Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?

Anbefalte innlegg

Gjest blomst *
Skrevet

Takktakk. Det hjelper faktisk utrolig mye å vite at man ikke er alene. (sevom det er utrolig trist at så mange sliter med det!) Jeg føler jeg er på bedringens vei allerede, bare fordi jeg har lest så mange råd, og bare fått opp motet et par hakk! Jeg tror det er utrolig viktig i denne sammenhengen. =) Utrolig godt å lese fra noen som virkelig veit hvordan det er. Det er så vanskelig for andre å forstå.. Stå på alle sammen!=) Alt blir lettere sammen=D Jeg synes vi skal få bort tabustempelet på denne sykdommen..det hadde gjort det endel lettere..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest-anna
Skrevet

Hei. Har slitt med enorme smerter i kjønnsleppene i ca to mnd nå, trykksmerter, rød hud og varmefølelse, samt at det er veldig vondt å føre inn tampong (er ikke i et forhold så har ikke hatt sex). Har nylig hatt urinveisinfeksjon og nå har jeg det igjen, denne gangen går det ikke over, selv om jeg har tatt medisiner (Selexid) i 5 dager. Har ringt legen igjen i dag, hun skulle ringe meg tilbake men har ennå ikke gjort det...Lurer på om jeg kan ha vestibulitt? Håper virkelig ikke det, vil at dette skal gå over. Det er svært ubehagelig å sitte, jeg må legge meg nedpå ofte, og det er noe jeg ikke er vant til eller liker...

Nå skal jeg snart ha eksamen også, men jeg får jo ikke konsentrert meg om lesing. Gruer meg til evt. smerter på eksamensdagen...

Høres det ut som om jeg har vestibulitt?

Skrevet
Hei alle sammen her inne!!!

Jeg har nå ligget i sengen min og bare grått i 2 dager. Ingenting hjelper, og jeg føler at jeg aldri kommer til å bli kvitt vestibulitt. (har heldigvis ikke vaginisme..) Men så oppdaget jeg dette forumet, og begynte å gråte enda litt til, for her er jo alle sammen!! Jeg er ikke helt alene i hele verden med dette. Jeg har ikke kommet i prat med noen i hele verden som har det. Og gynekologen min fortalte meg at vestibulitt var svært sjeldent. Men det ser ikke akkurat sånn ut! Åh! Tenk at jeg kan holde håpet mitt oppe litt sammen med dere! Tenk at jeg kan bli frisk! Kjenner meg igjen i så mye av det dere skriver. Føler jeg ikke blir forstått av noen. Hvor mye det påvirker en, ikke bare med tanke på samleie.. Men nå skal jeg løfte hodet litt, og lese meg igjennom deres kloke erfaringer og råd!

Hei!!

jeg har vaginisme og ikke vestibulitt, men vil uansett ønske deg velkommen!! du er ikke alene!! ..jeg trodde det samme helt til jeg fant denne siden! det er noe som løsner når man oppdager at man ikke er alene.. det hjelper å dele tanker og følelser med andre i samme situasjon :klemmer:

Skrevet
Hei. Har slitt med enorme smerter i kjønnsleppene i ca to mnd nå, trykksmerter, rød hud og varmefølelse, samt at det er veldig vondt å føre inn tampong (er ikke i et forhold så har ikke hatt sex). Har nylig hatt urinveisinfeksjon og nå har jeg det igjen, denne gangen går det ikke over, selv om jeg har tatt medisiner (Selexid) i 5 dager. Har ringt legen igjen i dag, hun skulle ringe meg tilbake men har ennå ikke gjort det...Lurer på om jeg kan ha vestibulitt? Håper virkelig ikke det, vil at dette skal gå over. Det er svært ubehagelig å sitte, jeg må legge meg nedpå ofte, og det er noe jeg ikke er vant til eller liker...

Nå skal jeg snart ha eksamen også, men jeg får jo ikke konsentrert meg om lesing. Gruer meg til evt. smerter på eksamensdagen...

Høres det ut som om jeg har vestibulitt?

Det høres ut som om det er vestibulitt, men du bør sjekke det hos en gynekolog. (det er ikke alltid fastlegen vet så mye) Ønsker deg lykke til!

Gjest Blomst*
Skrevet

Æsj.. nå måtte jeg avbestille timen min pga mensen, (som egentlig ikke skulle ha kommet enda!) og når jeg ringte sa de at de antakeligvis ikke kunne få meg inn før etter sommerferien. Det er jo ikke akkurat så lett å få hjelp til denne sykdommen heller da! Skal man bare gå rundt og bli verre før man skal få hjelp.. Nå krangler jeg med typen min og, fordi han ikke forstår i det hele tatt hvordan jeg har det.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger jeg=( orker ikke mer snart=(..Det er så vanvittig urettferdig sykdom!

Er det noen av dere som har prøvd å gå til han Josef Ekgren? Leste mange innlegg som nevnte han positivt, som er skrevet for en tid tilbake.. Eller noen andre gynekologer/leger..? Har forøverig prøvd volvat i oslo. Men der fikk jeg bare slengt i tryne at det var dessverre bare sånn jeg var, og det var ingenting de kunne gjøre med det. Også sa hun at det kunne hende det gikk over når jeg får barn, men hvordan i h** skal jeg få barn når jeg ikke greier å ha sex? Hun jeg går til nå er flink,. men litt opptat.. og det er ingenting hun har gitt meg som har fungert enda.. baah.. er det noen som blir helt frisk for alltid av dette? Og hva sier dere til kjærstene deres? For å få dem til å forstå.. min begynner å bli så lei av at jeg er lei meg.. æsjæsjatteræsj..

Skrevet
Æsj.. nå måtte jeg avbestille timen min pga mensen, (som egentlig ikke skulle ha kommet enda!) og når jeg ringte sa de at de antakeligvis ikke kunne få meg inn før etter sommerferien. Det er jo ikke akkurat så lett å få hjelp til denne sykdommen heller da! Skal man bare gå rundt og bli verre før man skal få hjelp.. Nå krangler jeg med typen min og, fordi han ikke forstår i det hele tatt hvordan jeg har det.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger jeg=( orker ikke mer snart=(..Det er så vanvittig urettferdig sykdom!

Er det noen av dere som har prøvd å gå til han Josef Ekgren? Leste mange innlegg som nevnte han positivt, som er skrevet for en tid tilbake.. Eller noen andre gynekologer/leger..? Har forøverig prøvd volvat i oslo. Men der fikk jeg bare slengt i tryne at det var dessverre bare sånn jeg var, og det var ingenting de kunne gjøre med det. Også sa hun at det kunne hende det gikk over når jeg får barn, men hvordan i h** skal jeg få barn når jeg ikke greier å ha sex? Hun jeg går til nå er flink,. men litt opptat.. og det er ingenting hun har gitt meg som har fungert enda.. baah.. er det noen som blir helt frisk for alltid av dette? Og hva sier dere til kjærstene deres? For å få dem til å forstå.. min begynner å bli så lei av at jeg er lei meg.. æsjæsjatteræsj..

Trist å høre at du sliter.. Vil absolutt anbefale Ekgren, han vet hva han snakker om og mener ikke at vi bare skal "vente" men at det er ting vi kan gjøre for å bli friske! I forhold til kjæresten kan det være vanskelig, går det ann å ta han med og snakke med din gynekolog og la han/henne forklare? Ønsker deg uansett lykke til videre!

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

Hei, ja vanskelig det der med kjærister. Det er jo ikke det at vi ikke har lyst, men at det gjør så vondt at vi ikke får noe ut av det. Slik hadde jeg det lenge også, klart han forstod meg, men han ville jo ha kos på sammetiden. Jeg gikk til en gynekolg og fikk den bedøvende salven, som hjalp meg veldig lite. Jeg avsto helt fra sex i tre måneder, siden an var på jobb, og håpte det skulle hjelpe siden det sikkert "grodde" når det fikk være i fred. Også det ble en stor skuffelse. Man blir så frustrert og sinna, hvorfor meg??

Men så etter ett år, med salver og ditt og datt, begynte jeg hos en homeopat fordi jeg hadde eksem på hendene mine. Hun spurte om jeg hadde noen andre plager og jeg fortalte om vestibulitten min. Hun hadde selfølgelig ikke hørt om det, men syntes det var interesant siden jeg sa det ikke var så mye man kune gjøre med det, og hu håpte hun kunne hjelpe. Og her sitter jeg 9 måneder og er så og si frisk som en fisk, jeg kan ha sex helt uten smerter bare vi tar det litt rolig i begynnelsen. Jeg blir fortsatt litt sår, men det er ingenting i forhold til sånn som det var før. Så til dere alle, legg bort kortisonsalvene og kom dere bort til en homeopat, det kan virke:)

Stå på alle sammen vi skal bli friske alle mann:)

Skrevet
Hei, ja vanskelig det der med kjærister. Det er jo ikke det at vi ikke har lyst, men at det gjør så vondt at vi ikke får noe ut av det. Slik hadde jeg det lenge også, klart han forstod meg, men han ville jo ha kos på sammetiden. Jeg gikk til en gynekolg og fikk den bedøvende salven, som hjalp meg veldig lite. Jeg avsto helt fra sex i tre måneder, siden an var på jobb, og håpte det skulle hjelpe siden det sikkert "grodde" når det fikk være i fred. Også det ble en stor skuffelse. Man blir så frustrert og sinna, hvorfor meg??

Men så etter ett år, med salver og ditt og datt, begynte jeg hos en homeopat fordi jeg hadde eksem på hendene mine. Hun spurte om jeg hadde noen andre plager og jeg fortalte om vestibulitten min. Hun hadde selfølgelig ikke hørt om det, men syntes det var interesant siden jeg sa det ikke var så mye man kune gjøre med det, og hu håpte hun kunne hjelpe. Og her sitter jeg 9 måneder og er så og si frisk som en fisk, jeg kan ha sex helt uten smerter bare vi tar det litt rolig i begynnelsen. Jeg blir fortsatt litt sår, men det er ingenting i forhold til sånn som det var før. Så til dere alle, legg bort kortisonsalvene og kom dere bort til en homeopat, det kan virke:)

Hei:) Kjekt å høre at du har blitt bedre/frisk! Det er en stor motivasjon for oss andre! Har hørt at det er mange som har blir friske av alternativ medisin, var det naturmedisinen som homeopaten gav deg som hjalp deg?

Ha en strålende dag!

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet
Hei:) Kjekt å høre at du har blitt bedre/frisk! Det er en stor motivasjon for oss andre! Har hørt at det er mange som har blir friske av alternativ medisin, var det naturmedisinen som homeopaten gav deg som hjalp deg?

Ha en strålende dag!

Ja jeg fikk naturmedesiner og det var det som hjalp:) så det vil jeg anbefale til alle, det er iallefall verdt et forsøk.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, Ville bare fortelle min historie!

Jeg hadde store smerter ved samleie i 1 år-ja, det var prakstisk talt umulig å gjennomføre samleie. Det sved, brant og jeg kjente selv at å få en penis inn var klin umulig på grunn av sterke muskler som sperret igjen. Jeg ikk aldri til en lege med dette , men husker jeg var mye innom her på forumet å leste. Husker jeg ble så lei meg da jeg fant denne siden for da gikk det opp for meg at det faktisk var et reelt problem, en sykdom, og ikke bare noe som gikk over av seg selv.

Jeg hadde nettopp gått inn i et nytt forhold og han var utrolig forståelsesfull, men jeg kjente likevel at jeg trodde hele livet kom til å rase sammen! Andre venner snakket om deres fantastiske sex og jeg satt der og fortalte ingen om mine problemer..bare jattet med...sa av og til at jeg kanskje var litt trang å da ble alle bare misunnelige for de hadde ofte motsatte problem.

Så skjedde det utrolige. Natt til nyttårsaften 2007 prøvde vi å ha sex. Det skjedde veldig rolig og jeg kjente jeg var kåt og avslappet i kroppen på en måte jeg aldri hadde vært før. Vi hadde sex!! Jeg kjente ingen smerter!!!! Det var utrolig og etterpå gråt jeg i strie strømmer. Jeg var så lykkelig!! Hadde aldri trodd det skulle skje. Dette brøt en eller annen barriere for meg og etterhvert ble jeg i stand til å etterhvert ha sex mer jevnlig og det ble bedre og bedre. Ville bare fortelle det jeg hadde ønskt noen hadde fortalt meg-At det finnes håp!!

Gjest blomst*
Skrevet

Jaa! Jeg har motet oppe nå om dagen. Det er faktisk endel solskinshistorier her inne, hvis man bare leter litt.. og det er veldig motiverende. Det er ikke akkurat en lett kamp! Jeg skal prøve ut naturmedisiner! Hvordan type medisiner var det du fikk? Var det noe som "dekket" noe i kroppen? Som er i ubalanse eller noe? Jeg har hørt noe om det nemlig..

Skal til gynekologen imorgen! Fikk time tidlig likevel. Sjoho. Avbestilling.. Men hun sier vel bare det samme som alltid.. prøver noen nye salver og medisiner. Men jeg skal ringe Ekgren, og høre med en sånn naturmedisinperson. For det er faktisk håp! Nå har jeg slutta på p-piller og.. har lest at mange anbefaler det.. men er det noen som har prøvd noe annet alternativt prevansjon som p - sprøyte, stav, plaster etc?

Takk for at dere er her!=) Lykke til videre så lenge!

blomst*

Skrevet

Hei alle sammen!

Vil gjerne takke stinemor og alle dere andre for at dere har fortalt om deres problemer! Jeg trodde jeg var den eneste som var unormal, og har følt meg skikkelig mislykka mange ganger, men det hjelper å høre at andre unge og oppegående mennesker også sliter med dette.

Jeg har slitt med vestibulitt i over 3 år, og det tærer på forholdet. Har endelig tatt kontakt med lege og fortalt om problemet, og hun var utrolig forståelsesfull og flink (jeg har tydeligvis vært heldig med lege i motsetning til mange av dere). Får vel innkalling til gynekolog om ikke altfor lenge, så får vi ta det derfra.

Kan noen fortelle mer om hvilke øvelser man selv kan gjøre, eller hvilke naturmedisiner man kan kjøpe? Hva er det man egentlig gjør hos fysioterapeuten eller psykologen? Syns det høres rart ut å gå til fysioterapeut når man har problemer i underlivet liksom... Har noen av dere fått hjelp til stressmestring? jeg er ganske sikker på at det er en av årsakene til at jeg sliter, så kunne virkelig hatt behov for et kurs eller noe. Og til slutt (mange spørsmål her): Er det noen fra Bergen her, som evt kan anbefale behandlingssted, gynekolog osv osv?

Setter veldig stor pris på den hjelpen jeg kan få!

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet
Jaa! Jeg har motet oppe nå om dagen. Det er faktisk endel solskinshistorier her inne, hvis man bare leter litt.. og det er veldig motiverende. Det er ikke akkurat en lett kamp! Jeg skal prøve ut naturmedisiner! Hvordan type medisiner var det du fikk? Var det noe som "dekket" noe i kroppen? Som er i ubalanse eller noe? Jeg har hørt noe om det nemlig..

Skal til gynekologen imorgen! Fikk time tidlig likevel. Sjoho. Avbestilling.. Men hun sier vel bare det samme som alltid.. prøver noen nye salver og medisiner. Men jeg skal ringe Ekgren, og høre med en sånn naturmedisinperson. For det er faktisk håp! Nå har jeg slutta på p-piller og.. har lest at mange anbefaler det.. men er det noen som har prøvd noe annet alternativt prevansjon som p - sprøyte, stav, plaster etc?

Takk for at dere er her!=) Lykke til videre så lenge!

blomst*

Hei homeopati går bare ikke på en "plage" men på hele kroppen, så hvis jeg trenger en medisin, kan det hende du trenger en helt annen meisin for å kurere det samme. Når du kommer til en homeopat første gangen stiller de deg en haug av spørsmål, ut fra det du svarer finner de ut hva medisiner du trenger. Er ikke sikkert de finner den rette første gangen du er der, men de finner den til slutt:)

Jeg tviler på at det nytter og høre om Ekgren kan gi deg det, etter slik jeg har forstått er han en vanlig gynekolog. Leger bruker medisiner som kortison, som blir lagret i kroppen,og trenger sykdommen inn , homeopater gjør det motsatte får sykdommen ut av kroppen. Litt vanskelig og forstå og forklare, men de jobber på en måte litt mot hverandre. Du kan selfølgelig spørre han, men jeg ville gått til en homeopat, siden det er naturmedisin er det også herlt ufarlig:)

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Hei hei. Har skrevet på denne siden noen ganger før, og tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering :jepp:

Jeg fikk vestibulitt i 2006, men klarte å gjennomføre samleie i ett år til, og da gjorde det plutselig så inni granskauen vondt at jeg ikke har hatt samleie siden det (altså på 2 år). Fikk partiell vaginisme ca et halvt år etter det igjen.

Har vært på Rikshospitalet og hos Ekgren og mensendieckterapeut, og alt dette har hjulpet VELDIG. Nå kan jeg bruke tamponger uten problemer (har til og med begynt å kjøpe de i medium størrelse, for nå får de plass :) ).

Det er noen som lurer på om fysioterapi virker, og JA, det virket utrolig godt på meg! Jeg har gått rundt og spent alle musklene mine i underlivet uten å være klar over det, og nå har jeg lært å slappe av, og det gjør at jeg har mye mindre vondt, i tillegg til at jeg ikke må tisse hele tiden lenger (var alltid sikker på at jeg hadde en mild UVI før, men det har det altså aldri vært).

Atropinsalven jeg fikk av Ekgren gjorde meg derimot verre, er det noen andre som har opplevd det?! Men da jeg sluttet med den, gikk det tilbake til den vanlige "vondten" med det samme.

Flucanasoltablettene har jeg også blitt mye bedre av, men det har kun hjulpet indirekte fordi det har gjort at jeg har fått mindre luft i magen. Dermed har jeg måtte "knipe igjen" mye sjeldnere, som igjen har ført til at bekkenbunnen har fått hvile mer. Da jeg nevnte dette for fysioterapeuten min, sa hun at hun aldri hadde sett på det på den måten før, og at hun alltid hadde lurt på hvorfor man ble bedre av noen tabletter, men hun var veldig enig med meg, og mente også at dette var grunnen!

Xylocainsalven ble jeg mye mye bedre av, nå har jeg vondt bare på to små punkter, ca kl 3 og 9, men håper på at disse også har forsvunnet etter sommerferien.

Faktisk så har jeg fått "klarsignal" til å begynne å ha samleie igjen :ler: !!!

Så til alle dere som fortviler; det er håp. Ikke gi opp!!! Pust med magen, da kan du ikke vært anspent i bekkenbunnen :)

klem fra meg

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Isabella_*
Skrevet

Jeg har skrevet her før og sagt at jeg har vært både hos ekgren og på rikshospitalet og etter det har jeg vært hos fysioterapeut.

Ekgren gjorde meg bare mye verre, så det ga jeg opp når jeg fikk innkallingen til riksen.

Riksen hjalp meg ekstremt som jeg har skrevet før, og ble henvist til fysioterapeut.

Fysioterapeuten hjalp meg masse. Jeg har blitt mye mer bevisst over min egen kropp og det å ikke spenne musklene konstant. Det har jeg oppdaget at jeg gjorde til vanlig før.

Nå har jeg klart å bli rolig, slapper av i musklene og generelt i veldig god form både fysisk og psykisk! Jeg har til og med klart å ha samleie med mannen uten at det gjorde noe vondt flere ganger nå! Det eneste er at jeg får litt svie etterpå, men vasker bare med en kald klut og har litt babyolje på for at ikke huden skal bli tørr, så går det fint :)

Jeg tror faktisk jeg er nesten frisk! :hoppe:

Det er et håp for alle! :)

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_camilla_*
Skrevet

jeg var nylig hos josef ekgren. han tok seg svært god tid til meg,og var behjelpelig. jeg har diagnosen vestibullitt. men grunnen til det er at jeg er 10 kg overvektig,og det er cellevevene som er betent. jeg må nå gå ned 10 kg så lovet josef meg at vestibullitten forsvinner av seg selv!! ikke gå til vanlige leger eller gynekologer,de har virkelig ikke peiling. jeg var hos en gynekolog som sa at det fantes ikke behandling for vestibullitt,men det gjør det!

dra til josef ekgren. det er det beste dere kan gjøre for helsen deres noen gang!

ved å slanke meg,trene,skylle meg ofte,smøre på en krem som han har laget og gjøre knipeøvelser så blir jeg kvitt det! gjett om jeg er lettet da! :)

vestibullitt forekommer aldri hos tynne jenter!

Gjest Gjest_camilla_*
Skrevet

jeg mente å skrive at det var fettcellene som var betent,og ikke cellevevene:)

jeg er egentlig ikke overvektig heller,bare lubben. jeg er 175 og veier 74 kg,men det skal ikke så mange kg ekstra for at man får plager og sykdommer. og josef ekgren sa at han har sett svært mange jenter som har slanket seg som har blitt kvitt vestibullitt. han sa det var 100 prosent sikkert! men dette vet ikke vanlige gynekologer.

så nå gleder jeg meg til å bli slank igjen,og bli kvitt alle mine plager:)

jeg hadde ikke plager da jeg var slankere,så dette stemmer! det kom med vektøkning!

ha en fin dag,jenter,og hold motet oppe. dette er egentlig ganske enkelt og man blir kvitt det! :) det krever innsats,og nå har jeg iallfall motivasjon til å gå ned i vekt:)

Gjest Gjest
Skrevet
jeg var nylig hos josef ekgren. han tok seg svært god tid til meg,og var behjelpelig. jeg har diagnosen vestibullitt. men grunnen til det er at jeg er 10 kg overvektig,og det er cellevevene som er betent. jeg må nå gå ned 10 kg så lovet josef meg at vestibullitten forsvinner av seg selv!! ikke gå til vanlige leger eller gynekologer,de har virkelig ikke peiling. jeg var hos en gynekolog som sa at det fantes ikke behandling for vestibullitt,men det gjør det!

dra til josef ekgren. det er det beste dere kan gjøre for helsen deres noen gang!

ved å slanke meg,trene,skylle meg ofte,smøre på en krem som han har laget og gjøre knipeøvelser så blir jeg kvitt det! gjett om jeg er lettet da! :)

vestibullitt forekommer aldri hos tynne jenter!

Dette med overvekt som årsak tror jeg er feil. Selv om det sikkert stemmer i ditt tilfelle. Jeg har lest at det for det meste er undervektige og normalvektige jenter som har vestibulitt. Mener at jeg også hørte dette av Ekgren, da jeg gikk hos ham. Dette ble relatert til at "stressede" jenter ofte er tynne jenter bla. Det stemmer i hvertfall i mitt tilfelle. Jeg har hatt både vestibulitt og partiell vaginisme og har alltid slitt med å holde vekta oppe.

Gjest Gjest_camilla_*
Skrevet
Dette med overvekt som årsak tror jeg er feil. Selv om det sikkert stemmer i ditt tilfelle. Jeg har lest at det for det meste er undervektige og normalvektige jenter som har vestibulitt. Mener at jeg også hørte dette av Ekgren, da jeg gikk hos ham. Dette ble relatert til at "stressede" jenter ofte er tynne jenter bla. Det stemmer i hvertfall i mitt tilfelle. Jeg har hatt både vestibulitt og partiell vaginisme og har alltid slitt med å holde vekta oppe.

hvor har du lest at det er flest undervektige jenter som får vestibullitt? jeg tror det ekgren sier stemmer,han har jobbet med dette i maaaange år. og kan du fortelle din historie,og om hvordan du ble bra?

Gjest pilda
Skrevet
hvor har du lest at det er flest undervektige jenter som får vestibullitt? jeg tror det ekgren sier stemmer,han har jobbet med dette i maaaange år. og kan du fortelle din historie,og om hvordan du ble bra?

Syns det høres rart ut at Ekren nå mener det er kun overvektige jenter som får dette? Den var ny for meg. Her kan man lese litt om vestilbulitt fra Sverige: http://www.sexogsamliv.dk/vestibulit01.htm

her står det blant annet at de fleste er normal eller undervektig... Selv er jeg vel en nærmere undervektig, stressa ung dame som har slitt med dette i 3 år. Har også vært hos Ekren, men ikke frisk enda...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...