Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har skrevet her før, har nå et spørsmå? Er det andre som svir veldig når man smører på xylocain? Jeg får ikke gjennomført behandlingsopplegget fra Rikshospitalet fordi det svir så syykt når jeg skal smøre på denne kremen og da blir jo alt bare vondt verre. Skal tilbake der snart etter at det nå ca har gått et halvt år siden sist jeg var der, men har jo ikke blitt noe bedre. Jeg har slitt med vestibulitt i 8 år, jeg er nå 25. Jeg har nesten mistet håper på at jeg noen gang skal bli bra?! På riksen sier de at nesten alle som gjenomflrer dette behandlingsopplegget (smører på kre, tøyer skjeden etc) blir bra. Men fra innleggene her virker det jo ikke sånn. Så jeg begynner å lure på om de forteller meg det bare så jeg skal holde motivsasjonen oppe! Er det noen som har blitt helt bra etter dette behandlingsopplegget? Og tilslutt, hadde vært fint om det kunne blitt en interesseorgansiasjon for oss som sliter med vestibulitt.....

Trist å høre at du begynner å miste håpet! Helt ærlig er jeg usikker på om bare xylocain- behandlingen kan hjelpe de som har hatt vestibulitt lenge. Jeg har brukt xylocain sammenhengende i over 1 år, og selv om jeg omtrent ikke klarer meg uten, så merker jeg heller ikke bedring, bare litt lettelse der og da. Men xylocain er jo laget for å minke følelsene i nervene.. En ting er sikkert, ALLE kan bli friske, one way or another, ikke gi opp håpet, du må bare finne det som passer for deg, redusere stress, alternative behandlinger, samtaleterapi og lignende!

En interesseorganisasjon for oss med vestibulitt var en god ide, og kunne ha hjupet oss med å bli hørt! Er derimot litt usikker på hvordan man går frem? Andre som er interesserte i dette?

Ønsker alle en fin påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dkpigen

Hej :)

jeg vil bare lige høre om der er nogle dansker inde på denne side, da den ikke findes på dansk. Jeg kan sagtens skrive her, men ville være rart at være i kontakt med en dansker med samme problem, så man kan samligne læger osv.

Venlig hilsen mig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle KG-jentene

Vurderer en tur til gynekolog. Jeg vet ikke hva det er jeg har, men noe er det... Så lenge jeg kan huske (er 24 år, vært seksuelt aktiv siden jeg var 16) har jeg av og til følt litt ubehag ved sex. Mulig det er noe jeg innbiller meg, men det er mulig det har blitt verre. Nå i helgen var første gang det gjorde VONDT. Men såvidt jeg har skjønt, har man ved vestibulitt smertene i skjedeåpningen? Jeg har de nemlig lengre inn...

Uansett - jeg trenger nok en undersøkelse. Ser flere nevner Josef Ekgren, er det noen som husker hvor mye en time hos han koster? Er det andre i Oslo dere vil anbefale? Jeg skjønner jeg bør gå til en spesialist, det var ikke mye tillitsvekkende å høre om fastlegene her inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xylocain hjelper ikke meg.... føler nesten det blir verre. og det klør!!!

xylocai, hjelper der og da men den behandler desverre ikke vestibulitten, jag brukte den i ett år og merket ingen fremgang, men har nå gått 6mnd til homøopat og d har virkelig hjulpet :jepp: så d vil jeg anbefale på det sterkeste. Lykke til alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lisa_*
Jeg var der og syntes han som undersøkte var noe brutal... Når det ikke er plass til en q-tips inni der en gang, hvorfor måtte han tvinge inn to tykke fingre? Tårene hagla hos meg, og hun andre som var til stede vrei seg i smerte av å se på.. Han spurte meg etterpå om noen har "vært slemme mot meg", og jeg holdt på å svare at det nærmeste jeg har kommet voldtekt, er det som skjedde på benken her for to min siden...

Huff...jeg høres bitter ut, det er bare det at jeg fortsatt får grøssninger når jeg tenker på hvor vondt det var... Men de er flinke, jeg fikk diagnosert det jeg trodde, fikk resept på en salve (som jeg ikke tålte) og en del info om vaginisme og vestibulitt. Men alt jeg fikk vite på riksen, visste jeg fra før via Josef Ekgren og denne tråden.. Ventet i nesten to år før jeg kom inn... Merkelig system...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lisa_*

Hej!

Det var skönt att höra att det är fler än mej som har dåliga erfaringer från undersökelser på Riksen. Det jag ser i eftertid är att det definitivt kan ha förvärrat mitt sjukdomstillstånd.

Så jag förstår precis vad du pratar om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere andre plaget med "dårlig klima" der nede i tillegg til vestibulitten? Har konstant ubehag som minner om UV, i tillegg til at jeg misstenker at det også er sopp. Men jeg tør ikke gå til "vanlig" lege med sopp, da jeg er redd for at de vil forsøke å behandle med canesten, noe som bare gjør saken verre, eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere andre plaget med "dårlig klima" der nede i tillegg til vestibulitten? Har konstant ubehag som minner om UV, i tillegg til at jeg misstenker at det også er sopp. Men jeg tør ikke gå til "vanlig" lege med sopp, da jeg er redd for at de vil forsøke å behandle med canesten, noe som bare gjør saken verre, eller???

Kjenner meg igjen i det du skriver.. Kjenner ubehag, spesielt ved bruk av trange klær da det kommer utflod. Det er vanskelig å vite hva som skal gjøres med det, legen min gav meg en tablett mot sopp da jeg var til undersøkelse første gang. Siden jeg ikkje kjente noen forskjell etter bruk av denne tabletten (husker ikke navn) mente han at det ikke var sopp og sente meg videre til gynekolog som diagnoserte meg vestibulitt.

Har engentlig aldri forstått hva utfloden kommer av, men det kommer jo innenfra, så det kan være ikke være vestbulitten. Har også brukt melkesyretabletter ol der nede, men ingen resultater.. Lurer veldig på hva det kommer av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lily_*

Hei alle!

Nå har jeg vært på denne tråden i 2,5 år, og jeg tør snart å kalle meg frisk. Det har vært et helvete på jord å behandle denne sykdommen da kunnskapen i helsevesenet er lik null.

Jeg har i tillegg til vestibulitt og vaginisme også noe galt med blæren de ikke finner ut av. Ergo har jeg levd i et smertehelvete både med og uten samleie.

Det som har hjulpet meg er: MUSKELOPPKNEKKIG (eller hva jeg skal kalle det) Det går på lymfestystemet og noe greier, og jeg tror man kan gå til en hvilken som helst kiropraktor og høre. Det handler om blokkeringer i lymfene og dermed får ikke musklene renset seg og dermed blir de stramme og såre.. Eller noe sånt. Jeg har i alle fall blitt radikalt bedre. I tillegg til dette har jeg gått til homeopat og fått et skreddersydd middel. Og jeg smører meg med calendulabalsam nedentil to ganger daglig for å hele sår hud. Det hjelper!!

Og ifht urinveissymptomer er UVACIN det eneste som har hjulpet meg!! Fås på apotek, det er et naturlegemiddel. (ikke alle har det by the way, men det finnes!!)

Ellers har kjæresten min nylig dumpet meg, og selv om det har vært jævlig tror jeg det måtte skje for å bedre helsen min. Nå slipper jeg å ha "presset" (han presset meg ALDRI!!, men dere vet hva man tenker når man ikke kan gi ham det han vil ha osv) hengende over meg. Nå har jeg god tid til å slappe av og ikke ha sex og bare pleie meg selv!

Hvis jeg kan bli frisk kan ALLLE ALLLLE bli det! Jeg levde uten "hull" frem til jeg var 27 år og orket ikke en gang ta på meg selv der nede. Nå er alt det historie, og selv om jeg fremdeles er sårbar er verden et helt annet sted å være:-)

STÅ PÅ JENTER!

Lily

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tina_*
Hei alle!

Nå har jeg vært på denne tråden i 2,5 år, og jeg tør snart å kalle meg frisk. Det har vært et helvete på jord å behandle denne sykdommen da kunnskapen i helsevesenet er lik null.

Jeg har i tillegg til vestibulitt og vaginisme også noe galt med blæren de ikke finner ut av. Ergo har jeg levd i et smertehelvete både med og uten samleie.

Det som har hjulpet meg er: MUSKELOPPKNEKKIG (eller hva jeg skal kalle det) Det går på lymfestystemet og noe greier, og jeg tror man kan gå til en hvilken som helst kiropraktor og høre. Det handler om blokkeringer i lymfene og dermed får ikke musklene renset seg og dermed blir de stramme og såre.. Eller noe sånt. Jeg har i alle fall blitt radikalt bedre. I tillegg til dette har jeg gått til homeopat og fått et skreddersydd middel. Og jeg smører meg med calendulabalsam nedentil to ganger daglig for å hele sår hud. Det hjelper!!

Og ifht urinveissymptomer er UVACIN det eneste som har hjulpet meg!! Fås på apotek, det er et naturlegemiddel. (ikke alle har det by the way, men det finnes!!)

Ellers har kjæresten min nylig dumpet meg, og selv om det har vært jævlig tror jeg det måtte skje for å bedre helsen min. Nå slipper jeg å ha "presset" (han presset meg ALDRI!!, men dere vet hva man tenker når man ikke kan gi ham det han vil ha osv) hengende over meg. Nå har jeg god tid til å slappe av og ikke ha sex og bare pleie meg selv!

Hvis jeg kan bli frisk kan ALLLE ALLLLE bli det! Jeg levde uten "hull" frem til jeg var 27 år og orket ikke en gang ta på meg selv der nede. Nå er alt det historie, og selv om jeg fremdeles er sårbar er verden et helt annet sted å være:-)

STÅ PÅ JENTER!

Lily

Så bra:) kjekt og høre at noen blir friske, det tenner et håp. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg har vært her, men jeg fant det aller første innlegget jeg la inn for for rimlig lenge siden..

Hei!

Jeg kan ikke fortelle hvor glad jeg ble når jeg oppdaget dette forumet!! Det var som en enorm lettelse som falt fra skuldrene mine! Jeg er ikke alene om å ha det sånn, noe det alltid har virket siden det finnes så utrolig lite informasjon om dette. Jeg har selv vaginisme og har hatt dette i alle år. Jeg er 26 år og har aldri klart å gjennomføre samleie!! noe som sliter enormt!

Jeg oppdaget det hele når jeg var rundt 16, da alle jentene i klassen skrøt av sex opplevelser og jeg ikke klarte å få inn en finger en gang, skjønte at det var noe som ikke stemte. Gjennom oppveksten har jeg oppdaget at min mor og mormor også har slitt med noe av det sammen, men ikke i like sterk grad som meg. Mamma har tross alt fått fire barn, så det gikk bra for henne! Jeg oppsøkte en lege da jeg 17 og han klarte ikke å gjennomføre undersøkelse, men mente at det ikke var noe behov for å sende meg til sykehusets Gynokologisk avdeling da han mente dette ville gjøre alt verre, det var bare å vente så ville det nok gå over! Tenkte at som lege visste han vel hva som var best, hadde virkelig protestert hvis jeg hadde visst da hva jeg vet i dag! Jeg fikk meg min første kjæreste da jeg var 18 og vi var sammen nesten 2 år, men hans stadige press og at han hele tiden prøvde å få den inn når jeg ikke var klar, ødela mye. Forholdet tok slutt og ikke lenge etter ble jeg sammen med drømmeprinsen :) jeg kjente han fra før og han visste hele tiden om problemet, og vennskapet ble til noe mer :rødme: Vi har vært sammen i 6 år og forlovet i 3, i november gifter vi oss :rødme: han er den mest fantastiske personen jeg kjenner på alle måter og jeg hadde ikke klart meg uten hans fantastiske støtte og kjærlighet! Han har hele tiden fortalt at han elsker meg og at han aldri har hatt det bedre eller savnet samleie, selv om jeg konstant går rundt med en skyldfølelse for å ikke kunne gi han det. Han har hatt forhold tidligere med normale jenter (sier det for jeg føler meg absolutt ikke normal med dette problemet) og har hatt samleie, så for å ikke kunne gi han noe jeg er redd han savner gjør veldig vondt. Men han sier om igjen og om igjen at han ikke savner det! I 2005 hadde jeg en operasjon hvor de utvidet sjedeåpningen ved å klippe den opp. Fikk beskjed om å få inn to fingre fort!! men så sårbar som jeg var da ble jeg mer fokusert på det jeg ikke fikk til å så ikke seieren med at jeg fikk inn en finger! som noe i seg selv er en enorm seier når man ikke har fått det til før! Startet opp hos psykomotorisk fysioterapi samme året og har gått der til juni i år, da ga hun seg pga sykdom. Terapauten har vært fantastisk og vi har fått ett utrolig bra vennskap og holder fortsatt kontakten. Hun har vært hjelpsom og jeg merker at stive og anspente muskler er blitt mykere, men vaginismen har jeg fortsatt. For hver dag som går mister jeg troen på at jeg i det hele tatt kommer til å få oppleve ett samleie og ihvertfall nyte det! Virker så håpløst og jeg kjenner tårene i øynene når jeg skrive dette. Man føler seg så ensom og alene og det gjør vondt når venninner forteller om utrolige stillinger og hvor bra samleier de har! selv om jeg spør dem om de kan la vær er det vanskelig for dem å skjønne at jeg reagerer på det, fordi de vet ikke hvordan det er.

Det føles godt å finne ett sted hvor det er andre i samme situasjon og hvor man kan dele erfaringer og få råd når alt virker håpløst. Jeg unner ingen å ha det på denne måten, men det er godt å vite at man ikke er alene!

Jeg og samboeren har ett flott sexliv, men det er alltid noe jeg føler mangler. Lysten på barn har også kommet opp og vi har snakket om dette, og jeg vet at det ikke vil bli lett. Vurdere å få hjelp til å få inn hans sæd, hvis dette går. Men det må gjøres i narkose og det vet jeg ikke om noen lege vil. Om noen har noen erfaringer om dette som de vil dele setter jeg stoor pris på det :)

Jeg vil sende alle som er her en varm :klem:

Siden jeg var her sist har det faktisk skjedd en del!! jeg og mannen har virkelig begynt å prøve med å få barn, var på apoteket og kjøpte sprøyter, dere kan tro dama bak skranken så rart på kjære når han spurte om dem :ler:

Det har vært vanskelig å få spøryta inn :sukk: men da vi hadde prøving denne mnd, selv om det ikke gikk og tanta kom igår, så fikk jeg faktisk hele sprøyta inn!! ifølge kjære hadde jeg øyne som tinntallerkner!! har aldri hatt noe så langt inn før, nå fikk jeg nesten ikke tak i kantene som gjør at jeg kan sprøyte inn sæden :dåne: i følge sexologen vi går til er det ikke noe som sier at denne metoden ikke skal funke, selv om det enn så lenge har vært negativt.. 6 mai skal vi til samtale på sykehuset, vi har en del spørsmål ang hvis jeg blir gravid! i henhold til keisersnitt blant annet. tar ikke noen sjanse på å føde normalt med vaginisme! så vi får se hva de sier, gruer meg veldig.. redd de skal insistere på en Gyn. undersøkelse :sukk: det går jo ikke..

Så bra at du får støtte fra din ektemann gjennom dette, det har mye å si! Ønsker deg også lykke til med babyplanene. Du nevnte noe om en operasjon, hvor fikk du utfør denne og evt av hvilken lege? Takk for inspirerede innlegg:)

Hei Anna! Uten mannen min hadde jeg ikke klart dette, han er fantastisk :rødme: ja, jeg hadde operasjon på sykehuset i sarpsborg, etter å ha blitt henvist dit av fastlegen min! Ble henvist til en koselig dame som heter Kari Western, hun jobber innen Gyn, kjempetrivlig lege. hun fortalte meg egentlig hvordan jeg hadde det uten at jeg trengte å si så mye. Hun åpnet opp, klipte opp åpningen så vidt jeg husker.. fikk full narkose og blødde noen dager etterpå.. Hadde operasjonene i 2005, og har ikke klart å få inn to fingre skikkelig enda.. men det er ikke så lett heller når det aldri har vært mulig før..

legger igjen en helge :klemmer: til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lily_fly!

Utrolig kjekt å høre at det går fint med deg og at du klarer deg så fint på tross av sykdommen!

Vet du om Kari Western utfører operasjoner for vestibulitt også?

Ha en fin dag, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle!

Nå har jeg vært på denne tråden i 2,5 år, og jeg tør snart å kalle meg frisk. Det har vært et helvete på jord å behandle denne sykdommen da kunnskapen i helsevesenet er lik null.

Jeg har i tillegg til vestibulitt og vaginisme også noe galt med blæren de ikke finner ut av. Ergo har jeg levd i et smertehelvete både med og uten samleie.

Det som har hjulpet meg er: MUSKELOPPKNEKKIG (eller hva jeg skal kalle det) Det går på lymfestystemet og noe greier, og jeg tror man kan gå til en hvilken som helst kiropraktor og høre. Det handler om blokkeringer i lymfene og dermed får ikke musklene renset seg og dermed blir de stramme og såre.. Eller noe sånt. Jeg har i alle fall blitt radikalt bedre. I tillegg til dette har jeg gått til homeopat og fått et skreddersydd middel. Og jeg smører meg med calendulabalsam nedentil to ganger daglig for å hele sår hud. Det hjelper!!

Og ifht urinveissymptomer er UVACIN det eneste som har hjulpet meg!! Fås på apotek, det er et naturlegemiddel. (ikke alle har det by the way, men det finnes!!)

Ellers har kjæresten min nylig dumpet meg, og selv om det har vært jævlig tror jeg det måtte skje for å bedre helsen min. Nå slipper jeg å ha "presset" (han presset meg ALDRI!!, men dere vet hva man tenker når man ikke kan gi ham det han vil ha osv) hengende over meg. Nå har jeg god tid til å slappe av og ikke ha sex og bare pleie meg selv!

Hvis jeg kan bli frisk kan ALLLE ALLLLE bli det! Jeg levde uten "hull" frem til jeg var 27 år og orket ikke en gang ta på meg selv der nede. Nå er alt det historie, og selv om jeg fremdeles er sårbar er verden et helt annet sted å være:-)

STÅ PÅ JENTER!

Lily

Så fantastisk å høre historien din!!

Kan du fortelle litt mer om denne muskeloppknekkingen?? Hvordan gjennomføres den?? Jeg har spurt kiropraktoren min om hun vet noe som kan hjelpe mot mine plager, men hun har ikke noe erfaring med vestibulitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere andre plaget med "dårlig klima" der nede i tillegg til vestibulitten? Har konstant ubehag som minner om UV, i tillegg til at jeg misstenker at det også er sopp. Men jeg tør ikke gå til "vanlig" lege med sopp, da jeg er redd for at de vil forsøke å behandle med canesten, noe som bare gjør saken verre, eller???

Bare nysgjerrig, men har du fått diagnostisert vestibulitt? For hvis du har en langvarig/hardnakket soppinfeksjon kan du også få plager som likner dette, soppen lager jo en betennelsesreaksjon i slimhinnene, man kan hovne opp osv. Så dersom du IKKE tidligere har fått diagnose fra lege synes jeg du bør ta sjansen på en soppkur. Men skjønner godt at du er skeptisk til å gå til fastlege da det virker som mange av dem har lite kunnskap om vestibulitt/vaginisme. Ville nok heller bedt om henvisning til gynekolog.

Lykke til til alle i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lily_fly!

Utrolig kjekt å høre at det går fint med deg og at du klarer deg så fint på tross av sykdommen!

Vet du om Kari Western utfører operasjoner for vestibulitt også?

Ha en fin dag, alle sammen!

Hei Anne Br!!

Tar en dag av gangen, det er ingen hemmelighet i at det er tungt å ha ett problem som dette.. men det er jo stor trøst i å vite at man ikke er alene, for man føler seg ensom.. og det er ikke det letteste å få barn med ett sånt problem..

Jeg vet ikke om Kari Western utfører operasjoner for vestibulitt, men du kan få legen din til å henvise deg til henne å så prate med henne. hun var i hvertfall veldig koselig og tok meg alvorlig! Noe som for meg var både nytt og veldig godt! legger igjen en :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan får man dette? er det noe som bare skjer?

kan man lett bli kvitt det? hvor lenge er det vanlig å ha det? trenge hjelp:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man dette? er det noe som bare skjer?

kan man lett bli kvitt det? hvor lenge er det vanlig å ha det? trenge hjelp:S

Hei:)

Det er mange grunner til at en kan få vestibulitt eller vaginisme, det kan være pga depresjoner, dårlige seksuelle erfaringer, stress, traumatiske opplevelser osv. Men for mange er det vanskelig å vite akuratt hva det har komt av, dette vet heller ikke legene så mye om, desverre. For det meste tar det lang tid å bli kvitt det, og for at du skal få diagnosen vestibulitt må du ha hatt smerter i 6 mnd. Det er desverre vanskelig å si hvor lenge det er vanlig å ha det, det varierer nok individulet, men dette er desverre en vanskelig prosess.. Jeg anbefaler deg å gå til en bra gynekolog som kan hjelpe deg, men desverre må du regne med at dette kan ta en del tid..

-Alle de beste ønsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_blomst_*

Hei alle sammen her inne!!!

Jeg har nå ligget i sengen min og bare grått i 2 dager. Ingenting hjelper, og jeg føler at jeg aldri kommer til å bli kvitt vestibulitt. (har heldigvis ikke vaginisme..) Men så oppdaget jeg dette forumet, og begynte å gråte enda litt til, for her er jo alle sammen!! Jeg er ikke helt alene i hele verden med dette. Jeg har ikke kommet i prat med noen i hele verden som har det. Og gynekologen min fortalte meg at vestibulitt var svært sjeldent. Men det ser ikke akkurat sånn ut! Åh! Tenk at jeg kan holde håpet mitt oppe litt sammen med dere! Tenk at jeg kan bli frisk! Kjenner meg igjen i så mye av det dere skriver. Føler jeg ikke blir forstått av noen. Hvor mye det påvirker en, ikke bare med tanke på samleie.. Men nå skal jeg løfte hodet litt, og lese meg igjennom deres kloke erfaringer og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen her inne!!!

Jeg har nå ligget i sengen min og bare grått i 2 dager. Ingenting hjelper, og jeg føler at jeg aldri kommer til å bli kvitt vestibulitt. (har heldigvis ikke vaginisme..) Men så oppdaget jeg dette forumet, og begynte å gråte enda litt til, for her er jo alle sammen!! Jeg er ikke helt alene i hele verden med dette. Jeg har ikke kommet i prat med noen i hele verden som har det. Og gynekologen min fortalte meg at vestibulitt var svært sjeldent. Men det ser ikke akkurat sånn ut! Åh! Tenk at jeg kan holde håpet mitt oppe litt sammen med dere! Tenk at jeg kan bli frisk! Kjenner meg igjen i så mye av det dere skriver. Føler jeg ikke blir forstått av noen. Hvor mye det påvirker en, ikke bare med tanke på samleie.. Men nå skal jeg løfte hodet litt, og lese meg igjennom deres kloke erfaringer og råd!

Hei

Velkommen til siden! Det hjelper virkelig å vite at det er andre der ute som sliter med det samme, da kan man dele gode råd og finne trøst! Trist å høre at du sliter, men der er absolutt håp for deg, bla gjennom tråden så finner du mye bra!

-Stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...