Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Noen som kan gi meg the basics med vaping?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sluttet å røyke pga en operasjon jeg skal ta i slutten av måneden, men savner den kosen på kvelden med å sitte ute og snakke i tlf og ta en røyk, eller å røyke når man drikker.

Kan noen gi meg the basics når det kommer til det å vape? Vet det skulle bli lovlig med nikotin nå i 2025, men jeg må altså ha uten, pga den operasjonen. Hva burde man gå for som nybegynner? Hva koster det å vape kontra det å røyke sigaretter? 

Anonymkode: a24fe...ce9

AnonymBruker
Skrevet

Vaping er enda mer helseskadelig, så gjør deg selv en tjeneste og bare slutt. Selvskading er faktisk ikke «kos».

Anonymkode: 63b2f...592

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hentet fra helsenorge

"I vanlige sigaretter er det andre stoffer enn nikotin som er de farligste. Siden det ikke skjer forbrenning av tobakk i e-sigaretter, dannes ikke de samme skadelige stoffene som når man røyker vanlige sigaretter. Bytter man ut alle vanlige sigaretter med e-sigaretter er det sannsynlig at man reduserer risikoen for helseskader"

Så ja, ikke akkurat sunt, men tviler på at det kan likestilles med å røyke sigaretter. I tillegg ville jeg ha brukt e-sigarett sjeldnere enn vanlig sigarett siden den er uten nikotin og avhengigheten til niktotin ikke er tilstede 😊

Så ønsker fremdeles svar på det jeg spurte om 😊

AnonymBruker
Skrevet
Meowmere skrev (17 minutter siden):

Det er ganske mye billigere enn å røyke. Kanskje 1/10 av prisen. Kjøp et nybegynnersett på Nosmoke eller lignende, samt juice. Du trnger også noen ekstea coiler, men det er ikke dyrt. Nybegynnersettene har blitt ganske bra. 

Kanskje noe sånt: https://www.nosmoke.no/products/innokin-ez-tube-zenith-minimal-esigarett-sett

Det er ikke billigere for alle å vape enn å røyke😅 Jeg betaler dobbelt så mye nå enn da jeg røyka🫣 

Anonymkode: df40c...311

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har sluttet å røyke pga en operasjon jeg skal ta i slutten av måneden, men savner den kosen på kvelden med å sitte ute og snakke i tlf og ta en røyk, eller å røyke når man drikker.

Kan noen gi meg the basics når det kommer til det å vape? Vet det skulle bli lovlig med nikotin nå i 2025, men jeg må altså ha uten, pga den operasjonen. Hva burde man gå for som nybegynner? Hva koster det å vape kontra det å røyke sigaretter? 

Eneste fornuftige basisrådet i forbindelse med vaping er det samme som for røyking, la det være. Prøv å finne andre måter å kose deg på som er bedre for både lommebok og helse.

Anonymkode: 483a4...648

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke billigere for alle å vape enn å røyke😅 Jeg betaler dobbelt så mye nå enn da jeg røyka🫣 

Hvordan får du til det?

AnonymBruker
Skrevet
Meowmere skrev (4 timer siden):

Hvordan får du til det?

Jeg pleide å kjøpe røyk i Sverige og røyket for 300-400,- i måneden, men nå vaper jeg for 800-1200,- (spørs om jeg må ha coiler eller annet utstyr) 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hentet fra helsenorge

"I vanlige sigaretter er det andre stoffer enn nikotin som er de farligste. Siden det ikke skjer forbrenning av tobakk i e-sigaretter, dannes ikke de samme skadelige stoffene som når man røyker vanlige sigaretter. Bytter man ut alle vanlige sigaretter med e-sigaretter er det sannsynlig at man reduserer risikoen for helseskader"

Så ja, ikke akkurat sunt, men tviler på at det kan likestilles med å røyke sigaretter. I tillegg ville jeg ha brukt e-sigarett sjeldnere enn vanlig sigarett siden den er uten nikotin og avhengigheten til niktotin ikke er tilstede 😊

Så ønsker fremdeles svar på det jeg spurte om 😊

Du måtte slutte å røyke pga en operasjon, men sier du ikke er avhengig av Nikotin? Hvorfor skal du da vape??

Anonymkode: 17161...2ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å røyke i juni. Det var mye enklere enn jeg trodde. Du kan jo gi det et realt forsøk først? 

Anonymkode: f51ac...9f9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du måtte slutte å røyke pga en operasjon, men sier du ikke er avhengig av Nikotin? Hvorfor skal du da vape??

Anonymkode: 17161...2ab

Etterhvert som ukene går så vil jo avhengigheten til nikotinen forsvinne. 

Det vil dermed ikke være en trang der til å vape like ofte som jeg røykte, fordi jeg ikke lenger gjør det fordi kroppen har sug etter nikotin. 

Har ingen intensjoner om å bruke e-juice med nikotin

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sluttet å røyke i juni. Det var mye enklere enn jeg trodde. Du kan jo gi det et realt forsøk først? 

Anonymkode: f51ac...9f9

Jeg har sluttet å røyke før, hadde et opphold på 1 år grunnet graviditet. Men da jeg drakk alkohol igjen, sprakk jeg. 

Ved å ha et annet alternativ i slike situasjoner (fest, og det å sitte ute på sommerkvelder i tlf) håper jeg gjør at jeg aldri igjen begynner med vanlige sigaretter igjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg pleide å kjøpe røyk i Sverige og røyket for 300-400,- i måneden, men nå vaper jeg for 800-1200,- (spørs om jeg må ha coiler eller annet utstyr) 😅

Hvor lenge varer en e-juice? Hvor mange sigaretter tilsvarer det liksom? Er kanskje ulike mengder/størrelser også?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor lenge varer en e-juice? Hvor mange sigaretter tilsvarer det liksom? Er kanskje ulike mengder/størrelser også?

Det varierer ettersom hvor mye man vaper, men jeg bruker ca. 1 flaske med 100ml i uka. Enkelt regnet ut, så tilsvarer det 112 sigaretter. Det er fler forskjellige størrelser og sammensetninger av pg/vg. Det beste er å ta en tur til en butikk og få hjelp der☺️ 

Det finnes e-sigaretter som er ferdig fylt med juice. Vet om noen som bruker dem når de er på fest f.eks for å ikke røyke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 21.45):

Vaping er enda mer helseskadelig, så gjør deg selv en tjeneste og bare slutt. Selvskading er faktisk ikke «kos».

Bare tøv. Antall påviste dødsfall med vaping kontra røyking er null.  Dør millioner som følge av røyking.

Anonymkode: f1ea4...cc2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 21.45):

Helt sant. Med vanlig røyk så visste man i alle fall at hovedingrediensen var tobakk, som er en plante fra naturen, om enn giftig. Nå er planten erstattet med kjemikalier, og hvilken cocktail bruker de for å erstatte røyksmaken?

Min mor begynte å vape istedenfor å røyke, og hun døde av kreft noen år etterpå. Sier ikke at det er relatert til vaping, hun røykte jo også veldig lenge. Men virker ikke som det var så mye sunnere akkurat. Dessuten luktet fortsatt papiret på gavene jeg fikk av henne av "røyk", og de var seige utenpå, som om det var noe olje i det hun røykte? Jeg kunne ikke besøke henne på grunn av dette. Usj....skjønner ikke at man må erstatte røyking med annen røyking, jeg trodde vil var forbi det med å forpeste lufta rundt oss nå.

Anonymkode: 2f9f7...d8b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg røykte 20 pk til dagen og gikk over til vaping. Jeg startet med 18 mg nikotin, er nå nede i 5 mg som er passelig for meg.

Jeg liker ikke tobakksmak, så vaper med diverse andre smaker som vanilje /jordbær eller andre fruktige smaker.

For meg holder 100 ml i 14 dager, som pleide å koste rundt 279 ferdig blandet med nikotin. Nå er det gjort litt endringer og har ikke helt oversikten på kostnader, men vil anslå rundt 600-800 pr mnd i kostnader. Nå har jeg kjøpt "blank base" og blander selv. KJøper det de kaller snusaroma og blander det med basen og tilsetter nikotin. Snusaroma får man  mange forskjellige smaker. Butikken har disse tilgjengelig, slik at du kan smake og lukte og finne din preferanse. Du kan velge selv om om du vil blande i nikotin. Alle ingrediense får man kjøpt i butikken. Min vape-maskin kostet 399 kr og coilene jeg bruker er 5pk til 165 kr. Coilene varer alt fra 1-3 uker, avhengig av bruk. Jeg vaper mye. Tipper engangskosten ved insvestering koster rundt 1000 kr og ellers temmlig rimelig om du bare har det som iltt kos av og til.  Og det er omtrent 90% skadereduserede, sett om mot tobakk/sigaretter. 

Man får også god veiledning i butikken som fersk vaper. I og med at det ikke er lov å vise bilder i nettbuikken, så er det vanskelig å kjøpe dette på nett første gang. 

Anonymkode: 8ce76...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på norsk lov.

Sciurus, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...