Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svar til Hilda:

Antidepressiva hjalp for meg, gav meg bedre livskvalitet. Smerten kom kypende etter at jeg slutta, så skal starte igjen nå. Verdt å prøve, men en plagsom bivrkning er kvalme.

Lykke til :)

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg leste denne tråden for noen år siden og håpet på å høre noen glad-historier. Det var alfor sjeldent mellom de gode nyhetene, så jeg bestemte meg for å ikke skrive noe før jeg ble frisk.

Jeg fikk vestibulitt i 2005 etter at jeg var på en gratisklinikk for testing av kjønnssykdommer i Trondheim. De var uforsiktige og mente at kløen min var ingenting (som viste seg å bare være en soppinfeksjon på det tidspunktet). Historien er vel kjent for mange, jeg gikk tilbake flere ganger etter hvert som det klødde mer og mer, og samleie ble mer og mer smertefullt, men fikk samme svar hver gang: "Det er ingenting". Etter et år fikk jeg en diagnose hos en lege i New Zealand. De neste årene må egentlig bare oppsummeres med at jeg har sett 25 forskjellige leger: fastlege, gynekologer (også Ekgren og Rikshospitalet), fysioterapeut, sexolog og stressterapeut. Behandlinger jeg har fått er blant annet: sinkoksid-salve, xylocain, dialator, fluconazole, ovesterin-krem, vivag-kapsler, betnovat med chinoform, atarax, atropin-krem, knipeøvelser, kognitiv stressterapi, botox, Protopic 0,1%, Locoid 0,1%, Sarotex 10 mg, fysioterapi og til slutt blodprøve for å teste intoleranse for mat.

Det som hadde litt virkning var:

- ovesterin-krem og vivagkapsler dempet kløen

- knipeøvelser hos fysioterapeuten i kombinasjon med xylocain-krem ble litt bedre, men gav opp fordi det var aldri i nærheten av bra nok til å ha sex igjen

- stressterapien hjalp ikke for vestibulitten, men gjorde meg mer avslappet generelt

Det som til slutt hjalp meg kom ikke fra en lege. Etter fem år med vestibulitt klarte ikke kjæresten lenger, og vi slo opp. I februar i fjor klarte jeg ikke å møte flere leger, jeg hadde gitt opp håpet om å bli frisk. Innen sommeren brydde jeg meg ikke lenger om jeg levde, og det var et sammenbrudd denne sommeren som skulle til for at jeg skulle gå imot alle legers råd og begynne med triggerpunktsmassasje på meg selv. Jeg brydde meg ikke lenger om det gjorde vondt, jeg bare trykte ned der det gjorde mest vondt. Det var nederst ved kl 6-punktet og litt opp på sidene. Musklene der var harde som bein, og det tok flere timer hver dag før jeg hadde trykket fingeren dypt inn i musklene. Jeg måtte ha pause hver tredje dag fordi betennelsen blusset opp i hele området rundt. Jeg holdt på i rundt 6 uker, og i denne perioden var jeg syk hele tiden. Jeg fikk mye hodepine og var kvalm. Men etter 2-3 uker merket jeg at musklene gav etter litt fortere enn i starten, og etter 6 uker var jeg mye bedre. Jeg hadde sex med noen og det var ikke vondt lenger. Dette var i august i fjor. Etter så mange år uten samleie har jeg gått litt berserk og hatt sex med 6 stykker av forskjellig størrelse, noen ganger en natt og noen ganger en måned, og det går fremdeles helt fint. Jeg ville teste det skikkelig for å være helt sikker på at helvete er over!

Denne behandlingen var ikke foreslått av noen, og jeg vet ikke om jeg vil anbefale den selv (jeg fant ut av jeg skulle prøve fordi jeg har hatt betennelse i musklene i ryggen, og da er det bare triggerpunktmassasje som hjelper). Ifølge legene er det bra med massasje, men kun hvis det ikke gjør vondt. Dette gjorde noe innihelvetes vondt og skal ifølge legene bare gjøre det verre. Det er tydelig at betennelsen min satt ikke bare i huden, men dypt inne i musklene. Jeg kjenner også arrvev under huden fra jeg var hos gratisklinikken. Jeg synes likevel det er viktig å dele denne løsningen, kanskje noen forsker på det og finner ut når den kan brukes. Lykke til alle som sliter med dette nå! Det er mulig å bli bra igjen :D Hvis noen vil vite mer kan dere gjerne sende mail til bluuskais att gmail.com (hvis jeg får lov til å legge igjen mailadressen).

Britt Elin

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg skulle gjerne ha snakka med en psykolog i Oslo området som kanskje kan litt om dette. Er det noen som vet om noen? Jeg må ha en som er med i refusjonssystemet for har desverre ikke råd til å gå til sexolog lenger, så nå må jeg over på vanlig psykolog. Er det noen som vet om noen som er bra så blir jeg kjempe glad! Alle forslag mottas med takk. Vil helst ha en kvinnlig psykolog ettersom jeg sliter meg tillitsproblemer i forhold til menn. :goodbye:

• 4 uker senere...
Gjest jente21
Skrevet

Vil bare tipse jenter med disse problemene som ikke allerede er i behandling om at på sex og samfunn senteret i Oslo får man alle undersøkelser og behandlinger gratis opp til man er 25. Om ikke det er nok trøbbel og stress relatert til denne sykdommen er det iallefall greit å kunne bruke de gratistilbudene som er. Jeg fikk også følelsen av at de var ganske kjent med problemstillingen der. Jeg har vært til gynekologisk undersøkelse der, og hos sexolog. Ang sexolog tror jeg bare man må finne den som passer til deg, hvis du merker at de styrer unna din personlige problematikk må du nesten bare gå til noen andre, for det finnes jo mange flinke. Jeg har akkurat funnet ut at jeg har vestibulitt, så jeg håper jeg kan bli frisk, slik intrykk jeg har fått må man da drive å jobbe på litt forskjellige plan samtidig over lengre tid for å få resultater. Både med stresskontroll, samtaler, fysiske øvelser, tøyninger, bevisstgjøring osv. Samt styre unna soppkurer og overvasking osv. Håper virkelig det går bort hvis jeg gjør alt det! Og for fysiske øvelser tror jeg mensendieck fysioterapeutene på Storo er de som kan mest, skal på time der selv om en måned. Blir spennende!

Gjest jente 21
Skrevet

Hei!

Jeg skulle gjerne ha snakka med en psykolog i Oslo området som kanskje kan litt om dette. Er det noen som vet om noen? Jeg må ha en som er med i refusjonssystemet for har desverre ikke råd til å gå til sexolog lenger, så nå må jeg over på vanlig psykolog. Er det noen som vet om noen som er bra så blir jeg kjempe glad! Alle forslag mottas med takk. Vil helst ha en kvinnlig psykolog ettersom jeg sliter meg tillitsproblemer i forhold til menn. :goodbye:

Gjest jente 21
Skrevet

Hei!

Hvis du er 25 eller under ville jeg rådet deg til å ringe sex og samfunn senteret, der kan de sette deg opp på sexologsamtaler, og alt er helt gratis. De har også kjennskap til problematikken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vaginisme for omkring ti år siden. Gynekologen jeg til sist kom til fant at jeg hadde en dyptliggende, kronisk soppinfeksjon (ikke oppdaget av vanlig lege eller meg selv). Jeg tok en sånn canesten-bombe ukentlig i 5-6 uker, dessuten tøyde jeg åpningen forsiktig med fingrene når jeg hadde lagt meg om kvelden. Og null sex, kun denne forsiktige tøy og strekk-øvingen.

Det er helt borte forlengst :)

Anonym poster: 2cb0b81521dbc24f388021decbb9ec32

Skrevet

Hei. Jeg har også hatt vestibulitt og vaginisme. Slet i mange år, og gikk også til den svenske spesialisten på rikshospitalet. + at jeg gikk til en sexolog.

Kunne ikke ha samleie, men etterhvert begynte vi å ønske oss barn. Etter råd fra spesialisten tok vi sæd fra min mann og samlet i en tynn sprøyte ( uten nål selvsagt) førte denn så opp i sjeden og sprøytet inn. Etter en måned ble vi gravide. Fødselen gikk helt fint, og etter denne har jeg ikke hatt noen plager. Helt fantastisk å endelig kunne ha samleie igjen etter så lang tid.

Gjest Gjest
Skrevet

hvordan takler egentlig mannen/ kjæresten deres at dere ikke greier å ha sex? Eller lage en unge på en "vanlig" måte?:P

Skrevet

heidu.. jeg har også disse plagene.. og jeg har fått barn, men det er ingen forbedring.. og jeg klarer nå ikke og ha sex i det heletatt.. sliter med depresjon ogsåvidere... for jeg får så utrolig dårlig samvittighet ovenfor kjæresten min .. og jeg er veldig redd for att ting bare kommer til å bli værre for oss og. er det i det hele tatt noen som har blitt kvitt vaginisme? jeg håper virkelig det!! :'(

Gjest villrev
Skrevet (endret)

Jeg lurer på om jeg kan ha vestibulitt eller vaginisme. Har vondt de fleste gangene jeg har sex, spesielt under penetrasjonen. Det er liksom helt trangt og stengt, og så må den presses igjennom mens jeg har vondt, men jeg holder ut det. Det svir og "brenner". Kjæresten min kan kjenne at jeg blir varm der og. Etter penetrasjonen gjør det ikke så vondt, men litt. Jeg merker at det svir mye igjen når vi er ferdige, og jeg kan være ganske øm. Noen ganger er det litt blod etterpå og.

Noen sjeldne ganger har jeg ikke vondt i det hele tatt, det skjer de gangene jeg er helt varmet opp på forhånd. Har hatt mye soppinfeksjoner og behandlet med canesten før, men det er lenge siden jeg har hatt en skikkelig soppinfeksjon nå. Kan ha litt kløe av og til da, men det blir aldri en skikkelig infeksjon. Har ikke vært til gynekolog med problemet mitt ennå, kvier meg litt.. Det virker så håpløst, så lite man kan gjøre med det. Men vet ikke om jeg faktisk har vestibulitt eller vaginisme, høres det sånn ut for dere?

Endret av villrev
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg kan ha vestibulitt eller vaginisme. Har vondt de fleste gangene jeg har sex, spesielt under penetrasjonen. Det er liksom helt trangt og stengt, og så må den presses igjennom mens jeg har vondt, men jeg holder ut det. Det svir og "brenner". Kjæresten min kan kjenne at jeg blir varm der og. Etter penetrasjonen gjør det ikke så vondt, men litt. Jeg merker at det svir mye igjen når vi er ferdige, og jeg kan være ganske øm. Noen ganger er det litt blod etterpå og.

Noen sjeldne ganger har jeg ikke vondt i det hele tatt, det skjer de gangene jeg er helt varmet opp på forhånd. Har hatt mye soppinfeksjoner og behandlet med canesten før, men det er lenge siden jeg har hatt en skikkelig soppinfeksjon nå. Kan ha litt kløe av og til da, men det blir aldri en skikkelig infeksjon. Har ikke vært til gynekolog med problemet mitt ennå, kvier meg litt.. Det virker så håpløst, så lite man kan gjøre med det. Men vet ikke om jeg faktisk har vestibulitt eller vaginisme, høres det sånn ut for dere?

Hei Villrev. Det Ann godt hende at du har vestibulitt, men det kan også være sopp. Canesten er ofte alt for svakt, jeg måtte ha en 10 ukers kur med reseptbelagte piller for å bli kvitt min soppinfeksjon. Men hadde da pådratt meg vestibulitt i prosessen ( hadde sex selv om det gjorde vondt). Mange leger og gynekologer kan lite eller ingenting om vestibulitt. Uansett: ikke ha sex hvis det gjør vondt!!!

Jeg ville kontaktet gynekolog ( ikke fastlege) og sørget for jevnlig oppfølging. Hvis du kan velge gynekolog, så er min erfaring at svenske og danske gynekologer har mye mer erfaring og kompetanse på disse tingene enn norske... Dessverre.

For min del var det en veldig kraftig soppkur og siden mye tålmodighet kombinert med bedøvende ( reseptbelagt) salve og vin (!) som hjalp. Når soppen var borte måttemjeg lære kroppen at det ikke gjør vondt å ha sex. Det tar lang tid. Eg par glass vin og bedøvende salve hjelper, men det viktigste er å ikke gjøre noe som gjør vondt og å ha god kommunikasjon med mannen. Min mann leste seg opp på vestibulitt og har vært 100% støttende.

Men: ikke diagnostisere dette via Internett, og slutt med canesten.

Lykke til!

Anonym poster: f2b8bb41f54c929e71a2b2c2ace42abd

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av dere med vestibulitt som også ha ADHD? Som følge av ADHD er jeg alltid stresset, og da er det vanskelig å gjøre noe med psyken. <br /><br /> Anonym poster: bcb9273174ff81813410aaf8e8ac1d44

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke blitt kvitt det 100% ENDA. Og grunnen til at jeg nå legger trykk på enda er at endelig så aner jeg håp. Håpet har jeg gjort før men nå vet jeg det går rette veien.

Jeg har hatt vestibulitt og vaginisme nå i 5-6 år. Først nå etter disse årene klarer jeg å fullføre et samleie med min samboer - og nyte det.

Jeg har vert hos rikshospitalet tidligere hvor jeg kun fikk falske forhåpninger og ingen bedring.

Rikshospitalet har misforstått denne "betennelsen" som oppstår ved vestibulitt og jeg (og andre) fikk derfor feil behandling hos dem. Jeg ble sendt derifra med Xylocain og ingen oppfølging.

Etter 2 år på venteliste for å slippe til hos dem.

Jeg, av personlig erfaring, anbefaler å heller ta kontakt med gynekolog Josef Ekren. Han holder til på Majorstua klinikken i Oslo og Bergen.

Etter å ha blitt fullstendig nedslått av Rikshospitalet leste jeg litt inne på dette forumet. Her dukket hans navn opp. Her var det noen som hadde prøvd botox behandling men jeg kunne ikke finne noen svar på om det hadde fungert.

Jeg prøvde meg derfor først på en konsultasjonstime hos ham i Bergen.

Jeg fikk beskjed om at han ikke ville sette botox på meg med en gang før jeg hadde prøvd ut "vanlig" behandling.

Her fikk jeg en krem, betennelsesdempende tabeletter ,som også er lett antideprimerende, og beskjed om å begynne med knipeøvelser. Gro Isacsen (sexolog) har et bra kit som heter VagiFlex med 2 stk dildoer i forskjellig størrelse til å bruke i knipeøvelser. Med disse kan du sjekke om du kniper rett og om du får noen fremgang i musklaturen. Jeg begynte også med akupungtur, noe som gjorde musklene mer avslappet (vaginismen).

Dette hjalp meg til en viss grad men det ble ikke helt bra. Det gjorde fremdeles vondt å ha samleie.

Jeg tok igjen kontakt med Josef Ekgren og avtalte time til botoxbehandling.

Det botoxen gjør er at den "lammer" eller demper betennelsen i vevet.

Betennelsen kommer innenfra og kan ikke fås bort bare ved bruk av salve.

Behandlingen er unnagjort på 5 min fra du kommer inn til du er ferdig.

Du får først bedøvelse for at du ikke skal kjenne noe og så setter han flere små injeksjoner med botox.

Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til å sette botox der nede. Men når du har din første time med Josef så forstår du med en gang at han har peiling på hva han driver med. Han er den eneste her i norge som driver med botoxbehandling. Det er mer utbredt i f.eks Danmark, vi i Norge ligger som regel etter.

Min første time hos Josef varte i 2 timer. Hvor han forklarte meg alt om hva vestibulitt/vaginisme var og hva som er årsaken til at en del jenter får dette. Det var en stor lettelse å endelig komme til en lege som visste hva han snakket om!

Josef driver privatklinikk så denne behandlingen koster en del. 1200,- for time og 1700,- for botoxen.

MEN etter alle disse årene spanderte jeg gjerne disse pengene på en behandling som faktisk virket!

Det har nå gått 3 mnd siden jeg hadde min første botoxbehandling hos Josef og jeg er MYE bedre. Jeg er ikke helt frisk men har kunnet hatt samleie med min samboer ca 2 ganger i uke uten å bli sår. OG uten at det gjør vondt! :D Blir det for kort mellom hver gang så opplever jeg litt sårhet og det er derfor jeg nå har bestilt min andre botoxbehandling.

Det er ikke alle som blir helt frisk etter første behandling så av og til trengs to.

Av egen erfaring anbefaler jeg alle med vaginisme/vestibulitt å gå direkte til Josef Ekgren!

Du kan spare mange år med lidelse. Jeg hadde virkelig ønsket at jeg kom til ham med en gang.

Jeg har troen på fremtiden og at jeg endelig skal bli 100% frisk og takket være Josef er jeg på god vei!

LM

Skrevet

heidu.. jeg har også disse plagene.. og jeg har fått barn, men det er ingen forbedring.. og jeg klarer nå ikke og ha sex i det heletatt.. sliter med depresjon ogsåvidere... for jeg får så utrolig dårlig samvittighet ovenfor kjæresten min .. og jeg er veldig redd for att ting bare kommer til å bli værre for oss og. er det i det hele tatt noen som har blitt kvitt vaginisme? jeg håper virkelig det!! :'(

Hei!

Jeg har ikke blitt kvitt det 100% ENDA. Og grunnen til at jeg nå legger trykk på enda er at endelig så aner jeg håp. Håpet har jeg gjort før men nå vet jeg det går rette veien.

Jeg har hatt vestibulitt og vaginisme nå i 5-6 år. Først nå etter disse årene klarer jeg å fullføre et samleie med min samboer - og nyte det.

Jeg har vert hos rikshospitalet tidligere hvor jeg kun fikk falske forhåpninger og ingen bedring.

Rikshospitalet har misforstått denne "betennelsen" som oppstår ved vestibulitt og jeg (og andre) fikk derfor feil behandling hos dem. Jeg ble sendt derifra med Xylocain og ingen oppfølging.

Jeg, av personlig erfaring, anbefaler å heller ta kontakt med gynekolog Josef Ekren. Han holder til på Majorstua klinikken i Oslo og Bergen.

Etter å ha blitt fullstendig nedslått av Rikshospitalet leste jeg litt inne på dette forumet. Her dukket hans navn opp. Her var det noen som hadde prøvd botox behandling men jeg kunne ikke finne noen svar på om det hadde fungert.

Jeg fikk beskjed om at han ikke ville sette botox på meg med en gang før jeg hadde prøvd ut "vanlig" behandling.

Her fikk jeg en krem, betennelsesdempende tabeletter ,som også er lett antideprimerende, og beskjed om å begynne med knipeøvelser. Gro Isacsen (sexolog) har et bra kit som heter VagiFlex med 2 stk dildoer i forskjellig størrelse til å bruke i knipeøvelser. Med disse kan du sjekke om du kniper rett og om du får noen fremgang i musklaturen. Jeg begynte også med akupungtur, noe som gjorde musklene mer avslappet (vaginismen).

Dette hjalp meg til en viss grad men det ble ikke helt bra. Det gjorde fremdeles vondt å ha samleie.

Du får først bedøvelse for at du ikke skal kjenne noe og så setter han flere små injeksjoner med botox.

Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til å sette botox der nede. Men når du har din første time med Josef så forstår du med en gang at han har peiling på hva han driver med. Han er den eneste her i norge som driver med botoxbehandling. Det er mer utbredt i f.eks Danmark, vi i Norge ligger som regel etter.

Min første time hos Josef varte i 2 timer. Hvor han forklarte meg alt om hva vestibulitt/vaginisme var og hva som er årsaken til at en del jenter får dette. Det var en stor lettelse å endelig komme til en lege som visste hva han snakket om!

Josef driver privatklinikk så denne behandlingen koster en del. 1200,- for time og 1700,- for botoxen.

MEN etter alle disse årene spanderte jeg gjerne disse pengene på en behandling som faktisk virket!

Det har nå gått 3 mnd siden jeg hadde min første botoxbehandling hos Josef og jeg er MYE bedre. Jeg er ikke helt frisk men har kunnet hatt samleie med min samboer ca 2 ganger i uke uten å bli sår. OG uten at det gjør vondt! :D Blir det for kort mellom hver gang så opplever jeg litt sårhet og det er derfor jeg nå har bestilt min andre botoxbehandling.

Det er ikke alle som blir helt frisk etter første behandling så av og til trengs to.

Av egen erfaring anbefaler jeg alle med vaginisme/vestibulitt å gå direkte til Josef Ekgren!

Du kan spare mange år med lidelse. Jeg hadde virkelig ønsket at jeg kom til ham med en gang.

Jeg har troen på fremtiden og at jeg endelig skal bli 100% frisk og takket være Josef er jeg på god vei!

LM

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

LM

Beklager.

Josef Lundgren heter han ;)

Skrevet

Hei!

Hvis du er 25 eller under ville jeg rådet deg til å ringe sex og samfunn senteret, der kan de sette deg opp på sexologsamtaler, og alt er helt gratis. De har også kjennskap til problematikken.

Tusen takk! Da skal jeg forsøke det! Kjempe tips! :bolledeig:

Skrevet

Legen på Majorstuaklinikken heter Josef Ekgren, han kan anbefales.

Jeg er også blitt frisk av vestibulitt, gikk til ham + Gro Isachsen + psykomotorisk fysioterapeut. Uansett kan jeg bare anbefale alle å betale for å komme seg til noen som vet noe om vestibulitt / vaginisme så fort som mulig hvis du mistenker at du har det. Det er flere anbefalinger i denne tråden. IKKE vent i åresvis på å komme til Riksen, eller en "vanlig" gynekolog som ikke vet noe om vestibulitt / vaginisme !

• 2 uker senere...
Gjest Ellen
Skrevet

Jeg anbefaler på det sterkeste å ta en vevsprøve for å sjekke om det kan være Lichen scleroses. Jeg gikk i mange år med smertefullt underliv. samleie er til tider umulig. Det er mange kvinner som har Lichen scleroses uten å vite om det. Men dette kan kun sjekkes med en liten vevsprøve.

Mvh Ellen

• 4 uker senere...
Gjest Jente 22
Skrevet

SLUTT PÅ P-PILLER, TA ØSTROGEN-TILSKUDD!!!

Dette er det jeg ble frisk av etter 6 år med smertefulle samleier i form av sviende/skjærende følelser under samleie hvor huden nedentill (kl 6) ofte sprakk og ga sår. Nevner at jeg aldri har vært trang, så dette gjelder ikke de med vaginisme.

P-piller kan gjøre at østrogenmengden i kroppen blir lavere. Slimhinnen i vagina trenger østrogen for at det flerlagete plateepitelet (en type celler) i slimhinnen skal modnes helt opp. Dvs dersom kroppen får for lite østrogen blir slimhinnen i vagina tynn og den skades lett som ved samleie. Det vil føles vondt og sårt. Tilfører man da kroppen østrogen kan slimhinnen bygges opp igjen slik at den blir tykkere og tåler mer.

Det er viktig at man slutter helt med p-piller og tar østrogentilskudd vaginalt hver kveld i 2-4 uker (kanskje mer). Man kan kjøpe østrogentilskuddet "Ovesterin" reseptfritt på apoteket, eller man kan få en resept på "Vagifem" fra legen. Begge har samme effekt, men jeg liker "Vagifem" best da den er enklest å føre inn og da jeg reagerte litt på "Ovesterin" med sår og ømhet. Det er viktig å IKKE ha sex under behandlingen, for da vil jo aldri sårene gro. For vedlikehold kan man deretter kan man ta østrogentilskuddet 2 ganger i uken i en periode.

Jeg forsøkte dette i november i 2011 etter at jeg leste om en annen i dette forumet som hadde forsøkt det samme og blitt frisk. Googlet også litt på engelsk og fant bl.a. dette:

http://www.hisandher...r-not-a-lumper-

http://www.vulvarves...com/articles/13

Jeg har nå konkludert at jeg hadde det som kalles "atrofisk vestibulitt". Atrofisk betyr "svinn av en legemsdel". Jeg merket i løpet av få uker med behandling at huden der nede føltes mye tykkere og bedre ut, og rødheten forsvant. Først etter 2 måneder tørte jeg å ha sex og det gjorde ikke vondt. Jeg var helt bra i fem måneder, så begynte svien og sårheten å komme tilbake, det ble veldig vondt ved samleie. Jeg fikk en ny resept på Vagifem og bare etter 2 uker med daglig behandling var sex en smertefri opplevelse igjen. Dermed har jeg fått bekreftet at å slutte på p-piller og ta østregen fungerer for meg, og at det ikke bare var en tilfeldighet.

Jeg skal ALDRI begynne på P-piller igjen. Prevensjonen jeg bruker nå er PFC (personelig fruktbarhets computer) og det fungerer kjempegodt!

Jeg har vært til MANGE fastleger, gynekologer, hudleger, ostopat, rikshospitalet uten forbedringer. Legene har foreslått soppbehandling og diverse kremer som feks betnovat og den klassiske xylocain (bedøvelseskrem som selvfølgelig ikke fungerer når man faktisk får sår!!). En gynekolog anbefalte meg å slutte på p-piller, det gjorde jeg i 3 mnd uten forbedring. Jeg begynte derfor med p-piller etterpå. En annen gynekolog ga meg resept på østrogentilskudd, men nevnte aldri at jeg burde slutte på p-pillen. En tredje gynekolog sa at det ikke var noe å gjøre med smertene, men at det var kjent at noen kvinner ble bedre når de fikk barn. Dersom denne teorinen stemmer skjønner jeg godt at noen kvinner blir bedre når de får barn; når de blir gravide slutter de jo på p-pillen og kroppen produserer selv mer østrogen når man blir gravid. Dermed vil slimhinnen i vagina bygges opp.

Det er for dålig at man må finne ut av sånt selv!!

Dersom noen prøver dette har det vært artig om dere skriver hvordan det går.

Jente 22 år

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...