex. Jeg foretrekker i alle fall sex uten penetrering med orgasme, heller enn sex med penetrering uten orgasme. Det gjør kanskje egentlig mange menn også, men en slik tankemåte ser ut til å være rimelig fjernt i samfunnet.

Jeg tror det ville vært utrolig mye lettere å leve med og bli frisk av denne sykdommen dersom vestibulitt ble mer kjent. Da jeg fikk vestibulitt skjønte hverken jeg eller samboeren min noe som helst, og jeg måtte finne ut alt selv gjennom Ekgren og internett. Jeg har vært i et forhold med samme fantastiske mann hele tiden fra før jeg fikk vestibulitt, gjennom et par kjipe år, og fortsatt nå som jeg er frisk. SÅ det går absolutt an å bli frisk, og lær å kjenne kroppen deres, jenter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_camilla_*
Til Marie

som lurte på hvordan en kunne variere sex-livet med mer enn oral-sex så kan jeg anbefale hand-jobb på morgenen, det setter de fleste menn pris på.

Jeg har selv ikke hatt smerter i klitoris mens jeg hadde vestibulitt, og kunne derfor få orgasmer på samme måte som før jeg fikk vestibulitt. Vet ikke om alle har det sånn, men det er jo faktisk viktig at vi jentene også kan få tilfredsstillelse selv om vi får smerter av penis inn i vagina, som desverre ser ut til å være eneste aksepterte hetero-sex. Jeg foretrekker i alle fall sex uten penetrering med orgasme, heller enn sex med penetrering uten orgasme. Det gjør kanskje egentlig mange menn også, men en slik tankemåte ser ut til å være rimelig fjernt i samfunnet.

Jeg tror det ville vært utrolig mye lettere å leve med og bli frisk av denne sykdommen dersom vestibulitt ble mer kjent. Da jeg fikk vestibulitt skjønte hverken jeg eller samboeren min noe som helst, og jeg måtte finne ut alt selv gjennom Ekgren og internett. Jeg har vært i et forhold med samme fantastiske mann hele tiden fra før jeg fikk vestibulitt, gjennom et par kjipe år, og fortsatt nå som jeg er frisk. SÅ det går absolutt an å bli frisk, og lær å kjenne kroppen deres, jenter !

takk for innlegget ditt. hvordan ble du bra? og er det helt sikkert at en eller annen gang så vil vestibulliten forsvinne? kan jo ikke ha den hele livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Karoline_*
Hva gjør dere egentlig for å tilfredstille parteren når man ikke kan ha sex?

Jeg har også hatt vestibulitt i lang tid og har en samboer. Det er ikke alltid like lett når det kommer til sex, men man må ikke gi opp!

Det jeg har opplevd som det viktigste for vårt sex-liv er at jeg må være mye flinkere til å ta initiativ. Samboeren min vet ikke alltid når det gjør vondt eller ikke vondt for min del og jeg må sørge for å ta initiativet slik at vi ikke begge er "passive".

Det er masse man kan gjøre og jeg synes det viktigste er variasjon! Prøv forskjellige ting. Jeg har kjøpt inn en del sexleketøy som vi prøver og det har gjort mye for vårt sexliv. Jeg kjøpte en Fleshlight til samboeren min og den ronker jeg han med. Har også kjøpt noen forskjellige vibratorer til meg selv som han bruker på meg. Sexleketøy er veldig bra! Vi var begge veldig negative til sånt før jeg fikk vestibulitt, men nå er det faktisk veldig godt for oss å bruke det. Jeg tror det hjelper meg til å komme over vestibulitten.

Utover det så er prøver jeg å variere oralsexen vi har. Jeg prøver å overraske han og suger han i mange forskjellige posisjoner. Kanskje i sofaen mens han ser på TV? Eller før han våkner om morgenen? Jeg prøver også å masere og suge ballene hans når det passer seg. En hand-jobb kombinert ned å bruke tunga på ballene er himmelen for min samboer.

Til Marie

som lurte på hvordan en kunne variere sex-livet med mer enn oral-sex så kan jeg anbefale hand-jobb på morgenen, det setter de fleste menn pris på.

Jeg har selv ikke hatt smerter i klitoris mens jeg hadde vestibulitt, og kunne derfor få orgasmer på samme måte som før jeg fikk vestibulitt. Vet ikke om alle har det sånn, men det er jo faktisk viktig at vi jentene også kan få tilfredsstillelse selv om vi får smerter av penis inn i vagina, som desverre ser ut til å være eneste aksepterte hetero-sex.

Helt enig!

Det er veldig viktig at vi jenter også har det godt og får tilfredstillelse. Heldigvis er min samboer veldig flink til å bruke tunga på meg og jeg prøver å oppfordre han så ofte jeg kan. Begynn med en hand-jobb på han og la han deretter bruke resten av tiden på deg, inntil du avslutter han. At vi jenter også har det godt er veldig viktig for å kunne bli friske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smaragd
så rart. da jeg var hos ekgren sa han at det er fordi jeg er 10 kg overvektig var grunnen til at jeg fikk vestibulitt og han garanterte meg 100 prosent sikkert at jeg blir kvitt det av å gå ned i vekt. fikk slanketabletter av han(som jeg da ikke tar) jeg er normalvektig på bmi,men jeg skulle ned de kiloene allikavell,har noe å gå på så.. men rart han sa det før han sjekka meg...og til meg sa han at det var overvektige jenter som fikk det...jeg skjønner ingenting!!

jeg er redd..alle sier forskjellige ting hele tiden. men er det 100 prosent sikkert at man blir bra? og hvor lenge kan man ha det?

Kanskje han sier dette for å få fokuset over på noe annet en at sex er vondt?

Håper det, ellers virker han lite troverdig. :sjenert:

Min venninne har hatt vestibulitt siden hun ble seksuellt aktiv, og har slitt MYE!

Hun har nå født to barn, og er så og si kvitt alle vondter!

Hun bruker ikke hormonprevansjon, da dette lager tørrere slimhinner, og hun vasker seg nedentil med babyolje. INGEN såpe! Da får hun soppangrep med en gang, som igjen gjør det tørt.

(Jeg har ikke spurt henne om når det ble bra. om det var etter første eller andre barn, eller etter hun begynte å vaske seg med olje.)

Eneste hun nå sliter med er at det er vanskelig å overvinne 10 år med vond sex... Hun sliter veldig med å klare å ha sex, selv om hun vil. som om hun har en sperre der enda, sier hun :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotte2

Hei. Har slitt mye med halsbetennelse, noe som har ført til at jeg har gått mye på antibiotika. Jeg fikk sopp under kurene, men fikk behandlet det. Etter litt tid merket jeg at det gjorde vondt å ha samleie, klarte nesten ikke å gå på do etter sexen, gruet meg faktisk for å gå på do etterpå, for jeg visste hva som ventet meg. Gikk til gynekolog, å han trodde jeg hadde tørre slimhinner etter soppen, så jeg fikk resept på en tablett som funket. Fikk sopp igjen pga antibiotika, å prøvde å ta den samme tabletten gynekologen hadde anbefalt, men da gikk det ikke like bra. Fikk resept på 3 ganer på denne tabletten, fordi legen visste det var noe jeg sleit med. Nå er plagene kommet igjen, hatt vondt lenge nå. Skal bestille lege time i morgen. Høres dette ut som vestibulitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
takk for innlegget ditt. hvordan ble du bra? og er det helt sikkert at en eller annen gang så vil vestibulliten forsvinne? kan jo ikke ha den hele livet...

Jeg ble bra av å følge Ekgrens råd som flere har sitert andre steder på denne tråden. Ikke stresse, ta tak i stress-faktorer og evt problemer du har i forhold til mat, kontroll, kroppen din osv, bli kjent med underlivet ditt (smør deg med uparfyrmert krem hver dag), gjør knipeøvelser med glidekrem og en veldig liten dilator i vagina. I tillegg bruk bomullstruser som ikke er trange, og generelt ikke trange bukser. Jeg fikk vondt av å sykle, til og med !

Jeg har i tillegg gått til psykomotorisk fysioterapeut som har hjulpet meg med spenninger flere steder i kroppen, også underliv. De 2 timene hos sexolog var også bra for meg, det er noe med å sette ord på smerter og snakke med noen som har taushetsplikt og vet hva det dreier seg om. En sexolog kan også hjelpe med mer informasjon om behandling.

Til informasjon er jeg slett ikke overvektig og har aldri vært, så det har ikke vært noe problem for meg. Tørre slimhinner har absolutt vært et problem, og jeg har som flere først blitt bedre av sopp med Diflucan, for senere å oppleve at de ikke funket. Det viktigste er etter min erfaring å absolutt ikke ha sex hvis slimhinnene er så tørre at det gjør vondt ! Tenk på at mens-syklus kan spille en rolle, slimhinnene mine er tørrest rett før mensen, og best rundt eggløsning midt i perioden.

Det er såpass mange som har skrevet inn her som har blitt friske, så det er håp for alle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest666

Jeg ser at mange har hatt eller skal ha time hod Ekgren. I og med at det er så stor venteliste vil jeg gjerne anbefale Mensendieck-fysioterapi i Oslo. De er kjent med vestibulitt og kan hjelpe kvinner med å slappe av. Mitt problem er nettopp det. Jeg klarer ikke å slappe av. Defor har jeg fått noen øvelser som skal få meg til å kjenne hvordan det er å slappe av. Noen av dem er knipeøvelser. Disse er i tillegg billigere enn Ekgren. Har man hendvisning fra lege så betaler man rundt 300 - 400 kr, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest007

Jeg deler opplevelsen av at leger generelt ikke vet noe som helst. Bl.a. bruk av Vagifem eller at Vestibulitt er en lidelse i øret.

Jeg har vært ved Josef ekgren, og sett at xylocain er et bra middel. Samtidig vet jeg at jeg har brukt dette middelet selv, og fått infeksjoner av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en her inne

Noen som har vurdert/prøvd http://www.vaginismus.com/ og har erfaringer med det? Har selv anskaffet "settet" til sambo men det er for tidlig å si noe om effekten enda.

men om andre har prøvd det vil de kanjse komme frem med erfaringer? Har selv tro på at det fungerer mye bedre enn det som norske leger(etc) kan tilby, og ikke minst billigere.

700 er jo ingenting om det faktisk funker bra.

Settet har blant annet med seg bøker og en DVD som forklarer ting og tang veldig veldig bra.

dobbel PS: er innlogget som gjest da jeg foretrekker anonymiteten nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

Hei!

Har nettopp vært hos gynekolog for utredning, og må si jeg ble veldig positivt overrasket! Etter hva jeg hadde lest her om leger og gynekologer som ikke vet hva vestibulitt er, ble jeg veldig lettet da både legen og gynekologen tok meg på alvor! Holder på med sånn kortisonkrem, så får vi se om jeg blir noe bedre av det. Har også prøvd xylocain salve med positivt resultat, klarte til og med å nesten ha et samleie uten smerter (nesten, fordi det bare varte et par minutter og vi ikke fullførte), og har prøvd flere ganger med en (meget tynn) dildo! Alt som ikke gjør vondt føles nesten som et mirakel for meg...

Til dere som bor i Bergen; Gynekologen jeg var hos heter Kristina Johannessen. Jeg vet foreløpig ikke hvor flink hun er, men det virket som om hun hadde peiling og hun tok veldig godt imot meg, så jeg ikke følte meg som en freak...

Til deg som hadde kjøpt sånn vaginisme-kit; hold oss oppdatert på hvordan det fungerer! ;)

Lykke til alle sammen, håper vi blir friske, hele gjengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest007

Jeg har skrevet i denne tråden tidligere, blant annet hvor jeg sier jeg ble bra etter en kur mot gule stafylokokker. Jeg ble virkelig bra av kuren mot gule stafylokokker. Det tok bort den ekstreme svien og kløen jeg hadde, og jeg kunne ha samleie som normalt. Årsaken til at jeg fikk Diclocil mot gule stafylokokker var at jeg mente selv at diagnosen vestiblitt var feil. Jeg mente da, som jeg gjør nå, at det kan være mikrober som forårsaker smerte for kvinner, men det er ikke anerkjent hos leger eler spesialister at dette er årsaken. På det tidspunktet hadde jeg prøvd alle mulige antibiotika mot urinveisinfeksjon, siden det også var en plage jeg hadde, og kuren med Diclocil gjorde at jeg ble kvitt alle smertene i lang tid. Det ble ikke påvist gule stafylokokker, men legen gjorde heller ingenting for å forsøke å påvise noe. Jeg spurte i desperasjon, og fikk hjelp. Grunnen til at jeg mistenkte gule stafylokokker var at jeg hadde en brystbetennelse med påviste gule stafylokokker like før jeg fikk plagene i underlivet. Og på det tidspunkt smørte jeg meg ofte med kremer i underliv, rett etter å ha berørt brystene for amming.

Da jeg oppsøkte Ekgren i fjor vår var jeg svært lettet og gikk med en god følelse. Jeg tok ut resepten på Atarax, samt resepten på Atropinkrem. Smørte daglig og forsøkte knipeøvelser samtidig, men ble ikke bedre. Så jeg tenkte at siden dette oppsto etter keisersnitt og brystbetennelse, at dette kunne skyldes gule stafylokokker. Og medisin mot dette hjalp. I en viss periode. Jeg har vært nødt til å bruke kuren en gang til i sommer på grunn av samme problem, men er igjen frisk etter kuren. HVa det skyldes skjønner jeg ikke selv, og gynekologen jeg var hos på Ahus bare fnyste av meg da jeg sa jeg gikk på Diclocil, og sa at den kunne jeg bare slutte med umiddelbart. Har hatt noen svært vonde uker i sommer, med mye smerte i skjeden, samt magesmerter. Ingen leger jeg har vært hos kan forklare meg hva jeg feiler. Men jeg fikk en lege til å skrive ut Diclocil, og jeg er nå klø-og smertefri i skjeden igjen. Deilig. Det jeg tenker omkring dette er at mange leger er uvitende om tilstander i kvinnens skjede. Virker som det er liten interesse omkring det også. Men jeg har forsøkt flere typer medisiner(Flagyl), for jeg har aldri gitt opp håpet om at det faktisk er mikroorganismer som forårsaker denne tilstanden. Jeg er også hyppig plaget av cevicitt/uretritt, og har fått påvist dette ved Olafiaklinikken, men uten at det er seksuelt overførbart. Det er uspesifikk infeksjon, altså noe de ikke vet hva er. Har fått Azitromax 500 mg i tre dager, og blitt frisk av dette. Får en enorm svie i urinrør og spreng i magen av dette. Alle leger jeg har hatt kontakt med, og det er mange etterhvert, skjønner ikke hva uspesifisert uretritt er. Og det er en evig kamp for å få medisinen som hjelper. Har hatt uspesifikk uretritt ca ganger det siste året, samme partner, aldri noe tull -og ingen leger skjønner noe som helst. Men Azitromax hjelper.

Jeg opplevde Ekgren som veldig sympatisk og alrigtht, men samtidig følte jeg at han satte diagnosen vestibulitt på meg uten videre. Mitt problem da jeg oppsøkte ham var svie og kløe etter samleie, men dette forsvant altså etter Diclocil kur. Jeg slet også med plager som virket som kom fra urinveiene, men som jeg etter å ha kartlagt mens-syklus er plager som oppstår i forbindelse med menstruasjon. Har nå vært hos en annen gynekolog som mener jeg har adenomyose (livmorslimhinne som vokser inni livmoren). Har fått innsatt hormonspiral, og merket umiddelbart at han satte den inn der jeg har vondt. Så det jeg har opplevd som plager fra urinveiene har i realiteten vært plager fra livmoren. Håper at spiralen kan hjelpe meg nå, hvis ikke har jeg blitt lovet hjelp fra min nye gynekolog om videre utredning.

Mitt poeng er: Ikke sett dere til rette med en diagnose. Søk hjelp for videre utredning, og en second opinion. Jeg var senest for en uke siden på gyn.poliklinikk hvor jeg fikk vite at alt så normalt ut og at jeg kun hadde en soppinfeksjon (ikke så rart, for jeg hadde akkurat tatt antibiotika). Hun behandlet meg respektløst, og jeg følte meg så utrolig dum da jeg gikk derfra. Tårene sprengte på, og jeg hulket i fortvilelse dagen etterpå da smertene var som verst.

Er glad jeg har funnet frem til en gynekolog som tar meg på alvor, samt at jeg har funnet ut at jeg faktisk har regelmessige uretritter/cervisitter (infeksjoner). Hva dette kommer av er en gåte fremdeles, men siden antibiotika alltid hjelper så finnes det håp. Problemet er bare å få med en lege på laget. Det gjenstår vel ennå for min del, men Olafia er en god hjelp (gratis), og i tillegg har jeg funnet ut at private aktører yter bedre hjelp enn offentlige. Så har du mange plager, kontakt en privat aktør fremfor det offentlige. Det koster ekstra, men det er det verdt. Underlivsplager er så utrolig invalidiserende at jeg har ikke ord.

Til summering vil jeg si at det er helt forferdelig å ha underlivssmerter, uansett hva det måtte komme av. Og det verste er at de fleste leger og spesialister ikke behandler deg med den respekten du fortjener. Føler du at stress og mas er årsaken til dine problemer så er det sikkert klart at det finnes tilfeller av dette også. Men jeg har vært helt klar på at mine problemer ikke er psykosomatiske. Alt rundt plagene forteller meg at de ikke er det, blant annet at de oppsto like etter keisersnitt, samt at jeg ikke har hatt det særlig vanskelig psykisk i det siste. I tillegg var det flere ting jeg merket meg -blant annet en følelse av å bli "bitt" i underlivet. Denne følelsen ble borte ved hjelp av antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lily_*

interssant om gule stafylokokker. Jeg har slitt masse meed uvi-plager, og funnet ut at Uvacin hjelper.Med en gang jeg kjenner svie tar jeg et par tabletter. Uvacin er et naturprodukt, og det føles derfor ikke ekkelt å ta mange tabletter. Men man skal ikke bruke dem mer enn en mnd av gangen. jeg lette meg frem til disse pillene på nettete etter uuuutaaaalliiiige feilforsøk. var hos akupunktur, homeopat og en lege på volvat som insisterte på at jeg skulle gå på antibiotika i tre uker - til tross for at de ikke fant bakterier i urinen. En annen lege jeg var hos bare ristet på hodet og sa "huff, så leit å bli hemmet av dette i så ung alder. det er ikke så mye vi kan gjøre med dette".

Det er tydelg at det er ekstremt lite kunnskap om kvinner og underlivsproblemer i norge. Og man ser jo hvordan det blir prioritert - tre års venteliste på riksen!!! Sykt! Det er nesten så vi alle skulle stormet helseministerens kontor og krevd at disse problemene blir tatt på alvor. Sukk.

I dag traff jeg en lege som visste hva vestibulitt var! Gøy! Men samtidig litt kjipt, for hun skulle hele tiden motargumentere meg når jeg forklarte feks at antibiotika ikke er bra for meg. Da tenkte jeg; jeg har f.. meg hatt dette i 7 år. Jeg tror jeg vet LITT mer om dette enn din ene time med dette på legestudiene. Dobbelsukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

(ser nå at flere har nevnt Josef Ekgren som sin "guru"- så det er mulig du ikke trenger å lese dette innlegget - som er en liten "reklame" for ham, men jeg poster det likevel,selv om det er gammelt nytt)

Har en lang og kjip historie med (i følge legene) "mystiske underlivsplager". Fikk time hos Vulvaklinikken på Rikshospitalet, eller rettere sagt; brev om at jeg kommer til å få time en gang i løpet av de neste to åra (!) - er jo helt uholdbart.

SÅ DERFOR

kikket jeg litt på nettet og bestillte meg en time på MAJORSTUAKLINIKKEN hos en litt merkelig men veldig dyktig lege som er den eneste som virkelig bryr seg om sånt i Norge - han forsker faktisk på vestibulitt og vaginisme - og kunne gi meg diagnosen etter et minutt...han heter JOSEF EKGREN og jeg er i behandling hos ham nå - har hatt en time (som egentlig varte i to) og fått en rekke ting jeg skal jobbe med, piller og kremer, livsstilsforandring etc...og altså; noen som forstår hva jeg sliter med, tar det på alvor og gir HÅP om at det går faktisk an å bli frisk. For det sier han at det gjør.

Tror du eller vet du at du har en eller begge av disse sykdommene bør du kontakte han. En time koster 1500 kr, men det er det verdt - bare for å bli tatt på alvor og få en diagnose om så. Det verste er nesten det å ikke vite hva som feiler en, ikke sant?? Dritlei av leger og gynekologer som sender en hjem med beskjed om at det "bare" er sopp, når man vet utmerket godt at dette er noe annet! Ikke gi dere, ikke hør på dem og IKKE TA FLERE CANESTENKURER (tror det var det som forårsaket mine plager)!

Vet jo enda ikke om denne behandlingen hjelper (har holdt på i én av tre måneder så langt, før jeg skal til ny time, så det er for tidlig å si enda) - men tror det er det beste tilbudet man får i Norge i dag. Tenkte jeg måtte spre det optimistiske budskap, nå - selv om det kanskje viser seg å være falsk alarm (men tror ikke det), for alt er bedre enn å ikke kunne gjøre noe.

Lykke til alle tapre jenter! Vet hvor utrolig kjipt dette er - men altså; det er lys i tunellen!

P.S - når det gjelder overvekt tror jeg Ekgren mente at hvis man går ned i vekt vil mer av betennelsen forsvinne - for den sitter ofte også i fettcellene, ergo; gå litt ned i vekt og kvitt deg med mer betennelse. Men om det har noe med at overvektige får det og tynne ikke, tror jeg absolutt ikke; er helt "normal" selv (170 og 60 kg) - men fikk beskjed likevel om å gå ned et par kilo, for å hjelpe kroppen til å bli betennelsesfri.

:-)

Hei, har du blitt noe bedre av behandlingen hos Ekgren???

Jeg lurer også på noe for dere andre som er her inne. Er det noen som har slitt med vestibulitt tidligere- fått barn- og som fortsatt sliten med det etter fødsel? Mitt inntrykk er at de fleste blir bedre etter de har født barn.

Jeg holder på med en selv- kur på xylocain 5%, som jeg har brukt i en mnd, men føler ikke det hjelper så mye.

Kanskje jeg burde også bestille en time hos Ekgren.

Hilsen en som vil bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvitesky

Noen med blærekatarrplager og vestibulitt? Samt tips om kosttilskudd.

Noen der ute som sliter med uvi-plager (blærekatarr) samtidig som de har vestibulitt? Jeg får blærekatarr kun av å gjøre forsiktig knipeøvelser med en dildo. Har sluttet med dette nå. Kraftig blærekatarr med feber og en totalt utslitt kropp i 2 uker. De klarer ikke påvise bakterier i urinen på legekontoret. Fikk vestibulitt pga gjentatte urinveisinfeksjoner med påfølgende hestkurer med antibiotika for 11 år siden.

For øvrig kan jeg opplyse om at legemiddelet glucosamin sammen med kosttilskuddet Kondrin (chondroitinsulfat) faktisk virker positivt på vestibulitt og svie/smerte i ytre kjønnslepper. Etter 3 uker med disse preparatene kunne jeg sykle for 1. gang på 10 år, uten særlige smerter. Jeg tok i utgangspunktet disse pillene pga. at de skulle bedre knesmerter, og de hadde heldige "bivirkninger". Disse kostilskuddene finnes også foreslått på www. vulvodynia.com faktisk for lindring. De fås kjøpt på apotek og helsekost uten resept i sverige, eller over nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...