AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #1 Skrevet 4. mars 2025 For å ta det kort, jeg dro til legen i januar i 2024 pga mye utmattelse. Jeg følte meg sliten hele tiden,nyttet ikke om jeg sov hele tiden, konstant utmattet. Så mye vondt i leddene, mye utslett i ansiktet, særlig ved sol, svettet mye og frøs mye, mye støt i kroppen, mye hjertebank, våknet på natten ofte,mye svetting når jeg sov, (særlig rundt den tiden "tanten" kommer) mye tanker om alt mulig rart, glemmer ofte ting(ting som er viktig) for å ikke snakke om mensen. Den har kunne jeg kunnet stille inn som en klokke. Den er fin nå, kommer når den skal men har kjørt sitt eget tempo. Rundt jul (2024) kom den hver 14 dag, så var det likedan rundt høsten. Nå er det slik at nå blir jeg blør mindre og mindre. Jeg har alltid hatt 7 dager fra jeg var rundt 13-35 år. Så ble det bare 5-6 dager, nå opp til 4-5. Det kommer ikke like mye "klumper" som før. Nå er det bare litt rundt 4 dager så er det over. Men etter legebesøket i januar ble jeg innkalt til gynekolog i august. Tok opp alt på nytt igjen,det ble tatt ny blodprøve, urinprøver, sjekket meg for alt og ingenting galt. Det eneste de fant var en cyste. Alt var fint,men de ville ha meg til en revmatolog. Jeg dro dit og ingenting feil. Så var jeg på nytt hos gynekolog for sjekke cysten og den var i samme str. Jeg har de samme "symptomene" enda, bare at verken legen eller gynekolog finner noe feil på meg. Skal de være slik at jeg er "gal" er er jeg i begynnelsen av overgangsalder? Anonymkode: 3fdf0...c3c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #2 Skrevet 4. mars 2025 Gynekolog kan bruke Ultralyd for å sjekke om du har egg igjen. Overgangsalder er en gradvis greie, gynekolog bør kunne gi deg en pekepinn. Jeg gikk privat, og til ei dame. Anonymkode: 731ca...623 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #3 Skrevet 4. mars 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gynekolog kan bruke Ultralyd for å sjekke om du har egg igjen. Overgangsalder er en gradvis greie, gynekolog bør kunne gi deg en pekepinn. Jeg gikk privat, og til ei dame. Anonymkode: 731ca...623 Jeg spurte henne om å sjekke om jeg har flere egg igjen men da sa hun nei😔 Anonymkode: 3fdf0...c3c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #4 Skrevet 4. mars 2025 Du får ikke utslag på blodprøve når du fortsatt har mensen. Symtomene dine er reelle selv om de ikke kan måles. De kommer nok av svingningene i hormonnivået. Anonymkode: bb197...03f 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #5 Skrevet 4. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får ikke utslag på blodprøve når du fortsatt har mensen. Symtomene dine er reelle selv om de ikke kan måles. De kommer nok av svingningene i hormonnivået. Anonymkode: bb197...03f Okei, så jeg må vente til jeg ikke har mensen og heller ta kontakt da? (Har hørt ikke mensen om 1 år) Jeg vet så lite om dette😔 Anonymkode: 3fdf0...c3c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #6 Skrevet 4. mars 2025 Gå til privat gynekolog og ta ultralyd. Bare tull å ha det som dette når det finnes medisiner! Jeg hadde alle samme symptomer med flere andre i tillegg. Etter oppstart på hormoner er så og si alt borte. Anonymkode: 6fc10...832 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #7 Skrevet 4. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gå til privat gynekolog og ta ultralyd. Bare tull å ha det som dette når det finnes medisiner! Jeg hadde alle samme symptomer med flere andre i tillegg. Etter oppstart på hormoner er så og si alt borte. Anonymkode: 6fc10...832 Okei så det er begynnelsen av overgangsalder jeg har? Når jeg tar det opp med lege og gynekolog så er det nesten som at de bare ler av meg 😔 Syns det er fryktelig vanskelig å forsøke å ta opp når folk bare på sier "bare dra hjem å få flere barn" når jeg selv føler at kroppen min bare gir motsatt beskjed. Men tusen takk for at Dere alle sammen gidder å lese♥️ Det er godt å komme hit å få hjelp♥️ Anonymkode: 3fdf0...c3c 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #8 Skrevet 4. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei så det er begynnelsen av overgangsalder jeg har? Når jeg tar det opp med lege og gynekolog så er det nesten som at de bare ler av meg 😔 Syns det er fryktelig vanskelig å forsøke å ta opp når folk bare på sier "bare dra hjem å få flere barn" når jeg selv føler at kroppen min bare gir motsatt beskjed. Men tusen takk for at Dere alle sammen gidder å lese♥️ Det er godt å komme hit å få hjelp♥️ Anonymkode: 3fdf0...c3c Høyst sannsynlig er det der du er ja. Men hvor gammel er du -siden du føler de ler av deg? Anonymkode: 5196b...826
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #9 Skrevet 4. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høyst sannsynlig er det der du er ja. Men hvor gammel er du -siden du føler de ler av deg? Anonymkode: 5196b...82 Jeg er fyller 42 i år Anonymkode: 3fdf0...c3c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #10 Skrevet 4. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Okei så det er begynnelsen av overgangsalder jeg har? Når jeg tar det opp med lege og gynekolog så er det nesten som at de bare ler av meg 😔 Syns det er fryktelig vanskelig å forsøke å ta opp når folk bare på sier "bare dra hjem å få flere barn" når jeg selv føler at kroppen min bare gir motsatt beskjed. Men tusen takk for at Dere alle sammen gidder å lese♥️ Det er godt å komme hit å få hjelp♥️ Anonymkode: 3fdf0...c3c Prøv å sjekk litt rundt på permienopuse grupper på fb. Der er det masse tips og info om hvilke gynekologer som er anbefalt. Mulig du er kandidat for hormonterapi. Det er mer og mer kjent at bioidentisk hormon terapi er fordelaktig fra 40 års alder så lenge du har symptomer og vise til. Det er stor forskjell på leger og gynekologer ifht til oppdatert kunnskap. Hun jeg går til er veldig pro bioidentisk hormonterpi for kvinner i 40 åra. Det holder med beskrivelse av hormoner og en kjapp sjekk. Trenger ikke ha utslag på blodprøver, perimenopuse kjennetegnes med veldig svingende nivåer av hormoner i løpet av dagen f.eks. så man skal ha flaks om man klarer fange opp direkte mangler i noe hormoner, de flukturerer veldig og mer eller mindre ifht hverandre vil gi symptomer selvom det ikke er direkte mangler. Anonymkode: 8147c...e99 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #11 Skrevet 4. mars 2025 Enig med hun over her angående perimenopause. De fleste leger kan alt for lite om dette, og dessverre lider alt for mange kvinne unødig på grunn av det. Jeg gikk også til privat gynekolog, forklarte symptomene mine, hun tok UL og tilbød meg hormonbehandling. Blodprøver i denne fasen er helt håpløst, ettersom hormonnivåene svinger ekstremt mye, og man får ikke et realistisk bilde. Oppdaterte gynekologer behandler etter symptomer, og ikke blodprøver. Jeg fikk livet mitt tilbake, og har det så bra som aldri før. Jeg er 52 - begynte på hormoner da jeg var 48. Anonymkode: 604d5...2ff 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #12 Skrevet 4. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig med hun over her angående perimenopause. De fleste leger kan alt for lite om dette, og dessverre lider alt for mange kvinne unødig på grunn av det. Jeg gikk også til privat gynekolog, forklarte symptomene mine, hun tok UL og tilbød meg hormonbehandling. Blodprøver i denne fasen er helt håpløst, ettersom hormonnivåene svinger ekstremt mye, og man får ikke et realistisk bilde. Oppdaterte gynekologer behandler etter symptomer, og ikke blodprøver. Jeg fikk livet mitt tilbake, og har det så bra som aldri før. Jeg er 52 - begynte på hormoner da jeg var 48. Anonymkode: 604d5...2ff Jeg skal sjekke ut med privat gynekolog😊Men er litt skeptisk med tanke på at det er mye kreft i min familie,så jeg er usikker på om hormonbehandling 😔🥺Men tusen takk til alle som har svart♥️ Er godt å bli tatt på alvor♥️ Anonymkode: 3fdf0...c3c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå